apple memory til Mini
Fra : Mette Christensen

Dato : 14-08-06 22:07

Jeg skal have mere RAM i min Mini og forsøger at finde ud af om det er
billigere at købe det i USA. Men jeg kan ikke engang finde ud af hvad
det er for en RAM jeg skal købe. Jeg tror at Apple mener at det er for
svært at gøre og derfor ikke averterer med hvike stumper der skal bruges.
Ved i ha´vad den RAM hedder man skal købe?

Mette

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-08-06 22:43

Mette Christensen <mette@neland.dk> writes:

> billigere at købe det i USA. Men jeg kan ikke engang finde ud af hvad
> det er for en RAM jeg skal købe. Jeg tror at Apple mener at det er for

Husk at du bliver bonnet told og moms oven i prisen.

Tror du skal høre om der ikke er nogen herinde der kan hjælpe med en
god handel.

Fra : Leif Neland

Dato : 14-08-06 22:51

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Husk at du bliver bonnet told og moms oven i prisen.
>
> Tror du skal høre om der ikke er nogen herinde der kan hjælpe med en
> god handel.

Det gør vi hermed.

Leif

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-06 00:14

On 2006-08-14 23:06:30 +0200, Mette Christensen <mette@neland.dk> said:

> Jeg skal have mere RAM i min Mini og forsøger at finde ud af om det er
> billigere at købe det i USA.

Det skal du nok ikke regne med. Der kommer told, moms og forsendelse
med. Jeg har engang købt noget derovre. Da det endelig kom til Danmark,
skulle der ordnes toldpapirer. Det ville FedEx gerne gøre for mig. De
skulle bare have lidt over hundrede kroner for det. Jeg kunne
selvfølgelig godt selv møde op og ordne det, hvis jeg altså bare
vidste, hvilke blanketter der skulle bruges, og hvis jeg ellers lige
selv ville tage til København. Det kunne ligesom ikke svare sig, da jeg
bor i Esbjerg. Fyren fra firmaet ringede, mens jeg var på cykel på vej
fra børnehaven med min søn bagpå. Jeg måtte så stå på gaden og give ham
mit dankortnummer i telefonen, for det kunne absolut ikke vente. Jeg
gider ikke sådan noget mere.

> Men jeg kan ikke engang finde ud af hvad det er for en RAM jeg skal
> købe. Jeg tror at Apple mener at det er for svært at gøre og derfor
> ikke averterer med hvike stumper der skal bruges.

Apple mener ikke, brugerne selv skal skille Mac mini ad, da det kræver
lidt forsigtighed. Derfor averterer de ikke med det.

> Ved i ha´vad den RAM hedder man skal købe?

Heldigvis er der masser af andre leverandører af RAM. Jeg plejer at slå
op hos Crucial, hvis jeg vil vide, hvilken type RAM, en computer
bruger. Jeg har ikke selv købt hos det firma, men jeg har kun hørt godt
om det. Nu skriver du ikke, hvad de er for en Mac mini, du har. Du kan
selv prøve at slå RAM-typen op:

<http://www.crucial.com/eu/store/listmodel.asp?cat=RAM&mfr=Apple&productline=Mac+mini&submit=Go>
--

Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bruno

Dato : 15-08-06 16:03

Henrik Münster wrote:
> [...]
> Jeg har ikke selv købt hos det firma, men jeg har kun hørt godt om det.
> Nu skriver du ikke, hvad de er for en Mac mini, du har. Du kan selv

Crucial kan man godt stole på, de har et godt ry og jeg har også selv
gode erfaringer med dem. Ikke det billigste, men fornuftigt og det er
mærkevare om noget er det når vi taler ram.

Og så kan man købe fra deres UK afdeling hvilket betyder der ikke er
toldbehandling plus, at man er har alle EU forbruger rettigheder.

Mvh

Bruno

Fra : Allan

Dato : 15-08-06 07:40

Jeg har prøvet at skille (den nye intel)mac mini´en fra hinanden og
sætte ram i, og det var ikke helt nemt. Men dog muligt.Tilsyneladende
er det blevet svære og svære for hver ny version, nu skal man have
skilt den helt ad, før i tiden kunne man blot poppe hjelmen og så
sætte ram i.

Jeg formåede at lave nogle små ridser i bunden af mac mini'en, så
hvis du vil undgå dette, og ikke er helt pro, vil jeg foreslå at
købe en installering.

mvh
Allan

Fra : Mette Christensen

Dato : 15-08-06 19:17

Allan skrev:
> [...]
>
> Jeg formåede at lave nogle små ridser i bunden af mac mini'en, så
> hvis du vil undgå dette, og ikke er helt pro, vil jeg foreslå at

Hej Allan

Jeg fik at vide at hvis man havde købt en Apple Care kontrakt på sin
maskine og det kunne ses at den havde været åbnet da bortfalt
kontrakten. Jeg synes at det er lidt skrapt, men da det er nødvendigt at
få sin MAC repareret ret tit, synes jeg at man er nød til have have
denne forsikring. Jeg selv sat RAM i min allerførste MAC SE, men jeg tør
ikke med denne her.

Mvh MEtte

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-06 23:12

On 2006-08-15 20:16:47 +0200, Mette Christensen <mette@neland.dk> said:

> [...]
> at få sin MAC repareret ret tit, synes jeg at man er nød til have have
> denne forsikring. Jeg selv sat RAM i min allerførste MAC SE, men jeg

Det er forskelligt fra model til model, om man selv må sætte RAM i.
Flere iMac har haft en ydre RAM-plads, hvor man gerne må skifte RAM, og
en indre, hvor man ikke må. Må skal forstås sådan, at garantien
bortfalder, da man har pillet for meget. Det gælder vel for alle
produkter, at hvis man tydeligvis har skilt noget ad, så bortfalder
garantien. Der er heldigvis mange Apple-modeller, hvor man gerne må
skifte RAM. En af dem er MacBook, hvor man endda gerne må skifte
harddisken. Det er ovenikøbet meget let.

Jeg kan selvfølgelig ikke se ind i fremtiden og sige, om dine computere
går i stykker. En bærbar udsættes for en del, og den indeholder ofte
mere spinkle dele som f.eks. 2,5" harddisk i stedet for 3,5". Derfor
synes jeg også, der kan være en hvis fornuft i at have AppleCare på en
bærbar. Om ikke andet så får man vist et nyt batteri, når det gamle er
slidt op, og det holder ofte kun to år. En stationær computer synes jeg
derimod sjældent, der er så meget bøvl med. En Mac mini er desuden så
billig, at det næsten ikke kan betale sig at have AppleCare. Jeg har
hørt nogen sige, at det er bedre at købe hos f.eks. Fona og så få en af
deres totalforsikringer, som de fleste elektronikforhandlere tilbyder,
frem for Apple Care. Den gælder nemlig ikke bare som garanti, men også
som forsikring. Den dækker således også uheld og den slags. Nogle af
dem dækker vist også mere end tre år.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster