Slette et tegn på mange linie
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-06 10:39

Hejsa,

Jeg leder efter et lille program, som kan tage en tekstefil og slette
et vist antal tegn i slutningen af alle linier i et dokument.

Helt specifikt har jeg en række EAN koder på 13 tegn. Jeg skal kun
bruge de 12 tegn og skal derfor have slette det sidste tegn på alle
linier.

Et GUI Mac OS X program vil være bedst, men et script i terminalen vil
også være ok. Faktisk vil et Windows program også være udemærket.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-06-06 10:44

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> [...]
>
> Et GUI Mac OS X program vil være bedst, men et script i terminalen vil
> også være ok. Faktisk vil et Windows program også være udemærket.

Hvis du ikke finder noget GUI, så er der vel perl i OSX så du kan
bruge følgende i terminalen:

perl -pe 's/.$//' gammelfil > nyfil

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-06-06 11:35

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Hvis du ikke finder noget GUI, så er der vel perl i OSX så du kan
> bruge følgende i terminalen:
>
> perl -pe 's/.$//' gammelfil > nyfil

Virker dét? Tror det skal være perl -lpe istedet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-06 11:51

> Virker dét? Tror det skal være perl -lpe istedet.

Det virker ihvertfald med lpe...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-06-06 11:41

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Virker dét? Tror det skal være perl -lpe istedet.

Ja, det burde virker. (kun testet på ikke-macosx-platform dog)

'$' matcher slutningen af linjen før newline-tegnet.

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice

Fra : Jon

Dato : 26-06-06 12:27

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Et GUI Mac OS X program vil være bedst, men et script i terminalen vil
> også være ok. Faktisk vil et Windows program også være udemærket.

Hvis du vil gjøre dette i et GUI-program, må du uansett scripte
littegrann, men f.eks. TextWrangler eller BBedit Light eller andre
teksteditorer som kan gjøre grep-søk kan også gjøre dette. Bruk samme
søkestrenger som de andre har gitt deg i dise programmers søk- og
erstatt-dialoger.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-06 23:51

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> teksteditorer som kan gjøre grep-søk kan også gjøre dette. Bruk samme
> søkestrenger som de andre har gitt deg i dise programmers søk- og

Det ved jeg, men grep har jeg desværre aldrig lært.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jon

Dato : 27-06-06 06:31

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det ved jeg, men grep har jeg desværre aldrig lært.

TextWranglers manual har en god grep-veiledning som gjør det mulig å
finne ganske godt ut av. Lykke til.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-06-06 08:04

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Det ved jeg, men grep har jeg desværre aldrig lært.

Det er ellers et godt projekt til en regnvejrsdag. Grep er et
temmeligt kraftigt værktøj til at finde strenge med.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-06-06 00:43

> Det er ellers et godt projekt til en regnvejrsdag. Grep er et
> temmeligt kraftigt værktøj til at finde strenge med.

Jeg har allerede projekter til de næste mange års regnvejrsdage

Men den er da noteret...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bech

Dato : 26-06-06 16:02

In article <him4n3-1hc.ln1@g4server.rfn.dk>,
spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) wrote:

> Helt specifikt har jeg en række EAN koder på 13 tegn. Jeg skal kun
> bruge de 12 tegn og skal derfor have slette det sidste tegn på alle
> linier.

Let i et regneark, her i NeoOffice, men jeg tror formlerne kan bruges
uændret i Excel:

Hvis dine koder er i tekstformat kan du bruge formel i nabokolonnen:
=VENSTRE(A1;12)

Hvis de er i talformat kan du bruge denne formel i nabokolonnen:
=HELTAL(A1/10)

--
Med venlig hilsen / Greetings

Martin Bech
mail: Fjern / remove XYZ

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-06-06 23:51

Martin Bech <bechX@iy.amz> wrote:

> [...]
> =VENSTRE(A1;12)
>
> Hvis de er i talformat kan du bruge denne formel i nabokolonnen:

Very nice! Det fungerer jo også. Perfekt, tak for tippet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen