OS 9.1, ALK m.m.
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-01 03:16

Hej!

Jeg tog her i eftermiddags og installerede OS 9 + 9.1US på min PM 7600
for at bruge den til lidt eksperimenter....

Den er en smule langsommere i opstart end OS 8.6 - ca. 20 sek., men når
først den er kørende, skal jeg ellers love for, at der er noget mere
skub i den gamle 120mhz'er 604e.

Eksperimenter.
Starte AWKS 5.04 fra scratch - dvs. uden 'Claris fonts' filen (med ca.
23mb skrifter) - og uden XTND Translators List filen (108 translators) -
tog det ca. 45sek. at starte inkl. opbygning af de to filer. - Quit og
start af AWKS igen. - Denne gang tog det _kun_ 8 sek.! - Nisus Writer
6.01 = 6 sek., MSWD 5.1a = 3 sek., Tekst&Lyd = under 2 sek. Jeg har
endnu ikke fået Office 2001 eller 98 ind på den, så her kan jeg intet
tilføje om tid.

Language Kits
Der er nogle her på listen, der har foreslåët at man kan installere ALKs
igen. - Ja, det kan man godt, men ingen af dem virker. Man kan ikke
vælge hverken keyboardlayout eller direction til hverken Hebrew eller
Arabic LK. CyLK og CeLK virker heller ikke. Unicode Scripting LK fra
9.04 virker heller ikke, - så konklussionen må nok blive, at ingen af
ALKs virker medmindre de er opdateret fra den fulde OS 9.1 CD.

G3/233DT og OS 9.1

Efter erfaringerne med ALK på PM 7600 valgte jeg ikke at prøve dem på
G3'eren også.

Startprocedure
Det er ikke en 'clean' install jeg har lavet, så OS 9.1 fylder en hel
del, men alligevel er den ca. dobbelt så hurtig som 9.0.4 til at starte
op fra grunden, - og så bruger den en hel del mindre RAM end 9.0.4. Min
9.0.4DK bruger ca. 45mb RAM (uden VM), 9.1US bruger ca. 32mb RAM også
uden VM.

Multiple system Startup
Nyt og spændende funktion, men man skal passe lidt på, hvad og hvordan
man gør. Jeg var lige ved at brænde nallerne på G3'eren, hvor den ene
disk kører 9.1US... Uha-da-da! - Jeg kopierede en OS 8.1 over på den
samme disk som 9.1, - det gik fint. Prøvede at genstarte på samme disk
uden først at vælge ny startmappe, - heller ingen problemer/konflikter
mellem de to systemer. - Åbnede Startup Disk og valgte 'Systemmappe' som
startdisk, klikkede på 'Restart' Bang! - en bombe - godt nok af lidt
mindre dimensioner, men nok til, at jeg ikke kunne gøre andet end
tvungen genstart, hvorefter der gik et par minutter, hvor den stod og
søgte efter en startdisk, - før den kunne bekvemme sig til at starte fra
den store disk med OS 9.0.4 på.

Det var ikke 9.1, der var noget galt med, men den 8.1, jeg havde
kopieret over. Finder var smadret så meget, at Startup Disk åbenbart
ikke kunne skelne mellem de to systemer, der lå på disken. - Slette 8.1
mappen igen, - prøve ny genstart på 9.1... - alt gik som smurt igen.

Windows Switcher
- Er faktisk en ganske god funktion, hvis der er mange vinduer åbne
samtidig.

Åbning af programmer
- Går væsentlig hurtigere end på 9.0.4 - ca. 25-30%

Stabilitet
- Bortset fra 'fadæsen' med 8.1 har der overhovedet intet været at sætte
bare neglen fra en lillefinger på. Hvis jeg skal sammenligne 9.1 med et
andet styresystem fra Apple, vil jeg sige, at den er lige så stabil -
om ikke endnu mere - som System 7.1.3.

Så alt i alt vil jeg sige, at 9.1 er det bedste, der endnu er set fra
Apple, og jeg glæder mig til den fulde CD, og om det så bliver DK eller
US, jeg vælger, - tja, det vil tiden vise.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 14-01-01 10:22

> [...]
> 9.04 virker heller ikke, - så konklussionen må nok blive, at ingen af
> ALKs virker medmindre de er opdateret fra den fulde OS 9.1 CD.

Hvis man nu læser hvad der står på Apple's MacOS side
(http://www.apple.com/macos/) så ville du ikke behøve at ligge der og
experimentere, fordi der står der:

Important Note: If you use a Language Kit, you must have the full
install CD in order to upgrade your language kit at the same time as you
are upgrading to Mac OS 9.1.

Skønne spildte kræfter!
--
Jesper Oersted
It isn't pollution that's harming the environment. It's the impurities

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-01 19:36

Hej Jesper

Jesper Ørsted wrote:

> [...]
>
> Important Note: If you use a Language Kit, you must have the full
> install CD in order to upgrade your language kit at the same time as you

Det har jeg læst, men mit svar er en oversættelse af en mail, jeg har sendt
til en engelsksproget gruppe, hvor nogle påstod, at det kunne lade sig gøre,
selvom Apple skrev, at det ikke kan, og da der tilsyneladende ikke var nogen,
der havde prøvet, - tjah..., så prøvede jeg... for tænk nu, hvis man kunne
'drille' systemet til at tro, at den ku' bruge LKs... -)

> Skønne spildte kræfter!

Overhovedet ikke, - jeg har lært meget om OS 9.1 ved de forsøg. Dejligt
styresystem!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-01-01 14:52

> [...]
> 6.01 = 6 sek., MSWD 5.1a = 3 sek., Tekst&Lyd = under 2 sek. Jeg har
> endnu ikke fået Office 2001 eller 98 ind på den, så her kan jeg intet

Hvor meget hurtigere er det så end Mac OS 9.0.4? Jeg har endnu taget mig
tid til at installere opdateringen, da jeg også hellere vil lave en
clean install af 9.0 og så gå til 9.1.

> [...]
> op fra grunden, - og så bruger den en hel del mindre RAM end 9.0.4. Min
> 9.0.4DK bruger ca. 45mb RAM (uden VM), 9.1US bruger ca. 32mb RAM også

Hvis det er sandt, er det jo fantastisk. Det glæder jeg mig til.

> Så alt i alt vil jeg sige, at 9.1 er det bedste, der endnu er set fra
> Apple, og jeg glæder mig til den fulde CD, og om det så bliver DK eller
> US, jeg vælger, - tja, det vil tiden vise.

Lad os håbe, at den er så god og at der ingen kompatibilitetsproblemer
er. Der er trods alt mange, der ikke kan opdatere til Mac OS X...
(snøft)

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-01 21:01

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Hvor meget hurtigere er det så end Mac OS 9.0.4? Jeg har endnu taget mig
> tid til at installere opdateringen, da jeg også hellere vil lave en
> clean install af 9.0 og så gå til 9.1.

Først skal jeg lige sige, at der er 44,9mb skrifter på min OS 9.0.4 og 44.1mb
og ikke 23mb, som jeg skrev, - så det gør den faktisk endnu bedre...

Tidsmæssigt sammenlignet - hm, jeg vil mene ca. 30-40% i gennemsnit. Nogle
programmer op til 60%, mens andre kun 20% hurtigere.

Og så skal du tænke på, at det er på en 120mhz og ikke på en G3/G4 processor.
Jeg har prøvet lidt nu på G3'eren, og du kan yderligere trække ca. 50% fra de
tal, jeg har skrevet. Som en tilføjelse, kan jeg sige, at Netscape 4.76/128
med 18mb plug-ins starter på ca. 7 sek., iCab 2.4 på 2-3 sek., Nisus Email på
ca. 2 sek., AppleWorks 6.04 på ca. 5-7 sek.. (g3/233/128mb RAM/OS 9.1US)

> [...]
>
> Lad os håbe, at den er så god og at der ingen kompatibilitetsproblemer
> er. Der er trods alt mange, der ikke kan opdatere til Mac OS X...

Jo, der er nogle kompatibilitetsproblemer, men de er små. Jeg har opdaget, at
nogle AppleScripts ikke vil virke på OS 9.1 men nok på 9.0.4, fx.
DesktopIconManager 1.3.1 (DIM 1.3.1), info-kontyrolpanelet Snitch 2.6.5 er
også inkompatibelt med OS 9.1. OpenWide - forløberen for Dialog View virker
kun delvis.

Derimod har jeg fra én i Canada fået at vide, at der kan opstå _store_
problemer med Microsoft Office 98US på et Mac OS 9.1IE. Det væsentligste var
"Finder crashed and corrupted MSO prefs settings and files...". MSO 98 blev
installeret _efter_ OS 9.1. - Så jeg vil umiddelbart foreslå, at man laver en
'clean' OS 9.0/9.0.4, - installerer MSO 98 og først _derefter_ opgraderer til
OS 9.1. - Ellers har jeg endnu ikke fundet inkompatibiliteter, - selv
ClarisWorks 1.0 starter fint på OS 9.1. -)

Fra : Toke Riis Ebbesen

Dato : 14-01-01 22:38

Jeg oplever lignende problemer med Word 2001, jeg fik smadret en fil da jeg
forsøgte at åbne den, ligesom Office generelt lader til at 'hænge' et par
sekunder når den skal åbne lukke/gemme-dialogbokse mm..
Problemet er muligvis generelt for hele systemet.

Jeg skifter nok snart tilbage til 8.6, der stadig er både hurtigt, stabilt,
kører alle de nyeste opdateringer og bruger (forholdsvis) lidt ram.