Gateway fladskærme
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-06 19:35

Hejsa...

Er der nogen herinde, der kender noget til de nye fladskærme fra
Gateway? - For maaaaaaaaange år siden var Gateway jo noget af det
ypperste, - så blev der lidt stille omkring dem, men nu har de sendt en
serie nye 'high-definition' skærme på markedet i USA til særdeles
fornuftige priser...

Jeg har især kig på den her 21" pivot skærm 'Gateway® FPD2185W 21"
Widescreen'. <http://www.gmscomputersales.com./2185w.html>

Jeg har handlet med GMSTech før og fået en fremragende service, og nu
har jeg fået et tilbud, der vil give mig $100USd rabat på mit næste køb.

- Og en 21" pivot til under 4500kr. lev. ved døren falder man just ikke
over hver dag... + at den har de specs, jeg stiller som minimumskrav til
en fladskærm.

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-07-06 19:43

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> Gateway? - For maaaaaaaaange år siden var Gateway jo noget af det
> ypperste, - så blev der lidt stille omkring dem, men nu har de sendt en

mig bekendt har gateway aldrig været noget af det ypperste

> [...]
>
> - Og en 21" pivot til under 4500kr. lev. ved døren falder man just ikke
> over hver dag... + at den har de specs, jeg stiller som minimumskrav til

Specs er ikke alt, det har også betydning at se den i virkeligheden.
Specs er heller ikke altid det fabrikanten opgiver.

Umiddelbart koster den biligste 21" TFT skærme 4.500 på edbpriser.dk

Når du får den fra udlandet skal du huske at lægge moms og
fortoldnings gebyr til fragtmanden til prisen, foruden selve
fragten. Du kan ikke bare tage den rå pris i $ og oversætte
til dansk. Der er også forskel på om du skal købe eller sælge $

JonB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-06 19:58

Hej Jon

Jon Bendtsen wrote:

> mig bekendt har gateway aldrig været noget af det ypperste

Vi er mange år tilbage i computertiden. - Jeg så min første Gateway
Server allerede i midten af 1970'erne.

> Specs er ikke alt, det har også betydning at se den i virkeligheden.
> Specs er heller ikke altid det fabrikanten opgiver.

Det véd jeg. Men jeg har dog så megen tillid til firmaet, at jeg stoler
på deres opgivelser. De har ihvertfald aldrig været dårligere end det,
der har været opgivet på de ting, jeg hidtil har købt derovre.

> Umiddelbart koster den biligste 21" TFT skærme 4.500 på edbpriser.dk

Jep, og jeg har også set flere af dem i virkeligheden, og det er ikke
noget at skrive hjem om...

> [...]
> fragten. Du kan ikke bare tage den rå pris i $ og oversætte
> til dansk. Der er også forskel på om du skal købe eller sælge $

Alt det er jeg udmærket klar over... Jeg er både moms- og
importørregistreret og kan selvfølgelig derfor også trække div.
omkostninger fra. - Og sidst jeg købte noget hjem, stod laveste
køberkurs til 5,9470Dkr. pr. USd, men da jeg fik udskriften var der
trukket til kurs 5,9104Dkr.. - Og går man ud fra prisen $599 minus $100
rabat er vi nede i en pris, der siger $499 - eller ca. 3000Dkr. - Hertil
kommer så fragt og moms, så 4500Dkr. er nok endda i overkanten. - Jeg
betaler som importørreg. ikke fortoldningsgebyr hos hverken FedEx, DHL,
USPS eller PostDanmark, - lidt fordele skal vi da ha'... - og selvom jeg
skulle give de 150kr. ekstra, så er det ikke det, der vælter prisen...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-07-06 20:26

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Vi er mange år tilbage i computertiden. - Jeg så min første Gateway
> Server allerede i midten af 1970'erne.

Det må være et andet Gateway, for det nuværende Gateway computerfirma
blev stiftet i 1985...

> [...]
> der har været opgivet på de ting, jeg hidtil har købt derovre.

> Jep, og jeg har også set flere af dem i virkeligheden, og det er ikke

Gateway-skærmen har et S-PVA panel, hvilket leder tankerne hen på
Samsung... og minsandten om ikke de har en skærm med akkurat de samme
specifikationer. Nemlig Samsung 215TW:

http://www.samsung.com/Products/Monitor/LCD_Digital/LS21DPWABXAA.asp?page=Specifications
http://www.prad.de/en/guide/screen2778.html

Den koster herhjemme 4517 kr. og kan leveres inden for et par dage:

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=40&Sort=Wanted&Soegeord=215tw

Som et lille kuriosum koster Gateway-skærmen kun $499 hos Gateway selv:

http://accessories.gateway.com/AccessoryStore/PC+Accessories_316441/Monitors_316684/LCD+_Q1_Flat+Panel_Q1_+Monitors_316694/20_D1_21+inch+LCD_381955/1535870_ProdDetail?seg=cp

Dens specifikationer ser rigtigt gode ud, og det er en ny model, så
jeg ville ikke bare bange for at købe hverken Samsung'en eller
Gateway'en, men personligt ville jeg gå efter Samsung'en, da de trods
alt selv laver panelet.

> [...]
> USPS eller PostDanmark, - lidt fordele skal vi da ha'... - og selvom jeg
> skulle give de 150kr. ekstra, så er det ikke det, der vælter prisen...

Når man tager i betragtning at du kan få "den samme" skærm til samme
pris fra en dansk forhandler er det måske ikke lige den var du skal
bruge dine $100 i rabt på. Har de ikke noget andet?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-06 21:36

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Det må være et andet Gateway, for det nuværende Gateway computerfirma
> blev stiftet i 1985...

Svjh. blev det opr. Gateway købt op af Novell Netware sidst i 70'erne,
og et par af de gamle opr. ejere startede så igen det 'nye' Gateway i
1985, som du skriver. Det opr. firma var blandt de første til at lave
lokale netværksløsninger sammen med Novell...

> Gateway-skærmen har et S-PVA panel, hvilket leder tankerne hen på
> Samsung... og minsandten om ikke de har en skærm med akkurat de samme
> specifikationer. Nemlig Samsung 215TW:

Hm, jeg syntes nok, der var noget, der ringede i baghovedet, men jeg
kunne ikke sætte 'billede' på det.

> [...]
> http://www.prad.de/en/guide/screen2778.html
>
> Den koster herhjemme 4517 kr. og kan leveres inden for et par dage:

Hm, - så er der kun sparet ca. 240kr. effektivt...

> Som et lille kuriosum koster Gateway-skærmen kun $499 hos Gateway selv:

> [...]

Hm...

> [...]
> jeg ville ikke bare bange for at købe hverken Samsung'en eller
> Gateway'en, men personligt ville jeg gå efter Samsung'en, da de trods

Det var klart også specs, der fangede mig i første omgang.

> Når man tager i betragtning at du kan få "den samme" skærm til samme
> pris fra en dansk forhandler er det måske ikke lige den var du skal
> bruge dine $100 i rabt på.

Hm, åbenbart ikke. Jeg må da indrømme, at, sidst jeg så Samsungs priser,
var de temmelig meget højere, - en 17" pivot kostede knap 5500kr. + moms
og lev..

> Har de ikke noget andet?

Joda, masser af CPU opgraderinger, ATA og SATA kort, harddiske RAM og
grafikkort. - Jeg har lige købt 2 stk. GigaDesigns Dual G4 1,8ghz
derovre, og det er faktisk som en kompensation for, at Giga har lovet
mere, end de kunne holde, mht. leveringstid, at GMSTech giver mig den
rabat. Det kalder jeg service!

Det kan ikke betale sig at købe harddiske og RAM derovre, - de er dyrere
end her og hos OWC, men et Radeon 9800/256mb 8x/4x AGP kunne da godt
friste. - Men de er ved at udvide sortimentet, så jeg skulle måske vente
og se, hvad mere, de får ind...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-07-06 22:23

> [...]
> 1985, som du skriver. Det opr. firma var blandt de første til at lave
> lokale netværksløsninger sammen med Novell...

Det skal jeg ikke kunne sige, men Gateway firmaet som eksisterer i dag
startede med at lave IBM-kompatbile PC'ere, som det hed dengang.
Ihvertfald som jeg husker det.

> Hm, åbenbart ikke. Jeg må da indrømme, at, sidst jeg så Samsungs priser,
> var de temmelig meget højere, - en 17" pivot kostede knap 5500kr. + moms
> og lev..

Fladskærme er faldet meget i pris det sidste år. En 20" widescreen
skærm koster næsten ingenting mere. 21" widescreen paneler er der vist
ikke så mange af.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-07-06 19:58

Jon Bendtsen <noone@example.com> writes:

> [...]
> fragten. Du kan ikke bare tage den rå pris i $ og oversætte
> til dansk. Der er også forskel på om du skal købe eller sælge $

En tommelfingerregel er at varens pris i kroner i almindelig handel
herhjemme er cirka 10 gange prisen i dollar.

Så kan man jo forholde sig til om det er bøvlet værd.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-06 20:12

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> En tommelfingerregel er at varens pris i kroner i almindelig handel
> herhjemme er cirka 10 gange prisen i dollar.

Absoulut ikke med den kurs, dollaren står i lige nu. - Her skal man
nærmere regne med 8,1, så er alle omk. iberegnet.

> Så kan man jo forholde sig til om det er bøvlet værd.

Det er jo så det... Men hvor vil du fx. finde en 21" pivot skærm til den
pris? - De billigste pivot i 19", jeg er stødt på, har ligget lige omk.
10.000kr.... Pg det voæ keg olle gove!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-07-06 20:44

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Absoulut ikke med den kurs, dollaren står i lige nu. - Her skal man
> nærmere regne med 8,1, så er alle omk. iberegnet.

Told, moms? Osv?

> Det er jo så det... Men hvor vil du fx. finde en 21" pivot skærm til
> den pris? - De billigste pivot i 19", jeg er stødt på, har ligget lige
> omk. 10.000kr.... Pg det voæ keg olle gove!

Næh, måske et bedre tastatur så du er sikker på at have hænderne
placeret korrekt? :)

Hvorfor vil du iøvrigt have en Pivotskærm? Det eneste program jeg kan
forestille mig det er rart i, er Word.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-06 21:50

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Told, moms? Osv?

Er indregnet i 8,1, når kursen er 6.00Dkr. eller derunder.

> Næh, måske et bedre tastatur så du er sikker på at have hænderne
> placeret korrekt? :)

Æ - hwa fo' nøj'.? - det er jo det rene volapyk... Jeg kan ikke
engang regne ud, hvad der skal stå.

> Hvorfor vil du iøvrigt have en Pivotskærm? Det eneste program jeg kan
> forestille mig det er rart i, er Word.

Ja, eller i andre TB programmer og grafik-/billedprogrammer... Men
heller ikke tosset ved brug af lydprogrammer med mange paletter åbne.

- Min allerførste Apple skærm var - er - en Apple Portrait 16" A4
sort/hvid. - Den kommer til ære og værdighed igen nu, hvor den bliver
sat til min PM 9600, der fremover kun skal bruges til TB.

Men det ser ud til, at jeg nok hellere skal følge Renés råd og købe
Samsung versionen herhjemme og så gemme rabatten til senere...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 04-07-06 21:46

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Hvorfor vil du iøvrigt have en Pivotskærm? Det eneste program jeg kan
> forestille mig det er rart i, er Word.

Det er faktisk meget rart i Word og Acrobat reader. I dag er en
Pivotskærm ikke noget særligt. Det er ikke svært at lave et roterende
beslag til en TFT skærm. Jeg har en Samsung Syncmaster 910T på
arbejdet. Desværre understøtter den ikke autodetektering af
positionen, så man skal selv trykke på en hotkey for at
grafikkort-driveren drejer billedet.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-07-06 21:50

> [...]

> Er der nogen herinde, der kender noget til de nye fladskærme fra
> Gateway? - For maaaaaaaaange år siden var Gateway jo noget af det

tager du ikke fejl af ordene "ypperste" og "argeste"?

dit syn taget in mente tror jeg ikke du vil være godt tjent med en 20"
TFT skærm og en opløsning på 1600x1200 eller noget i den stil. Den kan
godt vise en lavere opløsning ved interpolering men det bliver svært
uskapt og meget fnidret. Du bør nok holde dig til 19" TFT i 1280x1024
eller blive ved din CRT skærm. Samsung sælger stadig en fornuftigt 21"
CRT til små penge, som du kan anvende i lavere opløsninger, uden det
går ud over billledkvaliteten.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-07-06 22:26

> [...]
> eller blive ved din CRT skærm. Samsung sælger stadig en fornuftigt 21"
> CRT til små penge, som du kan anvende i lavere opløsninger, uden det

Nu er dette panel på 21" widescreen, hvilket er 1" mere end de normale
20" widescreen, ligesom Apple's. Det kan være at den faktisk svarer
til dot pitch på en alm. 19"?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-07-06 23:21

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Nu er dette panel på 21" widescreen, hvilket er 1" mere end de normale
> 20" widescreen, ligesom Apple's. Det kan være at den faktisk svarer
> til dot pitch på en alm. 19"?

ok, erik skal bare være opmærksom på at han skal køre skærmen i dens
native opløsning. Er dette for småt bør han holde sig til CRT.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-07-06 16:38

> ok, erik skal bare være opmærksom på at han skal køre skærmen i dens
> native opløsning. Er dette for småt bør han holde sig til CRT.

Sandt sandt. En TFT skærm i lavere opløsning vil nok ikke være sjov
sammen med en gang zoom som Erik bruger.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-07-06 23:36

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> eller blive ved din CRT skærm. Samsung sælger stadig en fornuftigt 21"
> CRT til små penge, som du kan anvende i lavere opløsninger, uden det

Skal ovenstående forståes sådan at OS X ikke endnu kan hitte ud af at
gøre alting større således at man ser det samme på en 1600x1200 skærm
som på en 1200x1024?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-06 00:28

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

Lige til ovenstående. Både Gateway og den tilsv. Samsung skærm er
beregnet på at kunne køre i flere opløsninger 'native', så det vil ikke
gå ud over evt. skarphed, hvis der nedsættes til fx. 1280x720 eller
1280x960. - Det har også en del med grafikkortets understøttelse at gøre.

> Skal ovenstående forståes sådan at OS X ikke endnu kan hitte ud af at
> gøre alting større således at man ser det samme på en 1600x1200 skærm
> som på en 1200x1024?

Ja, desværre.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-07-06 08:34

> [...]
> gå ud over evt. skarphed, hvis der nedsættes til fx. 1280x720 eller
> 1280x960. - Det har også en del med grafikkortets understøttelse at gøre.

Det er altså noget vrøvl. Hvis du tager et billede og ændre dets
opløsning så mister du skarphed.

Når du kører en TFT skærm i en ikke native opløsning så sender dit
grafik kort et billede der fx. er 1024x768. Derefter ændrer din skærm
billedet til 1280x1024. Det koster altså skarphed.

JonB

Fra : Jens F

Dato : 05-07-06 09:50

> [...]

> gå ud over evt. skarphed, hvis der nedsættes til fx. 1280x720 eller
> 1280x960. - Det har også en del med grafikkortets understøttelse at gøre.

Hvis du mener, at grafikkortet kan styre antallet af fysiske lysende
punkter på skærmen - eller tætheden heraf - så fortæl. Det er noget af
en udvikling.

Den almindelige forståelse af fænomenet er, at lavere opløsninger
realiseres ved interpolering.
--

Jens F

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-07-06 16:42

> [...]

> gå ud over evt. skarphed, hvis der nedsættes til fx. 1280x720 eller
> 1280x960. - Det har også en del med grafikkortets understøttelse at gøre.

Det er desværre ikke rigtigt. Hvis du sender en lavere opløsning til
skærmen vil den interpolere signalet op til dens native opløsning og
du vil få et synligt uskarpere billede. Det er ganske tydeligt!

Sådan er det på ALLE LCD-skærme, for sådan er teknologien simpelthen.

Der er ingen vej udenom det, så hvis planen er at køre lavere end
1680x1050, så må vi hellere lige påpege med det samme, at det er en
skidt løsning.

Skærmen har sikkert også mulighed for at vise en lavere opløsning uden
interpolering, men så vil den ikke fylde hele skærmen, og så er det jo
lidt omsonst.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-06 18:15

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Det er desværre ikke rigtigt. Hvis du sender en lavere opløsning til
> skærmen vil den interpolere signalet op til dens native opløsning og
> du vil få et synligt uskarpere billede. Det er ganske tydeligt!

Hm, - nu bliver jeg faktisk noget forvirret. - Såvidt jeg kan læse
både Gateways og Samsungs oplysninger, så kan skærmen køre i nogle faste
opløsninger - 1680x1050, 1280x720 og 1344x1008 - alle 10:10 formater som
skærmen, og at interpolering først kommer, hvis man vælger andre
formattyper som 16:9

> Sådan er det på ALLE LCD-skærme, for sådan er teknologien simpelthen.

Altså... Da jeg installerede OS X på min PowerBook blev den sat til
1280x1024 som standard, og det var temmelig 'uldent' at se på. - Jeg
satte den så ned til 1024x768, som jeg er vant til at køre med på den,
og nu er skærmen knivskarp igen. - Jeg prøvede også 1152x870, men det
var stadig uskaarp, og jeg skulle bruge for stor forstørrelsesgrad for
at opnå samme forhold som med 1024x768. - Starter jeg derimod i OS 9.2.2
og sætter den til 1280x768 er den ualmindelig skarp i billedet...

> [...]
>
> Skærmen har sikkert også mulighed for at vise en lavere opløsning uden
> interpolering, men så vil den ikke fylde hele skærmen, og så er det jo

Hm, - her er noget, der skal undersøges, før jeg overhovedet bruger
penge på ny skærm...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-07-06 19:33

> [...]

> at opnå samme forhold som med 1024x768. - Starter jeg derimod i OS
> 9.2.2 og sætter den til 1280x768 er den ualmindelig skarp i billedet...

Hviken Powerbook er det du har, så man kan se hva dens indbyggede
opløsning er?

Husk også at OS X laver udglatning hvilket af små bogstaver kan blive
gnidret.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-06 20:27

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hviken Powerbook er det du har, så man kan se hva dens indbyggede
> opløsning er?

PowerBook Pismo 500mhz. Det anbefales at bruge enten 1024x768 eller
1280x1024.

> Husk også at OS X laver udglatning hvilket af små bogstaver kan blive
> gnidret.

Det kan OS 9.x også - faktisk helt ned fra System 7.6.1. Jeg har sat den
til 10p som mindste str. mht. skriftudjævning i både OS 9.2.2 og 10.3.9.

Fra : Peter Kiil

Dato : 05-07-06 20:50

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 05/07/06 21:27 wrote:

> PowerBook Pismo 500mhz. Det anbefales at bruge enten 1024x768 eller
> 1280x1024.

Med mindre du bruger en ekstern skærm, så kører en Pismo højst 1024x768.
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-07-06 23:55

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> PowerBook Pismo 500mhz. Det anbefales at bruge enten 1024x768 eller
> 1280x1024.

Var 1280x1024 skærme virkelig mainstream til Pismoer? Det har jeg
svært ved at tro - det er jo en gammel maskine.

> Det kan OS 9.x også - faktisk helt ned fra System 7.6.1. Jeg har sat
> den til 10p som mindste str. mht. skriftudjævning i både OS 9.2.2 og
> 10.3.9.

En ting er at den laver skriftudjævning på CRT-skærme. Spørgsmålet er
om den laver LCD-optimeret skriftudjævning - det Microsoft kalder
cleartype og som er genialt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-06 00:23

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Var 1280x1024 skærme virkelig mainstream til Pismoer? Det har jeg
> svært ved at tro - det er jo en gammel maskine.

Måske, - den her er en af de sidste. Svjh. står der na. 2001 på den...

Dens max. opl. er 1280x1024.

> En ting er at den laver skriftudjævning på CRT-skærme. Spørgsmålet er
> om den laver LCD-optimeret skriftudjævning - det Microsoft kalder
> cleartype og som er genialt.

Det gør den også på Pismo'en, og det er faktisk ret tydeligt - også for
mig - at se, når det er slået til eller ikke - især under OS 9.x

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-06 01:40

> Måske, - den her er en af de sidste. Svjh. står der na. 2001 på den...

> Dens max. opl. er 1280x1024.

Ikke på den indbyggede skærm, du må have set forkert.

> Det gør den også på Pismo'en, og det er faktisk ret tydeligt - også for
> mig - at se, når det er slået til eller ikke - især under OS 9.x

OS9's skritudjævnings algoritme er ikke optimeret til LCD skærme
(tværtimod). OSX har tre forskellige algoritmer, men ingen af dem er
så avancerede som MS's cleartype.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-07-06 09:34

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Dens max. opl. er 1280x1024.

Godt nok - en god lille skærm til en god lille maskine.

> Det gør den også på Pismo'en, og det er faktisk ret tydeligt - også
> for mig - at se, når det er slået til eller ikke - især under OS 9.x

Er du sikker på det ikke bare er anti-alias. LCD-optimering kræver at
maskinen har styr på præcis hvor de enkelte delpixels er placeret.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-06 17:46

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Godt nok - en god lille skærm til en god lille maskine.

Ja, og jeg - og mange andre med - regner stadig Pismo 500 for bedre end
de første G4 Powerbooks...

> Er du sikker på det ikke bare er anti-alias. LCD-optimering kræver at
> maskinen har styr på præcis hvor de enkelte delpixels er placeret.

Både på dansk og engelsk står der intet om antialiasing. På dansk står
der 'Skriftudjævning' og på engelsk 'font smoothing'. (Jeg bruger både
dansk og engelsk OS 9.2.2).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-06 08:39

> Ja, og jeg - og mange andre med - regner stadig Pismo 500 for bedre
> end de første G4 Powerbooks...

De første G4 powerbooks havde faktisk ikke så stor en skærm. Been
there osv. Jeg tror faktisk du måske husker forkert.

Der er den der til at se hvilke enheder der er i systemet. Kan du
ikke se hvad den siger om skærmen i fysiske pixels?

> Både på dansk og engelsk står der intet om antialiasing. På dansk står
> der 'Skriftudjævning' og på engelsk 'font smoothing'. (Jeg bruger både
> dansk og engelsk OS 9.2.2).

Apple har det med at bruge menigmandsssprog i stedet for
teknikerjargon.

Det er nok det samme.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-06 15:40

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> De første G4 powerbooks havde faktisk ikke så stor en skærm. Been
> there osv. Jeg tror faktisk du måske husker forkert.

Tager du ikke fejl af TiBook og iBook? - TiBook 400 har da en 14" skærm
- mod Pismo'ens 14,1", så det er da ikke den store forskel...

> Der er den der til at se hvilke enheder der er i systemet. Kan du
> ikke se hvad den siger om skærmen i fysiske pixels?

Hvis du mener pixelstr., så nej, -jeg har ikke den opr. manual til den,
men hvis du mener opl., så anbefales der på OS 9.0.x 800x600
(alternatively 832x624, fra Apples forums), OS 9.1+ 1024x768 og OS X
1280x1024. - 1280x1024 er max. opløsning på en Pismo.

Hvad angår selve pixelstr., så har jeg kørt både CloseView og ZoomView
op i max forstørrelsesgrad for at se, hvor pixeleret, den bliver ved
stor forstørrelse. Sammenlignet med en 15" salm. CRT skærm med et
Trinitron billedrør, skal man faktisk op i max gorstørrelse for at se en
pixelering. Så ud fra det vil jeg vurdere, at pixelstr. ligger omkring
0,24-0,26. - Den er bedre end min PB 165, hvor pixelstr. er 0,30.

> Apple har det med at bruge menigmandsssprog i stedet for
> teknikerjargon.
>
> Det er nok det samme.

Tja... måske nok...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-06 15:44

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hej Thorbjørn

> Tager du ikke fejl af TiBook og iBook? - TiBook 400 har da en 14"
> skærm - mod Pismo'ens 14,1", så det er da ikke den store forskel...

Æh, nej, jeg tager ikke fejl. Jeg havde alt andet lige maskinen
dagligt mellem hænderne, og den var defintivt grå...

Det var en 15" skærm på svjh 1152x900.

> [...]
> (alternatively 832x624, fra Apples forums), OS 9.1+ 1024x768 og OS X
> 1280x1024. - 1280x1024 er max. opløsning på en Pismo.

Nej. Jeg vil gerne have at du går ind i det menupunkt der viser
hvilke enheder der er i systemet, og aflæser dér hvad maskinen selv
synes. Hvad skrev jeg så det var svært at forstå?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-06 16:45

> [...]
>
> Nej. Jeg vil gerne have at du går ind i det menupunkt der viser
> hvilke enheder der er i systemet, og aflæser dér hvad maskinen selv

Nu har jeg fået et problem, jeg ikke havde ventet. - Der var ikke
strøm på Pismo'en, så jeg satte strømforsyningen til - DØD som en
sild.! - Ladedioden lyser ihvertfald ikke... ...#€#€#€#€#€#€#%€€#&€!!

Jeg har strømforsyninger nok, der kan klare spænding og ampere, men ikke
et adapterstik, der passer til en Pismo - sh...!

> Hvad skrev jeg så det var svært at forstå?

At den skulle kunne vise pixelstr. i Systemprofiler, - det har jeg
aldrig set før - hverken under OS 9.x eller OS X. Der vises kun
opløsning og frekvens.

Så indtil jeg får en adapter, der kan lade den op, bliver jeg nødt til
at lægge svaret i venteposition - medmindre, der er nogen her i Århus,
der skulle have en adapter liggende, der passer til en Pismo. - Evt. én,
jeg kan købe...

Det er ikke mere end en måned siden, jeg brugte den sidst, - og da
virkede den..

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-06 17:36

=?windows-1252?Q?Erik_Richard_S=F8rensen?= <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> At den skulle kunne vise pixelstr. i Systemprofiler, - det har jeg
> aldrig set før - hverken under OS 9.x eller OS X. Der vises kun
> opløsning og frekvens.

Nåh, jeg mener selvfølgelig ikke dens fysiske størrelse, men hvor
mange pixels i hhv højden og bredden den synes den indbyggede fysiske
skærm har. Ikke den eksterne men den interne.

> [...]
> at lægge svaret i venteposition - medmindre, der er nogen her i Århus,
> der skulle have en adapter liggende, der passer til en Pismo. -

Det går nu nok. Jeg troede bare at du sad og kiggede på den for at
være helt sikker.

Hvis den ikke vil starte, holder din salgspris nok ikke.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-06 18:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nåh, jeg mener selvfølgelig ikke dens fysiske størrelse, men hvor
> mange pixels i hhv højden og bredden den synes den indbyggede fysiske
> skærm har. Ikke den eksterne men den interne.

Og mig bekendt er det lig med den maksimale opløsning - altså 1280x1024
på en Pismo 500...

> Det går nu nok. Jeg troede bare at du sad og kiggede på den for at
> være helt sikker.

Det havde jeg den anden dag, men da var der strøm nok til at starte på
batteriet. - Det er der ikke mere...

> Hvis den ikke vil starte, holder din salgspris nok ikke.

Det er da klart, men jeg vil selvfølgelig ha' fat i en strømforsyning,
der kan bruges, - original eller uoriginal er ligegyldigt...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-07-06 00:35

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det er da klart, men jeg vil selvfølgelig ha' fat i en strømforsyning,
> der kan bruges, - original eller uoriginal er ligegyldigt...

Peter kill har tilbudt at finde en til dig, ved sammme lejlighed kan
han konfirmere at den nu osse viser 1280x1024 på den interne.

Fra : Peter Kiil

Dato : 07-07-06 17:42

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 07/07/06 17:44 wrote:

> [...]
> at lægge svaret i venteposition - medmindre, der er nogen her i Århus,
> der skulle have en adapter liggende, der passer til en Pismo. - Evt. én,

Jeg kan nok godt finde en, så kan jeg jo også med egne øjne se din Pismo
køre 1280x1024...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-07-06 00:06

> [...]

> sild.! - Ladedioden lyser ihvertfald ikke... ...#EUR#EUR#EUR#EUR#EUR#EUR#%EUREUR#&EUR!!

heldigvis, hva...?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-07-06 00:03

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Tager du ikke fejl af TiBook og iBook? - TiBook 400 har da en 14" skærm
> - mod Pismo'ens 14,1", så det er da ikke den store forskel...

Erik du er en spade, alle Powerbook g4 titanium har en 15" widescreen
skærm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-07-06 20:01

> [...]
> opløsninger - 1680x1050, 1280x720 og 1344x1008 - alle 10:10 formater som
> skærmen, og at interpolering først kommer, hvis man vælger andre

Det passer ikke. Du skal stadig interpolere 1280 op til 1680, og 720
op til 1050, osv.

> [...]
> at opnå samme forhold som med 1024x768. - Starter jeg derimod i OS 9.2.2
> og sætter den til 1280x768 er den ualmindelig skarp i billedet...

du skal da køre den i dens native opløsning.

JonB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-06 20:40

Hej Jon

Jon Bendtsen wrote:

> Det passer ikke. Du skal stadig interpolere 1280 op til 1680, og 720 op
> til 1050, osv.

Suk! - Skal det da mejsles ud i beton eller bøjes i neon? - Jeg sætter
IKKE opløsningen OP, men NED!!!

- Og stadigvæk, så anbefaler både Samsung og Gateway de 3 indstillinger,
jeg allerede har nævnt.

> du skal da køre den i dens native opløsning.

- Og som jeg lige har svaret Thorbjørn, så er der _2_ opløsninger, der
anbefales - 1280x1024 OG 1024x768!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-07-06 20:51

Erik Richard Sørensen wrote:
> Hej Jon

[kliiiip]

> Suk! - Skal det da mejsles ud i beton eller bøjes i neon? - Jeg sætter
> IKKE opløsningen OP, men NED!!!

ja, for du er åbenbart dum. TFT skærme har en fast opløsning fysisk
opløsning som på ingen måde kan ændres.
Hvis du så vælger en anden opløsning en den fysiske (native) opløsning
så skal skærmen enten interpolere billedet op til en størrer opløsning
eller ned til en mindre. Uanset hvad du gør så bliver det aldrig lige
så godt som hvis du vælger at bruge den native opløsning. Den eneste
forskel er måske lige hvis du vælger at køre 800x600 på en 1600x1200
skærm, fordi så er det meget nemt. Hver pixel bliver bare til 4 pixels.
(men jeg er ikke sikker på at skærmen er smart nok til det).

ikke på skærmen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-06 21:11

Hej Jon

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> skærm, fordi så er det meget nemt. Hver pixel bliver bare til 4 pixels.
> (men jeg er ikke sikker på at skærmen er smart nok til det).

Når fabrikanten/producenten opgiver 3 brugbare indstillinger, så går jeg
ud fra, at det er _brugbare_ indstillinger!

> ikke på skærmen.

JO! - Rent faktisk er der tre - afhængig af hvilket styyresystem, der
indstalleres. Installerer du det originale Mac OS 9.0.2/9.0.4 sætter den
opløsningen til 800x600 som standard. Installerer du OS 9.2.2 sætter det
opløsningen til 1024x768, og er det OS X 10.3.x sættes std. opl. til
1280x1024. Det er de tørre facts. Jeg har haft både 9.0.4, 9.2.2 og
10.3.9 på den. Og lige nu kører den med både 9.2.2 og 10.3.9.

Fra : Peter Kiil

Dato : 05-07-06 22:22

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 05/07/06 22:10 wrote:

> Når fabrikanten/producenten opgiver 3 brugbare indstillinger, så går jeg
> ud fra, at det er _brugbare_ indstillinger!

Det gør de jo så heller ikke:

http://www.samsung.com/dk/products/monitors/tft21_40/215tw.asp?page=Specific
ations

"Anbefalet opløsning: 1680x1050"

http://accessories.gateway.com/AccessoryStore/PC+Accessories_316441/Monitors
_316684/LCD+_Q1_Flat+Panel_Q1_+Monitors_316694/20_D1_21+inch+LCD_381955/1535
870_proddetail.htm?ref=merch

"Pixel Resolution: 1680 x 1050 (native) (75 Hz)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-07-06 07:28

Erik Richard Sørensen wrote:
> Hej Jon

> Når fabrikanten/producenten opgiver 3 brugbare indstillinger, så går jeg
> ud fra, at det er _brugbare_ indstillinger!

Hvordan definerer man brugbare?
Jo, man kan da se et billede, men billedet er uskarpt i forhold
til hvis du kører i native opløsning.

> [...]
> 1280x1024. Det er de tørre facts. Jeg har haft både 9.0.4, 9.2.2 og
> 10.3.9 på den. Og lige nu kører den med både 9.2.2 og 10.3.9.

Det ser stadig ikke lige så skarpt ud som hvis du kører native opløsning.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-07-06 22:41

> [...]
> opløsninger - 1680x1050, 1280x720 og 1344x1008 - alle 10:10 formater som
> skærmen, og at interpolering først kommer, hvis man vælger andre

De skriver nok nærmere at den kan håndtere de forskellige opløsninger,
for det kan jo være relevant i situationer, hvor der SKAL køres en
helt speciel opløsning. Den kan altså vise dem, men med interpolation.

Den anbefalede opløsning er altid dens native opløsning.

> [...]
> at opnå samme forhold som med 1024x768. - Starter jeg derimod i OS 9.2.2
> og sætter den til 1280x768 er den ualmindelig skarp i billedet...

Din Pismo kører i 1024x788. Hvis du sætter den lavere bliver det mere
uskarpt og hvis du sætter den højere (hvilket undrer mig kan lade sig
gøre, det har jeg aldrig set), så bliver den nødt til at smide pixels
væk, og det må blive et grimt resultat.

> Hm, - her er noget, der skal undersøges, før jeg overhovedet bruger
> penge på ny skærm...

Det er en god ide. Du må finde nogen med OS X kørende på en lignende
LCD skærm og se hvordan forstørrelses-systemet kører når skærmen står
i native mode.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-06 01:19

> [...]

> opløsninger - 1680x1050, 1280x720 og 1344x1008 - alle 10:10 formater som
> skærmen, og at interpolering først kommer, hvis man vælger andre

så læser du forkert, den kan køre i én native opløsning: 1680x1050.

> [...]
> at opnå samme forhold som med 1024x768. - Starter jeg derimod i OS 9.2.2
> og sætter den til 1280x768 er den ualmindelig skarp i billedet...

ovenstående er udemærket eksempel på at du i fremtiden bør afholde
dig fra at udtale dig om skarphed, farvebalance mm.

Iøvrigt, hvis din powerbook stadig er en Pismo må du huske forkert mht
ovenstående opløsninger, den kan vise et billede på max 1024x768 på
den interne skærm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-06 01:14

> [...]

> beregnet på at kunne køre i flere opløsninger 'native', så det vil ikke
> gå ud over evt. skarphed, hvis der nedsættes til fx. 1280x720 eller

Det må være ren marketings gas du har læst dig frem til.

En TFT kan køre i én opløsning, den kan lade som om den køre andre
opløsninger men det bliver ikke godt. For et acceptabelt, men stadig
ikke et godt resultat kan et 1600x1200 TFT display skalere ned til
800x600 eller 400x300

- Det har også en del med grafikkortets understøttelse at gøre.

nej, grafikkortet er i denne sammenhæng underordnet.

btw. svar venligst direkte på mine indlæng frem for at besvare gennem
andres indlæg.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-06 01:09

> Skal ovenstående forståes sådan at OS X ikke endnu kan hitte ud af at
> gøre alting større således at man ser det samme på en 1600x1200 skærm
> som på en 1200x1024?

Nej, men det kan oSX iøvrigt heller ikke.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-07-06 09:35

> Nej, men det kan oSX iøvrigt heller ikke.

Det kan undre. Jeg ville da personligt synes det var skønt at kunne
vælge en given relativ størrelse på ting, og så overlade det til
operativsystemet at fordele det ud på hhv 800x600 eller 32000x20000.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-06 20:01

> Det kan undre. Jeg ville da personligt synes det var skønt at kunne
> vælge en given relativ størrelse på ting, og så overlade det til
> operativsystemet at fordele det ud på hhv 800x600 eller 32000x20000.

helt bestemt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-07-06 13:37

On 2006-07-06 21:01:03 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]

Hvad så med OS X?

> helt bestemt.

Det kaldes vist et skalerbart styresystem. Der er mange, der forventer,
at det bliver muligt i næste generation af styresystemerne som f.eks.
Mac OS X og Windows. Det vil være et stort fremskridt. Mange mindre
kyndige computerbrugere vil nemlig gerne have en stor og tydelig skrift
på skærmen. Det giver altså ikke det samme at zoome i
tekstbehandlingen, da det kun ændrer selve brødteksten. Desuden er det
altså noget bøvlet. Så et fuldt skalerbart styresystem vil være meget
velkomment hos mange.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-07-06 14:54

> Det kaldes vist et skalerbart styresystem.

"brugerflade", ikke "styresystem". Skalerbarehed brugt i forbindelse med
styresystemet giver mig andre assosiationer.

> Der er mange, der forventer,
> at det bliver muligt i næste generation af styresystemerne som f.eks.
> Mac OS X og Windows.

I Vista er det fakta at brugerfladen bliver skalerbar, jeg tvivler på
at vi ser samme grad af skalerbarhed i brugerfladen under 10.5.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-06 20:00

On 2006-07-09 15:53:44 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> "brugerflade", ikke "styresystem". Skalerbarehed brugt i forbindelse med
> styresystemet giver mig andre assosiationer.

Ja ja. Husk på, at jeg til daglig omgås folk, der kalder computeren for
harddisken. Hos os er det altså styresystemet, man ser på skærmen.

> I Vista er det fakta at brugerfladen bliver skalerbar, jeg tvivler på
> at vi ser samme grad af skalerbarhed i brugerfladen under 10.5.

Det er vist også bare gisninger. Nogle gætter også på, at 10.5 får en
helt ny kerne, der er hurtigere og mere stabil end BSD. Men det er
noget, der ligger langt over min forstand.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-07-06 21:48

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Det er vist også bare gisninger. Nogle gætter også på, at 10.5 får en
> helt ny kerne, der er hurtigere og mere stabil end BSD. Men det er
> noget, der ligger langt over min forstand.

BSD i sig selv er meget stabilt. Se fx FreeBSD som er særdeles
almindeligt brugt i serververdenen.

OS X's problem er at det slæber rundt på en masse vraggods fra
forskellige tiltag gennem tiden som alt andet gør at det yder
dårligere.

Det er også ligemeget til husmandsbrug :)

Fra : tom

Dato : 04-07-06 22:07

On 2006-07-04 20:34:32 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
>
> - Og en 21" pivot til under 4500kr. lev. ved døren falder man just ikke
> over hver dag... + at den har de specs, jeg stiller som minimumskrav

"high def" starter først ved 1920 x 1080 ( 16:9) ( mener at det er 14:9
eller 16:10 på computerskærme)
Nye skærme i 21" bør/burde holde mindst de ovennævnte 1920 x .... og
hvis de er "meget nye og hotte"... så 2560 x 1600
Dog er det bare heller ikke ligefrem de samme priser som den du nævner her..
Vil dog lige sige at 1680 x 1050 opløsningen kan købes rimeligt billigt
herhjemme..
netop fordi det er en del måneder siden den var "ny og hot"..

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=40&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction32862=2&Sorted32862=&Direction56=2&Sorted56=2764800&Equal159=&Submit.x=33&Submit.y=12&Direction477=2&Sorted477=&Direction987=0&Sorted987=&Direction60=2&Sorted60=&Direction484=2&Sorted484=&Direction54=2&Sorted54=&Direction55=2&Sorted55=&Direction485=2&Sorted485=&Direction486=2&Sorted486=&Direction688=2&Sorted688=&Equal27016=&True1911=&Trueval1911=28193&True1910=&Trueval1910=28191&True1914=&Trueval1914=28199&True1912=&Trueval1912=28196&True1913=&Trueval1913=112113&True1915=&Trueval1915=96677&True6525=&Trueval6525=82854&Direction6144=2&Sorted6144=&Direction2353=2&Sorted2353=&Direction26263=2&Sorted26263=&Direction157=0&Sorted157=&Direction550=2&Sorted550=

her

kan du se at du kan skaffe 1680 x 1050 skærme helt ned til omkring 3200
( med moms etc..)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-07-06 23:23

tom <spam@bam.dk> wrote:

> "high def" starter først ved 1920 x 1080 ( 16:9) ( mener at det er 14:9
> eller 16:10 på computerskærme)

ikke korrekt 720p er osse en HD opløsning (1280x720 progressive scan).

Fra : tom

Dato : 05-07-06 01:42

On 2006-07-05 00:22:44 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> ikke korrekt 720p er osse en HD opløsning (1280x720 progressive scan).

jep, i USA, håber bare ikke at vi ender i dette skodformat..

720p eksisterer f.eks "kun" i følge SMPTE i @60 altså 720p@60 i og p

http://broadcastengineering.com/images/september04/409be16_tbl1%20copy.jpg

Der findes f.eks stort set ingen kamera producenter ud over Panasonic
der er glade for formatet, da de har mest salg i USA, hvor dette format
er rimeligt udbredt..

En klog mand ( fra EBU ) jeg talte med for et par uger siden, sagde at
EBU og dermed reelt også EU arbejder målrettet imod 1920 x 1080 @50p i
mpeg4..( formodentlig efter en tur forbi 1080 @50i i mpeg2)( som bla
euro1080 kører pt.)
Mpeg4 er dog først noget der kommer om et stykke tid..
Blandt andet fordi der stort set ikke findes udstyr der kan modtage (
set top boxe) 1080 i mpeg4..

Der har dog været en smule snak om at gå mod 1080@50p "via" 720@50p/i
men det er der ikke så meget stemning for.
Formodentligt fordi Thomson ( der er den eneste europæiske producent af
broadcast udstyr) satser på 1080 @50i

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-06 01:08

tom <spam@bam.dk> wrote:

> jep, i USA, håber bare ikke at vi ender i dette skodformat..

720p indeholder mere information end 1080i. 720p er det mest udbredte
HD format i europa, 1080i er mest udbredt i nordamerika. Kan du begrunde
hvorfor du mener at 720p er et "skodformat".