Installere GD 2 på OS X Server?
Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 30-06-06 09:53

Hej alle,

Jeg har en testserver (Mac OS X Server 10.4.7) kørende på:

http://www.thefastlane.dk/

Nu skal jeg til at lave en opgave for en kunde, der skal baseres på
pMachines Expression Engine

http://www.pmachine.com/ee/

og til det site, skal jeg have GD 2 installeret på serveren.

Er der nogen der kan forklare mig, hvordan det gøres lettest.

I Apples Support-forummer, er der en der foreslår, at man installerer
PHP 5 versionen fra Entropy Software, hvor GD 2 er inkluderet:

http://www.entropy.ch/software/macosx/php/

Men for det første, er jeg ikke vild med at pille for meget ved
serverens standard-opsætning - jeg ville fint kunne fortsætte med PHP 4
- og for det andet, virkede det ikke da jeg prøvede det

Apache ville slet ikke starte, da jeg lagde Entropy's PHP 5 på, så jeg
har pillet den af igen.

Så spørgsmålet er, hvordan ville I få GD 2 support, under Mac OS X
Server 10.4.7?

På forånd mange tusind tak for hjælpen!

Hilsen Thomas

PS: Expression Engine har også brug for CAPTCHA understøttelse, er der
nogen der ved hvordan man installerer det?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-06 14:00

Hej Thomas

Jeg har ikke meget kendskab til opsætning af PHP m.m., men den letteste
og billigste måde at koble flere CD drev vil da være at sætte dem i en
RAID løsning, såvidt jeg kan se det...

En luksus RAID controller med ATA-133 fra fx. Sonnet kan fås til omk.
1000kr. og CD drev med 8mb cache til ca. 350kr. pr. stk. - SCSI RAID,
som er endnu mere sikkert vil koste ca. de firdobbelte...

Jeg har RAID med en Sonnet Tempo Trio UltraATA-133 + 4 diske i den ene
af mine maskiner. Trio-kortet understøtter også CD drev. Men det kort
koster altså også omk. 1500kr. nu...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-07-06 18:18

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> [...]

> Jeg har RAID med en Sonnet Tempo Trio UltraATA-133 + 4 diske i den ene
> af mine maskiner. Trio-kortet understøtter også CD drev. Men det kort

øhm, prøv at læse <http://en.wikipedia.org/wiki/GD_Graphics_Library>.
Jeg ved ikke lige hvorfor du begynder at skrive om CD rom drev eller
RAID adaptere i denne sammenhæng.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-07-06 21:02

On Sat, 01 Jul 2006 19:17:38 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Jeg ved ikke lige hvorfor du begynder at skrive om CD rom drev eller
> RAID adaptere i denne sammenhæng.

Det kunne da være interessant at høre hvad man i det hele tage skulle
med et CD-drev i en RAID-opsætning.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-07-06 23:30

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jeg har ikke meget kendskab til opsætning af PHP m.m., men den
> letteste og billigste måde at koble flere CD drev vil da være at sætte
> dem i en RAID løsning, såvidt jeg kan se det...

Erik, jeg ved du er en hjælpsom sjæl men nu er du altså i
goddawmandøkseskaft-afdelingen. PHP-løsninger har ikke meget med
hardware at gøre.

Derudover er det en lidt underlig løsning at sætte CD-drev i RAID,
synes jeg :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-06 03:15

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Erik, jeg ved du er en hjælpsom sjæl men nu er du altså i
> goddawmandøkseskaft-afdelingen. PHP-løsninger har ikke meget med
> hardware at gøre.

Jeg har lige læst tråden igennem igen, efter at være vendt tilbage til
min 10.3.9 opsætning. Der er ret og slet tale om en læsefejl. Jeg læste
'GD' som 'CD', - ellers ville jeg overhovedet ikke have svaret noget som
helst...

Og hvorfor, det så er sket, skyldes to ting. - Det ene mit dårlige syn,
- selvom jeg jo kører med forstørrelse på, og det andet, at Mozilla
1.7.13 konsekvent vælger at bruge LucidaGrande 11p, selvom jeg har sat
den til at bruge Arial _overalt_ og i min. 13p. En skrift og en str.,
der sammen med en moderat forstørrelse med ZoomView gør, at jeg normalt
kan læse alt, hvad der står. Og hvorfor så Mozilla - og thunderbird for
den sags skyld også - absolut ikke _vil_ bruge Arial, aner jeg ikke en
dyt om! - Alle indstillinger er kontrolleret efterhånden så mange gange,
at jeg kan dem udenad, men lige mget hjælper det. - Den vedbliver med at
bruge LucidaGrande, og det er rent ud sagt en elendig skrift for
svagtseende.

> Derudover er det en lidt underlig løsning at sætte CD-drev i RAID,
> synes jeg :)

Nåh, - hvis man endelig skal tale om det, så er det nu ikke så underligt
igen, men det skal da indrømmes, at efterhånden som priserne på store HD
er faldet gevaldigt, og serverne er blevet større og større, så er det
ikke så almindeligt længere... Førhen var det ikke ualmindeligt, at man
brugte RAID med flere CD drev til at have software til download liggende
på...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-07-06 07:40

> [...]
> ikke så almindeligt længere... Førhen var det ikke ualmindeligt, at man
> brugte RAID med flere CD drev til at have software til download liggende

Nu det er agurketid, så lad os bare få historien om RAID på CDdrev
Eller måske du også lige skulle læse lidt om RAID.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-07-06 09:03

> [...]

> har sat den til at bruge Arial _overalt_ og i min. 13p. En skrift og
> en str., der sammen med en moderat forstørrelse med ZoomView gør, at

Mozilla kører med en separat fontindstilling pr dokumenttegnsæt. Du
skal derfor checke at fx Western er sat som du ønsker.

Der er også en ving-af der sider om dokumenter kan overstyre dine
indstillinger.

Den kan godt, man skal bare lære den at kende.

Flere CD-drev, ja, men RAID, næppe :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-06 15:15

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Mozilla kører med en separat fontindstilling pr dokumenttegnsæt. Du
> skal derfor checke at fx Western er sat som du ønsker.

Det er jeg klar over. Det er komplet ligegyldigt, hvilken encoding, jeg
sætter den til - bortset fra de asiatiske, - så vælger den altid
LucidaGrande, også selvom jeg har sat til Arial. - Den eneste - mere
ellr mindre - relevante, jeg ikke har prøvet, er "Nordic (ISO-8859-10".

> Der er også en ving-af der sider om dokumenter kan overstyre dine
> indstillinger.

Jeg har sat den til overalt at bruge mine indstillinger.

> Den kan godt, man skal bare lære den at kende.

Nåh, jeg tror nu nok, jeg kender den rimelig godt - både i WaMCom
udgaven og i den ægte Mozilla.org version. - Jeg har brugt Mozilla siden
version 0.6 - sideløbende dengang med min foretrukne - Netscape
4.8US/128bits. Det var et krav fra visse af de firmaer, jeg har arbejdet
sammen med, at jeg skulle bruge den. - På det tidspunkt skulle man have
speciel tilladelse til at bruge NC4.8/128, hvis man boede uden for USA.
En sådan tilladelse har jeg fået fra de amerikanske forbundsmyndigheder.

Det underlige er, at såsnart jeg slår HTML til i mail/news, så reagerer
den korrekt og bruger Arial overalt, men nedsætter punktstr. fra de min.
13p til 11p. Jeg foretrækker plain text indstillingen, selvom det
begrænser div. formatteringsmuligheder i mail/news, men det er jo ikke
alle mail/newsreaders, der kan tolke HTML.

Jeg har nu også prøvet med forskellige andre Arial-lignende skrifttyper
som ArialUnicode, Helvetica Medium, Zürich Roman Medium BT, URWImperial
Medium Sanserif samt Adobe Md Sans.tt. - Nøjagtig samme resultat - altid
Lucida Grande. - og selvfølgelig er grundindstilling sat til
'proportional sans serif as prefered' og 'use only my settings/override
server settings'.

> Flere CD-drev, ja, men RAID, næppe :)

Hvis ikke det har været i RAID, så må der have været flere links til
samme download under selve download linket. - I Netscape 4.x's download
manager kan man se, hvorfra man downloader, og det er sket ofte, at
samme fil bliver hentet fra flere forskellige CD. Hvis man vil se hele
path navnet, kunne der fx. til den samme fil stå
"-/xxxxxx/filebuddy120/cd_2/download/-:" eller
"-/xxxxxx/filebuddy120/cd_4/download/-:" - Dengang var det jo primært
med modems, man downloadede, og en download kunne pludselig stoppe, så
man måtte prøve igen... - X'erne står for servernavn.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-07-06 15:28

> [...]

> indstillingen, selvom det begrænser div. formatteringsmuligheder i
> mail/news, men det er jo ikke alle mail/newsreaders, der kan tolke

Hvis du kan lave VNC adgang til din maskine udefra, vil jeg godt
forsøge at se om jeg kan lure hvad der er galt.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-06 15:39

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis du kan lave VNC adgang til din maskine udefra,

Hm, kan det køre med Apples Remote Desktop?

> vil jeg godt forsøge at se om jeg kan lure hvad der er galt.

Hvis du kan komme ind via ARD, så mail mig off-list på
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> for adgangskoden, så må du gerne prøve.

- Og for at det ikke skal være lyw, så viser den nu Arial som
skærmskrift. - efter at jeg har lavet en fuldstændig 'clean cahces'
med MainMenu 1.5.5...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-07-06 15:45

> Hm, kan det køre med Apples Remote Desktop?

Ingen anelse.

Herudover skal du også sørge for at der er hul ind gennem din udbyder.

Nu hvor du ser Ariel, er der så et problem?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-06 15:50

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ingen anelse.
>
> Herudover skal du også sørge for at der er hul ind gennem din udbyder.

Det er der. Der er en anden, der har lov til at koble sig ind, og det
virker, men det er også via ARD.

> Nu hvor du ser Ariel, er der så et problem?

Både og, - den viser stadig kun i skærmvisning, og jeg kan ikke skrive
med Arial nogen steder hverken i mail eller news midmindre jeg sætter
til HTML. - Jeg vil ljo gerne have så brugbart en skrifttype/str. som
muligt med et minimum af forstørrelse med ZoomView.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-07-06 16:04

> [...]

> til HTML. - Jeg vil ljo gerne have så brugbart en skrifttype/str. som
> muligt med et minimum af forstørrelse med ZoomView.

Ah, hvis du ikke kører i HTML så bruger den den fastbreddefont som du
har angivet.

Prøv at rette det fra Courier til Ariel.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-06 16:48

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ah, hvis du ikke kører i HTML så bruger den den fastbreddefont som du
> har angivet.

Så skete der noget!

> Prøv at rette det fra Courier til Ariel.

Jeg havde allerede ændret fra Courier til Andale Mono, - jeg har aldrig
brudt mig om Courier. - I starten brugte jeg altid Verdana fremfor
Andale, men Andale er nemmere for svagtseende. Så nu får vi se, hvoredan
den reagerer fremover.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-06 16:50

Hej igen...

Det virker! - Tak for tippet!
mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-06 17:18

Det gør en bønne, gør det.

Når jeg nu skriver svar/ny mail/news, sker der det, at den ikke længere
er i stand til at skelne mellem lange linier og de 72 tegn, jeg har sat
den til.... - og 'fit to window' virker heller ikke. - Så jeg må nok
bide i det sure og vende tilbage til Andale. Den her mail har jeg prøvet
Verdana, - stadig no line wrapping.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-06 17:57

Hej Thorbjørn

Så er jeg gået tilbage til at bruge Andale Mono, og det ser ud til, at
nu virker 'linewrapping igen, som det skal. Og jeg må nok vænne mig til
at bruge en forstørrelsesgrad på +6,5 istedet for +6.0, selvom det giver
et lidt mindre synlig skærmareal.

Men tak for tip og input alligevel.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-07-06 21:44

> [...]

> jeg må nok bide i det sure og vende tilbage til Andale. Den her mail
> har jeg prøvet Verdana, - stadig no line wrapping.

Æh, hvad er det præcis du er utilfreds med?

Mozilla foretager linieskift på afsendelsestidspunktet, og sender du
som _TEKST_ foretages ombrydning til 72 tegn der. Sendes som HTML
sendes det så klienten ombryder.

Hvad sender du som: tekst, tekst+html, html?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-06 00:56

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Æh, hvad er det præcis du er utilfreds med?

At når jeg skriver en mail/news besked eller svarer på mail/news besked,
skriver den min svar-/tekst ud i én lang linie uden nogen former for
linieskift overhovedet, så det hele forsvinder ud af højre side af skærmen.

> Mozilla foretager linieskift på afsendelsestidspunktet, og sender du
> som _TEKST_ foretages ombrydning til 72 tegn der. Sendes som HTML
> sendes det så klienten ombryder.

Det véd jeg...

> Hvad sender du som: tekst, tekst+html, html?

Ren tekst - uden formattering af nogen art.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-07-06 07:52

> [...]

> besked, skriver den min svar-/tekst ud i én lang linie uden nogen
> former for linieskift overhovedet, så det hele forsvinder ud af højre

Mens du skriver eller hos modtageren?

Prøv eventuelt at sende en til mig - returadressen ér gyldig men læser
den ikke så tit efter thunderbirdkollaps.

> Ren tekst - uden formattering af nogen art.

Ok. Din signatur er iøvrigt alt for lang.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-06 13:07

Hej Thorbjørn

Kun når jeg skriver - altså på _min_ skærm. Det, jeg sender ud,
ombrydes korrekt hos modtager. - Det samme, når jeg sender til mig selv....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-07-06 13:54

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Kun når jeg skriver - altså på _min_ skærm. Det, jeg sender ud,
> ombrydes korrekt hos modtager. - Det samme, når jeg sender til mig
> selv....

Så det du siger er at den rå teksteditor ikke holder sig inden for den
synlige margen. Knækker den på et eller andet tidspunkt, hvis du bare
bliver ved og ved med at skrive? Fx når du trykker mellemrum?

Prøv at forestille dig at du skal forklare mig problemet og jeg er
blind...

Din signatur er alt for lang.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-06 19:08

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Så det du siger er at den rå teksteditor ikke holder sig inden for den
> synlige margen.

Ja, Den 'synlige' margin er i Mozilla mail/news er sat til 'Fit to
window' og 'long lines' sat til linieskift ved 72 tegn, - altså så der
skulle blive linieskift, når teksten kommer til selve vinduets grænse.

> Knækker den på et eller andet tidspunkt, hvis du bare
> bliver ved og ved med at skrive? Fx når du trykker mellemrum?

Ja, når jeg har skrevet ca. 300 tegn - inkl. mellemrum, kommer der et
linieskift. Der sker ingen linieskift, når teksten kommer ud til
vinduets kant, når jeg trykker på mellemrumstasten.

Laver jeg så istedet for et manuelt linieskift, når jeg kommer til
vinduets kant og sender det til migselv, bliver der en tom linie mellem
hver linie. - Altså svarende til dobbelt linieafstand istedet for enkelt
linieafstand.

Jeg har prøvet med forskellige proportionalskrifter - Arial (MS), Arial
MT (Adobe), Zürich Roman, Helvetica Classic, URWImperial Sans og
Verdana. - Med alle disse får jeg linier på ca. 300 tegn før der kommer
et tvunget linieskift. - Jeg kan ikke få lov til at vælge ArialUnicode.ttf.

Vælger jeg Andale Mono, Courier, Profont eller Monaco, får jeg normal
linieskift, når teksten når ud til vinduets grænse.

Jeg har prøvet med følgende Text Encodings - Western (Latin 1), Western
(ISO-8859-1), Western (MacRoman), Western (ISO-8859-15), Nordic
(ISO-8859-10) og Windows 1252 og Unicode (UTF-8)

Jeg har også checket de forskellige Mozilla mapper, der er ingen 'font
file' / 'font cache file' eller lignende.

Problemet er det samme i WaMCom X 1.3.1 på OS X 10.3.9, Mozilla 1.7.13
på OS X 10.4.7 og Thunderbird på både 10.3.9 og 10.4.7. Og det er det
samme med WaMCom 1.3.1 på OS 9.2.2.

> Prøv at forestille dig at du skal forklare mig problemet og jeg er
> blind...

Er det bedre forklaret.?

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-07-06 19:12

> [...]

> linieskift. Der sker ingen linieskift, når teksten kommer ud til
> vinduets kant, når jeg trykker på mellemrumstasten.

Det lyder som om Mozilla har svært ved at beregne bogstavernes bredde
i de fonte du gerne vil bruge.

Kan du finde andre fællestræk for de fonte du bruger? OpenType, PC
fonte, fra bestemt leverandør? Har du et fontstyringsprogram inde?

> Problemet er det samme i WaMCom X 1.3.1 på OS X 10.3.9, Mozilla 1.7.13
> på OS X 10.4.7 og Thunderbird på både 10.3.9 og 10.4.7. Og det er det
> samme med WaMCom 1.3.1 på OS 9.2.2.

Jamen, det lyder for mig som om det er et problem specifikt for enten
dig eller din Mac eller dine programmer.

Har du ikke en 100% nyinstalleret Mac du kan teste på?

Din signatur er for lang.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-07-06 19:53

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det lyder som om Mozilla har svært ved at beregne bogstavernes bredde
> i de fonte du gerne vil bruge.

Det er efterhånden også dértil, jeg er nået...

> Kan du finde andre fællestræk for de fonte du bruger?

Alle er sans serif, alle er proportionalskrifter, alle er TrueType.

> OpenType,

Nej, alle er standard TrueType.

> PC fonte,

Mac only TrueType.

> fra bestemt leverandør?

Arial og Verdana er fra Microsoft
Arial MT er fra Adobe
URWImperial er fra Agfa/URW
Zürich er fra Adobe

> Har du et fontstyringsprogram inde?

På OS X 10.3.9 og 10.4.7 bruger jeg pt. Linotype FontExplorer 1.0.1 og
på OS 9.2.2 bruger jeg FontReserve 3.1.4

> Jamen, det lyder for mig som om det er et problem specifikt for enten
> dig eller din Mac eller dine programmer.
>
> Har du ikke en 100% nyinstalleret Mac du kan teste på?

Jeg har prøvet på en anden G4/450 med nyinstalleret 10.3.9 og WaMCom X
1.3.1 med de samme skrifttyper men uden fontstyringsprogrammer. - Samme
resultat, hvis der vælges en proportinal skrifttype i 'monospaced' feltet.

Og nøjagtig det samme med WaMCom 1.3.1 på en B&W G3/900mhz med en clean
OS 9.1. - Jeg mangler et par større diske til den, før jeg kan få OS X
på den maskine.

Og nøjagtig det samme på en PM 9600/350mhz med Mozilla 1.2.1 og en
fuldstændig clean OS 9.2.2. MEN - med Netscape 4.8/128bits er der ingen
problemer. - Jeg har lige fået sat to Atlas III 10k diske i den 'gamle
dreng'.

Jeg har været inde og kigge lidt på usynlige filer med FileBuddy både på
OS X og 9.2.2. Der ligger en del usynlige CVS mapper tilhørende de
forskellige Mozilla programmer - både under OS 9.x og X. - Ligger der
monstro en fontcache fil i en af dem?

Eller vil det hjælpe at slette font cache filerne under OS X helt, så
der dannes helt nye efter genstart?

I OS 9.x véd jeg, hvordan det kan rettes i en periode. - Her gælder det
om at slette alle usynlige filer, der har noget med .tmp, .temp, TM_,
TheVolumesxxxxx osv,, men problemerne kommer igen i løbet af et par dage...

> Din signatur er for lang.

Den diskussion har vi haft før, og den vil jeg ikke til at genoptage!

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-07-06 21:44

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Eller vil det hjælpe at slette font cache filerne under OS X helt, så
> der dannes helt nye efter genstart?

Næppe. Lav en fejlrapport hos Mozilla så de har en chance for at
fikse det.

> Den diskussion har vi haft før, og den vil jeg ikke til at genoptage!

Fint. Din signatur er for lang.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-06 02:19

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Næppe. Lav en fejlrapport hos Mozilla så de har en chance for at
> fikse det.

Det tror jeg, jeg vil gøre.

> Fint. Din signatur er for lang.

- Den bliver alligevel ændret i løbet af i år, når jeg får afviklet
resterne af min forretning...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-07-06 22:31

> [...]
> bliver ved og ved med at skrive? Fx når du trykker mellemrum?

> Prøv at forestille dig at du skal forklare mig problemet og jeg er

Hvis dfu stadig bruger tid på dert ku du kigge på at erik sender:

?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-07-06 23:50

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Hvis dfu stadig bruger tid på dert ku du kigge på at erik sender:

Problemet er svjkf på Eriks eksperimenter at Mozilla ikke regner
rigtigt med bogstavbredden. Han er blevet anbefalet at lave en
bugreport til Mozilla.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-07-06 22:00

> Problemet er svjkf på Eriks eksperimenter at Mozilla ikke regner
> rigtigt med bogstavbredden. Han er blevet anbefalet at lave en
> bugreport til Mozilla.

det gør den såvidt jeg husker hvis man dropper ovenstående. (det
gjorde en tidligere version i al fald)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-07-06 21:35

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hej igen...
>
> Det virker! - Tak for tippet!

Velbekomme.

Men kan du se at en enkelt linie af hvad du ville have, umiddelbart
gjorde mig i stand til at give dig et præcist og korrekt svar, og at
dine formodninger om at du kendte alle krinkelkrogene og havde sat
alting korrekt ikke var 100% rigtige :)

Nu har jeg så også brugt Mozilla i nok flere år end du har, så det
hjælper alt sammen.

Spørg endelig igen hvis du har andre ting - jeg har rodet med digital
signering på det sidste.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-06 21:47

Hej Thorbjørn

> [...]
> gjorde mig i stand til at give dig et præcist og korrekt svar, og at
> dine formodninger om at du kendte alle krinkelkrogene og havde sat

Hehe... - Det er jo lige netop det. - Jeg _har_ sat den korrekt -
altså brugt et fixed font for fixed font og ikke en proportional font i
fixed font, men jeg vidste ikke, den også kunne håndtere variable fonts
i fixed mode indstilligen. - Det kan Netscape ikke...

Men som du så også kan se af de sidste par indlæg, så virker det ad
h.... til, så jeg har valgt at gå tilbage til de foregående
indstillinger, og så give ZoomView +0,5x forstørrelse mere istedet for.

> Nu har jeg så også brugt Mozilla i nok flere år end du har, så det
> hjælper alt sammen.

Nu kom den jo også til Linux/Unix før den kom til Mac, så.....

> Spørg endelig igen hvis du har andre ting - jeg har rodet med digital
> signering på det sidste.

Ja, og det holder jeg mig fra indtil videre.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-07-06 22:25

> [...]

> i fixed font, men jeg vidste ikke, den også kunne håndtere variable
> fonts i fixed mode indstilligen. - Det kan Netscape ikke...

En font er en font.

Jeg kan stadigvæk ikke forstå hvad problemet er. Har du evnetuelt
mulighed for at tage et skærmdump af situationen (når du skriver, og
det endelige resultat) så man kan forholde sig til det.

Har ikke ARD.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-07-06 22:21

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Thorbjørn

> Hm, kan det køre med Apples Remote Desktop?

jep, ARD er VNC + noget andet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-06-06 18:04

Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> wrote:

> [...]
> har pillet den af igen.
>
> Så spørgsmålet er, hvordan ville I få GD 2 support, under Mac OS X

Gøre som dig. Jeg har installeret Entropy's PHP 4.4.1 på en server for
at kunne køre Joomla CMS og et galleri der krævede GD2. Det var en
kamp, men jeg fik det til virke. Jeg har tidligere installeret det på
andre servere, hvor det bare spillede med det samme.

Jeg har også haft lidt problemer med deres PHP 5, men jeg er da
overbevist om det nok skal virke for de fleste. Der er nok bare lidt
forskellige i opsætninger rundt omkring, og det er åbenbart nok til at
det kæntrer på nogen maskiner.

Hvis du ikke kan få deres installering til at virke, kan du evt. hente
hele kildekoden hos dem og selv kompilere det. Det vil nok komme til
at virke, men kræver lidt viden om tingene og vil sikkert tage en rum
tid.

> PS: Expression Engine har også brug for CAPTCHA understøttelse, er der
> nogen der ved hvordan man installerer det?

Det må da findes som et modul under Expression Engine, det er vist
ikke noget separat program eller udvidelse til PHP. Men jeg kan
selvfølgelig tage fejl.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 02-07-06 19:24

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:
> Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> wrote:

[klip]

> [...]
> overbevist om det nok skal virke for de fleste. Der er nok bare lidt
> forskellige i opsætninger rundt omkring, og det er åbenbart nok til at

Hmm, tak for hjælpen ... og øv, jeg havde troet der var en nem måde, men
det er der jo ikke altid her i livet :)

Egentlig mærkeligt, for der må da være mange der har OS X servere
kørende, og GD og GD 2 er da noget der bruges rigtig meget rundt om
kring.

Nå, i mellemtide prøvede jeg at hente GD 2 via Fink. Det er også
installeret fint (siger Fink), har du nogen anelse om, hvordan jeg
fortæller PHP, at GD 2 nu findes på maskinen?

Jeg ville virkelig sætte pris på, at få det til at spille sammen, måske
du kan kigge i dine instillings-filer, hvordan det er sat op?

Skal der sættes noget op i Server Manager, inde under Apache Moduler,
eller har det ikke noget med Apache at gøre

> Det må da findes som et modul under Expression Engine, det er vist
> ikke noget separat program eller udvidelse til PHP. Men jeg kan
> selvfølgelig tage fejl.

Ja, det har du ret i. Jeg kørte Expression Engine's Server-check fil,
som du kan se resultatet af her:

http://www.thefastlane.dk/wizard.php

Og der står det som om, at CAPTCHA er et modul på linie med GD og GD 2,
men det er det ikke, det er noget der bare fungerer, når Expression
Engine er installeret, sådan husker jeg det :)

På forhåd tak for din hjælp René.

Hilsen Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-07-06 08:45

> [...]

> Egentlig mærkeligt, for der må da være mange der har OS X servere
> kørende, og GD og GD 2 er da noget der bruges rigtig meget rundt om

Ja, jeg håber også at Apple vælger at inkludere en PHP med GD2 i næste
version af OS X. Det er jo noget nemmere.

> Nå, i mellemtide prøvede jeg at hente GD 2 via Fink. Det er også
> installeret fint (siger Fink), har du nogen anelse om, hvordan jeg
> fortæller PHP, at GD 2 nu findes på maskinen?

Hvis du har installeret GD2 via Fink må den da næsten også have
installeret en komplet PHP? Jeg mener at PHP skal kompileres med GD2
understøttelse, så man kan ikke bare fortælle PHP, at GD2 nu er
installeret. Jeg kan dog tage fejl.

Hvis den har installeret en ny PHP, så ligger den et sted i /sw og så
skal du pege Apache på den i Server Admin inde under Modules.

> Jeg ville virkelig sætte pris på, at få det til at spille sammen, måske
> du kan kigge i dine instillings-filer, hvordan det er sat op?

Hvis bare jeg vidste hvilken indstilling det er. Først skal du lige
undersøge om ikke Fink har installeret en ny PHP, og hvad stien er til
den. Så må vi se om vi kan få Apache til at bruge den.

Du kan lave en fil der hedder php_info.php med følgende indhold:

<?php phpinfo() ?>

og så kalde den fra din browser (http://www.ditdomæne.dk/php_info.php.
Her kan du se alt om din PHP, bl.a. version, hvor den ligger, hvilke
moduler der installeret osv.

> Skal der sættes noget op i Server Manager, inde under Apache Moduler,
> eller har det ikke noget med Apache at gøre

Det skal der. Den skal vide hvilken PHP den skal bruge.

> [...]
> men det er det ikke, det er noget der bare fungerer, når Expression
> Engine er installeret, sådan husker jeg det :)

Ja, jeg mener ikke det har noget med PHP at gøre som sådan.

--
Mvh.
René Frej Nielsen