Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilke moderne nikon film slr er gode.
Fra : Jakob

Dato : 30-06-06 00:08

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke modeller af nikon film slr der
bliver opfattet som klassikere, med rigtigt god billedkvalitet,
holdbarhed og funktionalitet ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-06-06 00:14

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke modeller af nikon film slr der
> bliver opfattet som klassikere, med rigtigt god billedkvalitet,
> holdbarhed og funktionalitet ?

F6

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-07-06 22:19

In news:44a45eaf$0$15786$14726298@news.sunsite.dk,
Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> F6

Klassiker? Det går godt nok hurtigt i disse dage...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : AS

Dato : 01-07-06 22:43

> Klassiker? Det går godt nok hurtigt i disse dage...

Why not? Det de den mest avancerede filmkamera. Sansynligvis bliver den
sidste model, ikke sikert, at Nikon eller nogen anden firma udgiver en endnu
nyere teknologisk.

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-06-06 03:34

Jakob skrev:
> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke modeller af nikon film slr der
> bliver opfattet som klassikere, med rigtigt god billedkvalitet,
> holdbarhed og funktionalitet ?

Alle Ftal

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : Jakob

Dato : 30-06-06 10:04

In article <44a48d8d$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> Alle Ftal

OK :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Claus Smith

Dato : 30-06-06 05:25

F401 er kendt som en god og stabil slider, som ifølge Nikon's danske
værksted skulle vøre et af de bedste kamerahuse som er blevet
produceret......har også selv et stående og det var sådan set mit første
hus da jeg startede på SLR for en hel del år siden.

Claus Smith

Fra : Peter Rongsted

Dato : 30-06-06 06:49

On Fri, 30 Jun 2006 06:25:12 +0200, "Claus Smith"
<claus@claussmith.NOSPANcom> wrote:

> [...]
>produceret......har også selv et stående og det var sådan set mit første
>hus da jeg startede på SLR for en hel del år siden.

Sådan et startede jeg også med (dog s modellen). Men det er fra slut
firserne, så moderne er vidst så meget sagt.

Mit bud ville være FM3A, F100, F5 eller F6. Det sidste produceres
stadig!

Peter

Fra : Jakob

Dato : 30-06-06 10:06

In article <8ke9a255ktf6mioc9ekh8895h8v3h7mdt4@4ax.com>,
nulldev@rongsted.dk says...
> Sådan et startede jeg også med (dog s modellen). Men det er fra slut
> firserne, så moderne er vidst så meget sagt.
>
> Mit bud ville være FM3A, F100, F5 eller F6. Det sidste produceres
> stadig!

OK men F6 er vist en kæmpe klump at slæbe rundt på er det ikke ? Det
betyder også lidt må jeg sige.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Rongsted

Dato : 30-06-06 16:49

On Fri, 30 Jun 2006 11:05:37 +0200, Jakob
<nomail@invalid_still.invalid> wrote:

>In article <8ke9a255ktf6mioc9ekh8895h8v3h7mdt4@4ax.com>,
>nulldev@rongsted.dk says...

>OK men F6 er vist en kæmpe klump at slæbe rundt på er det ikke ? Det
>betyder også lidt må jeg sige.

Nej. F6 er meget mindre end F5. Det kom først frem i 2004, og er nok
det mest avanceret analog kamera, der nogensinde kommer. Du kan læse
meget mere her:
http://nikonimaging.com/global/products/filmcamera/slr/2000-2004/f6/index.htm

Ellers er der et brugt F100. De koster ikke alverden nu om dage.
Photografica har. De plejer at have flere på lager (lige nu er det kun
et enkelt)
http://www.photografica.dk/shop/templates/Group.asp?GroupGuid=6437

Men skal det være Nikon? Et Canon EOS 3 er også en mulighed:
http://www.photografica.dk/shop/templates/Group.asp?GroupGuid=4898

Peter

Fra : Jakob

Dato : 30-06-06 17:59

In article <ldhaa21bl1jdhlp2ks1kp9t01bgh63da2m@4ax.com>,
nulldev@rongsted.dk says...
> Men skal det være Nikon? Et Canon EOS 3 er også en mulighed:
> http://www.photografica.dk/shop/templates/Group.asp?GroupGuid=4898

Tak for dine tips, jeg kigger på det.

Og da jeg har et D50 ville det nok være mest oplagt med et nikon :0) men
jeg har da en 50 mm til canon.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-06-06 16:57

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> OK men F6 er vist en kæmpe klump at slæbe rundt på er det ikke ? Det
> betyder også lidt må jeg sige.

Nej - den er ikke ret meget større end F100, og altså væsentlig mindre end
F5.
Den har ikke indbygget vertikalgreb - det er tilbehør.
Den er dog ikke kompakt og let som f.eks. FG.

Den væsentligste ulempe er prisen.
Det er et super lækkert kamera.
Man skal være forsigtig med at tage det i hånden, for de fleste andre
kameraer er åbenlyst mindre lækre.
Da jeg troede at jeg skulle have en Nikon D70, prøvede jeg en F6 - og så
blev det ikke til nogen D70....

Et rigtigt godt alternativ er som Peter Rongsted nævnte F100. Det er et af
de lækreste SLR kameraer der er lavet.
Det er nærmest en F5-lite, den kan det meste, er rimeligt kompakt og er
bygget godt. Der er en del gode brugte eksemplarer til salg.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 30-06-06 18:00

In article <44a549c0$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
mogens_h@dk-online.dk says...
> Et rigtigt godt alternativ er som Peter Rongsted nævnte F100. Det er et af
> de lækreste SLR kameraer der er lavet.

tak skal du have, nu ved jeg hvad jeg skal gå efter når det bliver
aktuelt :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-06-06 18:31

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> tak skal du have, nu ved jeg hvad jeg skal gå efter når det bliver
> aktuelt :0)

Du kan også gå den modsatte vej "for lige at dyppe tæerne" og købe f.eks. en
brugt F50 til kr. 300.
Det er naturligvis ikke det bedste man kan få, men risikoen er begrænset og
der burde være grænser for dårligt det kan være.
På den måde kan du se om det er noget for dig - jeg er færdig med film.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : AS

Dato : 30-06-06 22:15

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> Mit bud ville være FM3A, F100, F5 eller F6. Det sidste produceres
> stadig!

Produktion af FM3A og F100 stoppet i slutningen af sidste år.

Hvis der skal ikke være AF, så FM3A er meget fint og kompakt. specielt med
et "kit" objektiv 45 2.8.

Fra :    ab©

Dato : 01-07-06 14:14

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse

> Hvis der skal ikke være AF, så FM3A er meget fint og kompakt. specielt med
> et "kit" objektiv 45 2.8.

Kit-objektiv 45 mm / 2,8 kræver da nok en uddybende forklaring ?

ab©

--
- (-c:)

Fra : AS

Dato : 01-07-06 15:41

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

> Kit-objektiv 45 mm / 2,8 kræver da nok en uddybende forklaring ?

Kræver?
MF3A blev introduceret sammen med dette objektiv. Dette er et P objektiv.
Ipricippet er det AIS bayonet, men ebjektivet har indbygget mikrochip, som
giver info videre til kameraet. Dvs., det er manuel fokus, men kan lige så
godt bruges også på de billigere DSLR'er. Pancake design. Optisk er et af de
bedste ebjektiver i "normal" område, fysisk er et af de mindste, som blev
nogensinde produceret. Der var i tider, hvor consumer SLR kameraer blev
typisk solgt med kit objektiver. Det blev kaldt "kit" objektiv til FM3A, da
blev introduceret samtidigt og tit også blev solgt sammen med dette hus.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-07-06 18:41

AS wrote:
> [...]
> blev introduceret samtidigt og tit også blev solgt sammen med dette hus.

Vi kan da godt vise billeder af det. Det er en tessar konstruktion, og
den er yderst skarpttegnende. Den vejede "ingenting"

http://www.nikonlinks.com/articles_lenses_45p.htm

De handles p.t. til ca 2.500kr for perfekte eksemplarer.

Bo //

Fra : waal

Dato : 01-07-06 23:10

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Vi kan da godt vise billeder af det. Det er en tessar konstruktion, og den
> er yderst skarpttegnende. Den vejede "ingenting"

Typen er lige så gammel som Metusalem
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html blot som eksempel
men typen er "opfundet" af Zeiss i 1902

Og kunne vi ikke blive fri for de der tumlingeord ? kit er noget man bruger
til montering af vinduesglas

Michael

Fra : AS

Dato : 01-07-06 23:33

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message

> Typen er lige så gammel som Metusalem
> http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html blot som
eksempel

Lidt uklart hvad du ville vise på denne side. Du er vel en Canonist, som det
kommer fra konteksten?

> men typen er "opfundet" af Zeiss i 1902

Typen ja, det er klassik, der er ikke så meget tilbage man kan opfinde. Men
dette fra Zeis 1902 kan ikke bruges på Nikons SLR. Primært var diskussion om
det.

> Og kunne vi ikke blive fri for de der tumlingeord ? kit er noget man
bruger
> til montering af vinduesglas

Arbejder du som en snedker eller lignende?

Oxford English dictionary om "kit":
n.
1 a set of articles, equipment, or clothing needed for a specific purpose
(first-aid kit; bicycle-repair kit).

2 Brit. Sport the clothing etc. needed for any activity, esp. sport
(football kit).

3 a set of all the parts needed to assemble an item, e.g. a piece of
furniture, a model, etc.

4 Brit. Naut a wooden tub. v.tr. (kitted, kitting) (often foll. by out, up)
equip with the appropriate clothing or tools.

Etymology: Middle English from Middle Dutch kitte 'wooden vessel', of
unknown origin

Ikke så meget om vindueglass. En af os tumler

OK, det blev totalt OT (ups, tumlingeord igen) Vi skal ikke fortsætte sådan.
Tilføjelsen om den original design er fint, men dette bemærkning var lidt
for meget.

Fra : waal

Dato : 02-07-06 10:23

> [...]
> unknown origin
>

> Ikke så meget om vindueglass. En af os tumler

Tal dansk tumling

Fra :    ab©

Dato : 03-07-06 10:02

> Kræver? ...

Jeg kender godt objektivet (har det selv som AI -
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/c4528.jpg), men har aldrig set / hørt,
at det var leveret som "snedker-objektiv" - tak for info

ab©

Fra : AS

Dato : 07-07-06 23:58

> [...]
hørt,
> at det var leveret som "snedker-objektiv" - tak for info

Her på foto er en GN version, lidt ældre end P. GN var unik på den måde, at
i manuelflash mode efter man har rigtig blænde i forhold til ISO og afstand,
kunne man dreje bare afstands og brlændering sammen og man kunne have rigtig
eksponering uden at tænke mere

Fra :    ab©

Dato : 30-06-06 06:58

"Claus Smith" <claus@claussmith.NOSPANcom> skrev i en meddelelse

> F401 er kendt som en god og stabil slider, som ...

Og her er fordelen, at det ikke må koste mere end kr. 2-300,- ellers, hvis
økonomien er til det, et F4 der max. må koste kr. 1.000,-.

ab©

Fra : Jakob

Dato : 30-06-06 10:07

In article <44a4bd4d$0$14025$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
huskFJERN@DETTEc.dk says...

> Og her er fordelen, at det ikke må koste mere end kr. 2-300,-

Ja så kan det jo ikke gå helt galt. Det er udelukkende fordi dslr har
vækket min interesse lidt så jeg har overvejet at lave lidt portrætter
med film :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 30-06-06 10:05

In article <44a4a7aa$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
claus@claussmith.NOSPANcom says...
> [...]
> produceret......har også selv et stående og det var sådan set mit første
> hus da jeg startede på SLR for en hel del år siden.

Ok det er jo nok også lidt mere kompakt end de fuldproffesionelle, tak
for tippet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-06-06 07:32

Jakob wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke modeller af nikon film slr der
> bliver opfattet som klassikere, med rigtigt god billedkvalitet,
> holdbarhed og funktionalitet ?

Billedkvaliteten kommer ikke fra huset, men fra optikken og filmen

Du kan se alle Nikon's huse her:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/index.htm

Man ser fra tid til anden F4s (med vertikalgreb) og næsten ubrugt til
rimelige penge. Hvis du kan finde et af de nyere (ses på serienummeret)
får du et solidt bygget kamera, der kan "alt". Jeg er specielt glad for
at kunne sætte en skaktsøger med lup på min. F4 er kompatibel med stort
set alt gammelt Nikon optik. Tilbehør i form af søgere, matskiver,
bagstykker o.s.v. er ret lette at skaffe.
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf4/htmls/index.htm

Hvis du skal have noget robust, der ikke er så tungt, og som ikke har
motor (store batterier) kan F3 i titanium være et lækkert stykke. Jeg er
stadig ked af at jeg solgte min for mange år siden.
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/index.htm

Skal det være meget letvægt er det FG. Jeg vil nok ikke betegne den som
en klassiker. Jeg bruger den på fjeldture.

Jeg har selv F4 med "alt" tilbehør, F301, F501, FG og FG20
301 og 501 har jeg ikke brugt i mange år, men det er ikke mere end 300
til 500 kr værd i handel, selv om de er fejlfrie...

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 30-06-06 10:04

In article <44a4c561$0$1976$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, post@fjernes-
sidebanen.dk says...
> Billedkvaliteten kommer ikke fra huset, men fra optikken og filmen

Nej det er jeg (delvist) med på. jeg tænkte dog om der kunne være noget
med at de mere proff huse var mere præcist lavet og dermed kunne give
bedre billedkvalitet :0)

Men tak for dine råd. Overvejer om jeg skal have et som supplement til
dlsr på et tidspunkt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-06-06 10:13

Jakob wrote:
> [...]
>
> Nej det er jeg (delvist) med på. jeg tænkte dog om der kunne være noget
> med at de mere proff huse var mere præcist lavet og dermed kunne give

Der hvor du ser den væsentligste forskel er i, at lysmåleren har
udviklet sig gennem tiderne. Fra at bare se lyset til at være
centervægtet, og senere at man kan vælge middel, centervægtet, spot, matrix.

> Men tak for dine råd. Overvejer om jeg skal have et som supplement til
> dlsr på et tidspunkt.

naturligvis skal du det...

Hvor i landet bor du?
-du ku jo evt låne et hus og købe en stak film at øve dig på her i
sommerferien..

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 30-06-06 10:59

In article <44a4eb08$0$1980$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, post@fjernes-
sidebanen.dk says...

> Hvor i landet bor du?
> -du ku jo evt låne et hus og købe en stak film at øve dig på her i
> sommerferien..

He he jeg bor i odense. Hvordan er det foriøvrigt med film, er der nogen
steder på nettet hvor sådan noget kan handles fordelagtigt ?

Må heller lige sætte en fut til indkøbsgruppen ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : BRA

Dato : 30-06-06 21:04

Jeg har et EOS 3 til salg for en billig penge. Se i et andet forum.
Bent

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-06-06 21:14

BRA wrote:
> Jeg har et EOS 3 til salg for en billig penge. Se i et andet forum.

Hvis jeg forstår Jakob rigtigt, søger han Nikon, og jeg mener ikke Nikon
har lavet en model, der hedder EOS ?

Bo//

Fra : Søren Olesen

Dato : 02-07-06 08:52

> [...]
> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke modeller af nikon film slr der
> bliver opfattet som klassikere, med rigtigt god billedkvalitet,

Hej !

Jeg vil ikke komme på tværs af de mange gode indlæge omk. F5, 6 og til dels
4
men min personlig mening er nu at F3éren er en klassikere, og bliver ved og
ved !

søren

Fra : Ole Pedersen

Dato : 02-07-06 23:07

"Søren Olesen" <soren@fenger-olesen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dels 4
> men min personlig mening er nu at F3éren er en klassikere, og bliver ved

Hej

Når der ikke er mere strøm tilbage i verden, eller når jeg står midt på
Nordpolen uden batterier vil mit F2 stadig tage billeder. Det vil FM3 også
og det er da meget praktisk

Ole

Fra : Ole Christiansen

Dato : 03-07-06 07:41

"Ole Pedersen" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nordpolen uden batterier vil mit F2 stadig tage billeder. Det vil FM3 også

/Ole