Kode æøå slik at jeg kan sende til mysql o~
Fra : torbs

Dato : 21-08-06 18:20

Hej,

Jeg er riktignok ikke dansk, men vi har tross alt 300 års felles
historie

Jeg trenger å få en ajax-chat til å virke med både pc og mac. Jeg
kan få chat'en til å virke med enten mac eller pc, men ikke begge
deler. Derfor tenkte jeg at jeg kunne kode alle æøå til entities
slik og kode de tilbake til æøå når jeg fikk chaten tilbake. Jeg
må kode tilbake siden jeg ikke tillater annet enn karakterkoder i
chat'en...

function replaceNorwegianCharacters(norskstreng) {
   var nystreng= new String(norskstreng);
   nystreng=nystreng.replace(/æ/g,"æ");
   nystreng=nystreng.replace(/ø/g,"ø");
   nystreng=nystreng.replace(/å/g,"å");
[...]
   return nystreng;
}

Jeg får karakterene fra en form... Denne blir naturligvis UTF-8...
Ved å escape virker det på PC, men ikke mac og ved å la være skjer
det motsatte.

Har noen et godt tips?

Fra : Morten

Dato : 21-08-06 20:36

> Har noen et godt tips?

<head>
</head>
æøåÆØÅ

Fra : Jon

Dato : 21-08-06 21:32

torbs <torchestra@gmail.com> wrote:

> Jeg er riktignok ikke dansk, men vi har tross alt 300 års felles
> historie

Det finnes f.ø. også en utmerket norsk Mac-newsgruppe på
no.it.os.mac.diverse, i tilfelle du ikke har oppdaget den.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : torbs

Dato : 21-08-06 21:40

Jon skrev:

> Det finnes f.ø. også en utmerket norsk Mac-newsgruppe på
> no.it.os.mac.diverse, i tilfelle du ikke har oppdaget den.

Jo, men når jeg har søket etter æøå problemer, virker det som den
danske er mer aktiv og har flere konstruktive svar.

Fra : torbs

Dato : 21-08-06 21:44

Morten skrev:

> <head>
> </head>
> ??????

Skal forsøke utf-8. Bruker iso-8859-1 nå