Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aftale om anvendelse af fotooptagelser
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 20-06-01 01:02

For et stykke tid siden var der en del debat om fotografens rettigheder til
at bruge sine billeder i forskellige sammenhæng. Her nåede man til den
konklusion at det bedste var at lave en aftale med modellen. Det har jeg
aldrig fået gjort, men nu hvor jeg skal lave hjemmeside er det vigtigt for
mig at have aftaler i orden med så mange som muligt. Her er mit forslag til
hvad man kan skrive i en sådan aftale. Hvis der er nogen advokater i blandt
os, vil jeg meget gerne have en vurdering af om jeg har gjort det godt nok.
Alle er selvfølgelig velkomne til at kopiere dette...

Aftale om anvendelse af fotooptagelser

Jeg, __________________________________________________________,
giver hermed min tilladelse til at billeder beskrevet med
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)
ark________ neg. nr.___________________________________________*)

hvor jeg optræder på, frit kan benyttes i følgende sammenhænge:

1: Udstilling i offentlige såvel som private lokaler/områder.

2: Udstilling på World Wide Web, hjemmeside på Internettet

3: Fremvisning i faglige forbindelser, dvs. fotografer, modeller,
nyhedgrupper og andre der kan have en faglig interesse i billederne.

4: Fremvisning i forbindelse med konkurrencer, med mulighed for fremstilling
af blade/magasiner eller anden tryksag tilknyttet fotografi som fag og/eller
kunstart.

5: Tryk på trøjer og andre genstande i ikke kommerciel øjemed, dvs. ikke med
henblik på salg, men gerne som reklame for fotografen og hans virksomhed.

Fotografen forpligter sig hermed til ikke at anvende disse billeder i en
sammenhæng der latterliggør, mistænkeliggør, udstiller mig imod hvad der må
forventes at være god skik, eller på anden måde virker nedværdigende for
mig.

Fotografen forpligter sig til at informere mig om hvor og hvornår disse
billeder**) bliver anvendt, såfremt han har mulighed for at kontakte mig.
Jeg kan dog kun forvente at blive informeret på sidst opgivne email eller
tlf. med sms-funktion.

Jeg forpligter mig til at oplyse fotografen om enten adresse, tlf. nr. med
sms-funktion, eller e-mail adresse, så han fremover får mulighed for at
kontakte mig. Hvis jeg undlader dette, og det kan dokumenteres at fotografen
har forsøgt at kontakte mig, bortfalder fotografens ovennævnte
forpligtigelse til at informere mig om billedernes anvendelse.

*): Det medgives hermed at jeg er blevet orienteret om præcis hvilke
billeder denne tilladelse gælder for, enten ved selvsyn eller ved at have
modtaget en udprintning af det enkelte negativ.

**): Gælder kun billeder hvorpå modellen kan identificeres. Billeder uden
hoved, med maske, kraftig sminke, eller andet der gør det umuligt at
identificere modellen, medregnes ikke, og kan frit bruges af fotografen, dog
undtaget:
ark________ neg. nr._____________________
ark________ neg. nr._____________________
ark________ neg. nr._____________________
ark________ neg. nr._____________________
ark________ neg. nr._____________________

Aftalen er indgået mellem:

Fotograf,
Tim Lerche Sørensen: _______________________________ dato:______

Model: _______________________________ dato:______

Evt. modellens forældre eller værge:

Navn: _________________________________________

Underskrift: _______________________________ dato:______

Fra : Christian Andersen

Dato : 20-06-01 14:52

Tim Lerche Sørensen wrote:

>Her er mit forslag til
>hvad man kan skrive i en sådan aftale. Hvis der er nogen advokater i blandt
>os, vil jeg meget gerne have en vurdering af om jeg har gjort det godt nok.

Prøv også at smide den forbi dk.videnskab.jura. Der sidder nogle kloge
folk derinde.

<snip>

> [...]
>Jeg kan dog kun forvente at blive informeret på sidst opgivne email eller

Dog kan jeg umiddelbart se et problem med dette afsnit.

Det er fint nok at du gerne vil informere modellen om hvor billederne
bliver brugt, men jeg mener ikke du kan stille krav om at modellen
skal have en mobiltelefon eller e-mail.

Dog sagt som lægmand.

--
Mvh, Christian
My e-mail address will stop working after a while.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 20-06-01 22:56

Hej Christian

> Det er fint nok at du gerne vil informere modellen om hvor billederne
> bliver brugt, men jeg mener ikke du kan stille krav om at modellen
> skal have en mobiltelefon eller e-mail.

Det er egentligt heller ikke et krav jeg stiller. Det er nærmest et tilbud,
som hedder at hvis du vil følge med i hvad der sker, så må du give mig nogle
nemme muligheder for at kontakte dig. Modellen er da altid velkommen til at
ringe og spørge. Men for det meste er det unge mennesker jeg fotograferer
idag, og de fleste har enten mobilos eller e-mail. Og min måde at
kommunikere på er MEGET mail og SMS. Fordelen ved det er at det er
omkostningsfrit. Og jeg kan sende min mail/sms, og så skal jeg ikke bekymre
mig mere om det. Nogle andre har sagt at de slet ikke kan se hvorfor jeg
skal fortælle dem hvad de bliver brugt til, men der mener jeg nu noget
andet.

Tim Lerche Sørensen

Fra : Lotte M

Dato : 20-06-01 16:58

"Tim Lerche Sørensen" skrev

> Her er mit forslag til
> hvad man kan skrive i en sådan aftale. Hvis der er nogen advokater i blandt
> os, vil jeg meget gerne have en vurdering af om jeg har gjort det godt nok.

Jeg er ikke advokat, men kommenterer ud fra mine erfaringer som fotograf.
Hvis du ønsker en juridisk vurdering, får du nok de bedste svar i
juragruppen.

Det er et stort stykke arbejde du har lavet, men et eller andet sted synes
jeg den meget detalierede kontrakt er "at skyde gråspurve med kanoner"
- med mindre der er tale om erotiske/pornografiske billeder.

> [...]
> af blade/magasiner eller anden tryksag tilknyttet fotografi som fag og/eller

Jeg synes udstillinger, såvel offentlige som private/lukkede, må være
fyldestgørende. Hvorfor ønsker du særskilt tilladelse til fremvisning i
faglige fora?

Desuden er det en god ide at aftale tilladelse til reproduktion, brug
i elektroniske medier og på Internettet.

> 5: Tryk på trøjer og andre genstande i ikke kommerciel øjemed, dvs. ikke med
> henblik på salg, men gerne som reklame for fotografen og hans virksomhed.

Trøjer er en reproduktion.

> [...]
> forventes at være god skik, eller på anden måde virker nedværdigende for

Hmm... du overlader til modellen at vurdere hvornår en
sammenhæng er "nedværdigende". Mennesker har vidt forskellige grænser,
hvorfor du kan komme "i klemme" med især sidste sætning.

> [...]
> Jeg kan dog kun forvente at blive informeret på sidst opgivne email eller

Det ville jeg ikke turde skrive. Når du har taget tilpas mange billeder,
vil det blive en uoverskuelig opgave.

> [...]
> har forsøgt at kontakte mig, bortfalder fotografens ovennævnte
> forpligtigelse til at informere mig om billedernes anvendelse.

Det ville jeg ikke medtage i en kontrakt.

> *): Det medgives hermed at jeg er blevet orienteret om præcis hvilke
> billeder denne tilladelse gælder for, enten ved selvsyn eller ved at have
> modtaget en udprintning af det enkelte negativ.

Hvis du fotograferer "on lokation" er det ikke sikkert du har mulighed for
en efterfølgende godkendelsesprocedure. Jeg kan komme i tanke om
mange situationer, hvor jeg har brugt tilfældige modeller, som jeg har
mødt på en lokalitet.

> [...]
> hoved, med maske, kraftig sminke, eller andet der gør det umuligt at
> identificere modellen, medregnes ikke, og kan frit bruges af fotografen, dog

Hmmm umiddelbart tror jeg den er overflødig, men det må juristerne hellere
svare på.

I stedet for at opremse negativnumre, ville jeg anføre dato og lokalitet for
fotograferingen, eventuelt i hvilken sammenhæng optagelserne er lavet (feks.
reklame for bestemt firma eller produkt.).

Jeg arbejdede som fotograf i 8 år og har aldrig haft en så detaljeret
aftale med modeller og jeg har /aldrig/ haft efterfølgende problemer med
en model. Mine billeder har være offentliggjort i alle typer medier (blade,
aviser, lyd/dias, TV og Internettet. )

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 20-06-01 23:18

> Det er et stort stykke arbejde du har lavet, men et eller andet sted synes
> jeg den meget detalierede kontrakt er "at skyde gråspurve med kanoner"

Det mener jeg nu ikke. Jeg ser det som modelens garanti for at det netop
ikke bliver brugt til porno, for det står der jo stort set at det ikke må,
det må ikke nedværdige modellen.

> Jeg synes udstillinger, såvel offentlige som private/lukkede, må være
> fyldestgørende. Hvorfor ønsker du særskilt tilladelse til fremvisning i
> faglige fora?

Der bliver ikke givet særskilt tilladelse. Jeg oplyser blot om hvor jeg har
intentioner om at bruge billederne, så modellen får en større
tryghedsfølelse, og ikke mistænker mig for at have dårlige intentioner.

> Desuden er det en god ide at aftale tilladelse til reproduktion, brug
> i elektroniske medier og på Internettet.

Hvilket der så allerede står:
[...]

Måske ordet "reproduktion" er godt i denne sammenhæng...

> Trøjer er en reproduktion.

Og?

> Hmm... du overlader til modellen at vurdere hvornår en
> sammenhæng er "nedværdigende". Mennesker har vidt forskellige grænser,
> hvorfor du kan komme "i klemme" med især sidste sætning.
Jeg kan godt se sætningen kan mistolkes. Den skal lige skrives om så "god
skik" kommer til at stå sidst.

> Det ville jeg ikke turde skrive. Når du har taget tilpas mange billeder,
> vil det blive en uoverskuelig opgave.

Det kanogså godt være at der skal modificeres lidt der...

> [...]
> en efterfølgende godkendelsesprocedure. Jeg kan komme i tanke om
> mange situationer, hvor jeg har brugt tilfældige modeller, som jeg har

Jeg bruger ikke tilfældige personer, alt er aftalt på forhånd. Hvis det
endelig skulle komme så langt, så ville jeg ikke kunne tilbyde dem noget.
Dokumentet her er desuden KUN beregnet til optagelser der allerede
foreligger, men som skal sættes op på min hjemmeside.

> Hmmm umiddelbart tror jeg den er overflødig, men det må juristerne hellere
> svare på.

Jeg vil bare gerne have at de skal vide det!

Fra : Lotte M

Dato : 21-06-01 14:31

"Tim Lerche Sørensen" skrev

> men et eller andet sted synes
>
> Det mener jeg nu ikke.

Du bad om kritik og det fik du

> Jeg ser det som modelens garanti for at det netop
> ikke bliver brugt til porno, for det står der jo stort set at det ikke må,
> det må ikke nedværdige modellen.

Hvis optagelserne er pornografiske eller erotiske må man gå ud fra modellen
bemærker det Ved sådanne optagelser er det /meget/ vigtigt at have en
aftale om eventuel offentliggørelse.

> Der bliver ikke givet særskilt tilladelse. Jeg oplyser blot om hvor jeg har
> intentioner om at bruge billederne, så modellen får en større
> tryghedsfølelse, og ikke mistænker mig for at have dårlige intentioner.

Det er imo ingen grund til at bede modellen skrive under på mere end
nødvendigt. En meterlag kontrakt, hvor du tager en række forbehold,
tror jeg nærmere vil gøre modellen utryg.

> Hvilket der så allerede står:

Og som jeg forsøgte at udtrykke enklere med "reproduktion, elektroniske
medier og Internettet"..

> Og?

Hvis du modellen giver tilladelse til reproduktion, behøver han/hun ikke
give særskilt tilladelse til trøjer.

> Dokumentet her er desuden KUN beregnet til optagelser der allerede
> foreligger, men som skal sættes op på min hjemmeside.

Det er imo smartest hvis aftalen er lavet inden optagelsen finder sted.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk