logger ind i terminal :(
Fra : Michael Holm

Dato : 17-08-06 14:51

har en 14" iBook G4 som havde 10.3 på, efter at havde opdateret med en
10.4.6 DVD sagde den fejl under installinger :( har prøvet flere gange
og ved at formatere, starte op fra en anden mac og bruge dens DVD
drev....
Nu til sidst lykkes installiering uden fejlmeddelser, men
Den starter op i Terminal med root som bruger :((

Hvad kan jeg gøre ? har startet op fra DVD nogen gange og kørt repari
Diskper. og repair disk...

Har lige prøvet at starte op i single user mode, når jeg kører
/sbin/fsck -fy siger den Disk0s3: I/O error
Det lyder jo ikke godt .....

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-06 22:10

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:
> [...]

> Diskper. og repair disk...

> Har lige prøvet at starte op i single user mode, når jeg kører
> /sbin/fsck -fy siger den Disk0s3: I/O error

Hvad siger SMART status på disken? jeg vil tro den ikke brokker sig og
at disken rent elektronisk er ok, men at diskens lejer har fået et tryk
16 som følge af at den er blevet tabt: kort sagt skift disken

Hvis du fulgte med i installationsloggen ville du sikkert se at den har
lavet et hav af i/o fejl, samt at installationen iøvrigt har taget
udforholdsmessigt langt tid (om den overhovedet er kørt til ende?)

Du kan næppe komme til at kopiere data af disken hvis du booter
fra et andet device. Den vil opgive kopieringen og afmontere disken så
snart den første i/o fejl melder sig. Hvis du derimod booter fra den
defekte disk kan den ikke afmonteres, dvs den fortsætter kopieringen
på trods af i/o fejl.

Tricket mht. at boote her er at du skal boote i SU, køre "fsck -yf" og
afbryde processen med ctrl+c den _inden_ den giver op pga
af i/o fejl. Derefter kører du "Systemstarter" for at få OS'et i
multiuser mode og "reboot" hvilket betyder at OS'en lukker korrekt
ned, og OS'et dermed ikke automatisk kører fsck ved reboot.

Hvor langt du kommer i den efterfølgende bootprocess afhænger
af hvordan opdateringen forløb. Såfremt du lavede en archive and
install kan du bless'e den oprindelige 10.3 og boote den frem for 10.4.

Når du engang har fået bootet OS'et til et for dig brugbart system kan
du montere en FW disk og lave et image af harddisken (ditto, CCC asr
eller hvad du kan komme til at afvikle). Log evt i/o fejlen under
image genreringen, så du får en idé om hvilke data der ikke kan læses
og dermed er defekte. Vær forbredt på at det kan tage mange timer.

Jeg har har held med denne fremgangsmåde på mere end én baldret disk.
(herunder min egen som jeg ikke orkede at sætte fra bunden igen)