Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering i danske folkekirker
Fra : Jens Bruun

Dato : 19-07-06 22:02

Tilbage i februar havde vi en diskussion om bl.a. fotografering i danske
folkekirker, herunder præsters angivelige ret til forbyde fotografering
under kirkelige ceremonier. I forlængelse af diskussionen skrev jeg en email
til kirkeministeriet, og har nu fået svar, så sig ikke, det offentlige er
langsomme i optrækket

Selvom svaret går mig imod, byder min samvittighed mig at offentliggøre det
her:

"Kirkeministeriet kan om fotografering i folkekirkens kirker generelt
oplyse, at menighedsrådet, der bestyrer kirken, har mulighed for at
fastsætte nærmere retningslinier for fotografering i kirkerne. det gælder
både under gudstjenester og andre kirkelige handlinger, herunder også at
opstille et forbud imod at fotografering finder sted.

I medfør af lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. § 18, stk.
2, skal præsters anvisninger under gudstjenester følges, det gælder også med
hensyn til fotografering i forbindelse med kirkelige handlinger eksempelvis
ved dåbshandlinger under en gudstjeneste.

Oplyser præsten således at fotografering i forbindelse med en bestemt
kirkelig handling ikke er tilladt, gælder dette selvom menighedsrådet ikke
har forbudt eller fastsat retningslinier for fotografering i kirken.

Derimod kan præsten ikke tillade fotografering, såfremt menighedsrådet
generelt har forbudt det.

Til kirkegården er der normalt offentlig adgang og det for kirkegården
gældende ordensreglement må overholdes. Ordensreglementer for kirkegårde
indeholder ikke forbud mod fotografering på kirkegårde.

Ved begravelseshandlinger har præsten adgang til at forbyde fotografering
såvel i kirken som udenfor på kirkegården, hvis fotografering efter præstens
vurdering vil betyde, at den kirkelige handling forstyrres, jf. § 11 i lov
om begravelse og ligbrænding, hvorefter det er præsten, der ved kirkelige
begravelser fastlægger begravelseshandlingens forløb efter forhandling med
den, der ønsker begravelsen eller ligbrændingen foretaget.

Den sene besvarelse beklages.

Med venlig hilsen

Jørgen Kroer
fuldmægtig"

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-07-06 00:48

Hej Jens

Det meste af nedenstående er for såvidt korrekt nok. Dog skal jeg lige
påpege, at det er præsten alene, der har den endelige afgørelse, om han
vil have fotografering i kirken under _samtlige_ kirkelige handlinger. -
Præsten kan således godt forbyde fotografering, selvom menighedsrådet
har givet tilladelse.

Præsten kan ligeledes sige nej til fotografering, selvom menighedsrådet
_har_ givet tilladelsen.

Ligeledes kan præsten også give tilladelse til, at der "begrænset
fotografering" under dåb, begravelser og bryllupper, - dvs., hvis der
ikke bruges blitz eller lamper ved evt. videooptagelser. Præsten kan
ligeledes anvise, _hvor_ en evt. fotografering må eller ikke må finde
sted. - Fx. kan han/hun sige nej til, at der må fotograferes bagfra ved
fx. selve vielsen.

I svaret fra Kirkeministeriet mangler der desuden et enkelt punkt. Det
er ikke normalt tilladt at fotografere, filme, foretage radiooptagelser
og videooptagelser under en almindelig gudstjeneste, medmindre præsten
på forhånd har givet sit samtykke. Dette gælder fx. ved radio og TV
transmissioner af gudstjenester.

Desuden er der et punkt, som KM heller ikke kommer ind på. I nogle
kirker gælder der et totalt fotoforbud medmindre, man på forhånd har
søgt Nationalmuseet om en speciel tilladelse. Dette gælder for nogle
kirker, hvor der forefindes kalkmalerier, da lyset fra flash og
videolamper kan ødelægge farverne i kalkmalerierne. Dette forbud gælder
fx. i Århus Domkirke. Nationalmuseet kan give en tilladelse, men så med
krav om, at der dels er en sagkyndig tilstede, dels at der bruges
specielle typer af flash/videolamper eller specielle filtersystemer til
påmontering på flash og lamper.

Desuden må det så nævnes, at Kirkeministeriets retningslinier langt
henad vejen kun er vejledende, og at det altid er præsten, der afgør det
i den sidste ende, om der må fotograferes under kirkelige handlinger.

mvh. Erik Richard

(PS. Jeg er cand.theol. med speciale i kirkehistorie/kirkeret samt
kirkelige ceromonier)

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jakob

Dato : 20-07-06 01:05

In article <44bec4b5$0$22920$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
NOSPAM@NOSPAM.dk says...
> Præsten kan ligeledes sige nej til fotografering, selvom menighedsrådet
> _har_ givet tilladelsen.

Det står der jo så også i svaret fra kirkeministeriet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-07-06 01:43

Hej Jakob

Ikke helt...
Citat: "Oplyser præsten således at fotografering i forbindelse med en
bestemt kirkelig handling ikke er tilladt, gælder dette selvom
menighedsrådet ikke har forbudt eller fastsat retningslinier for
fotografering i kirken."
- og: "Derimod kan præsten ikke tillade fotografering, såfremt
menighedsrådet generelt har forbudt det."

Uanset hvad menighedsrådet måtte sige, så er det _KUN_ præsten, der
bestemmer. - Han/hun kan sige både ja og nej. Menighedsrådet har _INGEN_
myndighed eller lovmæssig ret til hverken tilllade eller forbyde det!

mvh. Erik Richard

Fra : Michaelbs

Dato : 20-07-06 08:56

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Længe leve præstens enevældige magt.

Fra : Jakob

Dato : 20-07-06 09:11

In article <44bf36fb$0$3535$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
michaelschouFjerndette@xn--privatfjernogsdette-exb.dk says...

> Længe leve præstens enevældige magt.

Har intet problem med det, det er hans job. Hvis man ikke kan lide
præsten kan man bruge en anden kirke.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Pepe

Dato : 20-07-06 10:06

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i meddelandet
> [...]
> michaelschouFjerndette@xn--privatfjernogsdette-exb.dk says...

> Har intet problem med det, det er hans job. Hvis man ikke kan lide

Ni har inte tänkt på Borgerlig vigsel???
Skit i kyrkan och låt dem leka själv i sin drömvärld.

Pepe

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-07-06 19:12

Hej Michael

Det har faktisk ikke noget med det at gøre. Det har derimod noget med
det at kunne være privat, selvom man jo fx. ved en alm. gudstjeneste jo
i allerhøjeste grad er offentlig.

Og så har det jo også noget med bevægelsesfriheden at gøre. Jeg har
mange gange set ved fx. barnedåb, hvor tæt fotograferne går på og
blitzer lige op i øjnene på både præst og selve dåbsfamilien. - Og hvis
du bare én gang har fået fyret en Metz 60 af lige op i hovedet, så véd
du også, at du rent faktisk er mere eller mindre blindet i op til 10 sek..

...Og så kan et enkelt trin eller to, som ofte findes i de gamle kirker
være skæbnessvanger, hvis man træder forkert. - Det vil ikke være rart,
hvis et forældrepar med den lille i armene falder ned ad de trin...

mvh. Erik Richard

Fra : Michaelbs

Dato : 21-07-06 22:50

[...]

Og jeg beklager min dumsmarte bemærkning.
mvh Michael