Forbindelse til Internet med Macbook?
Fra : Mathias Christensen

Dato : 22-08-06 17:32

Hej

Så fik jeg købt mig en Macbook. Jeg har dog det problem, at jeg hverken kan
komme på internettet via. ethernet eller wifi. Mine Windows-maskiner logger
bare på netværket automatisk og får derefter tildelt et ip-nr. Når jeg
kigger på Mac'ens indstillinger kan jeg se, at den blot har fået en intern
ip-adresse og jeg går ud fra, at det er grunden til mit problem.

Jeg kobler op via. en router til et kollegienet.

--
Venlig hilsen
Mathias Christensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-06 17:44

On 2006-08-22 18:32:15 +0200, "Mathias Christensen" <mathiasx@edbx.dkx> said:

> [...]
> grunden til mit problem.
>
> Jeg kobler op via. en router til et kollegienet.

Jamen, hvordan har du sat den op? Den skal sikkert stå til DHCP. Hvis
ikke, skal du sætte den til det rigtige IP-nummer. En Mac skal også
bare kunne logge sig på.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mathias Christensen

Dato : 22-08-06 17:54

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen, hvordan har du sat den op? Den skal sikkert stå til DHCP. Hvis
> ikke, skal du sætte den til det rigtige IP-nummer. En Mac skal også bare
> kunne logge sig på.

Jeg har koblet den op på samme måde som mine andre computere. Jeg bor på et
kollegie, hvor der er fælles internet. Denne forbindelse har jeg koblet til
en router hvor computerne så er koblet på. I windows har jeg bare sat den
til at hente ip-numre automatisk. Jeg kan ikke lige se noget om DHCP. Men
Mac'en får tildelt et internt ip-nr kan jeg se, og den skal vel have en
rigtig ip for at komme på nettet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-06 22:34

"Mathias Christensen" <mathiasx@edbx.dkx> writes:

> Mac'en får tildelt et internt ip-nr kan jeg se, og den skal vel have en
> rigtig ip for at komme på nettet.

Det klarer din router.

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-08-06 18:14

> [...]

> kigger på Mac'ens indstillinger kan jeg se, at den blot har fået en intern
> ip-adresse og jeg går ud fra, at det er grunden til mit problem.

Når du siger 'intern ip-adresse' mener du en der begynder med 10,
172.16 til 172.31 eller 192.168, ikke? Det får dine windowsmaskiner
ikke?

Dine Windowsmaskiner er tilslutter netværket på præcis samme måde rent
fysisk og modtager også et ip-nummer automatisk via dhcp?

Du siger at du har en router stående. Den har du stående mellem
kolegiets netværk og dine maskiner, ikke? Hvad er det for en?

Den router implementerer ikke NAT og deler selv ip-numre ud til dens
inderside-net? Er der en firewall indbygget?

--
http://peter.makholm.net/ | Life is that property which a being will lose
peter@makholm.net | as a result of falling out of a cold and

Fra : Mathias Christensen

Dato : 22-08-06 18:19

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Når du siger 'intern ip-adresse' mener du en der begynder med 10,
> 172.16 til 172.31 eller 192.168, ikke? Det får dine windowsmaskiner
> ikke?

Ja, den får en intern adresse der starter med 10. Når jeg checker mine andre
computere via. myip.dk kan jeg se at de tildeles 84.238...

> Dine Windowsmaskiner er tilslutter netværket på præcis samme måde rent
> fysisk og modtager også et ip-nummer automatisk via dhcp?

Jeps

> Du siger at du har en router stående. Den har du stående mellem
> kolegiets netværk og dine maskiner, ikke? Hvad er det for en?

Det er en cnet switch 8-port

> Den router implementerer ikke NAT og deler selv ip-numre ud til dens
> inderside-net? Er der en firewall indbygget?

Nej, firewall er ikke indbygget.

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-08-06 18:31

> Ja, den får en intern adresse der starter med 10. Når jeg checker mine andre
> computere via. myip.dk kan jeg se at de tildeles 84.238...

Det går ikke, du skal tjekke hvad maskinen selv mener den hedder. Der
sidder ganske givet en NAT-boks mellem dig og internettet der
"oversætter" mellem dine internet adresser og 84.xxx.xxx.26

> Det er en cnet switch 8-port

Ok, det er ikke en router men en switch. Det er noget lidt andet når
vi taler om at løse netværksproblemer. En switch bør ikke kunen være
med til at skabe problemerne.

--
http://peter.makholm.net/ | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil
peter@makholm.net | have noen glæde af din fremtid ska du ikke

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-08-06 18:55

> Ok, hvordan checker jeg det på henholdsvis mac og i windows.

Du kan tilsyneladende allerede tjekke det på din mac.

Nu er windows nok det system jeg er mindst skarp til (VMS undtaget)
men start en komamdoprompt op, dvs Start -> Kør -> "cmd". Så hedder
kommandoen vist nok 'ipconfig' eller 'ifconfig'. Måske skal du bruge
flaget /ALL, dvs 'ipconfig /ALL'.

--
http://peter.makholm.net/ | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : Mathias Christensen

Dato : 22-08-06 19:23

Jeg er nu kommet på nettet, men kun ved manuelt at indtaste et ipnr. Den vil
ikke hente en ekstern automatisk.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-06 21:49

On 2006-08-22 20:23:20 +0200, "Mathias Christensen" <mathiasx@edbx.dkx> said:

> Jeg er nu kommet på nettet, men kun ved manuelt at indtaste et ipnr.
> Den vil ikke hente en ekstern automatisk.

Du har stadig ikke svaret på, hvad du har gjort. Du siger bare, at den
er koblet op på samme måde som Windows-maskinerne, men hvad betyder
det? Hvad står den til i kontrolpanelet "Netværk"? Den skal stå til
DHCP, som betyder, at den selv henter (får tildelt) IP-nummer fra en
router eller server. Har du prøvet at sætte den til DHCP? Hvis ikke, så
prøv, og se, om det virker.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mathias Christensen

Dato : 22-08-06 22:26

> [...]
> server. Har du prøvet at sætte den til DHCP? Hvis ikke, så prøv, og se, om

Mine windows maskiner får tildelt en ip vha. DHCP og det virker. Men når jeg
konfigurerer min mac til at hente via. DHCP henter den kun en intern ip der
starter med 10 og dette virker ikke.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-06 22:43

On 2006-08-22 23:25:59 +0200, "Mathias Christensen" <mathiasx@edbx.dkx> said:

> Mine windows maskiner får tildelt en ip vha. DHCP og det virker. Men
> når jeg konfigurerer min mac til at hente via. DHCP henter den kun en
> intern ip der starter med 10 og dette virker ikke.

I kontrolpanelet Netværk står den altså til DHCP. Hvis du går ind i
Netværksportkonfigurationer i samme kontrolpanel, så er der vel åbnet
for AirPort eller ethernet, afhængig af, hvad du bruger.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Terje Rydland

Dato : 22-08-06 22:44

Mathias Christensen <mathiasx@edbx.dkx> wrote:

> [...]
> konfigurerer min mac til at hente via. DHCP henter den kun en intern ip der

Det er jo også riktig. Det tyder på at ruteren bruker prøver å bruke NAT
(slik at Macen får et lokalt nummer i området 10.0.0.1 til 10.0.0.50) og
det er opp til ruteren å sende det innkommende signalet videre til den
"fiktive" ip-adressen i 10.0.0.xx segmentet. Det tyder på at ruteren
ikke er satt opp riktig.

Terje

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-08-06 10:40

> [...]

> ip-adresse og jeg går ud fra, at det er grunden til mit problem.
>
> Jeg kobler op via. en router til et kollegienet.

Ud fra det du oplyser i dine øvrige indlæg kunne det være noget med et
manglende lease af ip adresse fra kollegienettet. Det kan være et
spørgsmål om bare at ha' den ene computer (Macbooken) på ad gangen og
slukke for din Windows maskine, eller cloning af MAC adresse.

Hvad hedder kollegiet? Og har dit kollegienet en hjemmeside, der er
tilgænglig udefra (så vi andre kan se kravene til opsætningen)?

Jeg kan se fra den ip adresse du sender fra, at du bruger
Bolignet-Aarhus. Er det osse den ISP kollegiet bruger?

Ellers spørg kollegiets netadministrator. Det er sandsynligvis ikke et
problem der skyldes, at det er en Macbook du bruger.