Leopard
Fra : Allan

Dato : 07-08-06 17:29

Ville lige fortælle at om ca en halv time, stiller Steve Jobs sig op
på wwcd. Og så er der dømt nyt styresystem, Leopard. Hurra hurra :)

man kan følge det hele her:

http://www.macrumorslive.com/web/

Fra : Henrik

Dato : 07-08-06 17:35

On 2006-08-07 18:29:26 +0200, "Allan" <minkonto@gmail.com> said:

> Ville lige fortælle at om ca en halv time, stiller Steve Jobs sig op
> på wwcd. Og så er der dømt nyt styresystem, Leopard. Hurra hurra :)
>
> man kan følge det hele her:
>
> http://www.macrumorslive.com/web/

Nu bruger jeg 10.4.7 og er glad ved det, vil man fortsat opdatere 10.4,
eller forventes det at opdatere til 10.5 når der kommer et nyt
styresystem, og i givet fald er det så noget man køber eller hvordan
virker det i den fantastiske Mac verden?

Hilsen Henrik

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-08-06 19:33

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> [...]
> styresystem, og i givet fald er det så noget man køber eller hvordan
> virker det i den fantastiske Mac verden?

10.4.7 bliver opdateret med sikkerhedsopdateringer, men der kommer ikke
flere store opdateringer (med store menes så store ændringer at man
ændrer versionsnummeret)
10.5 bliver en købeopdatering til fuld pris - Apple bruger ikke (mere)
rabat til gamle trofaste kunder.

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-08-06 17:53

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> [...]
> styresystem, og i givet fald er det så noget man køber eller hvordan
> virker det i den fantastiske Mac verden?

10.5 vil være noget man køber, opdateringspriser eksisterer ikke i
Apples univers.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-06 23:27

On 2006-08-07 18:35:19 +0200, Henrik <dyk@mil.dk> said:

> [...]
> styresystem, og i givet fald er det så noget man køber eller hvordan
> virker det i den fantastiske Mac verden?

Når der kommer en ny version, hvor første tal efter kommaet ændres,
skal vi betale. Det er kun, når andet tal ændres, der er tale om mindre
og gratis opdateringer. Det er selvfølgelig ærgerligt, men OS X koster
trods alt kun kr. 999,-. Jeg kan huske, at Windows for nogle år siden
kostede kr. 4.000,-. Der går omtrent halvandet år mellem en ny version
af OS X, som man skal betale for. "Heldigvis" holder computere ikke så
længe. Hvis man er lidt smart, får man købet af en ny computer til at
passe med, at der lige er kommet et nyt Mac OS X. Nye computere kommer
jo med det nyeste system. Så får man i det mindste hvert tredje Mac OS
X gratis.
   Personligt opgraderer jeg altid, men jeg har også computeren som lidt
af en hobby. Man kan jo sagtens fortsætte med et system, man er glad
for. Man skal bare huske, at det er dumt at købe hen mod slutningen af
versionens levetid. Vil man have en ny version på et tidspunkt, kan man
lige så godt købe den med det samme. Det vil f.eks. være dumt at købe
Mac OS X 10.4 nu, hvor 10.5 nærmer sig. Så kunne man jo lige så godt
have købt 10.4 sidste forår. Prisen er jo den samme.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bruno

Dato : 07-08-06 17:40

Allan wrote:
> Ville lige fortælle at om ca en halv time, stiller Steve Jobs sig op
> på wwcd. Og så er der dømt nyt styresystem, Leopard. Hurra hurra :)
>
> man kan følge det hele her:
>
> http://www.macrumorslive.com/web/

Tak for link

Jeg troede det ville vare lidt endnu før Leopard kom på gaden, men måske
tager jeg fejl.

Jeg krydser fingre for en 11"-12" bærbar med de nye Intel CPU'er, men
tror ikke rigtig på det. Men de store stationære kommer vel med Intel
CPU'er og nok også PCIExpress.

Mvh

Bruno

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-08-06 17:59

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Jeg krydser fingre for en 11"-12" bærbar med de nye Intel CPU'er, men
> tror ikke rigtig på det. Men de store stationære kommer vel med Intel
> CPU'er og nok også PCIExpress.

De nuværende PowerMacs har PCIe, så det er ikke noget stort.

Fra : Bruno

Dato : 07-08-06 18:08

Niels Jørgen Kruse wrote:

> De nuværende PowerMacs har PCIe, så det er ikke noget stort.

Rigtigt - hvordan kunne jeg overse det. Takker.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-08-06 17:52

> [...]

> Jeg krydser fingre for en 11"-12" bærbar med de nye Intel CPU'er, men
> tror ikke rigtig på det. Men de store stationære kommer vel med Intel

PCI express har G5'erne allerede.

Fra : Allan

Dato : 07-08-06 17:46

Apple har sagt at det kommer endeligt frem i slutningen af 2006 eller
start 2007, så det er nok deromkring.

Såvidt jeg ved, bliver gamle versioner af Mac OS X stadig opdateret
automatisk.

mvh
Allan

Fra : Bruno

Dato : 07-08-06 18:17

Allan wrote:
> Ville lige fortælle at om ca en halv time, stiller Steve Jobs sig op
> på wwcd. Og så er der dømt nyt styresystem, Leopard. Hurra hurra :)
>
> man kan følge det hele her:
>
> http://www.macrumorslive.com/web/

ØV - Det er altså ikke rigtig det samme som et video feed.

På plus siden så er der tid til at google imens

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-06 23:14

Det er her: <http://events.apple.com.edgesuite.net/aug_2006/event/index.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-08-06 19:32

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:

> Ville lige fortælle at om ca en halv time, stiller Steve Jobs sig op
> på wwcd. Og så er der dømt nyt styresystem, Leopard. Hurra hurra :)
>
> man kan følge det hele her:
>
> http://www.macrumorslive.com/web/

Lige i starten (på Macrumor) var der nævnt noget om Apple 5,8 GHz
wireless, men jeg syntes ikke der kom noget mere.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-08-06 19:49
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-08-06 19:56
Fra : Thorkil Olesen

Dato : 07-08-06 20:53

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:

> Ville lige fortælle at om ca en halv time, stiller Steve Jobs sig op
> på wwcd. Og så er der dømt nyt styresystem, Leopard. Hurra hurra :)

Var det egentligt ikke lidt skuffende...

Mac Pro og Xserve med Woodcrest var sådan set ventet. Men det skal vi
nok til at vænne os til: Intel er meget mere åben om deres udvikling end
Apple plejer at være, og når Apple bruger både Intel processorer og
Intel Chipsets, så er der ikke så mange overraskelser. Alligevel: Hvad
med Core 2 i MacBook (Pro) eller i consumer line? Hvad med ny iPod Movie
eller den berygtede iPhone? OK, det her er Mac udviklerkonference, men
alligevel...

Og Leopard inderholder ikke rigtigt noget helt nyt. Forbedringerne i
Mail, iChat og iCal er fine, men mest ting, som allerede findes i andre
tilsvarende programmer. Virtuelle skriveborde har være kendt i *nix
sålænge nogen kan huske. Time Machine synes jeg også, jeg har hørt før.
Har Windows ikke noget lignende, eller var det bare planlagt til
Longhorn? Forbedringerne i Dashboard og Spotlight er egentligt bare en
"færdiggørelse" af ideerne fra Tiger. For Spotlight har det være stærkt
efterspurgt jvf. tidligere debat her i gruppen. Core Animation er måske
en interessant nyskabelse.

Og så kommer den først til "foråret". Det kan jo være alt fra marts til
juni 2007. Var den ikke ventet om ca. et halvt år?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 07-08-06 21:21

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Var det egentligt ikke lidt skuffende...
>
> Mac Pro og Xserve med Woodcrest var sådan set ventet.

Ja.

> [...]
> Apple plejer at være, og når Apple bruger både Intel processorer og
> Intel Chipsets, så er der ikke så mange overraskelser. Alligevel: Hvad

Det kommer senere, måske til Januar (senest).

> eller i consumer line?

Regn ikke med det med det samme. FOrbrugere har ikke umidelbart brug for
64-bit beregningskraft.

> Hvad med ny iPod Movie
> eller den berygtede iPhone?

Ville have været nice.

> OK, det her er Mac udviklerkonference, men
> alligevel...
>
> Og Leopard inderholder ikke rigtigt noget helt nyt.

64-bit understøttelse er altså større end du tror. Microsoft roder rundt
i 64-bit understøttelse og der er enkke en skid drivere ude til 64-bit
WIndowsudgaven. Hvis Apple kan få 64-bit software på banen så nemt som
det ser ud til, så er det en meget stor nyskabelse!

> Forbedringerne i
> Mail, iChat og iCal er fine, men mest ting, som allerede findes i andre
> tilsvarende programmer.

Har andre mailprogrammer templates/brevpapir? ALdrig set det.

> Virtuelle skriveborde har være kendt i *nix
> sålænge nogen kan huske.

Men aldrig i mainstream styresystemer. Ok svjv ikke noget der tillader
folk at trækk elementer imellem skrivebordene.

>Time Machine synes jeg også, jeg har hørt før.

Norton SystemWOrks til Windows tilbyder noget lignende (Norton GoBack),
men langt fra så omfattende.

> Har Windows ikke noget lignende, eller var det bare planlagt til
> Longhorn?

Aldrig hørt om odet, men det er utvivlsomt på Microsofts ønskeliste nu
hvor Apple vil lave det.

> Forbedringerne i Dashboard og Spotlight er egentligt bare en
> "færdiggørelse" af ideerne fra Tiger.

Er WebClip det? Det tror jeg ikke.

> For Spotlight har det være stærkt
> efterspurgt jvf. tidligere debat her i gruppen.

Spotlight virker fint for mig. Hvad har folk her efterspurgt?

> Core Animation er måske
> en interessant nyskabelse.

Ja.

> Og så kommer den først til "foråret". Det kan jo være alt fra marts til
> juni 2007. Var den ikke ventet om ca. et halvt år?

Nej.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-08-06 22:10

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Ja.

Der var nu mange som ikke havde fantasi til at forestille sig en quad
som mindste Pro model.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-08-06 23:08

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

Nu har jeg så set Keynote'n istedet for Mediamac's udskrift. Jeg må nok
i nogen grad trække mine ord i mig igen

> Det kommer senere, måske til Januar (senest).

> Regn ikke med det med det samme. FOrbrugere har ikke umidelbart brug for
> 64-bit beregningskraft.

Jeg tænker på Core 2 "Merom". Den er da ikke 64-bit?

Måske kommer det i løbet af efteråret som en "stille opgradering".

> [...]
> WIndowsudgaven. Hvis Apple kan få 64-bit software på banen så nemt som
> det ser ud til, så er det en meget stor nyskabelse!

OK. I første omgang er det kun for top-modellerne, men jeg kan godt se,
hvad du mener.

> Har andre mailprogrammer templates/brevpapir? ALdrig set det.

Det har Outlook haft længe. Det er ikke så flot og smart som Apples, men
funktionen er den samme. (Personligt hader jeg disse "stylede" e-mails,
men det er måske bare mig, som er ved at blive gammel.)

> Norton SystemWOrks til Windows tilbyder noget lignende (Norton GoBack),
> men langt fra så omfattende.

Efter at have set keynote'n må jeg indrømme, at Time Machine er rigtigt
smart. Det må da bruge en frygteligt masse plads på harddisken?

> Er WebClip det? Det tror jeg ikke.

> Spotlight virker fint for mig. Hvad har folk her efterspurgt?

Mulighed for at søge på en server. Bedre indstilling af søgekriterier.
At foretrukne indstilllinger gemmes til næste søgning.

> Nej.

OK. Det havde jeg så misforstået...

Vi har noget at glæde os til!

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-08-06 23:31

On 2006-08-09 00:07:54 +0200, slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk
(Thorkil Olesen) said:

> Det har Outlook haft længe. Det er ikke så flot og smart som Apples, men
> funktionen er den samme. (Personligt hader jeg disse "stylede" e-mails,
> men det er måske bare mig, som er ved at blive gammel.)

Det er det helt sikkert. Meget af den gamle lærdom er blevet forældte
pga. den teknologiske udvikling. Jeg lærte også i sin tid, at det var
en uskik at lave HTML-mail. Det brugte unødig båndbredde på nettet og
fyldte unødig meget. Desuden var det ikke alle e-mail-programmer, der
kunne læse det. I dag er det jo ligegyldigt. Internetforbindelserne er
så hurtige og harddiskene så store, at det er flintrende ligegyldigt,
om en e-mail fylder nogle KB mere eller mindre. Desuden tror jeg, at
alle e-mail-programmer kan læse HTML-mail.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-08-06 23:54

On 2006-08-09 00:07:54 +0200, slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk
(Thorkil Olesen) said:

> Nu har jeg så set Keynote'n istedet for Mediamac's udskrift. Jeg må nok
> i nogen grad trække mine ord i mig igen

Det hjælper altid at se keynoten. Der kommer alligevel en del reality
distorsion field ud af skærmen
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-08-06 07:17

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Jeg tænker på Core 2 "Merom". Den er da ikke 64-bit?

Jo, den er.

> Måske kommer det i løbet af efteråret som en "stille opgradering".

Jeg tror MacBook kommer til at vente en stund. Det ville være dumt at få
leveringsproblemer på den. MacBook Pro får nok Core 2 så snart som
muligt.

> Efter at have set keynote'n må jeg indrømme, at Time Machine er rigtigt
> smart. Det må da bruge en frygteligt masse plads på harddisken?

Det er lavet med en hulens bunke hardlinks, så pladsmæssigt burde det
svare til ikke at tømme papirkurven i længere tid.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-08-06 07:49

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Det er lavet med en hulens bunke hardlinks, så pladsmæssigt burde det
> svare til ikke at tømme papirkurven i længere tid.

Det er altså fikst fundet på.

Men det må dæleme kræve godt med inodes.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 09-08-06 11:57

> [...]

> i nogen grad trække mine ord i mig igen

> Jeg tænker på Core 2 "Merom". Den er da ikke 64-bit?

Jo.

> Måske kommer det i løbet af efteråret som en "stille opgradering".

Man kan håbe. Jeg har mine egne grunde til at insistere på at vilel have
en 64-bit CPU i min næste Mac.

> [...]
> funktionen er den samme. (Personligt hader jeg disse "stylede" e-mails,
> men det er måske bare mig, som er ved at blive gammel.)

OK.

> Efter at have set keynote'n må jeg indrømme, at Time Machine er rigtigt
> smart. Det må da bruge en frygteligt masse plads på harddisken?

Ja, det tænker jeg også: Godt at Seagate er ude med 750 GB garddiske til
os :)

> Mulighed for at søge på en server. Bedre indstilling af søgekriterier.
> At foretrukne indstilllinger gemmes til næste søgning.

> [...]

Yes sir!

Fra : Mads

Dato : 10-08-06 13:46

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Regn ikke med det med det samme. FOrbrugere har ikke umidelbart brug for
> 64-bit beregningskraft.

64-bit er nu ikke den eneste forskel mellem Core 1 og 2.

> Har andre mailprogrammer templates/brevpapir? ALdrig set det.

Outlook Express havde det engang da jeg kørte Windows 98. Har ikke brugt
det siden. Man skal vist have fået en overdosis af Steves Reality
Distortion Field for at syntes det er noget særligt.

> Men aldrig i mainstream styresystemer. Ok svjv ikke noget der tillader
> folk at trækk elementer imellem skrivebordene.

Så vidt jeg kan se, er den eneste nyskabelse Spaces Expose, eller hvad
det hedder.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-08-06 22:52

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Og Leopard inderholder ikke rigtigt noget helt nyt.

husk .... de rigtig fede funktioner er stadig top secret ... så forbred
dig på at blive "blown away" når det shipper! :)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-06 23:19

On 2006-08-07 21:52:46 +0200, slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk
(Thorkil Olesen) said:

> [...]
> med Core 2 i MacBook (Pro) eller i consumer line? Hvad med ny iPod Movie
> eller den berygtede iPhone? OK, det her er Mac udviklerkonference, men

Som du siger, er det jo en udviklerkonference. Det vil jo bare
forplumre det hele, hvis Apple lancerer iPod og lignende
forbrugerelektronik. Det hører ligesom ikke hjemme der. Det er før
sket, at Apple har lanceret noget nyt fjorten dage efter en keynote.
Det behøver ikke altid ske til en stor udstilling eller konference. Det
er jo ikke til at vide, hvad der er planlagt, og hvad der er blevet
lidt forsinket af uforudsete omstændigheder. Der skulle måske have
været mere med, men det er bare ikke blevet færdigt til tiden. Eller
også er det med vilje, Apple ikke blander for meget sammen. Vi skal
ikke være kede af det. Der skal nok snart komme noget mere spændende.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-08-06 12:05

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> 64-bit understøttelse er altså større end du tror. Microsoft
> roder rundt i 64-bit understøttelse og der er enkke en skid
> drivere ude til 64-bit WIndowsudgaven.

Den eneste driver jeg mangler til WinXP x64 er til min Epson-
scanner. Resten har været på plads i ret lang tid.

Har jeg forstået det rigtigt, at Mac Pro kun kommer med Xeon-
processorer? Godt nok er det de ældre Nocona Xeon-processorer,
som sidder i min PC, men er strømforbruget og varmeudviklingen
ikke stadig ret stort når vi snakker Xeon?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-06 17:18

> [...]

> som sidder i min PC, men er strømforbruget og varmeudviklingen
> ikke stadig ret stort når vi snakker Xeon?

Det er Xeon varianten af Core Duo 2 (aka Meron, Conroe), ikke Netburst
variant. Core udemærker sig ved at bruge vældig meget mindre strøm end
Altlon, AMD64 og Netburst arkitekturene.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-08-06 19:07

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Det er Xeon varianten af Core Duo 2 (aka Meron, Conroe), ikke
> Netburst variant. Core udemærker sig ved at bruge vældig meget
> mindre strøm end Altlon, AMD64 og Netburst arkitekturene.

Ok. Så er jeg mere rolig for den jeg sidder med, kræver enorme
mængder køling og sluger strøm som bare pokker. Faktisk har jeg
i et par uger overvejet at købe en Core2 Duo PC i stedet, men nu
når der kommer en Mac Pro er jeg stærkt fristet til at investere
i sådan en og så køre både Windows og OS X på den. Hmm... svært
med alle de valgmuligheder :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-06 19:58

> Ok. Så er jeg mere rolig for den jeg sidder med, kræver enorme
> mængder køling og sluger strøm som bare pokker.

Netburst har officielt været håbløst forældet i snart en måned.

Er prisen en faktor?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-08-06 21:10

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Netburst har officielt været håbløst forældet i snart en måned.

I know :D

> Er prisen en faktor?

Jeg plejer normalt at spendere mere end hvad godt er, når jeg køber
ny computer, men en vis faktor har den da. Mine to sidste PC'er har
haft Xeon-processorer, så de har ikke just været billige.
Jeg er ret spændt på, hvad Mac Pro kommer til at ligge på i pris.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-08-06 21:58

> [...]
> haft Xeon-processorer, så de har ikke just været billige.
> Jeg er ret spændt på, hvad Mac Pro kommer til at ligge på i pris.

Har du overvejet at besøge Apple Store på nettet?

Den siger Kr 19.699 for en quad 2.66GHz, incl. moms.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-08-06 00:17

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> Den siger Kr 19.699 for en quad 2.66GHz, incl. moms.

Det er da ikke så tosset for en spark-røv PC :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-06 18:20

> Det er da ikke så tosset for en spark-røv PC :)

Der er ikke meget PC over den med Xeon og EEC FD ram.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 09-08-06 19:56

> Der er ikke meget PC over den med Xeon og EEC FD ram.

FD RAM?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-06 21:51

> FD RAM?

tsatur fjel. ikke "FD" men derimod "FB"

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 10-08-06 14:35

> tsatur fjel. ikke "FD" men derimod "FB"

Nu er jeg da helt på vildspor...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-06 21:07

> Nu er jeg da helt på vildspor...

Full Buffered DDR2 ram.

<http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2811&p=4>

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-08-06 20:04

> Full Buffered DDR2 ram.
>
> <http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2811&p=4>

Tak!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-08-06 20:43

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Der er ikke meget PC over den med Xeon og EEC FD ram.

Bare fordi det ikke er en billig PC kan det da godt være en PC.

Fra : Bruno

Dato : 09-08-06 20:21

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Den siger Kr 19.699 for en quad 2.66GHz, incl. moms.

Bare man husker at købe sin ram et andet sted, så ser prisen ikke så dum ud.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-06 18:19

> [...]

> ny computer, men en vis faktor har den da. Mine to sidste PC'er har
> haft Xeon-processorer, så de har ikke just været billige.

Betaler du selv?

> Jeg er ret spændt på, hvad Mac Pro kommer til at ligge på i pris.

16,7K for 4x2GHz, 1GB RAM og 160GB disk.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-08-06 18:37

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Har du overvejet at besøge Apple Store på nettet?

Njo, jeg havde da godt nok været inde på apple.dk for at savle
over dens specifikationer, men havde ikke drømt om, at den
allerede er prissat på Apple Store.

> Den siger Kr 19.699 for en quad 2.66GHz, incl. moms.

Jeg gav ca. 20.000 for min nuværende PC da dens processorer var
moderne. Det er sådan set også en quad, da den har to 3.0 Ghz
Xeon "Nocona" (800 Mhz FSB), hvor Hyper-Threading(*) er koblet
til, men som nævnt så sluger den for meget strøm og larmer alt
for meget.

(*) HT yder dog vist ikke helt så meget som Dual Core.

Gad egentlig godt vide, om en Mac Pro kan køre WinXP Pro x64.
Jeg har godt nok ikke den store tiltro til, at det styresystem
lever ret længe nu når Vista snart kommer, men det kunne være
sjovt at prøve, for det er mærkbart hurtigere end x86-udgaven.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 09-08-06 19:56

> (*) HT yder dog vist ikke helt så meget som Dual Core.

Nej. HyperThreading kan faktisk i visse tilfælde (oftest
databaseopgaver) SLØVE processoren. SÅ jeg siger kun at det er godt vi
er sluppet for det lort. Det har også givet mig problemer i nogle af
mine PC-spil som crasher uforudsigeligt pga. HT-krumspringene som Intel
har lavet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-08-06 20:47

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> lever ret længe nu når Vista snart kommer, men det kunne være

Hold ikke vejret.

Jeg spår det tidligst kommer til sommer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-06 21:49

> (*) HT yder dog vist ikke helt så meget som Dual Core.

HT yder i det hele taget ikke mere, men det er en fornuftig løsning
med den lange pipeline i Netburst.

> Gad egentlig godt vide, om en Mac Pro kan køre WinXP Pro x64.

2K3 server og XP 64bit burde køre problemfrit da disse OS'er har EFI
understøttelse.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-08-06 19:02

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Betaler du selv?

Jep.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-08-06 20:39

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Nej. HyperThreading kan faktisk i visse tilfælde (oftest
> databaseopgaver) SLØVE processoren.

Ja, det har jeg også hørt snak om.

> SÅ jeg siger kun at det er godt vi er sluppet for det lort.

Dual Core må helt klart være at foretrække.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 09-08-06 20:52

> Ja, det har jeg også hørt snak om.

> Dual Core må helt klart være at foretrække.

Præcis.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-08-06 21:01

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hold ikke vejret.

Det har jeg heller ikke tænkt mig, men den skulle jo komme i både
en 32- og en 64-bit version, så WinXP Pro x64 er mere eller mindre
dødfødt, tror jeg. Den kommer nok under samme kategori som Windows
Millenium, som onde tunger kalder for WinXP Beta.

> Jeg spår det tidligst kommer til sommer.

Det er nok ikke helt ved siden af.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-08-06 22:16

> [...]

> dødfødt, tror jeg. Den kommer nok under samme kategori som Windows
> Millenium, som onde tunger kalder for WinXP Beta.

Næppe. Windows ME er en DOS-kerne (så vidt jeg har forstået) og XP er
en NT-kerne. Der er milevid forskel.

Der er dog ingen tvivl om at tiden er ved at være moden til at
64-bitsystemerne kommer på banen. Det er ikke et særsyn at maskiner
har både 1 og 2 Gb RAM og så begynder folk altså at kigge efter om
operativsystemet og programmerne kan udnytte skidtet.

> Det er nok ikke helt ved siden af.

Har fulgt det sådan på afstand, og hvis det jeg har hørt holder, så
bliver Vista forsinket MANGE gange endnu, og det bliver ikke en
XP-killer men mere en "nå"-udgave.

Tror iøvrigt de kan få XP-killeren bare ved at lade den køre 64-bit
native :D

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 10-08-06 15:58

> Næppe. Windows ME er en DOS-kerne (så vidt jeg har forstået) og XP er
> en NT-kerne. Der er milevid forskel.

ME var baseret på 98-kernen. SOm mine PC venner sagde dengang, "Me er
det værste fra 98 kombineret med det værste fra NT". Ingen kunne iøvrigt
få det til at køre stabil på en AMD processor.

> [...]
> XP-killer men mere en "nå"-udgave.
>
> Tror iøvrigt de kan få XP-killeren bare ved at lade den køre 64-bit

PC-brugerne taler allerede om VIsta SE... :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-08-06 20:16

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> PC-brugerne taler allerede om VIsta SE... :)

Om ikke andet betyder det nok ny PC til moi :))

Fra : Sebastian Løck

Dato : 11-08-06 13:21

Thorkil Olesen wrote:
> [...]

Jeg så den sammen med kvinden i huset - som sikker indikator om Leopard
har noget "nyt" eller bare er nørderi.

> Var det egentligt ikke lidt skuffende...
Det var jeg også. Steve Jobs så sygt ud
(..er der en læge til stede? ) og det var nu pga. ham og ikke alle
hans stand-ins vi satte og ned for at se showet.
Phil Schiller var kanon i samspil med Steve Jobs under iCal
præsentation, men hans præsentation af MacPro var for nørderne.
Når Steve Jobs præsenterer en ny maskine vil det lyde som om det var et
teknisk vidunderværk med uanede krafter og hvis den ikke også kunne
pudse vinduer så kunne den i hvert fald ....
Dagene efter vil Dåserne kunne ophidse sig over hvor meget Steve Jobs
havde bøjet virkeligheden for at hans udsagn var sande. En altid yderst
morsomt begivenhed.

Roz Ho manglede også. Den griner fik vi ikke.
Med alle de henvisninger til "our friends in Redmond" var Roz Ho vist
ikke villig til at optræde og annoncere universal MS Office for Mac til
"engang når det er færdigt".

> Mac Pro og Xserve med Woodcrest var sådan set ventet.
Ja det var de. Men trods alt. Det er 1 år siden at det blev annonceret
at transition til intel vil foregår i 2006. Og den er afsluttet i August
- med 4 måneder til gode.

> ... Alligevel: Hvad
> med Core 2 i MacBook (Pro) eller i consumer line?
Speedbumps plejer ikke at være et emne for en WWDC keynote.
At MacBook Pro eller iMac endnu ikke kommer med Core-2-Duo kan have
mange grunde. Men hvis det "bare" er det, og der ikke kommer nye
funktionaliteter er det IMHO også kedelig.

> Hvad med ny iPod Movie
> eller den berygtede iPhone? OK, det her er Mac udviklerkonference, men
> alligevel...
Ja, det kunne være en "one more thing". Men helt ærlig: en 6 og 8GB iPod
nano, hvor sjovt er det?
En Airport-iPod ville nok være noget, der vil være WWDC egnet.

> Og Leopard inderholder ikke rigtigt noget helt nyt. Forbedringerne i
> Mail, iChat og iCal er fine, men mest ting, som allerede findes i andre
> tilsvarende programmer.
og dog. Apple melder sig med iCal og CalDAV servere nu med collaboration
software til mindre og mellemstore virksomheder.

> Virtuelle skriveborde har være kendt i *nix
> sålænge nogen kan huske.
Og en velkendt systemudvidelse til ClassicMac. Men igen, den måde Apple
omsætter det er ikke bare 4 skriveborde fra et X-Windows system.

> Time Machine synes jeg også, jeg har hørt før.
Det kan være.
Præsentationen af Time Machine udløste et "Det skal jeg have" hos min
kæreste.

Man kunne nærmest se hendes dårlige samvittighed blusse op i hoved da
der blev snakket om backup. Vores billeder og videoclip er de vigtigste
dokumenter vi har.

Indgangsargumentationen var genial. Time Machines UI er genialt - hun
har indtrykket at det er "lige til at gå til". Vis hende Retrospect og
du få bank.

"Time Machine" er salgsargumentet.

> Har Windows ikke noget lignende, eller var det bare planlagt til
> Longhorn?
Måske. Men så er det sikkert bolchefarven og har mindst 3589
dialogmeldinger ("Ja" "Nej" "Annuller").

At Apple endelig gav Text-2-Speech en overhaling var tiltrængt. Det
lyder sku lige dårligt om jeg bruger en 68k med OS7 eller en G5 med OSX
10.4.7. Text-2-Speech er IMHO den bedste stavekontrol man kan forstille
sig. Den kommer dog vist næppe på dansk.

Forbedringerne i Dashboard og Spotlight er egentligt bare en
> "færdiggørelse" af ideerne fra Tiger.
Ja ligesom 10.3 var en færdiggørelse af 10.2.
Widgets er ret nye i verden. Google og Opera kom med noget til WinXP.
Med Leopard er Apple igen "one step beyond".

> Core Animation er måske en interessant nyskabelse.
Det tror jeg. Men det kommer an på hvordan Apple på WWDC forklarer det
og hvor gode udviklere er til at bruge de.
Det kræver IMHO en del fantasi at kunne se fidusen af Core Animation i
standartprogrammer. Spilleindustrien er nok dem der mest vil have lyttet
efter, men igen hvor stort er antallet af computere med OS X 10.5?

fuld 64bit er også vigtigt. Heller ikke noget nyt, men vigtigt at 64bit
ikke blev hængende i Darwin. Men igen, det er application developperen
der skal gøre noget ud af det.

> Og så kommer den først til "foråret". Det kan jo være alt fra marts til
> juni 2007. Var den ikke ventet om ca. et halvt år?
Steve Jobbs annoncerede Leopard på WWDC 05 til slut 2006 eller
begyndelsen af 2007.

Tja Apples politik på OS området er jo small-steps og hver step koster.
Du behøver jo ikke at købe et nyt styresystem, hver gang Apple lancerer
et. Du kan også vente 5-6år mellem opdateringerne. Det gør Dåserne også.

rgds.
Sebastian

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-08-06 09:46

> [...]

> Ville lige fortælle at om ca en halv time, stiller Steve Jobs sig op
> på wwcd. Og så er der dømt nyt styresystem, Leopard. Hurra hurra :)

Er det ikke lidt usædvanligt at Apple annoncerer et nyt styresystem og
endda med en masse præcise angivelser af dets funktioner og så først til
om 6 mdr eller mere?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : jacob

Dato : 10-08-06 16:39

In article <1hjuofr.bybxj91khtseaN%stigleerbeck@nypost.dk>,
stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> Er det ikke lidt usædvanligt at Apple annoncerer et nyt styresystem og
> endda med en masse præcise angivelser af dets funktioner og så først til
> om 6 mdr eller mere?
>
> Stig Leerbeck

Mit gæt er, at Apple er interesseret i at redde aktiens værdi efter
afsløringerne af muligt bedrageri blandt firmaets ledelse fra 1997 til
2001;
http://tinyurl.com/oox67
Her er den samme link, uden tinyurl:
http://money.cnn.com/services/tickerheadlines/prn/200608031839PR_NEWS_USP
R_____SFTH110.htm

Mvh
Jacob

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-08-06 17:45

On 2006-08-10 17:38:31 +0200, jacob <canis_vulpes@hotmail.com> said:

> Mit gæt er, at Apple er interesseret i at redde aktiens værdi efter
> afsløringerne af muligt bedrageri blandt firmaets ledelse fra 1997 til
> 2001;
> http://tinyurl.com/oox67

Det er vel ikke usædvanligt, at Apple i god tid fortæller udviklerne om
ny teknologi. Der er jo ikke meget ved den nye teknologi, hvis der ikke
er programmer, der understøtter den, når den frigives.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 14-08-06 12:53

> Det er vel ikke usædvanligt, at Apple i god tid fortæller udviklerne om
> ny teknologi. Der er jo ikke meget ved den nye teknologi, hvis der ikke
> er programmer, der understøtter den, når den frigives.

Jeg mener ikke at jeg har set den adfærd fra Apple før. Der er jo ikke
tale om tekniske detaljer, men om en decideret opreklamering
tilsyneladende primært rettet mod konsumenterne.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-06 00:42

On 2006-08-14 13:53:01 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Jeg mener ikke at jeg har set den adfærd fra Apple før. Der er jo ikke
> tale om tekniske detaljer, men om en decideret opreklamering
> tilsyneladende primært rettet mod konsumenterne.

Der er jo tekniske detaljer i den forstand, at udviklerne samtidig fik
en beta-udgave af Leopard, så de har noget at udvikle efter. Nintendo
har jo også for længst givet spiludviklerne nogle foreløbige udgaver af
deres næste spillekonsol Wii. Jeg går ud fra, at Sony og Microsoft gør
det samme. Tænk at frigive en spillekonsol, der ikke er lavet spil til
endnu. Det ville jo være konsekvensen, hvis udviklerne ikke vidste,
hvad de skulle udvikle til.

På den anden side har du måske ret. Når Apple præsenterer en ny version
af Mac OS X, så plejer den nærmest at være til salg allerede. Jeg mener
nu, at der har været tilfælde, hvor der gik op til en måned, før man
kunne købe den i butikkerne. Men det er jo noget helt andet end et
halvt år. Dengang må udviklerne da også have haft beta-udgaver i nogen
tid. Apple har jo været slemme til at ændre API'er i de forskellige
udgaver af OS X.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-06 23:14

> På den anden side har du måske ret. Når Apple præsenterer en ny version
> af Mac OS X, så plejer den nærmest at være til salg allerede.

Det er helt normal praksis at Apple udsende previews til udviklere.
Denne gang er previewen blevet demonstreret for den brede offentlighed
et par mdr. tidligere end normalt.

> [...]
> halvt år. Dengang må udviklerne da også have haft beta-udgaver i nogen
> tid. Apple har jo været slemme til at ændre API'er i de forskellige

Ved udgivelsen af 10.4 gjorde Apple er stort nummer ud af, at de ikke
ville lave ændringer af centrale frameworks i 10.5. 64bit carbon og
cocoa frameworks er en feature, da det stadig vil være muligt at
afvikle disse i 32bit.