System på ekstern harddisk
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-06 19:34

Jeg har en ekstern harddisk, jeg mest bruger som en ekstra backup. Jeg
er blevet opmærksom på, at det kunne være smart at have et styresystem
på den, så jeg kan boote fra den, hvis harddisken i min computer står
af, eller hvis systemet går i smadder. Hvordan gør man nemmest det?
Skal man bare tage DVD'en med Mac OS X, sætte den i computeren, og bede
den installere et system på den eksterne harddisk? Det ødelægger vel
overhovedet ikke noget på computerens harddisk?

Kan jeg evt. gøre det på en anden Mac? Jeg har jo en TiBook, og jeg
mener, der har været lidt bøvl med at få den til at acceptere DVD'en
med Mac OS X. Kan jeg i stedet installere via f.eks. en iBook og
alligevel bruge systemet på min TiBook? Jeg har engang hevet min
brugermappe over på en iMac, der pludselig viste batteristatus osv. i
menulinien. Systemerne er åbenbart ikke helt ens
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-06 20:52

> [...]
> er blevet opmærksom på, at det kunne være smart at have et styresystem
> på den, så jeg kan boote fra den, hvis harddisken i min computer står

Der er ikke den store fidus ved det, du kan jo altid efterfølgende
installere på den eksterne disk hvis uheldet er ude.

> Hvordan gør man nemmest det?

cloning! en komplet kopi af disken er næppe interessant for dig da du
sikkert vil slette et hav af ting bagefter. Diskværktøj, CCC og
Netrestore indeholder alle dejleigt nemme frontends til asr.

> Skal man bare tage DVD'en med Mac OS X, sætte den i computeren, og bede
> den installere et system på den eksterne harddisk?

det kan du godt.

> Det ødelægger vel
> overhovedet ikke noget på computerens harddisk?

nej

> Kan jeg evt. gøre det på en anden Mac?

Ja.

Det er muligt du skal genopbygge oversigten over hvilke drivere
der skal indlæses - det kan du gøre ved at nuke:
/System/Library/Extensions.kextcache
/System/Library/Extensions.mkext
(eller ved at boote i safe mode, hold shift nede mens du booter)

> Jeg har jo en TiBook, og jeg
> mener, der har været lidt bøvl med at få den til at acceptere DVD'en
> med Mac OS X. Kan jeg i stedet installere via f.eks. en iBook og
> alligevel bruge systemet på min TiBook?

Ja

> Jeg har engang hevet min
> brugermappe over på en iMac, der pludselig viste batteristatus osv. i
> menulinien. Systemerne er åbenbart ikke helt ens

Det problem er vel til at overse - I øvrigt forkommer det næppe på 10.4
da systemuiserver's prefs fil i 10.4 er en "byhost" indstilling som
standart, dvs at den ikke følger med over hvis brugeren skifter
computer (primær MAC adresse).

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-06 21:24

On 2006-07-11 21:52:16 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Der er ikke den store fidus ved det, du kan jo altid efterfølgende
> installere på den eksterne disk hvis uheldet er ude.

Det har du selvfølgelig ret i. Men det kan vel hurtigt tage et par
timer at installere et styresystem. Det kunne jo være lækkert lige at
kunne switche over, hvis det er sent, og man har en deadline næste
morgen. Tak for de mange råd.

En anden tanke var noget med, at det så kan være lettere at
vedligeholde sin harddisk. Visse værktøjer til reparation kræver jo, at
disken ikke er bootet. Så kunne man jo boote fra den eksterne harddisk
og reparere på din indbyggede harddisk. Det er ikke fordi, jeg gør
meget i den slags, men så kom jeg til at læse en hjemmeside med gode
råd, og så fik jeg helt dårlig samvittighed over ikke et vedligeholde
min Mac så meget. Jeg synes faktisk, den er blevet lidt sløvere på det
sidste og kører mere på harddisken. Jeg ved, et kan være tegn på for
lidt RAM, men jeg har uændret 1 GB, og det har været rigeligt før til
både 15 og 20 åbne programmer. Det er lige før, jeg har lyst til at
defragmentere harddisken med iDefrag. Den er ved at være lidt fyldt, og
nogle mener jo, det så kan gavne. Det er en 60 GB disk med 14 ledige GB.

<http://www.macattorney.com/ts.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 12-07-06 09:33

> cloning! en komplet kopi af disken er næppe interessant for dig da du
> sikkert vil slette et hav af ting bagefter. Diskværktøj, CCC og
> Netrestore indeholder alle dejleigt nemme frontends til asr.

Ja - cloning er sagen. Jeg har 2 ens diske og af og til cloner jeg den ene
til den anden, så jeg har en identisk startdisk, hvis nu den jeg bruger går
i udu.

Af og til tester jeg, om jeg kan starte fra disk 2 (klonen). Det lærte jeg
på et kontor, hvor man kørte daglig backup og tog tapebackupen med hjem (i
tilfælde af brand/tyveri på kontoret) - efter over et år var der en, som
prøvede at checke backupen, og det viste sig at tapebackupens nyeste fil var
over 1 år gammel...

mvh. Mikael Kern