Kernel Panic i sen nattetime!
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-08-06 14:18

Kort historie:
500 Gb eksterne Maxtor FW(Combo)-diske opkobles til en opretstående G4.
Der er et eller andet problem mellem Maxtor'ens bro og Apples FW-port.
Gætter på at det dybest set er Apples tidlige FW den er gal med.
Derfor går jeg over til at bruge USB-2 via et installeret USB-2 kort.

DET VIRKER PERFEKT,... UNDTAGEN, at maskinen i løbet af natten (hvor den
står og laver ingenting) får en kernel panic.

Jeg kan umiddelbart komme i tanker om 2 ting, som sådan en OSX 10.4.7
kan finde på at stå og lave i løbet af natten.

Det ene er indeksering.
Det mener jeg imidlertid jeg har slået fra for de pågældende enheder ved
at trække dem ind i vinduet "Privat" under Systemindstillingen
"Spotlight".
Hvis det er en vildfarelse vil jeg gerne belæres!

Den anden er OSX's vedligeholdelses-scripts.
Kan de slåes fra (selvom det ikke er hensigtsmæssigt)?

Er der nogen der har et godt bud?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-08-06 14:22

stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:

> DET VIRKER PERFEKT,... UNDTAGEN, at maskinen i løbet af natten (hvor den
> står og laver ingenting) får en kernel panic.

Var der bare den ringeste antydning af hvad den var deprimeret over?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-08-06 14:34

> Var der bare den ringeste antydning af hvad den var deprimeret over?

Den står på en fremmed destination, hvorfor jeg må nøjes med 1.ste hånds
rapporter.
Så vidt jeg har forstået kommer den bare med multi-sprogs-skærmen der
fortæller at man ikke kan gøre en sk..
Er der en log, der kunne fortælle mig noget monstro?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-08-06 14:43

stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:

> Den står på en fremmed destination, hvorfor jeg må nøjes med 1.ste hånds
> rapporter.

Åh, det er så hyggeligt.

Jeg har engang været ude for at en Solarismaskine crashede når der kom
belastning på disken (fordi den ville lave en SCSI-optimering disken
PÅSTOD den ku). Måske er det lidt i samme skuffe? Eller at disken
ikke kan lide at komme i dvale.

> Så vidt jeg har forstået kommer den bare med multi-sprogs-skærmen der
> fortæller at man ikke kan gøre en sk..
> Er der en log, der kunne fortælle mig noget monstro?

Ingen anelse. Måske /var/log/messages (eller hvad det nu hedder på en Mac).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-06 19:49

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Er der en log, der kunne fortælle mig noget monstro?

ja, kig efter en fil kaldet panic.log i /var/log eller lign.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-08-06 22:03

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> ja, kig efter en fil kaldet panic.log i /var/log eller lign.
>
> /thomas

Det er nok lidt pinligt at skulle spørge om det, men sidste gang jeg
skulle dykke ned i var og etc bibliotekerne gik jeg blot ind og søgte på
usynlige emner og et eller andet navn.

I OS 10.4 kan jeg ikke komme til de usynlige emner. Hvordan f... gør man
det?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-08-06 22:10

> [...]

> usynlige emner og et eller andet navn.
>
> I OS 10.4 kan jeg ikke komme til de usynlige emner. Hvordan f... gør man

Fandt et værktøj der kunne gøre det for mig, men der må da være en mere
logisk vej?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-06 23:50

On 2006-08-16 23:02:42 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> [...]
> usynlige emner og et eller andet navn.
>
> I OS 10.4 kan jeg ikke komme til de usynlige emner. Hvordan f... gør man

Jeg prøvede lige at skrive "panic" i Spotlight, og der dukker den lige
så fint op.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-06 05:34

> Jeg prøvede lige at skrive "panic" i Spotlight, og der dukker den lige
> så fint op.

Man kan også fyre op for "Konsol" programmet i din "Hjælpeprogrammer"
mappe. Der er alle logfiler linket fra en pæn sidebar..

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-08-06 07:49

> Jeg prøvede lige at skrive "panic" i Spotlight, og der dukker den lige
> så fint op.

hmmm, hvis jeg snupper f.eks. "crashreporter.log", som jeg finder i
"log" under "var" i den usynlige "private" mappe og søger på det, så
kommer der ingenting. Dog hvis jeg søger i selve mappevinduet og vælger
at søge kun i "private" så kommer den.

Panic-log har jeg slet ikke. Muligvis fordi jeg siden sidste
reinstallation kun har mødt panic een gang og det var vist første gang
under 10.4.x tror jeg.

Nåh - jeg fandt hvad jeg søgte - tak for det alle mand!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-06 22:24

> [...]

> usynlige emner og et eller andet navn.

> I OS 10.4 kan jeg ikke komme til de usynlige emner. Hvordan f... gør man

Terminal.app! Var det ikke snart på tide du lærte lidt simpel navigering?

logfiler under /var/log skulle iøvrigt gerne dukke op i Console.app.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-08-06 08:23

> Terminal.app! Var det ikke snart på tide du lærte lidt simpel navigering?
>
> logfiler under /var/log skulle iøvrigt gerne dukke op i Console.app.

Simpel navigering Morten, er efter min mening det vi foretager os i
Finderen.

Jeg kan ikke (og vil sandsynligvis heller ikke) forstå hvorfor simple
ting, som at finde en log-fil skal kræve udenadslærte kommandoer i en
kommando-prompt.

Det er jo en tilbagevenden til MS-DOS og jeg skulle mene at netop
brugervenligheden i et GUI-baseret system er det stærkeste argument for
at anvende Mac.

Jeg vil til enhver tid gøre hvad jeg kan for at sikre en intuitiv
tilgang til selv avancerede funktioner.

Den slags ting kan jeg nemlig huske - selv efter flere år - medens
indviklede kommandoer forsvinder ud i glemslen lige så snart jeg trykker
enter.

....og tak for svaret iøvrigt - konsol'en er jo den logiske ting at bruge
her!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-06 09:41

> [...]
>
> Jeg kan ikke (og vil sandsynligvis heller ikke) forstå hvorfor simple
> ting, som at finde en log-fil skal kræve udenadslærte kommandoer i en

Det er der én grund til .. det er _meget_ hurtigere. Jeg kan på få
sekunder i terminalen bede den om at f.eks. kopiere / flytte filer
rundt. Noget der vil tage betydeligt længere tid i en GUI. Især fordi en
mus er håbløst langsom til visse ting.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-08-06 15:16

> [...]

> sekunder i terminalen bede den om at f.eks. kopiere / flytte filer
> rundt. Noget der vil tage betydeligt længere tid i en GUI. Især fordi en

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-08-06 15:16

> [...]

> sekunder i terminalen bede den om at f.eks. kopiere / flytte filer
> rundt. Noget der vil tage betydeligt længere tid i en GUI. Især fordi en

Jeg har før med undren hørt Windows brugere sukke efter deres dos-prompt
når de sad på en Mac OS9.
Jeg må idrømme at jeg kan slet slet ikke forstå argumentet.

Bare at skulle skrive søgestien ind i en terminal på både afsenderarkiv
og modtagerarkiv + kommando fremfor at bruge kombinationen af mus og
Exposé.

Ja, for mig at se er terminalen - i den sammenhæng - stenalder!

Heldigvis kan man så sige, at nu kan man gøre begge dele i OSX og det må
jo være optimal frihed!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-08-06 22:06

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Simpel navigering Morten, er efter min mening det vi foretager os i
> Finderen.

cd og ls kan i mange tilfælde være hurtigere

> Jeg kan ikke (og vil sandsynligvis heller ikke) forstå hvorfor simple
> ting, som at finde en log-fil skal kræve udenadslærte kommandoer i en
> kommando-prompt.

Siden du ikke kendte Console.app kræver det da også udenadslære.
Hvorfor er den ene slags udenadslære værre end den anden? Det svarer
ærlig talt til da jeg i min gymnasietid nægtede at lære fransk blot
fordi jeg syns det var tåbeligt at jeg skulle droppe engelsk og tysk.

> Det er jo en tilbagevenden til MS-DOS og jeg skulle mene at netop
> brugervenligheden i et GUI-baseret system er det stærkeste argument for
> at anvende Mac.

Åbenbart ikke siden du ikke siden du ikke umidelbart kan navigere frem
til de ønskede filer med de indbygegde GUI værktøjer.

> Jeg vil til enhver tid gøre hvad jeg kan for at sikre en intuitiv
> tilgang til selv avancerede funktioner.

Adgang til skjulte filer er ikke intuitivt med Finder. Her er ls, cd,
less og open mere intuitive.

> Den slags ting kan jeg nemlig huske - selv efter flere år - medens
> indviklede kommandoer forsvinder ud i glemslen lige så snart jeg trykker
> enter.

Hvis du blot husker cd, ls og less er du nået langt. Auto complete
funktionen i Mac OS X's standart komnadoliniefortolker hjælper dig med
at skrive stinavnene når du trykker på tabulator tasten..

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-08-06 07:49

> Hvorfor er den ene slags udenadslære værre end den anden? Det svarer
> ærlig talt til da jeg i min gymnasietid nægtede at lære fransk blot
> fordi jeg syns det var tåbeligt at jeg skulle droppe engelsk og tysk.

Det statement er umådeligt interessant. Det indeholder nemlig det
centrale spørgsmål om hvad vi skal med en grafisk bruger flade.

Lidt firkantet plejer jeg at stille det op sådan, at der findes folk der
kan huske og folk der kan tænke.

Der findes også umådeligt heldige mennesker, der kan begge dele,
hvoriblandt du sikkert selv befinder dig.

Det er selvfølgelig MEGET FIRKANTET. I realiteten er det "at huske", nok
en proces der foregår forskelligt inde i forskellige menneskers hoveder.

Ihvertfald har nogle mennesker nemmere ved at huske i ord og andre
husker bedre i billeder eller processer. For nogle er det nemmere at
huske hvordan man bevæger sig hen til et hus på en vej, end at huske
adressen.

Begge måder at komme frem på, kan vel kaldes "udenadslære", men der er i
sandhed forskel.

Jeg tror at Macintosh' succes i høj grad hænger sammen med at systemet
tiltaler folk der mere tænker i processer og billeder. Det udelukker
selvfølgelig ikke at man også har let ved indlæring af tekster, men jeg
tror at det er sjældnere.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-06 22:23

> [...]
> fortæller at man ikke kan gøre en sk..
> Er der en log, der kunne fortælle mig noget monstro?

Der skulle gerne være en *panic.log et sted på disken (søg og du
skal finde).

Derudover er der system.log hvor du du kan se hvornår den holdt op med
at skrive til loggen, og muligvis også hvad en forsøgte at lave lige
inden.

Du kan også kigge efter crashdumps

Derudover kan man jo skrive "dmesg" lige efter reboot.

Med ovenstående informationer kan man ofte sjuse sig frem til den
eventuelle årsag til kerne panikken.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-08-06 08:23

> Der skulle gerne være en *panic.log et sted på disken (søg og du
> skal finde).

Hvis jeg åbner mappen "private" og søger på "panic" burde den vel komme
frem, hvis den eksisterer. Det gør den ikke (på min egen maskine som kun
er panic'et een gang i flere år - det kan vel være derfor)!

> Derudover kan man jo skrive "dmesg" lige efter reboot.

Hvad gør det?

> Med ovenstående informationer kan man ofte sjuse sig frem til den
> eventuelle årsag til kerne panikken.

Tak for det!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-08-06 21:55

> Hvis jeg åbner mappen "private" og søger på "panic" burde den vel komme
> frem, hvis den eksisterer. Det gør den ikke (på min egen maskine som kun
> er panic'et een gang i flere år - det kan vel være derfor)!

prøv at bruge et andet søgeværktøj, eks "find".

> Hvad gør det?

fra man dmesg: dmesg -- display the system message buffer

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-06 23:46

On 2006-08-18 22:55:00 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> prøv at bruge et andet søgeværktøj, eks "find".

Men hvorfor alt det bøvl med at åbne en bestemt mappe? Jeg åbnede da
bare spotlight og skrev panic.log. Det tog fire sekunder. Det er vel
det, der er "meningen" med Mac OS X, at almindelige brugere let og
hurtigt kan finde tingene. Apple anbefaler endda, at man åbner
programmer ved at skrive deres navne i Spotlight. Det er faktisk
hurtigere end at åbne mappen med programmer. (Dette gælder naturligvis
ikke de programmer, man bruger tit og har liggende fast i Dock).
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-08-06 07:49

> [...]
> hurtigere end at åbne mappen med programmer. (Dette gælder naturligvis
> ikke de programmer, man bruger tit og har liggende fast i Dock).

Jamen jamen!

Hvis jeg dykker ned i "var" og under "log" finder "crashreporter.log",
kopierer navnet og sætter det ind i Spotlight, så finder den altså
ingenting!
Hvorfor kan du Henrik finde ting og sager i Spotlight, når jeg ikke kan?
Jeg troede simpelthen at OSX i 10.4 versionen havde luket af for
almindelige dødelige at komme til de usynlige mapper!?!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-06 22:18

On 2006-08-21 08:48:36 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> [...]
> Jeg troede simpelthen at OSX i 10.4 versionen havde luket af for
> almindelige dødelige at komme til de usynlige mapper!?!

Nu var det "panic.log", vi talte om dengang. Det er bare helt spooky,
for nu kan jeg slet ikke finde hverken den eller "crashreporter.log".
Jeg har haft lidt bøvl med Spotlight for nylig. En aften stod den længe
og indekserede. Derefter kunne den slet ikke find dokumenter med ord,
jeg vidste eksisterede. Kort efter indekserede jeg den igen, og nu
virker den fint til at søge det, jeg skal søge efter. Jeg kan ikke
huske, om jeg fandt "panic.log" før eller efter, det skete. Hvis der
har været noget galt med min Spotlight, har den måske været i stand til
at søge i usynlige mapper, selv om den ikke burde. I dag kan den i
hvert fald ikke finde de usynlige filer. Jeg beklager, at jeg har ledt
dig på vildspor. Jeg handlede virkelig i god tro.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-08-06 11:49

> [...]
> hvert fald ikke finde de usynlige filer. Jeg beklager, at jeg har ledt
> dig på vildspor. Jeg handlede virkelig i god tro.

Uanset er det jo interessant at systemet ikke opfører sig konsistent.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-06 23:28

On 2006-08-23 12:49:03 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Uanset er det jo interessant at systemet ikke opfører sig konsistent.

Jeg synes, mange af mine ting har det med at udvikle en hvis
personlighed og egen vilje med årene. På en måde er det jo meget
charmerende. Så længe vi er gode venner, og de ikke svigter mig, så gør
det ikke noget, at de driller mig lidt på en venlig måde. Som nævnt
havde jeg lidt problemer med Spotlight, så det er da meget muligt, at
en eller anden tilladelse er smuttet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-08-06 07:49

> prøv at bruge et andet søgeværktøj, eks "find".

> fra man dmesg: dmesg -- display the system message buffer

I system-log'en ligger følgende sætning:
cp: error processing extended attributes: Operation not permitted

Ved du hvad "cp" står for?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-08-06 09:08

Stig Leerbeck wrote:
> I system-log'en ligger følgende sætning:
> cp: error processing extended attributes: Operation not permitted
> Ved du hvad "cp" står for?

cp - copy files and directories ?

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-08-06 10:16

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> [...]
> sekunder i terminalen bede den om at f.eks. kopiere / flytte filer
> rundt. Noget der vil tage betydeligt længere tid i en GUI. Især fordi en

Hehehe, en Mac bruger der argumenterer for, at et kommandolinje
interface er bedre end et grafisk...

Hvert værktøj til sin tid, men jeg kan nu ikke se, hvorfor man
pludseligt ikke længere kan betjene en Macintosh uden at skulle grave
en kommandolinje frem.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH