Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Beskærng bliver for stram ved indramning
Fra : M1

Dato : 06-08-06 10:32

Hej gruppe

Når jeg beskærer mine billeder via computer skærmen så er resultatet fint.
Når jeg fremkalder billederne, er resultatet naturligvis identisk.

Når billederne indrammes (også selv om rammen ikke tildækker kanterne) så
bliver beskæringen "for stram". Jeg har prøvet med rammer både med sort
kant, og med lys kant, og med den rammetype som slet ikke har kant
(skifteramme).

Det er derfor ofte nødvendigt at beskære "mindre tæt" hvis man ved et
billede skal indrammes.

Hvad er det for et visuelt fænomen jeg har konstateret, og findes der nogle
artikler om emnet?

Mvh
M1

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-08-06 11:11

"M1" <i dont lik
> [...]
> billede skal indrammes.
>
> Hvad er det for et visuelt fænomen jeg har konstateret, og findes der nogle

Uhm - ofte blir billeder beskåret til den perfekte komposition, og så er
det imo en dårlig ide at lave beskæringen anderledes fordi billedet skal
i een eller anden ramme - det er rammen der er forkert.
Jeg har indrammet tusindvis af billeder, næsten altid med en enkel liste,
1-3 cm er passende til det meste, men imo skal der være luft mellem
rammen og billedet, enten i form af en passepartout, eller bare et pænt
baggrunds pap, imo skal afstanden være min. 6,5cm hele vejen rundt,
gerne lidt mere, selv ved små formater.Hvis rammen er dybere, bredere
eller dekoreret skal afstanden være større -- Men i bund og grund er
det en smags sag.. -max-