Boote fra Firewire disk
Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 06-07-06 01:00

Hej alle,

Kan man ikke installere OS X på en ekstern Firewire HD, og boote en
MacBook Pro fra den?

Det syntes jeg man kunne i "gamle dage" - jeg er jo vendt tilbage i
folden, efter et tvunget ophold i DELL-land et års tid

Men før havde jeg da OS X på bl.a. min iPod, og det var rart til
troubleshooting og den slags. Jeg er klar over, at man vist ikke kan på
en USB disk, af tekniske grunde går jeg ud fra, men man har da altid
kunnet på en FW disk.

Så jeg købte for nyligt et Firewire kabinet fra SHG og kom en harddisk
i, i den tro at jeg kunne bruge den som "nød-HD" hvis noget stod af.

Men det er måske mere, at det er et forkert chipset der sidder i det FW
kabinet? Det er et kombi med både USB og FW, og ja ... jeg huskede at
køre via FW da jeg prøvede

Hvis det stadig kan lade sig gøre, men bare med en anden konfig, er der
så nogen der kan anbefale et bestemt kabinet eller en bestemt ekstern HD
til formålet?

Hilsen Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-06 01:36

Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> wrote:
> [...]

> Hvis det stadig kan lade sig gøre, men bare med en anden konfig, er der
> så nogen der kan anbefale et bestemt kabinet eller en bestemt ekstern HD

Det bør kunne lade sig gøre at boote den fra FW disk, det i ATA->FW
bridgen anvendte chipsæt bør også være underordnet.

Tjek hvilken partitionstabel disken er formateret efter.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 06-07-06 22:19

[klip]

> Det bør kunne lade sig gøre at boote den fra FW disk, det i ATA->FW
> bridgen anvendte chipsæt bør også være underordnet.

Hej Morten, tak for svaret, jeg syntes nok det skulle kunne lade sig
gøre :)

> Tjek hvilken partitionstabel disken er formateret efter.

Det er Mac OS Extended (Journaled), og det burde da være korrekt, synes
jeg?

Jeg har også prøvet at re-formattere disken, uden resultat. OS X
installeren siger stadig at:

"You cannot install Mac OS X on this volume.
Mac OS X cannot start up from this volume."

Her er hvad System Profiler siger om disken og chipsættet:

FireWire Bus:
Maximum Speed: Up to 400 Mb/sec
(1394 ATAPI,Rev 1.00):

Manufacturer: Prolific PL3507 Combo Device
Model: 0x1
GUID: 0x50770E00001855
Maximum Speed: Up to 400 Mb/sec
Connection Speed: Up to 400 Mb/sec

Sub-units: (1394 ATAPI,Rev 1.00) Unit:
Unit Software Version: 0x10483
Unit Spec ID: 0x609E
Firmware Revision: 0x12804
Product Revision Level:

Sub-units: (1394 ATAPI,Rev 1.00) SBP-LUN:
Capacity: 189.92 GB
Removable Media: Yes
BSD Name: disk3
OS9 Drivers: No
S.M.A.R.T. status: Not Supported

Volumes: 200 GB Backup:
Capacity: 189.8 GB
Available: 103.06 GB
Writable: Yes
File System: Journaled HFS+
BSD Name: disk3s3
Mount Point: /Volumes/200 GB Backup

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 07-07-06 00:50

On 2006-07-06, Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> wrote:
> Manufacturer: Prolific PL3507 Combo Device

Jeg koebte for nylig en saadan og jeg maatte proeve med flere forskellige
firmware-versioner foer Firewire-delen virkede hver gang med min Macbook.

http://www.prolific.com.tw/support/files//IDE%20Storage/PL-3507/Firmware/fw_pl3507B_d042006.zip
er den fungerende version og den kan flashes fra under Parallels.

Desvaerre ser Prolifics site ud til at vaere mere eller mindre nede det
meste af tiden.

--
Soren

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-07-06 06:17

> [...]

> Maximum Speed: Up to 400 Mb/sec
> (1394 ATAPI,Rev 1.00):
>
> Manufacturer: Prolific PL3507 Combo Device

Her er hvad jeg får for min Zitech drevbox:

Producent: PL3507 Combo Device
Model: 0x1
GUID: 0x50770E00000023
Maks. hastighed: Op til 400 MB/sek.
Forbindelseshastighed: Op til 400 MB/sek.
Underenheder:
(1394 ATAPI,Rev 1.00) Unit:
Software-version på enhed: 0x10483
Enheds-id: 0x609E
Firmware-version: 0x12804
Produktrevisionsniveau:

Jeg kan fint boote fra den. Du har formateret med det forkerte
tabelformat.

Når du vælger disken i Diskværktøj, står der så "Partitionsplan :
Apple-partitionsoversigt"?

Under "partition" kan du vælge GUID-partitionstabel istedet med knappen
"Indstillinger..."

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-07-06 07:44

> [...]
> Apple-partitionsoversigt"?
>
> Under "partition" kan du vælge GUID-partitionstabel istedet med knappen

Yeeeees, dér var den! Det er jo indlysende ... når man lige får det at
vide

Tak Niels, så kan jeg få ro i sindet igen, og disken kan komme til at
lave det, den var købt for.

Super! Tak,
Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-06 08:57

tboweb01@mac.com (Thomas Boelskifte) writes:

> "You cannot install Mac OS X on this volume.
> Mac OS X cannot start up from this volume."

Så har den sikkert ret :(

Firmwaren skal jo understøtte at hive kernen op fra disken.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-07-06 11:43

> Det er Mac OS Extended (Journaled), og det burde da være korrekt, synes
> jeg?

lad mig omformulere mig: er der brugt fdisk, pdisk eller gdisk til at
skrive partitionstasbellen?

jeg er mere interesseret i outputet af:

§diskutil list