DVI-stik
Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-06 19:16

Jeg har lige købt en Samsung SyncMaster 940MW til børnene. Så har det
også et lille fjernsyn, som er indbygget i skærmen, og jeg kan arve
deres gamle skærm. Jeg fandt ud af, at Fona sælger skærmen for kr.
2.999,- ligesom TDC havde den på tilbud til forrige uge. Skal man købe
den på nettet, koster den mindst kr. 3.300,- plus ekspedition.

Skærmen virker fint, men for at gøre det helt perfekt, ville jeg have
et DVI-kabel til den. Det havde Fona ikke, så jeg købte et hos en lokal
pc-biks. Jeg tror faktisk, jeg spurgte, om der var forskelligt typer,
men det var der ikke, sagde ekspedienten. Da jeg kom hjem viste det
sig, at DVI-kablet passede fint i Mac mini, men det passede ikke til
skærmen. I den ene side er der et langt, vandret stikben. På kablet er
der fire små stikben rundt om dette, men dem er der ikke hullet til i
skærmen. Jeg finder det lidt komisk, at kablet passer fint i en Mac,
som ofte på pc-butikker til at gå helt i baglås, mens kablet ikke
passer i en Samsung-skærm, som er det mærke, de selv forhandler. I
parantes skal bemærke, at det havde en 17" Samsung-skærm med tv til
samme pris, som jeg havde givet for en 19" Samsungskærm i bredformat af
en nyere generation med tv.

Jeg har sluttet skærmen til med det medfølgende VGA-kabel, og det
virker glimrende. Giver det virkelig nogen særlig forbedring at bruge
et DVI-kabel? I manualen står der sjovt nok, at slutter man skærmen til
en Mac, skal man bruge VGA-kablet. Jeg tror dog ikke, de kender de
nyere Mac-modeller særlig godt. Hvilket kabel skal jeg så købe? Samsung
skriver faktisk bare DVI, men jeg husker noget om, at der både er en
DVI-I og en DVI-D. Kan jeg evt. bare trække de fire stikben ud af mit
fine nyindkøbte kabel? Jeg formoder, at jeg så vil få svært ved at
bytte det igen, men så slipper jeg for besværet med at bytte kablet og
finde et andet. Jeg frygter nemlig, det kan blive et problem, når
pc-butikken bare udleverede et kabel uden at vide, at der er flere
typer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-08-06 20:37

Henrik Münster skrev:

> Jeg tror faktisk, jeg spurgte, om der var forskelligt typer, men
> det var der ikke, sagde ekspedienten.

Typisk Fona-ekspedienter.

> I den ene side er der et langt, vandret stikben. På kablet er
> der fire små stikben rundt om dette, men dem er der ikke hullet
> til i skærmen.

De fire små stikben betyder, at det er et DVI-A-kabel (DVI Analog).
Stikket i skærmen er måske et DVI-D (DVI Digital).

> Jeg finder det lidt komisk, at kablet passer fint i en Mac, som
> ofte på pc-butikker til at gå helt i baglås, mens kablet ikke
> passer i en Samsung-skærm, som er det mærke, de selv forhandler.

Mac'en er udstyret med DVI-I som er DVI-A og DVI-D i et og samme
stik.

> Jeg har sluttet skærmen til med det medfølgende VGA-kabel, og
> det virker glimrende. Giver det virkelig nogen særlig forbedring
> at bruge et DVI-kabel?

Som regel ja, men dog mest synlig ved ren digital overførsel.

Se evt.: <http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-06 21:36

On 2006-08-12 21:36:44 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> Se evt.: <http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html>.

Tak for linket. Det giver en hel del information om DVI-kabler.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-06 22:29

> [...]
> finde et andet. Jeg frygter nemlig, det kan blive et problem, når
> pc-butikken bare udleverede et kabel uden at vide, at der er flere

DVI giver er væsenligt bedre billede især på en mini som din.

DVI-I er digital + analogt
DVI-D er rent digital

begge styktyper fås i "mini" versioner, mon ikke det er sådan et der
sidder på din skærm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-06 14:01

On 2006-08-12 23:29:19 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
>
> DVI-I er digital + analogt
> DVI-D er rent digital
>
> begge styktyper fås i "mini" versioner, mon ikke det er sådan et der

Nej, det er samme størrelse som på Mac mini (det er selvfølgelig også
"mini"). Kablet, jeg købte, passer også fint størrelsesmæssigt. Det er
bare de fire ben rundt om det aflange ben, der ikke er hulle r til på
skærmen. Jeg har fået sådan et kabel:

<http://www.datapro.net/products/1147.html>

Men jeg skulle have haft sådan et:

<http://www.datapro.net/products/1141.html>

Stikket på Mac mini ser sådan her ud:

<http://www.datapro.net/products/70400.html>

Stikket på skærmen ser sådan her ud:

<http://www.datapro.net/products/1149.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 13-08-06 17:51

> [...]
> parantes skal bemærke, at det havde en 17" Samsung-skærm med tv til
> samme pris, som jeg havde givet for en 19" Samsungskærm i bredformat af

Det er, som Thomas siger, typisk Fona-ekspedienter.

> [...]
> finde et andet. Jeg frygter nemlig, det kan blive et problem, når
> pc-butikken bare udleverede et kabel uden at vide, at der er flere

Kig her: http://av-connection.com/Info/Technical/DVI.asp
Der er noget om DVI, og ud fra det, skulle du kunne finde det rigtige
kabel. Kan selv varmt anbefale at bruge DVI fremfor VGA. Der er mærkbar
forskel i kvaliteten på billedet, men det kommer også meget an på, hvor
god skærmen er til at behandle det analoge signal. Det digitale skal jo
slet ikke behandles, og er derfor tabsfrit - hvilket i sidste ende giver
et pænere billede.

Hvis muligt, så brug et DVI-kabel. AV-connection har nogle rigtigt lækre
kabler. Har selv et Lindy-kabel, men om der i praksis er forskel på et
højkvalitets Dual Link og et standard Dual Link-kabel skal jeg ikke
kunne sige. Men forskellen mærkes vist nok først, når kablet er
halvlangt (5+ meter).

--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-06 18:19

On 2006-08-13 18:51:14 +0200, mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com (Mikkel Westh
[2740]) said:

> Kig her: http://av-connection.com/Info/Technical/DVI.asp

Tak for linket. Det er rigtig godt og lærerigt.

> [...]
> god skærmen er til at behandle det analoge signal. Det digitale skal jo
> slet ikke behandles, og er derfor tabsfrit - hvilket i sidste ende giver

Jeg læste engang i en skærmtest, at nogle fabrikanter sjuskede med den
analoge indgang, når der var en DVI-indgang. Derfor fik man det
indtryk, at det gav en enorm kvalitetsforbedring at bruge et DVI-kabel.
I virkeligheden var årsagen mere, at den pågældende skærm havde en
dårlig analog indgang. Men det er jo også en god grund til at bruge
DVI. Desværre har sønnen fået den nye skærm, og jeg har arvet hans
gamle uden DVI. Jeg synes nu egentlig, den giver et pænt billede
alligevel.

> [...]
> højkvalitets Dual Link og et standard Dual Link-kabel skal jeg ikke
> kunne sige. Men forskellen mærkes vist nok først, når kablet er

Jeg skal lige have læst lidt mere om dual link. Det ser ud til, at alle
computere og skærme bare kan bruge det. Der står ikke noget om, at de
skal være bygget specielt til det. AV-connection har nærmest ikke
andet, og det billigste koster kun kr. 99,-.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster