Om at behandle folk ordentligt
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-08-06 00:38

En person har været så venlig at sende mig det svar, som Morten
Reippuert har givet Niels. - Og nej, det er ikke Niels, der har gjort det!

Fra : Jens

Dato : 03-08-06 09:57

> En person har været så venlig at sende mig det svar, som Morten
> Reippuert har givet Niels. - Og nej, det er ikke Niels, der har gjort det!

Mann mercht die absicht, und wird verstimmt!

Og sådan bør det også fortsat være.

Når det er sagt - og man er kommet sig over Mortens brug af ukvemsord -
står tilbage, at Niels faktisk går i rette med de, der på et
ufuldstændigt grundlag har forsøgt at hjælpe. Og det gør man ikke
ustraffet - ordblind eller ej.

> Den foragt og nedgøren, som MRK giver udtryk for, hører ingen steder
> hjemme, men er endnu et sørgeligt eksempel og bevis på, hvordan nogle
> ser ned på handicappede personer.

Du læser noget ind i teksten, som ikke er der: Der er ingen foragt for
handicappede personer; men for en utilbørlig reaktion på en - åbenbart -
utilstrækkelig hjælp.

> Niels har bedt om hjælp og fået den delvis, ja. - Men når han så på sin
> måde prøver at få det forklaret, så også han kan forstå og bruge det, så
> får han blot en spand l*** smidt i hovedet i form af et beskidt svar.

Hvordan får du et udsagn om, hvad folk lige så godt kunne have skrevet,
til at blive til en anmodning om yderligere forklaring?

> [...]
> minsandten svært nok at være ordblind i forvejen, så dem, der har de
> problemer, behøver ikke at blive nedgjort yderligere. Det er svært nok

Enig. Nogen gange er det endog bedre at forblive tavs - som i dit
tilfælde (og måske også i mit?).

> Så vis dog noget af den berømte 'Mac hjælpsomhed' istedet!

Ka' du ikke lige give et link til dit svar til Niels? Jeg kunne ikke
finde det.

> Efterhånden har jeg kun foragt tilbage over for personer, som MRK, der
> ikke kan behandle handicappede ordentlig! - Og så skriver vi endda år
> 2006...

Selv handicappede kan ind imellem opføre sig ordentligt.

> Og til dig Niels, - og andre i lignende situation. - Lad være med at
> regne med MRK og hans lige og de svar/kommentarer, han/de kommer med. -
> Han/de er ikke værd, at man spilder tid på ham/dem!

Av - av. Det var da noget af en eftertackling. Der var vist gammel strøm
i den
Det skulle vel ikke have nogen sammenhæng med, at Morten kan finde på at
pille dine forklaringer på et og andet fra hinanden?
--

Jens F

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-08-06 13:36

Hej Jens

Jens wrote:

> Mann mercht die absicht, und wird verstimmt!

Und darum wird dendoch auch alles verschoben...

Nu er det ikke og har ikke været min mening, at det her skal dreje sig
om Niels og hans problemer. Der er andre, der har været i en lignende
situation gennem årene. - Det er åbenbart som med en mangehovedet
slange, - når man har kappet det ene af, så går der lidt tid, så dukker
det næste bare op igen...

> Du læser noget ind i teksten, som ikke er der: Der er ingen foragt for
> handicappede personer; men for en utilbørlig reaktion på en - åbenbart -
> utilstrækkelig hjælp.

Der er åbenbart andre, der også har følt sig stødt på manchetterne,
siden det bliver sendt til mig, velvidende at jeg ikke går direkte ind
og besvarer/kommenterer - i tilfældet her - MRKs indlæg.

> Hvordan får du et udsagn om, hvad folk lige så godt kunne have skrevet,
> til at blive til en anmodning om yderligere forklaring?

- Hvis du læser tråden, så vil du se, at en anden har givet det korrekte
svar på en meget pæn måde. - Jeg kan ikke umiddelbart se, om det svar er
kommet før eller efter MRKs 'svar'.

Nu er det så i tilfældet her, Niels, det er gået ud over, men det kunne
lige så godt have været en helt anden, tredie, fjerde eller helt femte
person. - Jeg har også set det samme i nogle af de engelsksprogede
grupper, jeg er med i, og her er tonen i svarene til dem, der med deres
indlæg generer de ordblinde noget mere barskt end det, jeg har skrevet.

Mange - faktisk 99% - ordblinde har svært nok ved deres modersmål, men
så pludselig at skulle til at skifte til et helt andet sprog for at få
sat noget op på deres modersmål, kan være noget ar et mareridt.

Jeg har mødt det flere gange gennem min lille forretning - at komme ud
til netop ordblinde, og de går fuldstændig i baglås, når man begynder at
skifte sprog, og så er der ikke andet at gøre, end at lave en
interliniar oversættelse ord for ord.

> Enig. Nogen gange er det endog bedre at forblive tavs - som i dit
> tilfælde (og måske også i mit?).

Enig! - Der er et gammelt jysk mundheld, der siger, "Selv en fredelig
tyr kan tirres for længe", og det er det, der er grunden til, at jeg har
reageret. Min tolerancetærksel er overskredet - med flere kilometre
endda! - Og jeg er med mit dårlige syn ellers vant til lidt af hvert...

> Ka' du ikke lige give et link til dit svar til Niels? Jeg kunne ikke
> finde det.

Mit svar? - mig bekendt har jeg ikke svaret noget i den tråd... At jeg
så også jævnlig har kontakt til Niels off-list kommer ikke denne sag
ved. Men jeg skal da gerne sige, at jeg har svaret Niels off-list, at
jeg ikke kunne hjælpe, da jeg ikke har og ikke bruger CocoAspell.

> Selv handicappede kan ind imellem opføre sig ordentligt.

- Og igen - selv en fredelig tyr kan tirres _for_ længe!

> Av - av. Det var da noget af en eftertackling. Der var vist gammel strøm
> i den

Ja, og jeg håber minsandten, at den ramte dér, hvor det gør mest ondt!

> Det skulle vel ikke have nogen sammenhæng med, at Morten kan finde på at
> pille dine forklaringer på et og andet fra hinanden?

Nej, det her har *INTET* med MRK og mig at gøre. Hvis det havde været
dig, der var kommet med de samme ytringer, ville du have fået samme omgang.

Jeg er heller ikke ude på at starte hverken en kæmpediskussion eller en
flame, men kun at forsøge at få folk til at tænke sig om, før de farer i
tastaturet og skriver noget temmelig uoverlagt.

De personer, der har et mere eller mindre skjult handicap, har det svært
nok i forvejen i vort moderne samfund, så man behøver altså ikke både
sparke til og træde på dem, der allerede ligger ned! - Vis dog hellere
lidt medmenneskelighed istedet for...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jens

Dato : 03-08-06 17:40

> Jens wrote:

---snip---

> [...]
> situation gennem årene. - Det er åbenbart som med en mangehovedet
> slange, - når man har kappet det ene af, så går der lidt tid, så dukker

Goddag mand - Økseskaft! Prøv at forholde dig til det faktum, at MRKs
reaktion kommer efter at Niels har fortalt, hvad de der svarede burde
have svaret. MRK og Mikkel prøvede at hjælpe. Takken de fik, var en
besked om, hvad de skulle have svaret - set i lyset af et problem der
var blevet løst. Ingen har bebrejdet Niels hans stavning - men hånden på
hjertet: Det er ikke let at gætte på, hvad folk mener, når de ikke er i
stand til at udtrykke deres problem. Det er endnu sværere at fatte, at
et velment forsøg på hjælp skal besvares med sarkasme.

> Der er åbenbart andre, der også har følt sig stødt på manchetterne,
> siden det bliver sendt til mig, velvidende at jeg ikke går direkte ind
> og besvarer/kommenterer - i tilfældet her - MRKs indlæg.

Jeg kender ingen, der giver fem flade øre for dine nægtelser af at læse
MRKs indlæg. Du kommenterer dem - ergo læser du dem! Dit forsøg på at
bygge troværdighed på en unavngiven "remailer" er patetisk.

> - Hvis du læser tråden, så vil du se, at en anden har givet det korrekte
> svar på en meget pæn måde. - Jeg kan ikke umiddelbart se, om det svar er
> kommet før eller efter MRKs 'svar'.

Jeg kan faktisk læse tråden så jeg - åbenbart i modsætning til dig - kan
se, at det er Mikkel der får det svar, der får MRK til at eksplodere.
Prøv at læse Mikkels svar til Niels. Han er ikke imponeret over den
fremviste attitude.

> [...]
> til netop ordblinde, og de går fuldstændig i baglås, når man begynder at
> skifte sprog, og så er der ikke andet at gøre, end at lave en

Erik, du ser syner! Hvor har MRK angrebet nogen for ordblindhed? Hvad du
oplever andre steder er irrelevant.

---snip---

> [...]
> ved. Men jeg skal da gerne sige, at jeg har svaret Niels off-list, at
> jeg ikke kunne hjælpe, da jeg ikke har og ikke bruger CocoAspell.

Din hjælp kunne f.eks. have bestået i at gøre Niels' problem forståeligt
for de, der har viden til at løse det. Du har jo tydeligt blik for
Niels' problemer med at formulere sig skriftligt.

> - Og igen - selv en fredelig tyr kan tirres _for_ længe!

Nu var det faktisk Niels jeg mente. Men du må da også gerne opføre dig
ordentligt

> Ja, og jeg håber minsandten, at den ramte dér, hvor det gør mest ondt!

Problemet med den slags er, at det er tackleren, der får det røde kort.
Hvis du skulle være i tvivl, er det dig jeg sigter til. Især, når du -
som i ovenstående - tydeliggør at din hensigt var at ramme MRK.

> Nej, det her har *INTET* med MRK og mig at gøre. Hvis det havde været
> dig, der var kommet med de samme ytringer, ville du have fået samme omgang.

Tsk! Tsk!

> Jeg er heller ikke ude på at starte hverken en kæmpediskussion eller en
> flame, men kun at forsøge at få folk til at tænke sig om, før de farer i
> tastaturet og skriver noget temmelig uoverlagt.

Prøv det!

> [...]
> nok i forvejen i vort moderne samfund, så man behøver altså ikke både
> sparke til og træde på dem, der allerede ligger ned! - Vis dog hellere

Niels har faktisk - med din medvirken - fået det ud af det, at risikoen
for i fremtiden at få svar på spørgsmål der er uklare, er formindsket en
hel del. Ingen svar kan nemlig ikke udlægges som en tilsvining af en
handicappet. Og velvillige svar kan - som vi har set det - udlægges
tvært som utilstrækkelige.
--

Jens F

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-06 06:40

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> En person har været så venlig at sende mig det svar, som Morten
> Reippuert har givet Niels. - Og nej, det er ikke Niels, der har gjort det!

Indlæget har intet med handicap eller ej at gøre.

Niels får smidt en spand vand i hovedet fordi han brokker sig over
det svar han har fået. Det er ualmindeligt uhøfligt at Niels beklager
sig over den hjælp han har modtaget.

Mon ikke din holdning til min person har grobund i noget helt andet?

Tro mig, hvis du vidste hvad jeg har beskæftiget mig med såvel
professionelt som i form af frivilligt arbejde hele mit voksenliv
ville du næppe anvende "handicap" argumentet.