Jeg har defragmenteret min harddisk
Fra : Henrik Münster

Dato : 27-07-06 23:28

På det seneste har jeg syntes, at min computer var lidt sløv. Den
brugte lang tid til at søge på harddisken etc. Jeg gik lidt og
overvejede, om jeg skulle nyinstallere. Computeren har trods alt kørt
siden OS X 10.2 og dermed gennem to systemopdateringer uden
reformatering eller noget. Jeg installerede med "save and install"
(hedder det vist), hvor den gamle systemmappe gemmes og alle
indstillinger overføres. Jeg altid opdaterer bare med softwareupdate.
Kort sagt, så er jeg ikke den store tilhænger af at køre diagnostik og
reparation i tide og utide. Jeg bruger Onyx eller Cocktail nogle gange
til at reparere tilladelser, slette cache, køre cron scripts og den
slags, men det sker ikke ligefrem regelmæssigt.

Jeg har bl.a. haft det problem, at mit drev ikke rigtig vil acceptere
min OS X 10.4 DVD. Jeg fik installeret det, men siden er DVD'en bare
blevet spyttet ud. Drevet er sikkert ved at være slidt. Jeg kunne
derfor ikke rigtig formatere harddisken og installere på ny. Jeg læste
så en hjemmeside med gode råd om vedligeholdelse af Mac OS X, hvor der
blev argumenteret for at defragmentere harddisken. Selv om jeg normalt
er modstander af den slags, så kunne det da være meget sjovt at prøve.

<http://www.macattorney.com/ts.html>

Det var lidt bøvlet det hele, for det tager dæleme tid. Min gamle
TiBook var nærmest hvidglødende af udmattelse efter et halvt døgns
heftig harddiskaktivitet i denne hede. Den måtte endda igennem det
flere gange, da jeg dels lige testede programmet med nogle mindre
heftige algoritmer først, og da jeg fik en fejlmeddelelse, da jeg ville
genopbygge B-tree metadata i stedet for bare at komprimere dem. Først
var der ikke fri plads nok. Den var spredt i små stykker. Efter at have
defragmenteret det hele, kom der stadig en fejl. Så Så bootede jeg fra
harddisken og konstaterede, at fejlen ikke var der, når jeg lavede
samme nummer på kopien af min harddisk på en ekstern disk. Så måtte jeg
boote på den eksterne disk igen og prøve en gang mere, og nu lykkedes
det. Ellers havde jeg nok formateret harddisken og lagt kopien fra den
eksterne disk over på den.

Jeg synes faktisk, at min computer er blevet meget mere kvik. Underlig
nok gælder det inde i programmerne og ikke bare ved skift mellem
programmer. Unison er meget hurtigere til at hente news. Ofte har jeg
skullet vente både et halvt og et helt minut, når jeg åbnede en gruppe
eller hentede nye meddelelser. Nu sker det omgående. Det kan være et
tilfælde, men måske har TDC fået optimeret news serveren netop i aften,
efter den har været sløv i månedsvis. Mail er også langt mere kvik. Min
swap-file er heller ikke ret stor. Før røg den hurtigt op på 2 GB, mens
min kones iBook f.eks. kun har en på måske 256 MB efter ugers brug.

Jeg ved, det er helt uvidenskabeligt og det strider mod, hvad jeg selv
altid har sagt. Umiddelbart kan jeg ikke forklare, hvorfor programmerne
nu reagerer meget bedre. Måske er det indbildning, men jeg synes altså,
det er ret mærkbart. Måske er det ikke så meget selve
defragmenterengen, men det nye B-tree, der har hjulpet. Mine filer var
faktisk ikke videre defragmenterede, men de var meget spredt, og dermed
var den ledige plads på harddiske også spredt rundt i små bidder.

Hardware: PowerBook G4 (TiBook) 1 GHz, ! GB RAM, 60 GB HD med 13-14 GB
fri plads.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-07-06 16:54

> [...]
> boote på den eksterne disk igen og prøve en gang mere, og nu lykkedes
> det. Ellers havde jeg nok formateret harddisken og lagt kopien fra den

Kunne man opnå det samme - altså defragmentering - ved blot at kopiere sin
HD over på en anden HD? Og eventuelt tilbage igen altså?

Hvis man bruger CCC og laver en bootable klon?

Det går da rimeligt hurtigt og smertefrit.

mvh. Mikael Kern

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-06 18:44

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> [...]
> HD over på en anden HD? Og eventuelt tilbage igen altså?
>
> Hvis man bruger CCC og laver en bootable klon?
>
> Det går da rimeligt hurtigt og smertefrit.

Det tror jeg. Jeg brugte nemlig CCC til at lave en klon af min harddisk
på en eksterne harddisk. Når jeg ser på den med iDefrag ser den ikke
defragmenteret ud. Det er jo også logisk, at der bliver kopieret fil for
fil og ikke segment for segment. Jeg havde engang en PowerBook 5300cs.
Der anbefalede Apple faktisk, at man en gang om året kopierede alt over
på en ekstern disk, formaterede harddisken i computeren og kopierede det
hele tilbage. Det skulle netop hindre defragmentering. Og så går det
lidt hurtigere. Det tager en halv krig at defragmentere. Det skal dog
siges, at iDefrag kan defragmentere den disk, der er bootet fra. Så
slipper man for at bruge en ekstern harddisk. Det er dog sikrere at
defragmentere en harddisk, der ikke er bootet fra.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster