tæt på aldrig mere Mac
Fra : Lars Brink

Dato : 07-07-06 22:32

Jeg er så TRÆT af Apple og OSX...

For dem som gider læse:

Købte en MacMini for snart et år siden

Den har ALDRIG fungeret ordentligt med Bluetooth forbindelsen og Apple har
bare i timer diskuteret med mig i telefonen uden at det hjalp men de vil
ikke bytte.

I forgårs spurgte min ustabile Mini om ikke den skulle opdatere systeme.

Jeg klikkede ja i et spinkelt håb om at det hjalp på min Bluetooth
forbindelse.

Efter opdatering vil møgmaskinen KUN starte op i noget der hedder Darwin og
ligner DOS fra stenalderen - intet at gøre.

Sætter original DVD i maskinen og kører diskværktøjs diskførstehjælp. Ingen
problemer siger den men den fixede noget i adgangstilladelserne.

Genstarter 100.000 gange og hver gang får jeg bare at vide at jeg skal
genstarte igen.

Opgiver og begynder at installlere nyt system for at kunne komme til filerne

Installeringen slutter uventet (yea... right...ikke uventet for mig) 3 gange
i træk... kan ikke installere ny system ...der skete en fejl...
SELVFØLGELIG!!!

Og her kommer det der pisser mig allermest af: Maskinen kan SAGTENS se min
disk og mine filer - bl.a. alle vores familiebilleder som jeg nok mister -
men jeg kan ikke få adgang til dem som i de gode gamle dage i OS9 hvor man
når man bootede på sin system CD fik adgang til sin HD og kunne flytte og
kopiere vigtig data... NÆ NEJ her kan jeg KUN reparere eller installere...og
det kan jeg IKKE!

Så nu har jeg to valg: Jeg kan formatere lorte-macen og miste alle vores
uerstattelige familiebilleder eller jeg kan sikkert betale en formue for at
få en tekniker til at rekonstruere min data

Jeg SAVNER OS9 ...jeg synes det her er noget lort... jeg vil ha' en PC...

dødtrætte hilsner fra en snart tidligere Macbruger

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-06 23:05

Hej Lars

Lars Brink wrote:
> [...]
> kopiere vigtig data... NÆ NEJ her kan jeg KUN reparere eller installere...og

Hvilken model af MacMini?
Hvilken disk sidder der i den? - mærke, model og størrelsen?
Dukker disken op på CD/DVD'ens skrivebord, når du starter fra 10.3 CD /
10.4 DVD?

Har du prøvet at starte den i 'single user mode' - S-tasten holdt nede
under start?

> Så nu har jeg to valg: Jeg kan formatere lorte-macen og miste alle vores
> uerstattelige familiebilleder eller jeg kan sikkert betale en formue for at
> få en tekniker til at rekonstruere min data

Ja, det er dyrt - ca. 10.000kr. pr. disk.

> Jeg SAVNER OS9 ...jeg synes det her er noget lort... jeg vil ha' en PC...

- Hvor i landet bor du? - Hvis det er i Århus området, så har jeg en
maskine kørende, hvor vi måske kan koble den til som ekstern HD og så
redde billeder og dokumentdata ud på medier, før du formatterer...

> dødtrætte hilsner fra en snart tidligere Macbruger

Jeg forstår det - desværre lidt for godt... - Det er bl.a. også derfor,
jeg har valgt at opgradere mine G4'ere fremfor at købe nye, der ikke kan
boote i OS 9.x. - Og det er heller ikke første gang, jeg har hørt om
samme problem. Det har hver gang vist sig, at der er noget galt med
diskene....

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Lars Brink

Dato : 07-07-06 23:36

On 08/07/06 0:05, in article 44aeda93$0$1961$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> boote i OS 9.x. - Og det er heller ikke første gang, jeg har hørt om
> samme problem. Det har hver gang vist sig, at der er noget galt med

Kære Erik

1000 tak for svar

Siden sidste indlæg prøvede jeg 3 gange mere at lægge nyt system ind og til
sidst lykkedes det. Nu er jeg igang med krydsede fingre og tæer at opdatere
systemet og hvis det lykkes skal jeg så på en eller anden måde forsøge at
flytte ale mine billeder, musik, programmer mm over i det nye system - og
her er det igen at jeg savner OS9 - det ville være gjort på 5 min i det
gamle system.

Jeg synes det er helt vildt sødt at dig at stå til disposition til at redde
mine data - det er sådan noget der lige akkurat gør at det er federe at være
mac bruger men jeg bor i Kbh. og lige nu håber jeg at hutle mig igennem.

Nu sætter jeg mig resten af natten og ser om jeg kan få det op at køre, men
ingen hemmelighed at jeg stadig ville ønske at det var i os9 når jeg skal
flette det gamle system ind i det nye. Jeg kan virkligt ikke forstå at man
er låst i menuerne i diskværltøjerne i OSX - at man ikke kan se sin desktop
og har mulighed for at flytte rundt på data når nu det er systemet - ikke
disken der er smadret...

Men igen - hvor er det fantastik sødt af dig at hjælpe..

Jeg skriver lige igen når jeg har kæmpet lidt videre...

PS: den med S tasten kendte jeg ikke - den skal jeg huske

Tak!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-06 00:51

Hej Lars

Lars Brink wrote:
> [...]
> flytte ale mine billeder, musik, programmer mm over i det nye system - og
> her er det igen at jeg savner OS9 - det ville være gjort på 5 min idet

Ja, det var lidt lettere med OS 9.x

Når/hvis det lykkes for dig at få den til at køre bare nogenlunde, vil
jeg anbefale at hente RsyncXCD 2.1 diskimage. Den indeholder et fuldt
bootable 10.3 bootsystem og vil vise skrivebordet, hvis maskinen bootes
fra den.

Før du laver en CD med RsyncXCD kan du fx. installere en Toast Titanium
6.2.x eller 6.x til den, så du får adgang til at kunne brænde direkte.

Brænd så CD'en ud fra image filen. Start fra RsyncXCD og åben Toastog
lav en 'Temporary Diskpartition' som DVD data disk under 'Tools'. Kopier
dine billeder over til den midlertidige disk. Du skal blot huske, at en
data DVD i Toast 5.x og 6.x ikke må være på mere end 3,5gb. Når du så
har lavet imagefilen færdig med dine billeder, kan du brænde den ud vha.
Toast. Men for at du kan lave operationen fra RsyncXCD kræver det enten
en ekstern Firewire brænder at boote fra eller brænde fra, da du jo
bruger den interne til startdisk.

Du kan på den måde lave flere DVD image filer - fx. også til din
programmappe og især indstillingsmappen i
brugernavn/bibliotek/preferences, så sparer du at skulle indtaste alle
serienumre og indstillinger igen.

Når du så har reddet, hvad der kan og bør, start så fra den originale
system CD/DVD og formatér disken med overskrivning af nuller, så disken
er _helt_ ren. Geninstaller systemet og kopier så blot dine programmer
tilbage til programmappen og indstillingerne til preferences mappen.

> [...]
> mac bruger men jeg bor i Kbh. og lige nu håber jeg at hutle mig igennem.

Ja, det er godt nok lidt langt væk, - så er Peter B.P. tættere på.

> [...]
> og har mulighed for at flytte rundt på data når nu det er systemet - ikke

Hvis systemet vedbliver med at være lidt ustabil, men dog kører, såpas
på med at tage for mange filer ad gangen, når du vil kopiere dem fra disken.

Hvis du vil opdatere, og det er 10.4, så lad i første omgang være med at
opdatere til højere end 10.4.6 _IKKE_ til 10.4.7. Der er to forskellige
opdateringer til ikke-Intel Macs i omløb - både i den alm. 10.4.7 Clien
Update og i 10.4.7 Combo Update. Softwareupdate tager faktisk nogle
gange fejl og henter den forkerte opdatering.

Måske vil det her kunne hjælpe - ikke bare dig, men også andre, da der
er flere, der har haft problemer med både iBooks og MacMini + 10.4.7.

"This MacFixit article gives a method for checking if the version of
10.4.7 you downloaded is the original or the later updater.
Not for the faint hearted to use, but ...

<http://www.macfixit.com/article.php?story=2006062914492384>

It may be necessary to be registered with MacFixit to get there."

Der er både problemer med BlueTooth, Airport wifi og andet trådløst,
samt med bl.a. også 'LaunchServices' i 10.4.7 med den 'forkerte'
opdatering, - og jeg er desværre lidt bange for, jeg selv har fået den
forkerte. - Min 10.4.7 laver nogle underlige ting lige nu som fx. at
lukke alle åbne Finder vinuer og derefter bringe Finder i forgrund
uanset hvilke programmer, der ellers er åbne...

Fra : Lars Brink

Dato : 10-07-06 09:01

.... 10000 tak til alle jer i gruppen her der kom med uvurderlig hjælp og
utroligt flotte tilbud i forbinelse med mine problemer - ja... jeg var
rimeligt desparat.

Jeg har fået den op at køre - men den kører ikke særligt godt, og jeg
skynder mig nu at lave backup og jeg vil klart hente RsyncXCD så jeg er
bedre forberedt.

Men jeg tror også Apple bliver nødt til at se om ikke jeg har fået en
MacMandagsMini

....tak...

Lars

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-07-06 06:51

Lars Brink wrote:
> [...]
> flytte ale mine billeder, musik, programmer mm over i det nye system - og
> her er det igen at jeg savner OS9 - det ville være gjort på 5 min i det

Stoler du på at harddisken aldrig ryger sig en tur i din MacMini?
ta' for ¤#¤%/"#¤ en backup af uerstattelige data!

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-07-06 22:12

On Sat, 08 Jul 2006 00:05:07 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Ja, det er dyrt - ca. 10.000kr. pr. disk.

Det er en helt anden situation du er ude i der. Der er liv i disken og en
tekniker ville derfor enten boote maskinen på en ekstern disk og så
flytte data over, eller hive disken ud og tilslutte den en anden maskine.
Det koster ikke 10.000.

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 07-07-06 23:31

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> Så nu har jeg to valg: Jeg kan formatere lorte-macen og miste alle vores
> uerstattelige familiebilleder eller jeg kan sikkert betale en formue for at
> få en tekniker til at rekonstruere min data

Hejsa. Hvis du er i nærheden af Odense, kan du smutte forbi mig, så
hjælper jeg dig fluks. Det tager ikke lang tid at flytte uerstattelige
familiebilleder ud af den, så du slipper rigtig billigt. Jeg regner med
højest 1 times arbejde inkl. installation forfra.

--
Jeg har talt

Fra : Lars Brink

Dato : 07-07-06 23:38

On 08/07/06 0:30, in article 1hi4rzv.1lacxt11bldqhbN%macfreak@tiscali.dk,
"[92xx] Maciek" <macfreak@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> familiebilleder ud af den, så du slipper rigtig billigt. Jeg regner med
> højest 1 times arbejde inkl. installation forfra.

For helvede hvor er i søde! ..jeg overvejer lige igen om det er fornuftigt
at skifte til PC

Vender tilbage hvis ikke jeg klarer skærene...

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 07-07-06 23:56

> [...]

> Jeg SAVNER OS9 ...jeg synes det her er noget lort... jeg vil ha' en PC...
>
> dødtrætte hilsner fra en snart tidligere Macbruger

PS:

Jeg bor i Helsingør og står også gerne til disposition mht. redning af
data. Vi kan vel pille disken ud af maskinen og så kan jeg brænde en DVD
med dine billeder.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 07-07-06 23:56

> [...]

> uerstattelige familiebilleder eller jeg kan sikkert betale en formue for at
> få en tekniker til at rekonstruere min data

Kan du ikek få din Mac MIni til at gå i Target Disk Mode (ved at holde T
nede under opstart, mens Mac'en er koblet til en anden Mac via
FireWire)?

> Jeg SAVNER OS9 ...jeg synes det her er noget lort... jeg vil ha' en PC...
>
> dødtrætte hilsner fra en snart tidligere Macbruger

Ja, det er meget frustrerende når skidtet ikek virker, men ikek desto
mindre håber jeg ikek at du lader en enkelt, hvad der ligner
hardwarefejl, fordrive dig fra den ellers fine Mac-platform...

Held og lykke.

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 07-07-06 20:53

Nu er jeg helt ny med Mac - og er faktisk glad nok - men for at løse dit
problem med dine billeder ol. som du naturligvis bare skal have reddet
før der sker mere med din maskine, så hvis du kan boote den og du får
din "daewin" prompt - så vil jeg tro at der også er netværks forbindelse?

Herfra må du kunne FTP eller SCP (måske rsync?) det til en anden mac
eller linux box (FTP naturligvis til alt som svare på FTP) det er da en
mulighed?

Alternativt, er vel at sætte disken på en anden maskine og kopiere over
den vej, men det kræver du har adgang til en anden maskine der kan læse
disken naturligvis...

At få et tekniker til det (IBAS etc.) er en dyr omgang. De skal vidst
have 5000-10000 bare for at se på disken og herefter x-antal tusind pr.
GB de hiver ud. Og de hiver ALT ud de kan, ikke noget selektivt...

Håber det lykkedes for dig :)

/Thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-07-06 10:11

Så så,
det lyder kedeligt, men osse til at klare. Lad være med at formatere. Med
lidt hjælp fra en Mac-kyndig kan den nok komme til at fungere. I hvert fald
kan harddisken sagtens benyttes.

Hvor i landet bor du?

mvh. Mikael Kern

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-07-06 13:19

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> Jeg er så TRÆT af Apple og OSX...

Det tyder mest på en hardware-fejl, så det er nok ikke OS X der er
problemet.

> [...]
>
> Efter opdatering vil møgmaskinen KUN starte op i noget der hedder Darwin og
> ligner DOS fra stenalderen - intet at gøre.

Noget må være gået galt, for systemet starter åbenbart ikke op. Det
kan også sagtens være hardware.

> Sætter original DVD i maskinen og kører diskværktøjs diskførstehjælp. Ingen
> problemer siger den men den fixede noget i adgangstilladelserne.

I en krise kan man selvfølgelig prøvet alt af, men under normale
omstændigheder må du ikke reparere disktilladelser fra DVD'en. Det
skal gøres fra det system man reparerer.

> Genstarter 100.000 gange og hver gang får jeg bare at vide at jeg skal
> genstarte igen.

Får du en sort boks op med beskeden på flere sprog? Det er en
kenelpanic og tegn på at noget er meget galt.

> [...]
>
> Installeringen slutter uventet (yea... right...ikke uventet for mig) 3 gange
> i træk... kan ikke installere ny system ...der skete en fejl...

Jeg kunne godt mistænke en hardwarefejl, evt. RAM. Har du selv
installeret ekstra RAM?

> [...]
> kopiere vigtig data... NÆ NEJ her kan jeg KUN reparere eller installere...og

Mac OS X er ikke som Mac OS 9. Hvis den skulle vise et skrivebord,
hviken brugers skrivebord skulle det så være? Det kan jo være mange
brugere på maskinen. Hvis den starter fra et system på en CD, så
kender den jo heller ikke til brugerne på harddisken og kan derfor
ikke vise deres filer.

Jeg er ret sikker på, at du ikke mister nogen filer. Tag det nu roligt.

> Så nu har jeg to valg: Jeg kan formatere lorte-macen og miste alle vores
> uerstattelige familiebilleder eller jeg kan sikkert betale en formue for at
> få en tekniker til at rekonstruere min data

Hvis du har adgang til en anden Mac og et Firewire-kabel, så ville jeg
starte din Mini i Firewire Target-mode (hold T nede under opstart) og
hive filerne over på den anden Mac. Det er meget simpelt og hurtigt.

Er det ikke en mulighed, så kan du tage disken ud af Mini'en og sætte
i et kabinet eller i en anden Mac, men da det er en 2,5" er det noget
mere besværligt.

Firewire Target-mode er klart min favorit-løsning. Så får du taget
backup inden du får rodet dig ud i mere uføre med din Mini.

> Jeg SAVNER OS9 ...jeg synes det her er noget lort... jeg vil ha' en PC...

Mac OS 9 og Windows XP har efter min mening ikke meget tilfælles, så
hvad er det egentlig du vil have?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jon

Dato : 08-07-06 14:02

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hvis du har adgang til en anden Mac og et Firewire-kabel, så ville jeg
> starte din Mini i Firewire Target-mode (hold T nede under opstart) og
> hive filerne over på den anden Mac. Det er meget simpelt og hurtigt.

Anbefaler varmt Migration Assistant til dette formål. Den kan også godt
ta med seg programmer (inkl. innstillinger og hjelpefiler).
Du finner den under /Programmer/Verktøy.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-07-06 13:29

> [...]

> kopiere vigtig data... NÆ NEJ her kan jeg KUN reparere eller installere...og

Du lader ikke til at have backup af disse ting, så det er på høje tid du
køber en ekstern harddisk. Køb en FW disk, så kan du indstallere et nyt
system på den og migrere dine data over på den. Derefter kan du så
reformatere den interne disk og klone tilbage.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-07-06 19:23

Hej Lars,

Jeg forstår godt din frustration, og du har ret, det var lettere "i
gamle dage", jeg tror det har noget med UNIX basen der gør det lidt
sværere at lave det lige så nemt, som under OS 9.

Har du en løs hardidsk, f.eks. fra en WIndows PC du kan tåle at miste
data på? Så har jeg en dims du sætter bag i den løse disk, og som ender
i et USB stik som du sætter i Mac'en, og som du kan kopiere data over
på.

Den må du låne så længe det skal være, jeg kan kaste den i posten i
morgen hvis det er. Ellers kunne du overveje sådan et her:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=425098

og så en løs HD til at sætte i, det er en tæske-billig backup løsning,
og du kan lægge et OS X system på og boote fra den, i tilfælde af
nedbrud.

Husk også at formattere dine disk med Journaliserende filsystem, det
skulle forebygge mange fejl.

Ellers plejer jeg at lave en 10 GB partition på mine maskiner, og lægge
et system på den. Igen kan du boote hvis systemet går ned, og du kan så
bruge det system til at lege med alt muligt sært, som du ikke vil grise
dit almindelige system til med, før du har testet dem af.

Det løser ikke et evt. haddisk nedbrud, men er fint hvis systemet bliver
sygt.

Hvis du køber DiskWarrior mener jeg den booter ind i alm. OS X system,
og du der kan tilgå dine diske.

Du kan også bruge CarbonCopyCloner til at lave et spejl af dit system
med jævne mellemrum, f.eks. på en ekstern HD, det er en nem backup og så
kan du boote fra det.

Igen, har du en Windows PC stående med masser af HD plads, kan den også
bruges som billigt backup-medie, via fildeling.

Det var bare nogle hurtige tips til Backup og forebyggelse.

Alle systemer bliver syge på et eller andet tidspunkt, men man kan
udskyde pinen ved at køre Diskværktøj og/eller DiskWarrior, ved at lave
sine "forsøg" på en anden systemdisk, og først installere ting når man
ved de spiller sammen med ens system, og så tager rigtige mænd backup

Sig til hvis jeg skal sende den USB tingest, ikk?

Hilsen Thomas