Hjælp - G4 død efter strømsvigt
Fra : Mike [8000]

Dato : 24-08-06 07:43

Her til morgen var min kære Mac (G4 933, Quicksilver 2002) døden
nær. Den reagerede ikke på kærlige tastaturtryk og en nænsom finger
på powerknappen fik den til at lyse men ikke starte. Ingen "ding",
"dong" eller "bib" (hørte jeg et svagt suk?)...

Hvordan får jeg liv i den igen?

Spurgte om teenageren evt. havde haft usædvanlige oplevelser med
Maccen i går, men det afvises. Så - lige som jeg sku til at sende
dette nødråb - indrømmer fruen, at der var strømafbrydelse i aftes,
hvor HFI relæet slog fra. På det tidspunkt var Mac sandsynligvis i
sovende tilstand.

Førstehjælp eller psykolog/krisehjælp?
Er noget brændt af? ($$$)

mvh Mikael Kern

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 24-08-06 12:57

Mike [8000] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> dette nødråb - indrømmer fruen, at der var strømafbrydelse i aftes,
> hvor HFI relæet slog fra. På det tidspunkt var Mac sandsynligvis i

Fat mod!

min Pc opfører sig på samme måde efter strømsvigt - den var till til at
få liv i.

Prøv at hive strømkablet ud af, og lad den være i et par minutter.

Sæt så strømkablet i igen, og prøv at tænde.

Ved ikke hvorfor, men det plejer at virke for mig...

--
regards , Peter B. P. - liberterran.org, siad.dk, macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-06 13:15

Hej Mikael

Som Peter B.P. skriver, kan du prøve at tage den helt fra og lade den
stå lidt.

Men prøv også, når du har taget den fra, at trykke på PMU knappen inde i
masiinen og så lade den stå, men jeg tror, du skal lade den stå en times
tid ca...

Der er desværre også den mulighed, at der er sket noget med
strømforsyningen og/eller bundkortet, hvis der er nået at komme en
overspænding ind i maskinen, inden HFI relæet er slået fra, og så er jeg
bange for, at der ikke er noget at gøre lige her og nu...

Jeg kunne godt forestille mig, at det skete i forb. med det gevaldige
tordenvejr, der var. Hvis det er tilfældet, og der så er sket en
kortslutning i / påvirkning med 'skadelig virkning', så er det en sag
for dit forsikringsselskab. Du skal så anmelde det til dem, få maskinen
på et autoriseret værksted og få et fuldstændigt tilbud på en
reparation, hvorefter forsikringen formentlig vil udbetale beløbet -
minus evt. selvrisiko. Det er ikke alle selskaber, der har selvrisiko
ved såkaldte EL-skader forårsaget af uvejr og strømafbrydelserl.

mvh. ERik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-08-06 14:45

Tak for hjælpen. Jeg "resettede PMUen" og lod den stå et øjeblik.
Utålmodighed efter at høre startklokkelyden gjorde at jeg kun ventede 1 min.
Men det virkede, og alt lader til at fungere.

Gad vide hvad der egentlig bliver "resat"? når man "resetter PMUen"??

mvh. Mikael Kern

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-06 16:03

Hej Mikael

nospamtoMike [8000 C] wrote:
> Tak for hjælpen. Jeg "resettede PMUen" og lod den stå et øjeblik.
> Utålmodighed efter at høre startklokkelyden gjorde at jeg kun ventede 1 min.
> Men det virkede, og alt lader til at fungere.

Pyha! - Jeg tror, du har været heldig. - Det er før set, at et
tilfældigt strømafbrud har smadret diverse dele...

> Gad vide hvad der egentlig bliver "resat"? når man "resetter PMUen"??

Tja, - PMU = 'Power Management Unit'. Den nulstiller alle
strømstyringssystemer på hele computeren og sætter dem til det, de er
sat til fra fabrikkens side.

mvh. Erik Richard