Læse gammel iBook disk
Fra : Mette Christensen

Dato : 14-08-06 10:34

Ok, så køber jeg en ny MacBook.

Men der er jo stadig data på den gamle, døde iBook.

Hvis jeg nu får den skilt ad, så må jeg vel kunne bruge den som extern HD.

Kan nogen anbefale en kasse eller lign?

Eller kan den direkte kommes i en PC eller FreeBSD maskine på lokalnettet
(der kører med 5 1/4" diske)

Leif/Mette

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-08-06 11:20

Mette Christensen <mette@neland.dk> wrote:

> Ok, så køber jeg en ny MacBook.
>
> Men der er jo stadig data på den gamle, døde iBook.

Hvis den gamle stadig kan starte delvist op, kan den måske køre i
Targetmode.
Den nye og den gamle forbindes med firewirekabel.
Den gamle startes på med "T" trykkes ned og dukker op som ekstern disk
på den nye.
Prøv det først.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 14-08-06 18:08

Preben Bødker Nielsen wrote:

> [...]
> Den nye og den gamle forbindes med firewirekabel.
> Den gamle startes på med "T" trykkes ned og dukker op som ekstern disk

Det lykkedes!

Første gang kom firewire-logoet på skærmen, men den døde efter vi havde
kigget noget omkring på disken, og skærmbillededet lignede at der var kommet
stackoverflow ind i video-rammen.
Anden gang forblev skærmen sort, men vi fik overført alle filerne.

Det er godt nok smart med Target Mode...

Leif

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-08-06 19:56

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

> Det er godt nok smart med Target Mode...

Jeps. Bruger det selv til backup.

Undersøgte du disken med Diskværktøj samtidig?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 14-08-06 22:15

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Jeps. Bruger det selv til backup.
>
> Undersøgte du disken med Diskværktøj samtidig?

Nej, det så definitivt ikke ud som et diskproblem, men et (video-)hardware
problem.

Leif

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-08-06 13:44

On Mon, 14 Aug 2006 11:33:51 +0200, Mette Christensen wrote:

> Ok, så køber jeg en ny MacBook.

Prøvede du at kontakte den forhandler, hvor du fik repareret den sidst
for at fortælle dem ar der er reklamationsret tilbage på den del der
blev skiftet sidst?
Eller bare at geninstallere systemet?
Eller få den lokale Mac-nørd til at kigge på den?

> Men der er jo stadig data på den gamle, døde iBook.
>
> Hvis jeg nu får den skilt ad, så må jeg vel kunne bruge den som
> extern HD.

Harddisken kan fint bruges i et eksternt kabinet til 2,5" diske.

> Kan nogen anbefale en kasse eller lign?
>
> Eller kan den direkte kommes i en PC eller FreeBSD maskine på
> lokalnettet (der kører med 5 1/4" diske)

Ikke umiddelbart.

Fra : Mette Christensen

Dato : 15-08-06 19:10

Frank E. N. Stein skrev:

> Prøvede du at kontakte den forhandler, hvor du fik repareret den sidst
> for at fortælle dem ar der er reklamationsret tilbage på den del der
> blev skiftet sidst?

Jeg ringede til apple som fortalte mig at der var 3 mdr garanti på
reparationer. og når den var ældre end 3 år fra sin købsdato frafald
alle garantier.

> Eller bare at geninstallere systemet?
Nej tror du det hjælper, Det kan da være jeg skulle prøve, But I have my
doubts..........

> Eller få den lokale Mac-nørd til at kigge på den?

Kender ingen lokale MAC-nørder, kun PC-nørder SUK.

Nu hvor jeg har købt den nye MAC book ( iøvrigt en dejlig maskine,
bortset fra at jeg ikke kan lide "musse knappen" fordi den er
meget stram iforhold til den gamle) kan det være det samme.
Jeg fik hntet alle 4,6 GB data og tekstfiler ud af den, TAK det alene er
de 15000kr værd jeg betalte for min nye MAC.

MVH Mette

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-08-06 17:13

On Tue, 15 Aug 2006 20:10:26 +0200, Mette Christensen wrote:

Hovsa, jeg havde lige overset dit svar.

> Jeg ringede til apple som fortalte mig at der var 3 mdr garanti på
> reparationer. og når den var ældre end 3 år fra sin købsdato frafald
> alle garantier.

Bundkortet er en reservedel. Det har man også 2 års reklamationsret på.

> Nej tror du det hjælper, Det kan da være jeg skulle prøve, But I have my
> doubts..........

Det er sguda forsøget værd. Hvis det hjælper, kan salget af den få
indkøbsprisen på den nye lidt ned.

> Kender ingen lokale MAC-nørder, kun PC-nørder SUK.

Udskift din lokalitet eller din omgangskreds.

> [...]
> stram iforhold til den gamle) kan det være det samme. Jeg fik hntet
> alle 4,6 GB data og tekstfiler ud af den, TAK det alene er de 15000kr

Må man være så fræk at foreslå at du tager backup i fremtiden?