/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Totalt grøn Mac-ejer...
Fra : Leo Jensen


Dato : 13-08-06 15:46

Hej

Her i sommerferien ryddede vi op på kontoret, og da firmapolitikken har
gjort vores Mac overflødig fik jeg lov til at tage den med hjem. Min
16-årige søn mente bestemt godt han ville kunne finde ud af at bruge sådan
en, hvor svært kan det da være...
Nu er han så blevet lidt klogere. Kan I anbefale lidt
litteratur/hjemmesider, der kan lede en på sporet af hvordan 'alting' gribes
an i denne nye verden. Planen var at tage den (eller hans nuværende PC) med
på efterskole, og så lade den anden stå herhjemme.

Lidt data:
Power Mac G4, model no.: M8493, 733 Mhz. Original skærm, tastatur og mus, så
der er absolut stil over skrivebordet. Maskinen indeholder en farlig masse
grafikprogrammer samt en Office 98. Der er ikke mere end 600 MB fri disk, så
der bliver nok brug for en lille oprydning.

MVH Leo



 
 
Peter Bjørn Perlsø (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Bjørn Perlsø


Dato : 13-08-06 16:24

Leo Jensen <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote:

> Hej
>
> Her i sommerferien ryddede vi op på kontoret, og da firmapolitikken har
> gjort vores Mac overflødig fik jeg lov til at tage den med hjem. Min
> 16-årige søn mente bestemt godt han ville kunne finde ud af at bruge sådan
> en, hvor svært kan det da være...
> Nu er han så blevet lidt klogere. Kan I anbefale lidt
> litteratur/hjemmesider, der kan lede en på sporet af hvordan 'alting' gribes
> an i denne nye verden. Planen var at tage den (eller hans nuværende PC) med
> på efterskole, og så lade den anden stå herhjemme.
>
> Lidt data:
> Power Mac G4, model no.: M8493, 733 Mhz. Original skærm, tastatur og mus, så
> der er absolut stil over skrivebordet. Maskinen indeholder en farlig masse
> grafikprogrammer samt en Office 98. Der er ikke mere end 600 MB fri disk, så
> der bliver nok brug for en lille oprydning.
>
> MVH Leo

Tillykke med din "nye" computer, håber i bliver glad for den!

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They
want you to be worn down by taxes until you are dependent and helpless."
- James Dale Davidson, National Taxpayers Union

Henrik Münster (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 13-08-06 17:06

On 2006-08-13 16:45:49 +0200, "Leo Jensen"
<maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> said:

> Her i sommerferien ryddede vi op på kontoret, og da firmapolitikken har
> gjort vores Mac overflødig fik jeg lov til at tage den med hjem. Min
> 16-årige søn mente bestemt godt han ville kunne finde ud af at bruge
> sådan en, hvor svært kan det da være...
> Nu er han så blevet lidt klogere. Kan I anbefale lidt
> litteratur/hjemmesider, der kan lede en på sporet af hvordan 'alting'
> gribes an i denne nye verden. Planen var at tage den (eller hans
> nuværende PC) med på efterskole, og så lade den anden stå herhjemme.

Jamen hvor svært kan det være? Computere ligner da hinanden. Der er en
menulinie øverst med stort set de samme punkter. Det er lidt ligesom
forskellige biler har speeder, bremse og kobling samme sted. Men
selvfølgelig er der også forskelle.

> Lidt data:
> Power Mac G4, model no.: M8493, 733 Mhz. Original skærm, tastatur og
> mus, så der er absolut stil over skrivebordet. Maskinen indeholder en
> farlig masse grafikprogrammer samt en Office 98. Der er ikke mere end
> 600 MB fri disk, så der bliver nok brug for en lille oprydning.

OK. Det er en såkaldt "Quicksilver" fra omkring 2001. Den er leveret
med Mac OS 9.2.2 og Mac OS X 10.0.4. Mac OS X er et helt nyt
styresystem, som intet har med det gamle Mac OS op til ver. 9 at gøre.
Det er lidt ligesom da Windows gik fra 3.1 til Windows95. Mac OS X kan
åbne det gamle Mac OS 9 som det såkaldte Classic og dermed køre ældre
programmer. Computeren kan dog også boote i Mac OS 9. Det kan de nye
modeller ikke.

Hvis din søn vil lære lidt om Macintosh, og det er en god idé ikke at
være for snæversynet i sin computere, så kan det ikke betale sig, at
han lærer noget om Mac OS 9. Det bruges efterhånden næsten ikke mere.
Derimod bør han lære om OS X. Den nye version er 10.4. Hver gang tallet
efter kommaet ændres, er der tale om en helt ny version, som man skal
betale ca. kr. 1.000,-. Der kommer en ny hvert halvandet år. Din søns
Mac blev leveret med Mac OS X 10.0. Den betegnes af mange nærmest som
en betaversion. Mange mener, at først med Mac OS X 10.2 blev Mac OS X
så modent, at det var praktisk anvendeligt. Til gengæld er det så
rigtigt stabilt og multitasker fint.

Din søn skal altså helst have mindst Mac OS X 10.3. Mac OS X kræver til
gengæld en del RAM. Den kan da køre på 128 MB, men der skal helst være
512 MB, før det kører glat. 1 GB er naturligvis bedre. Gå ind under
æblet øverst til venstre på skærmen og vælg "Om denne Mac". Der kan du
læse, hvilket styresystem, den kører med, og hvor meget RAM, der er i
den. Skriv så det her i gruppen. Så tager vi den derfra.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Leo Jensen (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 13-08-06 17:50


"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
news:44df4de6$0$20307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> On 2006-08-13 16:45:49 +0200, "Leo Jensen"
> <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> said:
>
>> Her i sommerferien ryddede vi op på kontoret, og da firmapolitikken har
>> gjort vores Mac overflødig fik jeg lov til at tage den med hjem. Min
>> 16-årige søn mente bestemt godt han ville kunne finde ud af at bruge
>> sådan en, hvor svært kan det da være...
>> Nu er han så blevet lidt klogere. Kan I anbefale lidt
>> litteratur/hjemmesider, der kan lede en på sporet af hvordan 'alting'
>> gribes an i denne nye verden. Planen var at tage den (eller hans
>> nuværende PC) med på efterskole, og så lade den anden stå herhjemme.
>
> Jamen hvor svært kan det være? Computere ligner da hinanden. Der er en
> menulinie øverst med stort set de samme punkter. Det er lidt ligesom
> forskellige biler har speeder, bremse og kobling samme sted. Men
> selvfølgelig er der også forskelle.
>
>> Lidt data:
>> Power Mac G4, model no.: M8493, 733 Mhz. Original skærm, tastatur og mus,
>> så der er absolut stil over skrivebordet. Maskinen indeholder en farlig
>> masse grafikprogrammer samt en Office 98. Der er ikke mere end 600 MB fri
>> disk, så der bliver nok brug for en lille oprydning.
>
> OK. Det er en såkaldt "Quicksilver" fra omkring 2001. Den er leveret med
> Mac OS 9.2.2 og Mac OS X 10.0.4. Mac OS X er et helt nyt styresystem, som
> intet har med det gamle Mac OS op til ver. 9 at gøre. Det er lidt ligesom
> da Windows gik fra 3.1 til Windows95. Mac OS X kan åbne det gamle Mac OS 9
> som det såkaldte Classic og dermed køre ældre programmer. Computeren kan
> dog også boote i Mac OS 9. Det kan de nye modeller ikke.
>
> Hvis din søn vil lære lidt om Macintosh, og det er en god idé ikke at være
> for snæversynet i sin computere, så kan det ikke betale sig, at han lærer
> noget om Mac OS 9. Det bruges efterhånden næsten ikke mere. Derimod bør
> han lære om OS X. Den nye version er 10.4. Hver gang tallet efter kommaet
> ændres, er der tale om en helt ny version, som man skal betale ca. kr.
> 1.000,-. Der kommer en ny hvert halvandet år. Din søns Mac blev leveret
> med Mac OS X 10.0. Den betegnes af mange nærmest som en betaversion. Mange
> mener, at først med Mac OS X 10.2 blev Mac OS X så modent, at det var
> praktisk anvendeligt. Til gengæld er det så rigtigt stabilt og multitasker
> fint.
>
> Din søn skal altså helst have mindst Mac OS X 10.3. Mac OS X kræver til
> gengæld en del RAM. Den kan da køre på 128 MB, men der skal helst være 512
> MB, før det kører glat. 1 GB er naturligvis bedre. Gå ind under æblet
> øverst til venstre på skærmen og vælg "Om denne Mac". Der kan du læse,
> hvilket styresystem, den kører med, og hvor meget RAM, der er i den. Skriv
> så det her i gruppen. Så tager vi den derfra.

Den skriver OS 9.2 ved opstart, og der står 128 MB RAM bagpå kabinettet.
Lige nu er der ikke strøm på, så yderligere oplysninger følger...

MVH Leo

> --
> Venlig hilsen
> Henrik Münster
> Esbjerg
>



Jesper Haaber Gyllin~ (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 13-08-06 18:11

Leo Jensen <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote:


> Den skriver OS 9.2 ved opstart, og der står 128 MB RAM bagpå kabinettet.
> Lige nu er der ikke strøm på, så yderligere oplysninger følger...

Hvis du i Kbh, så kan jeg hjælpe dig med den.

26 730 500

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/
AIM/iChat: macnerd1965 + MSN: jesper@gylling.net
Skype: jesperhaabergylling

Henrik Münster (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 13-08-06 18:33

On 2006-08-13 18:50:00 +0200, "Leo Jensen"
<maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> said:

> Den skriver OS 9.2 ved opstart, og der står 128 MB RAM bagpå
> kabinettet. Lige nu er der ikke strøm på, så yderligere oplysninger
> følger...

OK. Mac OS 9.2 bruges stadig af nostalgikere og folk, der har gamle
programmer, de ønsker at bruge. Men der er ikke meget fremtid i at
starte forfra med at lære om det. Det er et utidssvarende system, der
ikke er enormt stabilt og ikke multitasker godt (nu får jeg sikkert
bank af visse personer ).

Computeren er fra overgangsperioden mellem Mac OS 9 og X. Den blev
derfor leveret med begge systemer. X udtales i øvrigt som tallet ti.
Det er et romertal. Jeg kan naturligvis ikke sige, om OS X er slettet
fra jeres. Når den er tændt, så gå ind under æblemenuen øverst til
venstre på skærmen, gå ned til kontrolpaneler og find kontrolpanelet
Startdisk. Så viser den de tilgængelige styresystemer, den kan starte
fra. Er der et Mac OS X, så prøv at vælge det og vælg så genstart. Så
starter den i Mac OS X. Desværre skal den helst op på mindst Mac OS X
10.2, før det fungerer godt.

Computeren blev leveret fra fabrikken med 128 (eller 256) MB RAM, som
er loddet fast på bundkortet. Desuden er der tre pladser til RAM. Den
kan derfor godt have mere RAM, og det bør den næsten have, hvis den har
været brugt til grafisk arbejde. Jeg mener, der er en systemprofil som
et program et sted i Mac OS 9.2 ligesom i Mac OS X, men jeg kan ikke
huske det helt sikkert. Systemprofil viser data om computeren og også
den installerede mængde RAM. Det burde være muligt at købe RAM brugt
til en rimelig pris, ligesom mange af os har et ældre styresystem
liggende.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Niels Jørgen Kruse (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 13-08-06 21:58

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Computeren blev leveret fra fabrikken med 128 (eller 256) MB RAM, som
> er loddet fast på bundkortet.

Der har vidst aldrig været loddet RAM på bundkort til PowerMacs.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Frank E. N. Stein (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 13-08-06 22:26

On Sun, 13 Aug 2006 22:58:08 +0200, Niels Jørgen Kruse wrote:

>> Computeren blev leveret fra fabrikken med 128 (eller 256) MB RAM, som
>> er loddet fast på bundkortet.
>
> Der har vidst aldrig været loddet RAM på bundkort til PowerMacs.

6100'eren havde da i hvert fald.

Erik Richard Sørense~ (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 13-08-06 22:52

Hejsa...

Ja, 6100, 6150, 6150 7100, 7150 og 8100 havde alle 4bm på bundkortet...
mvh. Erik Richard

Frank E. N. Stein wrote:
>Niels Jørgen Kruse wrote:
>>>Computeren blev leveret fra fabrikken med 128 (eller 256) MB RAM, som
>>>er loddet fast på bundkortet.
>>
>>Der har vidst aldrig været loddet RAM på bundkort til PowerMacs.
>
>
> 6100'eren havde da i hvert fald.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Frank E. N. Stein (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 13-08-06 23:00

On Sun, 13 Aug 2006 23:51:38 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Ja, 6100, 6150, 6150 7100, 7150 og 8100 havde alle 4bm på bundkortet...

8Mb.

Erik Richard Sørense~ (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 14-08-06 01:40


Ikke 6100/60. Den blev leveret med 4mb på kort + 2x2mb på de to første
pladser eller 8mb på kort. 6100/66AV og 6150Server blev leveret med 8mb
på kort eller med 8mb på kort + 2x4mb på de to første pladser - ialt
16mb. Mht. 71/8100, så er det korrekt nok...
mvh. Erik Richard

Frank E. N. Stein wrote:
>Erik Richard Sørensen wrote:
>>Ja, 6100, 6150, 6150 7100, 7150 og 8100 havde alle 4bm på bundkortet...
>
> 8Mb.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Frank E. N. Stein (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 14-08-06 05:16

On Mon, 14 Aug 2006 02:40:21 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Ikke 6100/60.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112245

Morten Reippuert Knu~ (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 14-08-06 18:29

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Ikke 6100/60. Den blev leveret med 4mb på kort + 2x2mb på de to første
> pladser eller 8mb på kort. 6100/66AV og 6150Server blev leveret med 8mb
> på kort eller med 8mb på kort + 2x4mb på de to første pladser - ialt
> 16mb. Mht. 71/8100, så er det korrekt nok...
> mvh. Erik Richard

Jeg er ret sikker på at "Frank E. N. Stein" har haft flere af dem
mellem hænderne end du har.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Kasper (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 13-08-06 22:19


"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
news:44df623e$0$20273$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> On 2006-08-13 18:50:00 +0200, "Leo Jensen"
> <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> said:

Lige nu er det Leo Jensens søn (den stolte Mac-ejer ) der skriver
Jeg har fulgt rådet om at tjekke mappen "Startdisk" efter Mac OS X men det
er der ikke...
men kilder til eksra RAM og eksterne harddiske (til en overkommelig pris)
ville være rart

>> Den skriver OS 9.2 ved opstart, og der står 128 MB RAM bagpå kabinettet.
>> Lige nu er der ikke strøm på, så yderligere oplysninger følger...
>
> OK. Mac OS 9.2 bruges stadig af nostalgikere og folk, der har gamle
> programmer, de ønsker at bruge. Men der er ikke meget fremtid i at starte
> forfra med at lære om det. Det er et utidssvarende system, der ikke er
> enormt stabilt og ikke multitasker godt (nu får jeg sikkert bank af visse
> personer ).
>
> Computeren er fra overgangsperioden mellem Mac OS 9 og X. Den blev derfor
> leveret med begge systemer. X udtales i øvrigt som tallet ti. Det er et
> romertal. Jeg kan naturligvis ikke sige, om OS X er slettet fra jeres. Når
> den er tændt, så gå ind under æblemenuen øverst til venstre på skærmen, gå
> ned til kontrolpaneler og find kontrolpanelet Startdisk. Så viser den de
> tilgængelige styresystemer, den kan starte fra. Er der et Mac OS X, så
> prøv at vælge det og vælg så genstart. Så starter den i Mac OS X. Desværre
> skal den helst op på mindst Mac OS X 10.2, før det fungerer godt.
>


> Computeren blev leveret fra fabrikken med 128 (eller 256) MB RAM, som er
> loddet fast på bundkortet. Desuden er der tre pladser til RAM. Den kan
> derfor godt have mere RAM, og det bør den næsten have, hvis den har været
> brugt til grafisk arbejde. Jeg mener, der er en systemprofil som et
> program et sted i Mac OS 9.2 ligesom i Mac OS X, men jeg kan ikke huske
> det helt sikkert. Systemprofil viser data om computeren og også den
> installerede mængde RAM. Det burde være muligt at købe RAM brugt til en
> rimelig pris, ligesom mange af os har et ældre styresystem liggende.
> --
> Venlig hilsen
> Henrik Münster
> Esbjerg
>



Frank E. N. Stein (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 13-08-06 22:30

On Sun, 13 Aug 2006 23:18:59 +0200, Kasper wrote:

> Lige nu er det Leo Jensens søn (den stolte Mac-ejer ) der skriver
> Jeg har fulgt rådet om at tjekke mappen "Startdisk" efter Mac OS X men det
> er der ikke...

Mappen "Startdisk" er det du plejer at kalde C:. Hvis der er mere end et
operativsystem installeret på din Mac, så burde du kunne vælge hvilket
du vil bruge under opstart ved at holde æble-tasten nede.

> men kilder til eksra RAM og eksterne harddiske (til en overkommelig pris)
> ville være rart

Edbpriser.dk er da et sted at starte. Det er hverken speciel RAM eller
harddiske den skal have.

Kasper (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 13-08-06 22:38

der er én harddisk og der er desværre kun dét styresystem... det er en
gammel arbejds computer fra min fars arbejde så jeg ved ikke om de har
slettet OS X for at gøre plads til arbejds-programmer.
det skal lige siges at den har det hele billedbehandling i lange baner
og alt hvad der hedder noget med Adobe + at den har nogen windows ting såsom
Office 98 programmer hvilket gør at den har både Word, Excel og Powerpoint.

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
news:pan.2006.08.13.21.30.26.1000@mail.is...
> On Sun, 13 Aug 2006 23:18:59 +0200, Kasper wrote:
>
>> Lige nu er det Leo Jensens søn (den stolte Mac-ejer ) der skriver
>>
>> Jeg har fulgt rådet om at tjekke mappen "Startdisk" efter Mac OS X men
>> det
>> er der ikke...
>
> Mappen "Startdisk" er det du plejer at kalde C:. Hvis der er mere end et
> operativsystem installeret på din Mac, så burde du kunne vælge hvilket
> du vil bruge under opstart ved at holde æble-tasten nede.
>
>> men kilder til eksra RAM og eksterne harddiske (til en overkommelig pris)
>> ville være rart
>
> Edbpriser.dk er da et sted at starte. Det er hverken speciel RAM eller
> harddiske den skal have.



Frank E. N. Stein (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 13-08-06 22:47

On Sun, 13 Aug 2006 23:38:21 +0200, Kasper wrote:

> der er én harddisk og der er desværre kun dét styresystem... det er en
> gammel arbejds computer fra min fars arbejde så jeg ved ikke om de har
> slettet OS X for at gøre plads til arbejds-programmer.

Det er nok aldrig blevet installeret så.

> det skal lige siges at den har det hele billedbehandling i lange baner
> og alt hvad der hedder noget med Adobe + at den har nogen windows ting såsom
> Office 98 programmer hvilket gør at den har både Word, Excel og Powerpoint.

Det er selvfølgelig meget fint at den har alle de programmer på
harddisken, men hvis du ikke har fået licenserne med, så tæller det som
piratkopier. Da din fars arbejdsplads ikke skal bruge Mac mere, så kunne
det være en ide at prøve at få licenser, og ikke mindst, medierne med
til maskinen. De kan være meget rare at have, når du får kvæstet
systemet, harddisken dør, eller du bare vil opgradere til OS X.

Erik Richard Sørense~ (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 14-08-06 01:22

Hej Kasper

Kasper wrote:
> der er én harddisk og der er desværre kun dét styresystem... det er en
> gammel arbejds computer fra min fars arbejde så jeg ved ikke om de har
> slettet OS X for at gøre plads til arbejds-programmer.

Jeg tror ikke, de har slettet OS X, da det som tidl. skrevet kun var
867mhz ver., hvor OS X blev medleveret...

> det skal lige siges at den har det hele billedbehandling i lange baner
> og alt hvad der hedder noget med Adobe

Prøv om du også kan få div. manualer og orig. Mac CD'ere ud af dem, så
kan du uden videre få omreg. Adobe programmerne i dit navn.

> + at den har nogen windows ting såsom Office 98 programmer
> hvilket gør at den har både Word, Excel og Powerpoint.

Microsoft har lavet både Mac og Windows versioner af officepakken. Du
kan ikke installere samme ver. på en Mac og en Windows maskine. MS
Office 98 svarer til en mellemting mellem Office 97 og Office 2000 til
Windows. Pakken er rimelig god til fx. skole-/undervisningsbrug, men i
Mac ver. skal du lige selv huske at tilføje '.doc' til dokumentnavn for
at være sikker på, at dokumenterne i Word kan åbnes på en Windows
maskine. Du skal også huske Windows-endelserne til Excel og Powerpoint,
hvis de skal kunne bruges på Windows ver. af Office.

mvh. Erik Richard

> "Frank E. N. Stein" wrote:
>>On Sun, 13 Aug 2006 23:18:59 +0200, Kasper wrote:
>>> Lige nu er det Leo Jensens søn (den stolte Mac-ejer ) der skriver
>>>
>>>Jeg har fulgt rådet om at tjekke mappen "Startdisk" efter Mac OS X men
>>>det er der ikke...
>>
>>Mappen "Startdisk" er det du plejer at kalde C:. Hvis der er mere end et
>>operativsystem installeret på din Mac, så burde du kunne vælge hvilket
>>du vil bruge under opstart ved at holde æble-tasten nede.
>>
>>>men kilder til eksra RAM og eksterne harddiske (til en overkommelig pris)
>>>ville være rart
>>
>>Edbpriser.dk er da et sted at starte. Det er hverken speciel RAM eller
>>harddiske den skal have.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Erik Richard Sørense~ (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 13-08-06 22:47

Hej Kasper

Kasper wrote:
>Henrik Münster worte:
>>Leo Jensen said:
>
> Lige nu er det Leo Jensens søn (den stolte Mac-ejer ) der skriver
> Jeg har fulgt rådet om at tjekke mappen "Startdisk" efter Mac OS X men det
> er der ikke...

Det regnede jeg heller ikke med... Se også mit svar til Henrik...

> men kilder til eksra RAM og eksterne harddiske (til en overkommelig pris)
> ville være rart

Som skrevet i svaret til Henrik og Leo, så er det alm. PC-133 CL2/CL3
unbuffered non-parity SDRAM, der skal bruges. Fx. Kingston
KVR133X64C3/512 - 512mb blok. HD er alm. PATA 100/133 dsike på op til
120gb pr disk. Fx. Seagate Barracuda 7200.7, 7200.7+ med 8mb cache,
7200.8+, 7200.9+ med 16mb cache, Maxtor Diamonmax 9+ og 10+ med 8mb
cache. En 120gb disk kan fås til ca. 500kr.. Kig evt på www.edbpriser.dk

Når du monterer RAM, bør den/de største blokke sidde nærmest CPU'en i
kæden - fx. slot J21 = 512mb, J22 = 512mb og J23 = 128mb. Den nye disk
bør du sætte som 'Master' og med 'Cable Select' til OFF. Den nuværende
disk sætter du så som 'slave' og stadig med 'Cable Select' til OFF. Mac
kan ikke finde ud af det med Cable Select...

Og som sagt, bor du i Århus området, så kontakt mig bare mht.
opdateringer, så kan du bare komme forbi og hente dem.

mvh. Erik Richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk>

>>>Den skriver OS 9.2 ved opstart, og der står 128 MB RAM bagpå kabinettet.
>>>Lige nu er der ikke strøm på, så yderligere oplysninger følger...
>>
>>OK. Mac OS 9.2 bruges stadig af nostalgikere og folk, der har gamle
>>programmer, de ønsker at bruge. Men der er ikke meget fremtid i at starte
>>forfra med at lære om det. Det er et utidssvarende system, der ikke er
>>enormt stabilt og ikke multitasker godt (nu får jeg sikkert bank af visse
>>personer ).
>>
>>Computeren er fra overgangsperioden mellem Mac OS 9 og X. Den blev derfor
>>leveret med begge systemer. X udtales i øvrigt som tallet ti. Det er et
>>romertal. Jeg kan naturligvis ikke sige, om OS X er slettet fra jeres. Når
>>den er tændt, så gå ind under æblemenuen øverst til venstre på skærmen, gå
>>ned til kontrolpaneler og find kontrolpanelet Startdisk. Så viser den de
>>tilgængelige styresystemer, den kan starte fra. Er der et Mac OS X, så
>>prøv at vælge det og vælg så genstart. Så starter den i Mac OS X. Desværre
>>skal den helst op på mindst Mac OS X 10.2, før det fungerer godt.
>
>>Computeren blev leveret fra fabrikken med 128 (eller 256) MB RAM, som er
>>loddet fast på bundkortet. Desuden er der tre pladser til RAM. Den kan
>>derfor godt have mere RAM, og det bør den næsten have, hvis den har været
>>brugt til grafisk arbejde. Jeg mener, der er en systemprofil som et
>>program et sted i Mac OS 9.2 ligesom i Mac OS X, men jeg kan ikke huske
>>det helt sikkert. Systemprofil viser data om computeren og også den
>>installerede mængde RAM. Det burde være muligt at købe RAM brugt til en
>>rimelig pris, ligesom mange af os har et ældre styresystem liggende.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Henrik Münster (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 13-08-06 23:05

On 2006-08-13 23:46:59 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Som skrevet i svaret til Henrik og Leo, så er det alm. PC-133 CL2/CL3
> unbuffered non-parity SDRAM, der skal bruges. Fx. Kingston
> KVR133X64C3/512 - 512mb blok. HD er alm. PATA 100/133 dsike på op til
> 120gb pr disk. Fx. Seagate Barracuda 7200.7, 7200.7+ med 8mb cache,
> 7200.8+, 7200.9+ med 16mb cache, Maxtor Diamonmax 9+ og 10+ med 8mb
> cache. En 120gb disk kan fås til ca. 500kr.. Kig evt på www.edbpriser
> .dk
>
> Når du monterer RAM, bør den/de største blokke sidde nærmest CPU' en i
> kæden - fx. slot J21 = 512mb, J22 = 512mb og J23 = 128mb. Den nye disk
> bør du sætte som 'Master' og med 'Cable Select' til OFF. Den nuvære nde
> disk sætter du så som 'slave' og stadig med 'Cable Select' til OFF. M
> ac kan ikke finde ud af det med Cable Select...
>
> Og som sagt, bor du i Århus området, så kontakt mig bare mht.
> opdateringer, så kan du bare komme forbi og hente dem.

Men tror du ikke næsten, den må have mere RAM installeret end
originalt, når den nu har været brugt til grafisk arbejde? Hvordan er
det nu, man ser det under Mac OS 9? Det kunne jo være rart at vidde
det, før vi sætter Kasper i gang med alt muligt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Kasper (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 13-08-06 23:23

hvor kan man se den slags henne? på min står det kun bag på...

PS: det er mig der er Kasper

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
news:44dfa227$0$20288$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> On 2006-08-13 23:46:59 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk>
> said:
>
>> Som skrevet i svaret til Henrik og Leo, så er det alm. PC-133 CL2/CL3
>> unbuffered non-parity SDRAM, der skal bruges. Fx. Kingston
>> KVR133X64C3/512 - 512mb blok. HD er alm. PATA 100/133 dsike på op til
>> 120gb pr disk. Fx. Seagate Barracuda 7200.7, 7200.7+ med 8mb cache,
>> 7200.8+, 7200.9+ med 16mb cache, Maxtor Diamonmax 9+ og 10+ med 8mb
>> cache. En 120gb disk kan fås til ca. 500kr.. Kig evt på www.edbpriser .dk
>>
>> Når du monterer RAM, bør den/de største blokke sidde nærmest CPU' en i
>> kæden - fx. slot J21 = 512mb, J22 = 512mb og J23 = 128mb. Den nye disk
>> bør du sætte som 'Master' og med 'Cable Select' til OFF. Den nuvære nde
>> disk sætter du så som 'slave' og stadig med 'Cable Select' til OFF. M ac
>> kan ikke finde ud af det med Cable Select...
>>
>> Og som sagt, bor du i Århus området, så kontakt mig bare mht.
>> opdateringer, så kan du bare komme forbi og hente dem.
>
> Men tror du ikke næsten, den må have mere RAM installeret end originalt,
> når den nu har været brugt til grafisk arbejde? Hvordan er det nu, man ser
> det under Mac OS 9? Det kunne jo være rart at vidde det, før vi sætter
> Kasper i gang med alt muligt.
> --
> Venlig hilsen
> Henrik Münster
> Esbjerg
>



Erik Richard Sørense~ (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 14-08-06 02:04

Hej Kasper

Som jeg tidl. har skrevet i æblemenuen øverst til venstre -> 'Om denne
computer'. Dér står der systemversion, mængde af fysisk RAM, om Virtuel
Hukommelse er slået til, og hvor meget RAM systemet bruger.

Du kan også se det i kontrolpanelet 'Hukommelse' i æblemenuen ->
'Kontrolpaneler' -> 'Hukommelse'.

mvh. Erik Richard

Kasper wrote:
> hvor kan man se den slags henne? på min står det kun bag på...
>
> PS: det er mig der er Kasper
>
>Henrik Münster wrote:
>>Erik Richard Sørensen said:
>>>Som skrevet i svaret til Henrik og Leo, så er det alm. PC-133 CL2/CL3
>>>unbuffered non-parity SDRAM, der skal bruges. Fx. Kingston
>>>KVR133X64C3/512 - 512mb blok. HD er alm. PATA 100/133 dsike på op til
>>>120gb pr disk. Fx. Seagate Barracuda 7200.7, 7200.7+ med 8mb cache,
>>>7200.8+, 7200.9+ med 16mb cache, Maxtor Diamonmax 9+ og 10+ med 8mb
>>>cache. En 120gb disk kan fås til ca. 500kr.. Kig evt på www.edbpriser .dk
>>>
>>>Når du monterer RAM, bør den/de største blokke sidde nærmest CPU' en i
>>>kæden - fx. slot J21 = 512mb, J22 = 512mb og J23 = 128mb. Den nye disk
>>>bør du sætte som 'Master' og med 'Cable Select' til OFF. Den nuvære nde
>>>disk sætter du så som 'slave' og stadig med 'Cable Select' til OFF. M ac
>>>kan ikke finde ud af det med Cable Select...
>>>
>>>Og som sagt, bor du i Århus området, så kontakt mig bare mht.
>>>opdateringer, så kan du bare komme forbi og hente dem.
>>
>>Men tror du ikke næsten, den må have mere RAM installeret end originalt,
>>når den nu har været brugt til grafisk arbejde? Hvordan er det nu, man ser
>>det under Mac OS 9? Det kunne jo være rart at vidde det, før vi sætter
>>Kasper i gang med alt muligt.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Erik Richard Sørense~ (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 14-08-06 01:57

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> Men tror du ikke næsten, den må have mere RAM installeret end originalt,
> når den nu har været brugt til grafisk arbejde? Hvordan er det nu, man
> ser det under Mac OS 9?

Nje, ikke nødvendigvis. Som jeg lige har svaret 'Frenkenstein', så kan
fx. Photoshop 6, som er nyeste Os 9.x ver., køre med 64mb ledig RAM uden
problem. - Jeg har forsøgsvis kørt med PhS 5.5 på en Performa 6500/200,
OS 9.2.1 med 48mb RAM + VM slået til, - det gik langsom, men det gik.

> Det kunne jo være rart at vidde det, før vi
> sætter Kasper i gang med alt muligt.

Som du kan se, har Kasper svaret, at der kun er 128mb i den, så 512mb
eller 2x512mb vil være godt at få i den, så den kommer 'over' sine ting.
Det vil også gøre OS 9.2 hurtigere, og Virtual Memory kan slås fra, - og
det vil gøre den endnu mere stabil.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Frank E. N. Stein (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 13-08-06 23:01

On Sun, 13 Aug 2006 23:18:59 +0200, Kasper wrote:

> men kilder til eksra RAM og eksterne harddiske (til en overkommelig pris)
> ville være rart

Kom lige til at tænke på: Med alle de billedbehandlingsprogrammer der er
på den, er der så ikke en ordentlig røvfuld RAM i den i forvejen, eller
er den blevet pelset?

Kasper (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 13-08-06 23:05

nej der er kun 128 MB RAM... så jeg søger ekstra fordi der er lidt knas med
at åbne meget af det

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
news:pan.2006.08.13.22.01.24.420938@mail.is...
> On Sun, 13 Aug 2006 23:18:59 +0200, Kasper wrote:
>
>> men kilder til eksra RAM og eksterne harddiske (til en overkommelig pris)
>> ville være rart
>
> Kom lige til at tænke på: Med alle de billedbehandlingsprogrammer der er
> på den, er der så ikke en ordentlig røvfuld RAM i den i forvejen, eller
> er den blevet pelset?



Frank E. N. Stein (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 13-08-06 23:57

On Mon, 14 Aug 2006 00:05:24 +0200, Kasper wrote:

> nej der er kun 128 MB RAM... så jeg søger ekstra fordi der er lidt knas med
> at åbne meget af det

Hvordan knas? OS 9 er lidt gammeldags med hensyn til RAM-allokering, så
man fortæller selv, som i manuelt, programmerne hvor meget RAM de skal
tildeles. Hvis du har mange programmer åbne på samme tid, kan det derfor
være det der giver knas.
Har du været oppe i Æble-menuen i øverste venstre hjørne og vælge "Om
denne Macintosh (sidste ord er muligvis noget andet. Apple ændrede det
svjh på et tidspunkt.)"?
Det skulle gerne fortælle dig OS-version og installeret mængde RAM.

Har du forresten haft dyret åbnet endnu og set hvordan en computer skal
se ud indeni?

Erik Richard Sørense~ (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 14-08-06 01:47


Frank E. N. Stein wrote:
>Kasper wrote:
>>men kilder til eksra RAM og eksterne harddiske (til en overkommelig pris)
>>ville være rart
>
> Kom lige til at tænke på: Med alle de billedbehandlingsprogrammer der er
> på den, er der så ikke en ordentlig røvfuld RAM i den i forvejen,

Det er såmænd ikke nødvendig. - Da det er OS 9.2, så kan de nyeste ver.
af Adobe pakkerne højst være Photoshop 6.01, Pagemaker 6.5.2, Illustrato
7.0 og Acrobat 5.0. Fx. kan PhS 6 køre med 64mb ledig RAM uden VM slået
til...

> eller er den blevet pelset?

Det må da være afbarket, siden 'MacIntosh' er et æbletræ.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Frank E. N. Stein (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 14-08-06 05:18

On Mon, 14 Aug 2006 02:46:35 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

>>>men kilder til eksra RAM og eksterne harddiske (til en overkommelig pris)
>>>ville være rart
>>
>> Kom lige til at tænke på: Med alle de billedbehandlingsprogrammer der er
>> på den, er der så ikke en ordentlig røvfuld RAM i den i forvejen,
>
> Det er såmænd ikke nødvendig.

Til seriøs billedbehandling, jo.

Erik Richard Sørense~ (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 13-08-06 22:26

Hej Henrik - og Leo

Henrik Münster wrote:
> Leo Jensen said:
>> Den skriver OS 9.2 ved opstart, og der står 128 MB RAM bagpå
>> kabinettet. Lige nu er der ikke strøm på, så yderligere oplysninger
>> følger...
>
> OK. Mac OS 9.2 bruges stadig af nostalgikere og folk, der har gamle
> programmer, de ønsker at bruge. Men der er ikke meget fremtid i at
> starte forfra med at lære om det. Det er et utidssvarende system, der
> ikke er enormt stabilt og ikke multitasker godt (nu får jeg sikkert bank
> af visse personer ).

Du kan være glad for, at der er meeeeget langt til Esbjerg herfra. -
Ellers var der lagt i kakkelovnen til dig, - hm, 'skuld' man ha' fat i
Mich og få ham til at give dig et par 'flade'.?

Og hvad stbilitet angår, så er OS 9.2 faktisk slet ikke så dårlig, som
nogen vil gøre det til. - Men alt kan 'dræbes', hvis man ikke kender sit
system....

> Computeren er fra overgangsperioden mellem Mac OS 9 og X. Den blev
> derfor leveret med begge systemer. X udtales i øvrigt som tallet ti. Det
> er et romertal. Jeg kan naturligvis ikke sige, om OS X er slettet fra
> jeres.

Det var ikke alle QS 733, hvor OS X 10.0 fulgte med. Det var først med
QS 867, at OS X var standard. QS 733 blev leveret med en dedicated OS
9.2.0, der ikke kan installeres på andre maskiner. Og med de sidste
serier af den, der blev solgt, fulgte der en kupon med, hvor man kunne
få OS X 10.0 til en lav intro pris.

> Når den er tændt, så gå ind under æblemenuen øverst til venstre
> på skærmen, gå ned til kontrolpaneler og find kontrolpanelet Startdisk.
> Så viser den de tilgængelige styresystemer, den kan starte fra. Er der
> et Mac OS X, så prøv at vælge det og vælg så genstart. Så starter den i
> Mac OS X. Desværre skal den helst op på mindst Mac OS X 10.2, før det
> fungerer godt.

Den skal endda helst op på 10.2.5 eller højere, men en 10.1.4 kan gå an
til indlæring.

> Computeren blev leveret fra fabrikken med 128 (eller 256) MB RAM, som er
> loddet fast på bundkortet.

Hva' for noget? - Det har jeg godt nok aldrig hørt om eller set! - Den
kan tage op til 3x512mb PC-133 CL3/CL2 (3-2-2 eller 2-2-2) RAM
unbuffered non-parity SDRAM.

> Desuden er der tre pladser til RAM. Den kan
> derfor godt have mere RAM, og det bør den næsten have, hvis den har
> været brugt til grafisk arbejde. Jeg mener, der er en systemprofil som
> et program et sted i Mac OS 9.2 ligesom i Mac OS X, men jeg kan ikke
> huske det helt sikkert. Systemprofil viser data om computeren og også
> den installerede mængde RAM. Det burde være muligt at købe RAM brugt til
> en rimelig pris, ligesom mange af os har et ældre styresystem liggende.

Systemprofil ligger som i OS X i æblemenuen. - Men det kan også ses
direkte i 'Om denne computer' også i æblemenuen...

Leo. Du bør anskaffe 2x512mb PC-133 RAM af typen nævnt ovenfor og sætte
det i. Og det vil nok være en god idé at købe en ekstra disk til den på
fx. 120gb*). Sæt den nye HD i som 'Master' og 'Cable Select' sat til
OFF. Flyt den disk, der allerede sidder, så den kommer til at sidde som
'Slave' - også med 'Cable Select' til OFF.

*) ATA controlleren - alm. PATA - i en QS 733 har en begræsning på 127gb
pr. ID. Der er plads til i alt 3x 120gb HD + CD/DVD drev eller 2x HD +
zip drev + CD/DVD drev. Desuden er der 3x PCI slots + AGP. QS 733 er den
sidste, hvor man efter 'Build-to-Order' (BTO) kunne få den leveret med
et 100mb ATAPI zip drev.

Hvis det er en std. 733mhz fra 2001, så har den et DVD læsedrev, og du
kan uden videre anskaffe dig en OS X 10.4 Tiger og installere den på
maskinen på den nye disk og beholde den anden disk med OS 9.2 + de
klassiske programmer, indtil du/I får anskaffet jeg OS X versioner af
dem. I OS X kan du inde fra 'Systemindstillinger' -> 'Classic' starte OS
9.2**) og køre programmerne i OS X.

**) I bør opgradere OS 9.2 til den nyeste 9.2.2, da det vil gøre OS 9.2
endnu bedre og hurtigere under OS X. - Jeg kan se, du har en stofanet
adresse, så hvis du skulle bo i Århus området, kan du bare kontakte mig
og få div. opdateringer til den på en CD, - jeg har dem liggende. Det er
ret store downloads, og du må _ikke_ pakke komprimerede Mac filer ud på
en PC, og i de fleste tilfælde vil det også ødelægge de .img filer, der
ikke er komprimerede - fx. systemopdateringerne til OS 9.x. Du kan
kontakte mig på <erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> (fjern det relevante)
eller tlf. 86136640.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Henrik Münster (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 13-08-06 22:40

On 2006-08-13 23:25:45 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Henrik Münster wrote:
>> OK. Mac OS 9.2 bruges stadig af nostalgikere og folk, der har gamle
>> programmer, de ønsker at bruge. Men der er ikke meget fremtid i at
>> starte forfra med at lære om det. Det er et utidssvarende system, der
>> ikke er enormt stabilt og ikke multitasker godt (nu får jeg sikkert bank
>> af visse personer ).
>
> Du kan være glad for, at der er meeeeget langt til Esbjerg herfra. -
> Ellers var der lagt i kakkelovnen til dig, - hm, 'skuld' man ha' fat i
> Mich og få ham til at give dig et par 'flade'.?
>
> Og hvad stbilitet angår, så er OS 9.2 faktisk slet ikke så dårlig , som
> nogen vil gøre det til. - Men alt kan 'dræbes', hvis man ikke kender
> sit system....

He-he, jeg ville jo ikke nævne navne. Jeg vil nu mene, at OS 9 og
tidligere oftere gav mig problemer end OS X. OS X går stort set aldrig
ned.

> Det var ikke alle QS 733, hvor OS X 10.0 fulgte med. Det var først med
> QS 867, at OS X var standard. QS 733 blev leveret med en dedicated OS
> 9.2.0, der ikke kan installeres på andre maskiner. Og med de sidste
> serier af den, der blev solgt, fulgte der en kupon med, hvor man kunne
> få OS X 10.0 til en lav intro pris.

Jeg har ikke selv haft computeren, så jeg slog op hos Apple. Apple
tager også forbehold for, at visse computere kan være solgt med andre
versioner af styresystem.

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25517>

>> Computeren blev leveret fra fabrikken med 128 (eller 256) MB RAM, som
>> er loddet fast på bundkortet.
>
> Hva' for noget? - Det har jeg godt nok aldrig hørt om eller set! - Den
> kan tage op til 3x512mb PC-133 CL3/CL2 (3-2-2 eller 2-2-2) RAM
> unbuffered non-parity SDRAM.

Det reagerer I vist på alle sammen. Jeg har vist læste Apples
specifikationer forkert. Der står 128 eller 256 MB RAM. På linien
nedenunder var nævnt de tre RAM-pladser. Jeg gik så ud fra, at de kom
oveni de 128 eller 256 MB RAM. Min fejl.

<http://support.apple.com/specs/powermac/Power_Mac_G4_Quicksilver.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Erik Richard Sørense~ (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 14-08-06 01:34

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:
>> Henrik Münster wrote:
>>> OK. Mac OS 9.2 bruges stadig af nostalgikere og folk, der har gamle
>>> programmer, de ønsker at bruge. Men der er ikke meget fremtid i at
>>> starte forfra med at lære om det. Det er et utidssvarende system, der
>>> ikke er enormt stabilt og ikke multitasker godt (nu får jeg sikkert bank
>>> af visse personer ).
>>
>> Du kan være glad for, at der er meeeeget langt til Esbjerg herfra.
>> - Ellers var der lagt i kakkelovnen til dig, - hm, 'skuld' man ha'
>> fat i Mich og få ham til at give dig et par 'flade'.?
>>
>> Og hvad stbilitet angår, så er OS 9.2 faktisk slet ikke så dårlig ,
>> som nogen vil gøre det til. - Men alt kan 'dræbes', hvis man ikke
>> kender sit system....
>
> He-he, jeg ville jo ikke nævne navne. Jeg vil nu mene, at OS 9 og
> tidligere oftere gav mig problemer end OS X. OS X går stort set aldrig ned.

Jeg er ikke den eneste. - Men jeg kan da tilføje, at for tiden er jeg
vendt tilbage til at køre ren OS 9.2.2 på min gamle Beige G3/1133mhz AV
maskine. Den kører som sædvanlig som en drøm og har ikke haft et
uprovokeret nedbrud siden 2002! - Heller ikke efter at jeg har opg. CPU
fra den orig. 300mhz til en 1133mhz. - Og hvis du så mit indlæg om
nostalgi, så vil du se, at min gamle PB 165 med System 7.1.3 stadig
kører med den orig. opsætning, og den har aldrig været gået ned
uprovokeret, og den er altså 14 år gammel nu...

>> Det var ikke alle QS 733, hvor OS X 10.0 fulgte med. Det var først med
>> QS 867, at OS X var standard. QS 733 blev leveret med en dedicated OS
>> 9.2.0, der ikke kan installeres på andre maskiner. Og med de sidste
>> serier af den, der blev solgt, fulgte der en kupon med, hvor man kunne
>> få OS X 10.0 til en lav intro pris.
>
> Jeg har ikke selv haft computeren, så jeg slog op hos Apple. Apple tager
> også forbehold for, at visse computere kan være solgt med andre
> versioner af styresystem.
>
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25517>
>
>>> Computeren blev leveret fra fabrikken med 128 (eller 256) MB RAM, som
>>> er loddet fast på bundkortet.
>>
>> Hva' for noget? - Det har jeg godt nok aldrig hørt om eller set! - Den
>> kan tage op til 3x512mb PC-133 CL3/CL2 (3-2-2 eller 2-2-2) RAM
>> unbuffered non-parity SDRAM.
>
> Det reagerer I vist på alle sammen. Jeg har vist læste Apples
> specifikationer forkert. Der står 128 eller 256 MB RAM. På linien
> nedenunder var nævnt de tre RAM-pladser. Jeg gik så ud fra, at de kom
> oveni de 128 eller 256 MB RAM. Min fejl.
>
> <http://support.apple.com/specs/powermac/Power_Mac_G4_Quicksilver.html>

QS modellerne blev std. leveret i 2 grundmodeller - 128mb RAM, 30gb HD
og CD/DVD Read drev, eller 256mb RAM, 30gb HD og Combo DVD Read/CD-R
drev. Og så kunne det varieres med BTO med både større diske og
CD-RW/DVD Read drev, SCSI m.m....

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Martin Bredthauer (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 14-08-06 22:35

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> QS modellerne blev std. leveret i 2 grundmodeller - 128mb RAM, 30gb HD
> og CD/DVD Read drev, eller 256mb RAM, 30gb HD og Combo DVD Read/CD-R
> drev. Og så kunne det varieres med BTO med både større diske og
> CD-RW/DVD Read drev, SCSI m.m....

jvf
http://www.scanmac.dk/apple_museum/2001/quicksilver_g4_07_01/powermac.ht
ml er der en del der ikke passer med dine specs for 733QS?!

.... bemærk også den badge hvor der tydeligt skiltes med at OS 9 og OS X
følger med.

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Erik Richard Sørense~ (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 14-08-06 23:32

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:
>Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>QS modellerne blev std. leveret i 2 grundmodeller - 128mb RAM, 30gb HD
>>og CD/DVD Read drev, eller 256mb RAM, 30gb HD og Combo DVD Read/CD-R
>>drev. Og så kunne det varieres med BTO med både større diske og
>>CD-RW/DVD Read drev, SCSI m.m....
>
> jvf
> http://www.scanmac.dk/apple_museum/2001/quicksilver_g4_07_01/powermac.html
> er der en del der ikke passer med dine specs for 733QS?!

Der er en del, der heller ikke stemmer i de oplysninger, der står på siden.

"Al den diskplads du behøver
Power Mac G4 leveres med henholdsvis 40 GB (733 MHz), 60 GB (867 MHz) og
80 GB (800 MHz med to processorer) harddiske og tre 3,5"
udvidelsespladser til harddiske. Disse pladser kan rumme to interne
ATA-diske, tre interne SCSI-diske eller en kombination med to ATA- og en
SCSI-disk, hvilket i alt giver en kapacitet på 232 GB (du kan endda købe
3 180 GB Barracuda Ultra SCSI-diske fra Seagate, hvilket giver en samlet
kapacitet på 540 GB)."

De skriver bl.a., at der er plads til _3_ interne diske, - men kun _2_
ATA + _1_ SCSI og nederst i citatet står der, at der er plads til _3_
Seagate 180gb ATA diske. - Og at der kun er en kapacitet på _232gb_.
- Mig bekendt er 2x120gb (ATA) + 1x143gb (SCSI) i alt 383gb - eller
1x120gb (ATA) + 2x143gb (SCSI) er efter min tabel lig med 406gb. Her
tænker jeg på 733mhz, der ikke kan tage større diske end 127gb, mens
867mhz godt kan...

Og så er QS heller ikke 'født' med en SCSI controller. Det var tilkøb
efter BTO (Adaptec AHA-2940W eller AVA-29160N). Jeg har heller ikke set
en 733mhz med et 'født' DVD-R/CD-RW, - og jeg har da ellers haft nogle
stykker til systemrenovering...

> ... bemærk også den badge hvor der tydeligt skiltes med at OS 9 og OS X
> følger med.

"Du kan ikke få bedre System-software
Med både Mac OS 9.1 og det bundsolide UNIX-baserede Mac OS X installeret
ved leveringen på alle nye Power Mac G4, kan du arbejde og spille med
det mest avancerede - og det mest kamptestede - operativsystem i verden."

733mhz kom med OS 9.2.0 og ikke 9.1. OS X 10.0/10.1 var ikke med på
733mhz, men først med 800mhz og 867mhz versionerne, og som sagt kun som
et billigt kupon tilbud, hvor man skulle bruge et af de software
kuponner, der altid fulgte med OS 9.1 og 9.2.

Ingen af de 733mhz, jeg har haft gennem fingrene har haft OS X
installeret... QS var den første PowerMac, hvor Mac OS 9.2 var
præinstalleret som standard, og den CD-ROM, der følger med maskinen er
en didicated, der fx. ikke kan bruges på hverken G3 eller andre G4.

En 733mhz kan fx. ikke boote fra en OS 9.1 CD. Det har jeg prøvet, da
jeg ville bruge min 'Service CD' med en 9.1 som bootsystem. Heldigvis
har jeg den som en Toast image fil, så det var bare at opdatere systemet
på image filen med en 9.2.1, så jeg kunne komme til at bruge DiskWarrior
+ de øvrige rep. værktøjer, jeg har på den service CD. QS 733mhz kan
også bootes fra Mac Os Moonlight - beta og developer versionen af OS
9.2, men så kunne jeg jo ikke bruge mine re.værktøjer...

Mht. om den mindste std. disk var på 30gb eller 40gb, så er jeg næsten
100% sikker på, det _er_ 30gb og ikke 40gb. - Jeg har en 30gb disk, som
jeg faktisk fik fra en QS 733mhz, og som jeg satte i en B&W G3/400mhz,
der nu er solgt til en handicappet bruger...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Frank E. N. Stein (15-08-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 15-08-06 00:04

On Tue, 15 Aug 2006 00:31:31 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Der er en del, der heller ikke stemmer i de oplysninger, der står på siden.

Hvordan passer det med hvad der står på denne side:
http://web.archive.org/web/20010917043443/www.apple.com/powermac/ ?

Erik Richard Sørense~ (15-08-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 15-08-06 00:44


Bortset fra, at siden ikke vil loade helt på min G3, så ser det ud til,
at den danske tekst langt hen ad vejen er en direkte - og forkert -
oversættelse af noget af det. - Mht. system, kan jeg læse så meget, at
der på den engelsksprogede side bare står "OS 9" og ikke andet...
mvh. Erik Richard

Frank E. N. Stein wrote:
>Erik Richard Sørensen wrote:
>>Der er en del, der heller ikke stemmer i de oplysninger, der står på siden.
>
> Hvordan passer det med hvad der står på denne side:
> http://web.archive.org/web/20010917043443/www.apple.com/powermac/ ?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Frank E. N. Stein (15-08-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 15-08-06 12:59

On Tue, 15 Aug 2006 01:44:27 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Bortset fra, at siden ikke vil loade helt på min G3,

Der er enkelte elementer der mangler i arkivet, men ellers er det da en
komplet kopi af Apples website fra d. 17/9-2001, dvs ca en måned efter
maskinen kom på markedet.

> så ser det ud
> til, at den danske tekst langt hen ad vejen er en direkte - og forkert -
> oversættelse af noget af det. - Mht. system, kan jeg læse så meget,
> at der på den engelsksprogede side bare står "OS 9" og ikke andet...

Så har du overset afsnittet til højre på siden hvor der står: "You
can't beat the systems
With both Mac OS 9 and the rock-solid, UNIX-based Mac OS X preinstalled
on the new Power Mac G4, you'll work and play with the most advanced -
and most battle-tested - OS technologies on the planet. Mac OS X takes
advantage of the PowerPC G4 with Velocity Engine, giving you the benefit
of preemptive multitasking, protected memory and standards-based
networking."



Henrik Münster (15-08-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 15-08-06 00:49

On 2006-08-15 01:04:08 +0200, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> On Tue, 15 Aug 2006 00:31:31 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:
>
>> Der er en del, der heller ikke stemmer i de oplysninger, der står på siden.
>
> Hvordan passer det med hvad der står på denne side:
> http://web.archive.org/web/20010917043443/www.apple.com/powermac/ ?

Eller fra hunden selv. Der må være tale om den første Quicksilver i
spalten længst til venstre. Nederst er der et link til Apples side med
de styresystemer, der blev leveret med:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42739>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Martin Bredthauer (15-08-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 15-08-06 18:17

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Der er en del, der heller ikke stemmer i de oplysninger, der står på siden.

Det er næppe tilfældet, da det jo, som alle kan se, er de org. sider fra
apple.dk som scanmac.dk gengiver. Hvem læserne i dk.edb.mac så vil sætte
deres lid til er jo op til dem. Jeg holder på Apple.

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Axel Hammerschmidt (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 13-08-06 22:25

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> On 2006-08-13 18:50:00 +0200, "Leo Jensen"
> <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> said:
>
> > Den skriver OS 9.2 ved opstart, og der står 128 MB RAM bagpå
> > kabinettet. Lige nu er der ikke strøm på, så yderligere oplysninger
> > følger...
>
> OK. Mac OS 9.2 bruges stadig af nostalgikere og folk, der har gamle
> programmer, de ønsker at bruge. Men der er ikke meget fremtid i at
> starte forfra med at lære om det. Det er et utidssvarende system, der
> ikke er enormt stabilt og ikke multitasker godt (nu får jeg sikkert
> bank af visse personer ).

Det kan du tro! Mac OS 9 er et udemærket styresystem og når OP skriver
at der er Office 98 på maskinen har sønnen tilmed en af de bedste office
pakke der overhovedet kan købes.

> Computeren er fra overgangsperioden mellem Mac OS 9 og X. Den blev
> derfor leveret med begge systemer. X udtales i øvrigt som tallet ti.
> Det er et romertal.

OS X udtales "OS eks" - fordi det er en *niX.

Det er Apple der har valgt at begynde med version 10, fordi den osse kom
til at hedde Mac OS i forlængelse af Mac OS 9.

Nu hedder styresystem så OS X.

> Jeg kan naturligvis ikke sige, om OS X er slettet fra jeres. Når den er
> tændt, så gå ind under æblemenuen øverst til venstre på skærmen, gå ned
> til kontrolpaneler og find kontrolpanelet Startdisk. Så viser den de
> tilgængelige styresystemer, den kan starte fra. Er der et Mac OS X, så
> prøv at vælge det og vælg så genstart. Så starter den i Mac OS X. Desværre
> skal den helst op på mindst Mac OS X 10.2, før det fungerer godt.

Ja, men hvad kan man bruge en computer til når den kun har et
styresystem?

Henrik Münster (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 13-08-06 23:02

On 2006-08-13 23:24:56 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
>> On 2006-08-13 18:50:00 +0200, "Leo Jensen"
>> <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> said:
>>
>>> Den skriver OS 9.2 ved opstart, og der står 128 MB RAM bagpå
>>> kabinettet. Lige nu er der ikke strøm på, så yderligere oplysninger
>>> følger...
>>
>> OK. Mac OS 9.2 bruges stadig af nostalgikere og folk, der har gamle
>> programmer, de ønsker at bruge. Men der er ikke meget fremtid i at
>> starte forfra med at lære om det. Det er et utidssvarende system, der
>> ikke er enormt stabilt og ikke multitasker godt (nu får jeg sikkert
>> bank af visse personer ).
>
> Det kan du tro! Mac OS 9 er et udemærket styresystem og når OP skriver
> at der er Office 98 på maskinen har sønnen tilmed en af de bedste office
> pakke der overhovedet kan købes.

Smag og behag er jo forskelligt. Nogle vil gerne have det nyeste. Andre
er godt tilfredse med det, der duer. Han kan da sagtens bruge
computeren som den er og bruge Office 98, hvis han har brug for det.

>> Computeren er fra overgangsperioden mellem Mac OS 9 og X. Den blev
>> derfor leveret med begge systemer. X udtales i øvrigt som tallet ti.
>> Det er et romertal.
>
> OS X udtales "OS eks" - fordi det er en *niX.

Ikke i følge Apple. Den officielle udtale er "ten", som er engelsk for
ti. Det kan man f.eks. høre Steve Jobs sige i sine keynotes.

> Det er Apple der har valgt at begynde med version 10, fordi den osse kom
> til at hedde Mac OS i forlængelse af Mac OS 9.
>
> Nu hedder styresystem så OS X.

Der er sandsynligvis en hvis dobbelttydighed i valget af rometal ti og
så X fra Unix.

> Ja, men hvad kan man bruge en computer til når den kun har et styresystem?

En af de store fordele ved Mac er da netop, at der følger en masse
programmer med. Personligt har jeg aldrig haft brug for dyre
programmer, men jeg ved, at mange er enormt fikserede på det. Man kan
altså godt skrive et brev til sin tante uden MS Office.

Jeg har engang haft en computer med DOS. Der var ingenting med, men
sådan er det ikke i dag med hverken Mac eller Windows. Tag Mac OS X:

Der følger Mail med til e-mail. Safari er med som browser. Den er vist
ikke med til de ældre systemer, men man kan hente f.eks. Firefox gratis
på nettet. Der er Textedit til at skrive med. Dansk stavekontrol kan
hentes gratis på nettet. Nyhedsgruppelæser kan også hentes gratis. Det
kan f.eks. være Thunderbird (der også kan e-mail) eller MT-Newswatcher.
Mac OS X kommer også med Billedfremviser, der kan visse billeder og
PDF. Ellers kan man hente Adobe Reader gratis. iTunes følger også med
til musik og tilkobling til iPod, og nyeste version kan hentes gratis.
Quicktime til film følge med, men alternativer kan hentes gratis.
Chatprogrammer kan hentes gratis, og iChat til .Mac og AIM følger med.
Jeg synes da egentlig, man er ret godt kørende uden at skulle købe
programmer. Vil man endelig have noget office-pakke, så kan open source
programmer hentes gratis. Der er f.eks. NeoOffice, som er en mere
Mac-venlig udgave af OpenOffice, der kræver lidt Unix-viden.

Apple laver to billige software-pakker (ca. 700,- kr. stykket):
iLife, som foruden det gratis iTunes indeholder iPhoto (fotoalbum),
iDVD og noget andet film-noget.
iWork, som indeholder Keynote til præsentation (a la Powerpoint) og
Pages, der kan læse Word-filer, men ellers er et layout-program.

Mac OS X er et unikt styresystem, fordi det kan tre ting:

1. Det er meget nemt at bruge. Måske det mest brugervenlige system. Der
er i hvert fald ikke nogen, der er bedre, men måske lige så gode.

2. Det understøttes af de store softwarehuse som f.eks. Microsoft,
Norton og Adobe.

3. Det er et meget nørdet system med en kommandolinie, hvis man kan
lide den slags, som kan tilpasses og bruges på alle mulige måder. Det
er altså et fuldt Unix-system og understøtter Open Source programmer.

Der er ingen andre styresystemer, der opfylder alle tre betingelser.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Morten Reippuert Knu~ (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 14-08-06 18:32

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> OS X udtales "OS eks" - fordi det er en *niX.

Steve Jobs vil ikke være enig.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Axel Hammerschmidt (15-08-2006)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 15-08-06 20:32

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>
> > OS X udtales "OS eks" - fordi det er en *niX.
>
> Steve Jobs vil ikke være enig.

"Ten" er her et synonym. Det bruges garanteret ikke som "OS ten".

Thorbjørn Ravn Ander~ (15-08-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 15-08-06 21:19

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> > Steve Jobs vil ikke være enig.
>
> "Ten" er her et synonym. Det bruges garanteret ikke som "OS ten".

Det er sådan det skal udtales..

Det er det samme tital som i hhv "10.4" og "10.5" osv.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Morten Reippuert Knu~ (15-08-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 15-08-06 23:04

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> > Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> >
> > > OS X udtales "OS eks" - fordi det er en *niX.
> >
> > Steve Jobs vil ikke være enig.

> "Ten" er her et synonym. Det bruges garanteret ikke som "OS ten".

Du burde se en keynote, Jobs omtaler altid Apples operativ system som
"Mac OS ten". Jeg vælger at antage at netop han er en pålidelig kilde
på dette punkt.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Axel Hammerschmidt (16-08-2006)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 16-08-06 14:19

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > > Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> > >
> > > > OS X udtales "OS eks" - fordi det er en *niX.
> > >
> > > Steve Jobs vil ikke være enig.
>
> > "Ten" er her et synonym. Det bruges garanteret ikke som "OS ten".
>
> Du burde se en keynote, Jobs omtaler altid Apples operativ system som
> "Mac OS ten". Jeg vælger at antage at netop han er en pålidelig kilde
> på dette punkt.

OK. Jeg skriver til Steve og gør ham opmærksom på fejlen.

Thomas Bjorn Anderse~ (16-08-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 16-08-06 08:24

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
>
>> Ikke 6100/60. Den blev leveret med 4mb på kort + 2x2mb på de to første
>> pladser eller 8mb på kort. 6100/66AV og 6150Server blev leveret med 8mb
>> på kort eller med 8mb på kort + 2x4mb på de to første pladser - ialt
>> 16mb. Mht. 71/8100, så er det korrekt nok...
>> mvh. Erik Richard
>
> Jeg er ret sikker på at "Frank E. N. Stein" har haft flere af dem
> mellem hænderne end du har.

Vi havde diskussionen om 6100'ere for nyeligt...
http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/browse_frm/thread/5b1ea17239dd94f/7739abd2c8f208aa

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste