overføre programmer?
Fra : Erling Hansen

Dato : 04-07-06 17:05

Jeg har prøvet at gennemtrawle 'hjælp', men jeg kan ikke finde noget
svar på: Hvordan overfører jeg et program fra én iBook til en anden?
Jeg mener der er en nem måde med kabel, synes jeg jeg har set. Men
hvordan?
Mvh
Erling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-06 18:05

Hej Erling

Sæt et ethernetkabel mellem de to maskiner og lad dem lave et lille
netværk, så skulle de hver især gerne dukke op på det andet skrivebord.
Og hvis det så blot er et program/mappe fra mappen 'Programmer' på den
ene, så trækker du den blot over til den anden computer og lægger den i
dennes 'Programmer' mappe.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jens

Dato : 04-07-06 18:24

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> [...]
> svar på: Hvordan overfører jeg et program fra én iBook til en anden?
> Jeg mener der er en nem måde med kabel, synes jeg jeg har set. Men

Stik et Fire-wire kabel i maskinerne, start den ene i "Target-mode" ved
at holde "t" nede under opstart. Så vil dens harddisk være tilgængelig
fra den anden maskine, når den er startet op normalt.

Så er det blot at kopiere det du vil.
--

Jens F

Fra : Jon

Dato : 04-07-06 18:49

> [...]

> svar på: Hvordan overfører jeg et program fra én iBook til en anden?
> Jeg mener der er en nem måde med kabel, synes jeg jeg har set. Men

Migration Assistant?
Jeg husker ikke om den kun gjør det hvis du samtidig overfører
brukerkonti, men det er verdt et forsøk. Du finner den under
/Applications/Utilities - og du må bruke FireWire mellom maskinene, med
kilde-maskinen so FireWire Target disk. (Hold "T" nede under oppstart.)
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Jack Uzi

Dato : 04-07-06 18:55

In article <1hhyq2r.sunwtl8cmjfeN%email@domain.com>, Erling Hansen
<email@domain.com> wrote:

ƒ Jeg har prøvet at gennemtrawle 'hjælp', men jeg kan ikke finde noget
ƒ svar på: Hvordan overfører jeg et program fra én iBook til en anden?
ƒ Jeg mener der er en nem måde med kabel, synes jeg jeg har set. Men
ƒ hvordan?

Der er flere måder. Første metode (OSX) her:
1. Forbind de to slukkede iBooks direkte med et FireWire-kabel.
2. Tænd en af makinerne og lad den boote færdig.
3. Tænd den anden maskine og hold T-tasten nede, lige så snart du hører
opstartslyden (T står for Target disk Mode), indtil du får et stort
FireWire-symbol på skærmen.
4. Hvis alt gik godt, har du nu en ekstra harddisk-ikon på den først
startede maskine, og du kan nu oerføre filerne ved at kopiere dem over
på sædvanlig vis.
5. Når du er færdig, så unmount pågældende harddisk på sædvanlig vis
(træk den i papirkurven eller hi-lite den og tryk Kommando E).
7. Tryk på starttasten på den maskine, som har været bootet i Target
disk mode (den, hvis harddisk var mountet på den anden iBook). Så
skulle den gerne slukke.
7. Fjern FirwWire-kablet fra begge maskiner, og genstart
Target-maskinen.

Start evt. OSX's hjælpe-program og søg på "target disk mode" for lidt
mere info.

Metode 2 (OSX):
1. Sørg for at AppleTalk er aktiv på begge maskiner, og at de er
forbundet via ethernet (direkte eller gennem en hub eller switch)
2. Sørg for at gæster har tilladelse til at logge ind på en af
maskinerne.
3. Vælg kommandoen "Connect to server" (Kommando K).
4. Kopier filerne fra den ene til den andens maskine "Shared" mappe
eller til gæstens "Drop boks".
5. Hvis du ikke kan connecte fra den ene til den anden, så prøv fra den
anden til den ene.
6. Slå evt. Firewall'en fra (på begge maskiner).

Jeg har ikke rodet så meget med metode to, fordi jeg foretrækker metode
1; med FireWire går det meget hurtigere end med ethernet, især når det
drejer sig om store datamængder, og da man har fri adgang til
harddisken, kan man med det samme kopiere dem over i den mappe, hvor de
hører til. Ulempen er, at det skal gøres direkte mellem to maskiner,
som skal være fysisk forbundet med hinanden (men det er vist ikke
problemet her, vel?).
Fordelen ved metode to er, at der er en høj grad af sikkerhed
involveret; man får kun lov til at lægge filerne et bestemt sted, og
hvis det er i Drop boksen, er det kun ejeren af Drop boksen, som kan se
indholdet. Da denne metode kører over IP, behøver de to maskiner heller
ikke at befinde sig fysisk det samme sted; bare de er på det samme
intranet, burde de kunne se hinanden.

Metode 3:
1. Køb en USB MemoryStick (jeg har set sticks på 1 GByte på udsalg til
omkring 300 Kr.)
2. Kopier de ønskede filer over på sticken.
3. Sæt sticken i den anden maskine og kopier indholdet over.

Metode 4:
1. Brænd en (evt.) Re-writable CD med de ønskede filer.
2. Sæt CD'en i den anden maskine og kopier indholdet over.
3. Slet CD'en igen, hvis du kan.

Metode 5:
Send de ønskede filer som attachment i en e-mail til dig selv eller til
mail-adressen på den anden maskines ejer (hvis de ikke er for store).
Du må dog ikke sende programmer (executables) på den måde, da mange
mail-servere ikke kan lide det (især MacOS 9 og tidligere; deres
resource-forke kunne (kan) virkelig sende en mail-server på
sommerferie). Hvis det ikke er for store eller kommercielle programmer,
som du ikke har licens til, kan du dog pakke dem til .sit-dokumenter og
sende dem på den måde.
2. Hent e-mailen med den anden maskine.

Metode 6.
1. Pak de ønskede filer med f.eks. DropStuff, så det hele ligger i eet
..sit-dokument (max 100 MByte, ellers skal de pakkes som X antal
segmenter, som hver er under 100 MByte).
2. Gå ud på www.rapidshare.de og læs instruktionerne.
3. Upload .sit-dokumentet.
4. KOPIER OG GEM LINKET TIL FILEN, SOM VISES I BROWSEREN EFTER UPLOADET.
5. Send linket som e-mail til den anden maskine.
6. Klik på linket fra den anden maskine, og følg instruktionerne på
hjemmesiden.
7. Klik på "Free" knappen.
8. Vælg en af de to servere at downloade fra.

Som et eksperiment på, hvordan rapidshare virker, kan du lege med
nedenstående link, men vær opmærksom på, at freeloaders kun kan få lov
til at downloade een gang hver ca. 80. minut.

http://rapidshare.de/files/23089282/Feise_2002.pdf

Det er en PDF om statistiske Bonferroni adjustments. Den fylder omkring
200 Kilo, så det skulle ikke tage lang tid at hente den, selv med et
modem.

Vær opmærksom på, at du IKKE kan gå ud på RapidShare's hjemmeside og
søge efter dit upload. Hvis du har mistet det link, som du fik, har du
ikke længere adgang til dit upload og filen vil blive slettet efter 30
dage. Til gengæld er det også kun de personer, som du sender linket
til, som har adgang til dit upload; alle andre (end dem, som
administreer serveren) vil ikke kunne finde dit uplaod.
Husk desuden, at filen SKAL HAVE et "legalt" suffix, f.eks. .sit, .doc,
..zip, .rar, eller .pdf.

Afslutningsvis:
Hvis du ofte skal flytte filer mellem de to maskiner, og hvis de ikke
altid befinder sig det samme sted, men begge har adgang til nettet, kan
du prøve med Hotline eller Carracho: man installerer en server på den
ene maskine og en client på den anden; så skal clienten bare finde
serveren og logge sig ind for at få adgang til de filer, som skal
flyttes. Der kan siges meget for (nemt at dele filer mellem lukkede
grupper af brugere) og imod (man skal vide, hvordan man sætter en
server op, for at det er sikkert, så man ikke får spredt billederne af
sin savlende guldhamster over hele nettet, eller får hacket sin server,
så man må konfigurere den forfra), men det kan du læse meget mere om på
nettet.

Nu skulle du have mulighedder nok for at få skovlet de filer over på
den anden maskine. God fornøjelse...

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-07-06 19:17

tusind tak til jer alle sammen,
nu har jeg da i hvert fald oplysninger nok,
og jeg vil gå i gang med at eksekvere dem.
Mvh
Erling