Fil der er "Unix-arkiv"
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 16-08-06 09:29

Hej

Jeg er ny bruger af Macbook. Har haft den et par måneder. Nu har jeg
fået en fil på mit arbejde som er et "unix-arkiv". Som Macbruger troede
jeg unix-filer kunne køre sådan uden videre. Men er da blevet klogere...

Når jeg klikker filen, så skal jeg vælge et program til at åbne den med.
Men jeg har intet clue. Filen er egentlig bare en simpel tekststreng med
en liste.

Er der et bestemt program man bruger til at åbne unix-arkiver med?

Hilsen Jesper

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 16-08-06 09:57

Jesper Mehlsen skrev:
> [...]
> en liste.
>
> Er der et bestemt program man bruger til at åbne unix-arkiver med?

PS: Filen skulle være i ASCII format og følge ISO 8859. Er der nogen der
kan bruge denne oplysning til noget? For mig er det nogenlunde lige så
forståeligt som Arabisk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-08-06 11:36

Jesper Mehlsen <jespermehlsen@gmail.com> wrote:

> PS: Filen skulle være i ASCII format og følge ISO 8859. Er der nogen der
> kan bruge denne oplysning til noget? For mig er det nogenlunde lige så
> forståeligt som Arabisk

Giv den et ".txt" i bagenden.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 16-08-06 13:20

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Giv den et ".txt" i bagenden.
>
> /Preben
Hej Preben

Tak. Nu kan jeg læse filen. Formatet er lidt underligt, jeg går ud fra
det er skrevet til et bestemt format. Men jeg kan læse teksten og det
er da altid en start.

Hilsen Jesper

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-08-06 13:50

Jesper Mehlsen <jespermehlsen@gmail.com> writes:

> [...]
> fået en fil på mit arbejde som er et "unix-arkiv". Som Macbruger
> troede jeg unix-filer kunne køre sådan uden videre. Men er da blevet

'unix-arkiv' siger mig ikke lige umidelbart noget. Hvad hedder filen?

--
http://peter.makholm.net/ | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 16-08-06 14:40

Peter Makholm skrev:

> 'unix-arkiv' siger mig ikke lige umidelbart noget. Hvad hedder filen?

l22011 hedder filen. Når jeg laver en info på filen står der at det er
en fil af typen "unix-arkiv".

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-08-06 05:17

> [...]

> fået en fil på mit arbejde som er et "unix-arkiv". Som Macbruger
> troede jeg unix-filer kunne køre sådan uden videre. Men er da blevet

Unix-arkiv er cirka lige så intetsigende som windows-arkiv. Jeg har nu
prøvet med en ar-fil, en tar-fil og en shar-fil uden at min OSX har
ville genkende det som 'unix-arkiv'.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-08-06 08:28

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Unix-arkiv er cirka lige så intetsigende som windows-arkiv. Jeg har nu
> prøvet med en ar-fil, en tar-fil og en shar-fil uden at min OSX har
> ville genkende det som 'unix-arkiv'.

Mon ikke "unix-arkiv" er en oversættelse af "unix file?". Dvs tekst
med \n.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 17-08-06 08:58

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Mon ikke "unix-arkiv" er en oversættelse af "unix file?". Dvs tekst
> med \n.

Hej Thorbjørn

Det tror jeg du kan have ret i. Min Os X er dansk .. så file bliver nok
oversat til arkiv.

Jesper