ulden lyd og ipod
Fra : jenny og søren

Dato : 25-08-06 20:57

Hej ng

jeg skulle her til aften prøve at slutte den ny indkøbte ipod til
stereoanlægget i stuen.....
og hvilken ringe lyd lidt ala en lidt ulden lyd.....hvad har jeg gjort galt
er det mp 3 formatet eller hvad ??

håber meget at i kan hjælpe mig

mvh

Søren Brix Nielsen

Fra : Jon

Dato : 25-08-06 21:51

jenny og søren <jennyogsoren@mail.dk> wrote:

> [...]
> stereoanlægget i stuen.....
> og hvilken ringe lyd lidt ala en lidt ulden lyd.....hvad har jeg gjort galt

Det er veldig vanskelig (svært) å svare presist på dette uten å vite
hvilke innstillinger du har brukt til å komprimere eller importere
musikk. Det er helt klart mulig å høre at lyden ikke er optimal ved
f.eks. MP3 i 128 kbps kvalitet spilt ut på et alminnelig godt
stereoanlegg. Noen hører forskjell fra CD-lyd langt opp over 200 kbps,
også i AAC, som vanligvis er bedre enn MP3. Resultatet avhenger også av
musikktype. "Støyende" musikk som rock og pop tåler vanligvis kompresjon
bedre enn "sart" musikk som klassisk og jazz.

Personlig bruker jeg 192 kbps AAC og er stort sett fornøyd med det som
et generelt format, men går opp til 256 når jeg importerer krevende
klassisk eller jazz (musikk med mye luft, pauser og små, fine detaljer).

> håber meget at i kan hjælpe mig

Gi oss noen flere detaljer, så vet vi litt mer hva vi skal se etter.

--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : jenny og søren

Dato : 26-08-06 07:09

> [...]
> klassisk eller jazz (musikk med mye luft, pauser og små, fine detaljer).

> Gi oss noen flere detaljer, så vet vi litt mer hva vi skal se etter.

Hej igen

jo jeg havde begyndt at rippe mine cd´er i mp3 192 bit format........så det
var nok derfor at det lød mærkeligt på anlæget....

men hvad med det der ACC fylder det ikke helt vildt ??

mvh

Søren Brix

Fra : Terje Rydland

Dato : 26-08-06 08:16

> [...]
> var nok derfor at det lød mærkeligt på anlæget....
>
> men hvad med det der ACC fylder det ikke helt vildt ??

Komprimering med AAC tar omtrent samme plass som mp3, men lyder bedre.
Så 128 kbps AAC lyder vel omtrent som 192 kbps mp3 vil jeg tro.

192 kbps mp3 og 192 kbps AAC vil ta omtrent like mye plass, men AAC vil
lyde mye bedre.

Terje

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-06 09:17

"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> writes:

> jo jeg havde begyndt at rippe mine cd´er i mp3 192 bit format........så det
> var nok derfor at det lød mærkeligt på anlæget....

Det skulle ellers være nok til det meste. Husk at slå variabel bit
rate til - det hjælper en del.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-08-06 07:51

> [...]

> stereoanlægget i stuen.....
> og hvilken ringe lyd lidt ala en lidt ulden lyd.....hvad har jeg gjort galt

Prøv at brænde musikken til CD, så kan du let afgøre om det er formatet.

Hvordan forbinder du til anlægget? Har du en dock?

Fra : jenny og søren

Dato : 26-08-06 08:19

> Prøv at brænde musikken til CD, så kan du let afgøre om det er formatet.

Jeg har desværre ikke en brænder

> Hvordan forbinder du til anlægget? Har du en dock?

Ja jeg har en original dock til den, og den bliver forbundet til anlægets
phono indgang...

Mvh

Søren Brix

Fra : Jon

Dato : 26-08-06 08:53

jenny og søren <jennyogsoren@mail.dk> wrote:

> Ja jeg har en original dock til den, og den bliver forbundet til anlægets
> phono indgang...

Hvis du faktisk mener "Phono" som i den forsterkerinngangen som er
beregnet for en platespiller (en "gammeldags" vinyl-LP-spiller), så er
det ikke merkelig at du får ullen eller forvrengt lyd. Bruk Tape In, Aux
eller en annen inngang, ikke phono. *) Her er det viktig å være presis!

*) Phono-inngangen er nemlig innstilt for å ta imot det ekstremt svake
signalet fra en platespillers pickup og forsterke det, og i tillegg
kompensere for at platespillerens signal har alt for svak bass i fht
diskant. Sender du et annet signal inn på den inngangen, vil resultatet
mao. bli feil.

Hvis du derimot mener "phono" bare som i en bestemt type kontakter (også
gjerne kalt RCA; to separate plugger, gjerne merket rød og hvit, hver
med en stikker av metall i midten av en rund hylse kanskje seks-syv mm
tversover), så kan det godt være riktig, i og for seg. Men pass altså på
hvilken inngang du benytter på forsterkeren! (se over)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-08-06 08:56

jenny og søren <jennyogsoren@mail.dk> wrote:

> Ja jeg har en original dock til den, og den bliver forbundet til anlægets
> phono indgang...

Du mener stiktypen? På min gamle reciever refererer "phono" til
pladespiller indgangen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-08-06 18:31

On 2006-08-26 09:18:54 +0200, "jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> said:

> Ja jeg har en original dock til den, og den bliver forbundet til
> anlægets phono indgang...

Hvilket forklarer en hel del ROTFL
Jeg går ud fra, at det til gengæld kunne spille ret højt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster