USB vs FireWire
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-06-06 00:11

Hej,

hvad er jeres erfaring med at køre eksterne harddisk på enten USB eller
FireWire?

Bruger USB-baserede diske mere processortid end FireWire diske, i jeres
erfaring?

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org - antipartiet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Jesper

Dato : 25-06-06 00:35

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> [...]
> FireWire?
>
> Bruger USB-baserede diske mere processortid end FireWire diske, i jeres

Kig her, tallene taler for sig selv!

http://www.barefeats.com/usb2.html
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-06-06 01:06

On Sun, 25 Jun 2006 01:34:57 +0200, Jesper wrote:

> Kig her, tallene taler for sig selv!
>
> http://www.barefeats.com/usb2.html

Det siger sguda ikke noget om processortiden.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-06-06 01:07

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> hvad er jeres erfaring med at køre eksterne harddisk på enten USB eller
> FireWire?

Baseret på egne erfaringer bruger jeg altid Firewire hvis det er muligt.

--
Mvh Martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-06-06 01:08

On Sun, 25 Jun 2006 01:10:54 +0200, Peter Bjørn Perlsø wrote:

> hvad er jeres erfaring med at køre eksterne harddisk på enten USB eller
> FireWire?
>
> Bruger USB-baserede diske mere processortid end FireWire diske, i jeres
> erfaring?

Ja, jeg mærker ikke noget til overførsler via FireWire. USB mærkes.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-06-06 02:14

Hej Peter

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> hvad er jeres erfaring med at køre eksterne harddisk på enten USB eller
> FireWire?

Meget gode.

> Bruger USB-baserede diske mere processortid end FireWire diske, i jeres
> erfaring?

Tja, jeg har og har haft begge dele. Pt. har jeg bl.a. en Mercury 160gb
ren Firewire HD (WD 6Y160/8mb cache) og en noname USB+FW med 120gb HD
(Seagate 7200.7/8mb cache) - begge 3,5". Mine reelle erfaringer er, at
FW er ca. 30-50% hurtigere på begge end USB 1.1 og ca. 35-40% hurtigere
end USB 2.0 - målt på OS X 10.3.x og 10.4.x og +50% hurtigere på både
USB 1.1/2.0 på OS 9.2.2.

Desuden havde jeg en 40gb 5400rpm/8mb cache / 2.5" TravelStar USB
1.1/2.0. Den var ualmindelig sløv også i forhold til den lavere
diskhastighed. Det kommer især frem ved overførsel af store filer som
fx. AIFF/WAV musikfiler på +400mb/stk. og diskimages på 650/700mb. Ved
alm. databackup/overførsel var det lidt bedre men ikke meget.

Målt på
PowerMac G4/1,4ghz - OS X 10.3.9, 10.4.6, OS 9.2.2, 1,28gb RAM
PowerMac Dual G4/1,4ghz - OS X 10.3.9, 10.4.6, OS 9.2.2, 1,28gb RAM
- indb. USB 1.1 + USB 2.0 PCI kort.
PowerBook Pismo 500mhz - OS X 10.3.9, Os 9.2.2, 640mb RAM
- indb. USB 1.1 + FW
Blue&White G3/900mhz - OS X 10.3.9, OS 9.2.2, 768mb RAM
- indb. USB + Combo FW+USB 2.0 PCI kort
Beige G3/1133mhz - OS 9.2.2, 768mb RAM
- Combo FW+USB 2.0 PCI kort + seperat FW PCI kort
PowerMac 9600/350 - OS 9.2.2, 704mb RAM
- Combo FW+USB1.1/2.0 PCI kort

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jon

Dato : 25-06-06 07:02

> Mine reelle erfaringer er, at
> FW er ca. 30-50% hurtigere på begge end USB 1.1 og ca. 35-40% hurtigere
> end USB 2.0 - målt på OS X 10.3.x og 10.4.x og +50% hurtigere på både
> USB 1.1/2.0 på OS 9.2.2.

Mener du at det er samme hastighetsforskjell fra FW (400?) til både USB
1.1 og USB 2? Det er da vel ganske enkelt ikke mulig?

USB2 skal i alle fall være i samme størrelsesorden som FW 400, mens USB
1.1 skal være og er (ifølge egne upresise erfaringer, ikke målinger) i
en helt annen og mye, MYE langsommere klasse.

Med all respekt: Har du rotet med tallene her?
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-06-06 16:50

Hej Jon

Jon wrote:

> Mener du at det er samme hastighetsforskjell fra FW (400?) til både USB
> 1.1 og USB 2? Det er da vel ganske enkelt ikke mulig?

Deet står der jo heller ikke. - Der står, at FW400 (har kun FW400) er
op til 50% hurtigere end USB 1.1 og op til 40% hurtigere end USB 2.0. -
Alt er jo relativt, men jeg har forsøgt med flere typer filer. Små filer
går hurtigere og store filer meeeget langsommere på USB. - Jeg har
desværre ikke prøvet med nøjagtig de samme filer på alle tre typer, - så
ville tallene selvfølgelig være mere præcise.

> USB2 skal i alle fall være i samme størrelsesorden som FW 400, mens USB
> 1.1 skal være og er (ifølge egne upresise erfaringer, ikke målinger) i
> en helt annen og mye, MYE langsommere klasse.

USB 2.0 _er_ hurtigere end 1.1, men kommer slet ikke i nærheden af det,
som FW kan levere. - Det afhænger jo også af, hvor mange USB enheder,
der er aktive samtidig...

> Med all respekt: Har du rotet med tallene her?

Rodet? - det mener jeg ikke, men som sagt, var det de samme filer, jeg
havde brugt, ville en tidsmåling være langt mere præcis.

Problemet er jo, at et USB signal arbejder lidt i retning af et
'netværkssignal' og derved kommer i 'kø', og kun sendes, når der er
plads, mens et FW signal er et 'prefered' signal, der så at sige går
uden om 'køen'...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-06-06 18:32

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> 'netværkssignal' og derved kommer i 'kø', og kun sendes, når der er
> plads, mens et FW signal er et 'prefered' signal, der så at sige går

Det fattede jeg ikke en bønne af.

Hvor har du læst det henne?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-06-06 19:19

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det fattede jeg ikke en bønne af.

Jamen, så prøver vi nok engang... Et USB signal sendes serielt, så hvis
der er flere USB signaler på samme tid, vil de blive sendt i 'klumper'
som på et netværk. Dvs., hvis det tegnes grafisk, vil det være en
bølgende kurve med højere og lavere toppe...

Et FW signal sendes parallelt med en anelse forskydning, så hvis der
sendes flere fW signaler på én gang, vil alle signaler blive sendt
samtidig. - Grafisk tegnet en næsten vandret kurve...

> Hvor har du læst det henne?

bl.a. på Apples egne sider...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-06-06 19:45

> [...]

> sendes flere fW signaler på én gang, vil alle signaler blive sendt
> samtidig. - Grafisk tegnet en næsten vandret kurve...

Så du siger at Firewire er en parallel protokol (lidt lige som 8-bit
printerkabler)?

Hmmm, det er jeg ikke helt sikker på. Hvor mange ledere er der i et
firewirekabel?

> bl.a. på Apples egne sider...

Jeg tænkte mere hen i retning af et link eller to :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-06-06 21:04

> Så du siger at Firewire er en parallel protokol (lidt lige som 8-bit
> printerkabler)?
>
> Hmmm, det er jeg ikke helt sikker på. Hvor mange ledere er der i et
> firewirekabel?

Firewire er en serien bus. Men jeg tror ERS mener noget andet med
"parallelt".

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-06 01:43

Hej thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Så du siger at Firewire er en parallel protokol (lidt lige som 8-bit
> printerkabler)?

Tja, noget i den retning...

> Hmmm, det er jeg ikke helt sikker på. Hvor mange ledere er der i et
> firewirekabel?

Svjh. er der 64 i single pass og 128 i double pass, - eller hvad man nu
kalder det. Med single pass mener jeg et kabel, hvor man kun kan kopiere
den ene vej, og med double pass et kabel, hvor signalet kan gå begge veje.

> Jeg tænkte mere hen i retning af et link eller to :)

Jeg orker simpelthen ikke at pløje de mange hundrede artikler på Apples
forums igennem igen, og med mit syn vil det jo tage en hulens til tid...
- Jeg kan jo desværre ikke bare skimme en tekst igennem, når jeg er
afhængig af at bruge forstørrelse på.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-06-06 13:08

> [...]
> den ene vej, og med double pass et kabel, hvor signalet kan gå begge veje.

Det kaldes "simplex" når signalet kun går den ene vej og "duplex" når
det går begge veje.

Og iøvrigt er der kun 1 transmissionspar i FireWire. Det er en seriel
bus.

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-06-06 15:04

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Det kaldes "simplex" når signalet kun går den ene vej og "duplex" når
> det går begge veje.

Dvs Per Rønnes printer går både frem og tilbage? Det må gøre den svær
at fange.

> Og iøvrigt er der kun 1 transmissionspar i FireWire. Det er en seriel
> bus.

Det er snyd at diske op med facts.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-06-06 15:20

> Dvs Per Rønnes printer går både frem og tilbage? Det må gøre den svær
> at fange.

:D

> Det er snyd at diske op med facts.

Heh.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-06 16:36

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Dvs Per Rønnes printer går både frem og tilbage? Det må gøre den svær
> at fange.

hehe.

> Det er snyd at diske op med facts.

Hm, det har hverken noget med snyd eller facts at gøre. - Hvis det er
tilfældet, som Peter skriver, så vil man fx. ikke kunne sætte en
kopiering igang til flere eksterne enheder, der er koblet i kæde, - og
det kan man rent faktisk godt!

Man kan vel egentlig illustrere det sådan
_________Enhed A
_______Enhed B
________Enhed C

Alle tre går fra samme port på computeren, men i hver sin leder. - Det
er ihvertfald den måde, jeg har set det illustreret på...

Og selvfølgelig er BUS'en i computeren seriel, - ellers kunne man jo
ikke bare koble i kæde. Det parallelle kommer jo i selve den FW Bridge,
der sidder i selve den eksterne enhed, hvor signalet splittes op.

Og mht. antallet af ledere i et FW kabel, så vises det rent faktisk
bagpå de fleste indpakninger. - Det har de gjort på dem, jeg har set fra
både Sandberg, RS og Apple....

Fra : Jon

Dato : 26-06-06 21:22

> Alle tre går fra samme port på computeren, men i hver sin leder. - Det
> er ihvertfald den måde, jeg har set det illustreret på...

Det er fire signalledere i FW 400-standarden ifølge Wikipedia
(<http://en.wikipedia.org/wiki/Firewire>), og pin-out som bekrefter det
finnes på <http://www.interfacebus.com/Design_Connector_Firewire.html>.
Det er to tvistede par + strøm og jord (det siste kun i 6-pins plugg).

FW er en seriell protokoll, og hver enhet på bussen får dermed _ikke_
sitt eget lederpar, men derimot egne adresser, på en måte som er analog
med MAC-adresser. (Wikipedia: "All FireWire devices are identified by an
IEEE EUI-64 unique identifier (an extension of the 48-bit Ethernet MAC
address format)...")

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-06-06 21:04

> Det fattede jeg ikke en bønne af.
>
> Hvor har du læst det henne?

Jeg tror ERS prøver at fortælle at FW tillader Isochron overførsel, men
det gør USB ikke. :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-06-06 22:13

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Jeg tror ERS prøver at fortælle at FW tillader Isochron overførsel, men
> det gør USB ikke. :)

Det blev jeg heller ikke meget klogere af.

Er "isochron" (samme tid) overførsel at operativsystemet lader den
pågældende enhed få topprioritet på den fælles bus?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-06-06 23:24

> Det blev jeg heller ikke meget klogere af.
>
> Er "isochron" (samme tid) overførsel at operativsystemet lader den
> pågældende enhed få topprioritet på den fælles bus?

Så vidt jeg har forstået drejer isokron overførsel af data om at bussen
garanterer at en vis mængde data er overført indenfor et givent tidsrum.

Mere læsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/FireWire

http://en.wikipedia.org/wiki/Isochronous

http://www.wd-3.com/archive/1394IsochronousTransfersPart1.htm

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-06 02:08

Hej Peter

Dér var udtrykket!
mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 25-06-06 19:44

> Deet står der jo heller ikke. - Der står, at FW400 (har kun FW400) er
> op til 50% hurtigere end USB 1.1 og op til 40% hurtigere end USB 2.0. -

Vel, det betyr jo svært nær like stor forskjell, gjør det ikke? Ti
prosentpoeng forskjell er jo ikke mye, i alle fall ikke de
størrelsesordener det _burde_ være tale om.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-06 01:35

Hej Jon

Jon wrote:

> Vel, det betyr jo svært nær like stor forskjell, gjør det ikke? Ti
> prosentpoeng forskjell er jo ikke mye,

Det kan man selvfølgelig godt sige. Men fx. er 10% pr. minut lig med 6
sek. og 10% på 10 min. lig med 1 min....

> i alle fall ikke de størrelsesordener det
> _burde_ være tale om.

Indrømmet, forskellen burde være mindre mellem USB 2.0 og FW400. - Jeg
skulle måske lave nogle forsøg med de samme filer på de maskiner, jeg
har henvist til, men så skal jeg lige have repareret strømstikket til
min kombi USB/FW disk, - jeg er kommet til at træde på den, så den er
lidt flad.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-06-06 21:04

> Deet står der jo heller ikke. - Der står, at FW400 (har kun FW400) er
> op til 50% hurtigere end USB 1.1

Den skulel MEGET gerne være LANGT hurtigere end USB 1.1, da denne bus
kun har en båndbredde på 12 Mbps, modsat FireWire's 400!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-06 02:06

Hej Peter

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Den skulel MEGET gerne være LANGT hurtigere end USB 1.1,

Teori er et - praksis ofte noget ganske andet...

> da denne bus kun har en båndbredde
> på 12 Mbps, modsat FireWire's 400!

I praksis har jeg bemærket, at det kommer an på mange ting.
- Hvilke typer filer? - text, grafik, musik osv..
- Hvordan er de organiseret? - ligger alle filer i én enkelt mappe,
eller er der mange undermapper...
- Er filerne pakkede? - hvordan er de pakket, er det .img, .dmg, .zip,
.sit osv. - Er det CD eller DVD image filer, og hvordan er de lavet....

Jeg har lagt mærke til, at enkeltmapper selv med mange små filer går
væsentlig hurtigere end en enkelt mappe med mange underliggende mapper
med mange filer. Jeg har også bidt mærke i, at fx. at flytte CD/DVD
images går hurtigere end at flytte mapper med mange filer i samme str. -
fx. at flytte en mappe med 650mb digifotos går langsommere end at flytte
en Toast image fil med de samme billeder på.

Og så noget, jeg synes er ret besynderlig... At flytte en mappe med fx.
100 små tekstfiler på tilsammen 4-500kb til min daværende eksterne USB
1.1 2.5" disk var lige så hurtig som at flytte samme mappe via FW til en
ekstern 3.5" HD. - Det synes som om hastighedsforskellene først kommer
frem, når størrelsen kommer over 1mb...

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-06-06 13:08

> Hej Peter

> Teori er et - praksis ofte noget ganske andet...

> I praksis har jeg bemærket, at det kommer an på mange ting.
> - Hvilke typer filer? - text, grafik, musik osv..

Computeren er ligeglad hvilken type data den overfører. En datafil er en
datafil.

> - Hvordan er de organiseret? - ligger alle filer i én enkelt mappe,
> eller er der mange undermapper...

Det der årvirker en kopierings proces er dels mængen af data, del hvor
mange små filer det er delt op i.

> - Er filerne pakkede?

Her ingen indflydelse på kopiering.

> [...]

> med mange filer. Jeg har også bidt mærke i, at fx. at flytte CD/DVD
> images går hurtigere end at flytte mapper med mange filer i samme str. -

Det sidste er korrekt. Jo færre filer dataen er samlet i, jo mindre
arbejde skal CPU'en lave for at holde styr på dataens destination.

> fx. at flytte en mappe med 650mb digifotos går langsommere end at flytte
> en Toast image fil med de samme billeder på.

Ja.

> [...]
> 1.1 2.5" disk var lige så hurtig som at flytte samme mappe via FW til en
> ekstern 3.5" HD. - Det synes som om hastighedsforskellene først kommer

Ja, fordi så kan båndbredden rent faktisk udnyttes til noget.

Udover der er 2,5" diske som oftest langsommere end 3,5" diske. Jfr.
rotationshatigheden.

Fra : Jon

Dato : 26-06-06 15:51

> Her ingen indflydelse på kopiering.

Bortsett altså fra at det er raskere - som regel - å kopiere en stor
(evt. pakket) fil enn mange små. F.eks. til min flash-disk [*] går det
mange ganger raskere.

[*] Jeg er fullt klar over at Flash har sine egne problemer som
forstørrer effekten av dette, men det illustrerer noe generelt likevel.

Problemet oppstår når et filsystem tvinges til å opprette massevis av
filer med tilhørende metadata, kanskje til og med kataloger og
underkataloger. Dét forsinker.

Men ellers har du selvsagt rett, bits er bits.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-06-06 21:14

> Jeg tror ERS prøver at fortælle at FW tillader Isochron overførsel, men
> det gør USB ikke. :)

USB2 gør. ESR er vist ude på tynd is, igen...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 25-06-06 21:50

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> USB2 gør. ESR er vist ude på tynd is, igen...

Det har du sku ret i. Det vidste jeg ikke.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-06-06 17:24

> [...]

> Alle tre går fra samme port på computeren, men i hver sin leder. - Det
> er ihvertfald den måde, jeg har set det illustreret på...

Det er forkert...

> Og selvfølgelig er BUS'en i computeren seriel, - ellers kunne man jo
> ikke bare koble i kæde. Det parallelle kommer jo i selve den FW Bridge,
> der sidder i selve den eksterne enhed, hvor signalet splittes op.

Hvad er så din forklaring på SCSI?

> Og mht. antallet af ledere i et FW kabel, så vises det rent faktisk
> bagpå de fleste indpakninger. - Det har de gjort på dem, jeg har set fra
> både Sandberg, RS og Apple....

Du kan jo snyde og kigge på antallet af ben på stikkene...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH