MAC-markedsandel - kan det passe....?
Fra : fjerndette

Dato : 14-08-06 17:40

Citat:

Total Microsoft dominans på nettet
Software: Microsoft er klart det ledende styresystem på nettet. Hele
96,97 procent af maskinerne, som bruges på nettet, kører et
operativsystem fra Microsoft.

se:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=27805

MAC's markedsandel 2,32 pct....

Kan det virkeligt passe, jeg troede markedsandelen var over 5 pct.

Kristian Stange

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 14-08-06 19:00

fjerndette skrev:
> [...]
>
> MAC's markedsandel 2,32 pct....
>
> Kan det virkeligt passe, jeg troede markedsandelen var over 5 pct.

Hej Kristian

Der findes 3 slags løgn:
En sort løgn, en hvid løgn og så statistik...

Hvad er det du vil måle, hvordan måler du og hvornår måler du?

En hvilken somhelst anden måling vil komme frem til andre tal, iøvrigt
så vil nogen sige, at det kun er 2,32%!
Imens andre vil sige det er hele 2,32% der bruger Mac, og iøvrigt hvor
mange er det vi taler om ialt?

Kent
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Bendt

Dato : 14-08-06 19:13

On 2006-08-14 19:59:34 +0200, Kent Wormsdorf

Hvor har du 5 pct fra?

Bendt

Fra : fjerndette

Dato : 14-08-06 20:08

> Hvor har du 5 pct fra?
>
> Bendt

Von hören sagen... - fra en samtale med et par mac-ister; har ikke selv
noget statistisk belæg for disse 5 oct.

Kristian

Fra : Bruno

Dato : 14-08-06 20:29

fjerndette wrote:
> Von hören sagen... - fra en samtale med et par mac-ister; har ikke selv
> noget statistisk belæg for disse 5 oct.

De 5% er vist den almindelige opfattelse rundt omkring, men googler man
lidt så virker 2-3% mere rigtigt. Dell har til sammenligning en
markedsandel på ca. 15% globalt og ca. 25% i USA.

Jobs pralede i seneste Keynote med at Apple's salg voksede hurtigere end
resten af branchens, men om det var globalt eller i USA ved jeg ikke.
Han sagde osse at Apple's havde en 12% markedsandel af laptopmarkedet i
Juni (Mener det var juni), men igen så ved jeg ikke om han talte USA
eller globalt.

Men markedsandele er mange ting. Bruges en Mac eksempelvis i flere år
end en PC? Og hvor PC'ere har en gennemsnits PC bruger kontra hvor mange
Mac'er har en Mac bruger - det er jo relevant hvis vi måler
markedsandele i antal brugere fremfor antal maskiner?

Mvh

Bruno

Fra : Bendt

Dato : 15-08-06 05:31

On 2006-08-14 21:29:06 +0200, Bruno <dont.use@this.address.ever> said:

> [...]
> ikke. Han sagde osse at Apple's havde en 12% markedsandel af
> laptopmarkedet i Juni (Mener det var juni), men igen så ved jeg ikke om

Det var målt på detailsalg i USA...

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-06 09:41

On 2006-08-15 06:30:34 +0200, Bendt <bly72@mac.com> said:

> Det var målt på detailsalg i USA...

Ja, der er jo forskel på, om man taler om salget af computer eller
antallet af eksisterende computere. Det var det, der startede denne
tråd. Nemlig en angivelse af, hvor stor en procentdel af computerne på
internettet, der bruger Windows. Det er jo noget helt andet end salget
af computer en bestemt måned.

Jeg tror uden at være ekspert, at markedsandel egentlig betyder, hvor
stor en andel af de solgte produkter, der er af et bestemt mærke. Hvis
vi f.eks. taler om mælk, som folk jo ikke beholder og bruger i årevis,
så giver det god mening. Med computere, så tænker folk ofte mere på,
hvor stor en procentdel, der bruger Mac. Altså en procentdel af det
samlede antal computere i brug. Det er f.eks., hvis der måles, hvor
mange computere på internettet, der bruger de forskellige styresystemer.

Hvis Apple har haft et dårligt salg i en periode, så vil det jo være en
lav procentdel af computerne på nettet, der bruger Mac OS. Hvis Apples
salg så stiger nu, så vil markedsandelen forstået som procentdelen af
de solgte computere være betydeligt højere. Der vil så gå nogen tid med
dette øgede salg, før det rigtig vil slå igennem på Apples andel af
computere i brug.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 17-08-06 17:35

Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Der findes 3 slags løgn:
> En sort løgn, en hvid løgn og så statistik...

Statistik er skam ikke løgn - men manipuleret virkelighed.
Eksempel:

Jeg synes vi skal skære ned på antallet af brandmænd, jeg kan nemlig
dokumentere at:
Jo flere brandmænd der er med til at slukke en band, jo større bliver
skaderne.

Husk det næste gang du f.eks. lytter til en politiker

--
MA @ 55.01.44N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 17-08-06 18:51

Martin Ammentorp skrev:

> [...]
> skaderne.
>
> Husk det næste gang du f.eks. lytter til en politiker

Hej Martin

OK...

Men jeg forsøgte også kun at "skære det ud i pap"
Og løgn er vel også et lidt stærkt ord i dene sammenhæng?

Kent

Fra : Leif Neland

Dato : 17-08-06 19:38

Martin Ammentorp wrote:
> [...]

Gradbøjningen er forkert.
Citatet er "... Løgn, forbandet løgn, og statistik"

http://da.wikipedia.org/wiki/Statistik

Leif

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-08-06 18:23

fjerndette <"gantes(fjerndette)"@mac.com> wrote:
> [...]

> MAC's markedsandel 2,32 pct....

> Kan det virkeligt passe, jeg troede markedsandelen var over 5 pct.

Det lyder som et realistisk bud. Det er at Apples andel er større i
USA, og OSS operativsystemerne fylder mere på eks det Asiatiske marked.