Nyt batteri i 867 MHz G4 PowerBook
Fra : Michael Jack

Dato : 25-08-06 18:15

Hej gruppe

Jeg har en 867 MHz G4 PowerBook (1. generation, SVJV) med et batteri der
1) er ved at drive mig til vanvid, og 2) desværre _ikke_ er omfattet af
ombytningen.

Hvis jeg nu køber er spritnyt batteri, vil jeg så opleve drift på
batteri som lovet på de sidste udgaver af G4 Powerbooks, eller skal jeg
ikke forvente mirakler?

Mao.: er de tusind kroner som et nyt batteri koster bedre anvendt som
del af opsparing til en helt ny bærbar?

Mvh. Michael

Fra : tom

Dato : 26-08-06 17:02

On 2006-08-25 19:15:26 +0200, michjack@spamfilter.dk (Michael Jack) said:

> [...]
> ikke forvente mirakler?
>
> Mao.: er de tusind kroner som et nyt batteri koster bedre anvendt som

Jeg synes godt at du kan købe et nyt batteri..
forvent dog ikke mirakler..
Jeg købte selv et, var rimelig glad, men må erkende at jeg fik "et
chock" da jeg købte en moderne maskine..
den er ud over at være MEGET hurtigere (OSX på 867 er lettere tungt)
også "reelt" mobil..
Du er aldrig bange for batteritiden og den virker bare... min gamle 867
havde til sidst så mange skavanker at jeg slet ikke kunne/turde tage
den med ogen steder hen..

Derfor køb et batteri, og udsæt "næste køb" nogle måneder, eller brug
de samme 1000.- til at købe en ny maskine for NU!!

PS
Jeg købte i stedet en 60GB disk, der kører 7200 spin..
Det kunne mærkes men det gjorde selvfølgelig ikke maskinen mere mobil..
PPS
købte nu også et batteri, men blev reelt ikke "mobil" på den konto..
Tom

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-08-06 19:22

On 2006-08-25 19:15:26 +0200, michjack@spamfilter.dk (Michael Jack) said:

> [...]
> ikke forvente mirakler?
>
> Mao.: er de tusind kroner som et nyt batteri koster bedre anvendt som

Det må godt nok være et gammel batteri. Batteriet i min 1 GHz TiBook
holdt to år, og det syntes jeg da var fint nok, da det blev brugt en
del. Jeg købte selv et Newer Tech batteri som erstatning. Det har
højere kapacitet end Apples originale, men de er heller ikke billigere.
Og slet ikke, hvis man bestiller det i USA, hvilket jeg gjorde. Jeg
læste lige i forbindelse med al balladen om Sonys batterier, der kunne
overophedes, at Newer Tech ikke bruger batterier fra Sony, fordi de
ikke lever op til Newer Techs krav. Om det bare er et reklametrick,
eller om Newer Tech stiller større krav, ved jeg ikke. Mit har i hvert
fald fungeret fint. Det nærmes sig nu de to år, og prøver man nogle af
de små programmer, der måler kapaciteten, så er den faktisk højere, end
da batteriet var nyt. Om man kan stole på de programmer, ved jeg ikke.

Om det kan betale sig at købe et nye batteri, kan kun du selv afgøre.
Hvis du altid bruger computeren, når den er sluttet til lysnettet, er
det jo ikke nødvendigt. Står du overfor at skulle købe ny computer
indenfor kort tid, så er det jo spild af penge. Men er du glad for
computeren og regner med at have den måske to år endnu, og har du brug
for at kunne køre på batteri, så er det bestemt pengene værd. Men det
er da tankevækkende, at batteriet alene koster godt kr. 1.000,-, mens
en ny MacBook kan fås for kr. 8.700,-. Det er trods alt en dyr
reservedel. Personligt vil jeg nok ikke ofre et nyt batteri, hvis mit
giver op. Min computer bruges mest derhjemme, men jeg tager den da
jævnligt med. Jeg vil derfor godt kunne klare mig med et slidt batteri
i en periode. Da min computer snart er fire år, regner jeg den for at
være ved at være udtjent. Jeg vil da bruge den så længe, den virker,
men jeg vil ikke ofre noget på den.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster