Darwin???
Fra : Lars Brink

Dato : 07-07-06 09:34

Der bliver nok grinet af mig her, men en af grundene til at jeg bruger Mac
er at jeg ikke kan/gider programmering mm.

Min næsten nye minimac er ikke enig!

Når jeg starter den får jeg sort skærm - med tekst "Darwin/BSD" og det
eneste jeg kan er at skrive mit navn og password.

Så er jeg på en DOS-lignende brugerflade hvor jeg kun kan skrive.

Det eneste jeg får noget ud af er at skrive "Exit" - men så genstarter den
bare til fuldstændig den samme sorte skærm.

Hvad gør jeg? Hvordan hulen kommer jeg til finder????

HJÆLP!

Hilsen fra Lars

Fra : Jon

Dato : 07-07-06 09:56

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> Det eneste jeg får noget ud af er at skrive "Exit" - men så genstarter den
> bare til fuldstændig den samme sorte skærm.

Hva skjer hvis du skriver "boot"?
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Lars Brink

Dato : 07-07-06 10:07

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> Hva skjer hvis du skriver "boot"?

ja det har jeg ikke prøvet endnu - kan først komme til at prøve iaften

Tak for svaret

Fra : Jon

Dato : 07-07-06 10:19

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> ja det har jeg ikke prøvet endnu - kan først komme til at prøve iaften

Verdt et forsøk - da skal maskinen _normalt_ starte Mac OS X( dvs. at
Login og Finder kommer til syne).

> Tak for svaret

Jo, det er vel unt, men dette er er jo uansett ikke normalt.

En annen ting jeg kanskje ville forsøkt er å starte fra din
installasjons-DVD og se om disken har problemer.

Det gjør du ved å sette inn skiven i CD-/DVD-leseren før/ved oppstart og
holde nede bokstav 'C' til grå skjerm med Apple-logo kommer til syne.
Dersom det går bra så langt, så velg evt. språk hvis du må det for å
komme videre, og når Installerer kommmer til syne, velger du
"Diskverktøy" i menyen Verktøy øverst i menylinjen. (Det er i alle fall
hva det heter på norsk.)

Når Diskverktøy kommer til syne, markerer du din HD og velger Reparer
Disk. Avhengig av hva den rapporterer, kan det være at du bør kjøre
reparasjonen en gang til, inntil du ikke får flere feilmeldinger.

Velg deretter "Startstasjon" i Verktøy-menyen, marker systemet på intern
HD, og velg deretter omstart fra Apple-menyen. Med litt hell bør dette
kunne hjelpe.