Hvad er MDS for en proces?
Fra : Henrik Münster

Dato : 04-08-06 22:09

Jeg har lige haft et kortere stykke tid, hvor min computer brugte meget
tid på harddisken og reagerede langsomt. Jeg opdagede, at det var en
proces kaldet MDS, der tog næsten al processorkapaciteten. Jeg lukkede
næsten alle programmer, uden det hjalp. Jeg regnede derfor med, at det
måske var en proces, der var løbet løbsk. Jeg ville derfor prøve at
logge ud for at stoppe den, men jeg skulle lige afslutte lidt arbejde.
Da jeg var klar til at logge ud, var processen færdig. Den er der godt
nok endnu, men nu optager den næsten ikke noget processorkraft. Jeg kan
til gengæld se, at den optager 1,8 GB virtuel hukommelse. Det er måske
noget med swap-filerne?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-08-06 23:00

> [...]
> nok endnu, men nu optager den næsten ikke noget processorkraft. Jeg kan
> til gengæld se, at den optager 1,8 GB virtuel hukommelse. Det er måske

En kort søgning fandt et udsagn om at MDS står for MetaData Server og er
en del af Spotlight. Det lyder vel rimeligt nok. Her hos mig optager den
kun 43.8 MB virtuel hukommelse, men det er heller ikke langt tid siden
den seneste sikkerhedsopdatering (og den tilhørende omstart).

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-08-06 23:10

On 2006-08-04 23:59:48 +0200, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> [...]
> kun 43.8 MB virtuel hukommelse, men det er heller ikke langt tid siden
> den seneste sikkerhedsopdatering (og den tilhørende omstart).

Tak for det. Jeg kunne selvfølgelig bare have søgt selv. Det tænkte jeg
ikke på. Størrelsen på min er faldet en del igen, så det afhænger nok
af, hvor meget den er i gang med at lave. Til gengæld er den gået i
gang igen. Det er lidt irriterende, for det gør computeren lidt sløv.
Jeg synes aldrig, jeg har bemærket det før, men det er måske tilfældigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 05-08-06 23:35

> [...]
> nok endnu, men nu optager den næsten ikke noget processorkraft. Jeg kan
> til gengæld se, at den optager 1,8 GB virtuel hukommelse. Det er måske

Virtuel hukommelse er noget processorteknisk som du ikek behøver at
bekymre dig om. Det er den reelle hukommendesforbrug (RSIZE) du skal
holde øje med.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-08-06 04:20

On 2006-08-06 00:34:36 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) said:

> Virtuel hukommelse er noget processorteknisk som du ikek behøver at
> bekymre dig om. Det er den reelle hukommendesforbrug (RSIZE) du skal
> holde øje med.

Er det det, der opgives som "Swap" i en widget som iStat nano eller
pro? Det tal er nemlig en del mindre end "VH", der opgives i
Aktivitetsovervågning.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 07-08-06 20:03

> Er det det, der opgives som "Swap" i en widget som iStat nano eller pro?
> Det tal er nemlig en del mindre end "VH", der opgives i
> Aktivitetsovervågning.

Swap er den mængde data fra RAM'en der er smidt midlertidigt ned på
harddisken.