Min disk klikker....
Fra : Ukendt

Dato : 21-07-06 12:20

Hej dk.edb.mac,

Nogen harddisk eksperter der har et bud på det her?

Jeg har for nyligt købt en brugt Lacie Bigger Disk 500 GB med 1x
FireWire 400 og 2x FireWire 800 interface på mediamac.dk som jeg kører
over FireWire 400.

Umiddelbart troede jeg at den virkede helt fint. Noget af det første
jeg gjorde da jeg modtog den at skrive nuller på hele disken for at
deaktivere evt. bad blocks. En efterfølgede scanning viser at den ingen
bad blocks har.

Problemet er at den af og til under læsning pludselig spinner ned,
klikker og spinner så op igen hvilket ialt giver en pause på måske 3-12
sek. Men dette sker vilkårligt. Det er ikke de samme filer den har
problemer med altid. Nogle gange kopieres en fil over helt uden pauser
mens den andre gange klikker og pauser. Indtil nu har jeg ikke oplevet
noget som helst datatab. Nogle gange hjælper det bare at genmounte
disken.

Er dette et alvorligt tegn på at disken snart går helt ned, eller
betyder det intet? Uanset, kan der gøres noget ved det? Kan det have
noget at gøre med FireWire kablet eller evt. defekte porte på
harddisken?
--
God sommer

Anders Baden Nielsen
// typofonic.com

Fra : Bruno

Dato : 21-07-06 12:36

Anders Baden Nielsen wrote:
> [...]
> gjorde da jeg modtog den at skrive nuller på hele disken for at
> deaktivere evt. bad blocks. En efterfølgede scanning viser at den ingen

Hvis du vil deaktivere bad blocks så skal du lave en Low Level Format,
men det er altså ikke noget man behøver at gøre og det er ganske mange
år siden den slags var nødvendig.

> [...]
> mens den andre gange klikker og pauser. Indtil nu har jeg ikke oplevet
> noget som helst datatab. Nogle gange hjælper det bare at genmounte disken.

Mit gæt er at disken er ved at dø. Jeg ville skynde mig at redde data og
så aldrig bruge den igen.

Mvh

Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-07-06 12:58

<Anders> wrote:

> [...]
> betyder det intet? Uanset, kan der gøres noget ved det? Kan det have
> noget at gøre med FireWire kablet eller evt. defekte porte på

"It's dead Jim" ... red hvad du kan og smid disken væk (eller check med
LaCie om der evt. er noget garanti)

Og så holder man sig fra LaCie i fremtiden ;)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 21-07-06 13:52

<Anders> wrote:

> [...]
> mens den andre gange klikker og pauser. Indtil nu har jeg ikke oplevet
> noget som helst datatab. Nogle gange hjælper det bare at genmounte

En disk der ofte "Klikker" som du beskriver det, er syndsynligvis ved at
dø.

Mit råd: Back dine data op, ASAP, når det er gjort, åbn kabinettet, og
køb en anden intern harddisk til kassen (hvis du vil fortsætte med at
bruge det), fra enten Seagate eller Western Digital.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 22-07-06 08:09

Du kan bruge discwizard den kan måske bruges på din disk, smid en mail
til mig så sender jeg den pr. mail.

/ Niels

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 13:07

On 2006-07-21 13:20:22 +0200, Anders Baden Nielsen said:

> [...]
> betyder det intet? Uanset, kan der gøres noget ved det? Kan det have
> noget at gøre med FireWire kablet eller evt. defekte porte på

Ok, jeg takker meget for svarene! Prøver at sende den ind til Lacie!
--
God sommer

Anders Baden Nielsen
// typofonic.com