Keymap på Mac tager ikke hensyn til
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 08-07-06 22:46

Hej,

Jeg har nu fået min mac op at køre som jeg vil og skal i gang med at
udvikle, allerede ved den første linie kode kommer jeg til problemet,
hvordan fa'n får jeg lavet tegnet: { eller }...
Det fandt jeg så ud af, men f.eks. en "hård parantes" (en meget kantet)
kan jeg ikke helt finde ud af at få frem.

Jeg har googlet lidt for at finde en oversigt over hvordan man skrive de
forskellige tegn, men kan ikke rigtig finde noget brugbart (finder kun
1-2 tegn pr. side)...

Er det muligt at re-mappe f.eks. mit eksterne Apple tastatur til at
ligne mit gamle PC, eller er den eneste rigtige måde bare at få lært
knapperne at kende mon?
En oversigt over hvordan de forskellige tegn fås frem er også et
alternativ, men det er ikke super smedigt at skulle trykke på 3 knapper
for at få et tegn frem...

Der må være andre end mig med det problem... :)

/Thomas

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 09-07-06 11:08

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> [...]
> En oversigt over hvordan de forskellige tegn fås frem er også et
> alternativ, men det er ikke super smedigt at skulle trykke på 3 knapper

I Systemindstillinger -> Ingternational -> Tastaturmenu afvinger du
øverst i vinduet Tastaturfremviser, og nederst i vinduet Vis
tastaturmenu i menulinjen. Der dukker så et lille flag op i din
menulinje, og du har en tastaturoversigt lige ved hånden.
Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 09-07-06 11:08

> [...]

> En oversigt over hvordan de forskellige tegn fås frem er også et
> alternativ, men det er ikke super smedigt at skulle trykke på 3 knapper

I Systemindstillinger -> International -> Tastaturmenu afvinger du

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-07-06 11:49

Thomas Løjmann Jørgensen skrev:

> Er det muligt at re-mappe f.eks. mit eksterne Apple tastatur til at
> ligne mit gamle PC, eller er den eneste rigtige måde bare at få lært
> knapperne at kende mon?

Nu har jeg kodet PHP på Mac siden '99, og tro mig, når man lige får styr
på de nye tastekombinationer, så virker det langt mere logisk. Men jo,
selvfølgelig tager det lige en måned eller to før man helt har lagt de
gamle vaner bag sig.

Som Mogens Thyregod nævner, er den indbyggede Tastaturfremviser rigtig
smart og hjælpsom i starten, til man selv får rigtig styr på tasterne.
Når den er åben kan du holde de forskellige taster nede (Alt og Shift
f.eks.) og se hvilke tegn det får frem, og ikke mindst hvor de sidder.

Til dine nævnte eksempler kan jeg oplyse at genvejen er følgende:

( = Shift + 8
[ = Alt(ernativ) + 8
{ = Alt + Shift + 8

Og tilsvarende tallet 9 når man vil afslutte sine parenteser. Jeg synes
kun det er logisk, at alle parenteser findes på én og samme tast, men
som sagt kræver det tilvænning og jeg kan da også huske at det gav mig
en del fejltast og irritation i starten, men hold ud og få de nye taster
lært. Du bliver glad for det i det lange løb.

Og et plus, tasten $ er at finde uden videre (ved siden af 1 tallet), og
den bruger man jo også en hel del i PHP :)

Og nå ja, denne leder du sikkert også snart efter: | (pipe) = Alt + i

--
Michael Rasmussen » Mød Mac-brugere på IRC: http://macintosh.irczone.dk/
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 13:07

Hej Thomas,

> Er det muligt at re-mappe f.eks. mit eksterne Apple tastatur til at

Ja, du kan bruge eksempelvis et program som Ukelele til at lave
tastaturdefinitionsfilen med, hvis ud ikke selv tør give dig i kast med
XML-filen direkte.

Derefter er det bare at vælge den i system preferences, og du kan
fortsætte som du altid har gjort.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 09-07-06 01:15

Tak for Jeres svar, det var lige hvad jeg manglede :)

/Thomas

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 11-07-06 06:20

On 2006-07-08 23:46:23 +0200, Thomas Løjmann Jørgensen
<lojmann@lojmann.dk> said:

> [...]
> for at få et tegn frem...
>
> Der må være andre end mig med det problem... :)

Brug US (Int'l English) layout, med et tilsvarnede tastatur ;)

/Daniel