Firewire og så Firewire
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-06 02:51

Hej

Endelig langt om længe har jeg nu fået monteret mit 100gb 2,5" Scorpio
drev i et Firewire kabinet. - Så langt, så godt...

Til min store undren dukkede den ikke op, da jeg satte den på min
Firewire kæde, hvor der i forvejen sidder en HD + en RW brænder -
hverken under OS X eller OS 9.x. Jeg kunne høre drevet spinne op og
blive læst, men så ikke mere...

Jeg skulle så til at have flyttet noget over til min backup HD - den
eksterne Mercury FW disk, og tændte for den - og vupti! - dukkede
Scorpio disken pludselig op på skrivebordet.

Jeg havde overhovedet ikke tænkt den tanke, at min FW HD ikke har en
passiv gennemgang (passthrough), men det har den altså ikke, - og jeg
har egentlig heller ikke tænkt på, om min RW brænder har eller ikke har,
da den altid står i stand-by og tænder og slukker, når computeren tændes
og slukkes... - Men så blev man altså så klog.

Med et lidt ændret Asterix udtryk - "De er nu skøre, de computee"..

Men nu, hvor det så fungerer, må det til gengæld siges, at det går
væsentlig hurtigere end med den 2,5" USB HD, jeg havde...

Jeg har nu flyttet godt og vel 49gb data over til den, og det er mange
små filer i mange mapper. Alt i alt tog det ca. 30 min.! - svarende til
ca. 25mb pr. sek., - og så er alt lagt og sorteret som på originalen.
Det er egentlig en ganske pæn hastighed.

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>