Problemer med .zip filer
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-06-06 09:46

Jeg er rendt ind i et rigtigt træls problem. Hvis jeg har lavet en .zip
fil, kan den ikke pakkes ud - der kommer til slut denne fejlmelding: Kan
ikke dekomprimere arkivet aaa.zip til "Skrivebord. (Fejl 1 - handling
tillades ikke).

Problemet opstår uanset om jeg forsøger at åbne den på en gammel G4, en
ibook og en PB - og når filen bliver sendt videre til en PC-bruger meldes
der også fejl der. Nogle gode ideer til hvad der kan gøres?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-06-06 13:05

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Nogle gode ideer til hvad der kan gøres?

Hvad komprimerer du med? Finder eller et program?
Hvad er rettighederne på den originale fil?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-06 16:45

Hej Frank

Frank Løkkegaard wrote:
> [...]
> fil, kan den ikke pakkes ud - der kommer til slut denne fejlmelding: Kan
> ikke dekomprimere arkivet aaa.zip til "Skrivebord. (Fejl 1 - handling

Bruger du Finder til at zippe med? - Jeg har flere gange oplevet det
samme på både 10.3.x og 10.4.x. Når man zipper kommer der godt nok en
.zip fil, men når man pakker den ud, får jeg samme fejl. - Forsøger jeg
så med StuffIt Expander eller StuffIt Deluxe, får jeg at vide, at filen
ikke kan pakkes ud, fordi den ingen data indeholder. - Åbner jeg så .zip
filen med fx. BBEdit eller TextWrangler er den _helt_ tom med undt. af
3-4 firkanter øverst til venstre. - Prøver jeg så at se indholdet i
Filebuddy, er den også tom pånær de samme 3-4 firkanter eller andre
underlige tegn.

> Problemet opstår uanset om jeg forsøger at åbne den på en gammel G4, en
> ibook og en PB - og når filen bliver sendt videre til en PC-bruger meldes
> der også fejl der. Nogle gode ideer til hvad der kan gøres?

Tja, forsøg med StiffIt Standard 10.x eller hvis du vil ofre pengene på
det, så StuffIt Deluxe 10.1.x.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-06-06 08:41

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> writes:

> Problemet opstår uanset om jeg forsøger at åbne den på en gammel G4, en
> ibook og en PB - og når filen bliver sendt videre til en PC-bruger meldes
> der også fejl der. Nogle gode ideer til hvad der kan gøres?

Kan du ikke lave et lille eksempel som man kan kigge på?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-06-06 12:50

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> on fredag 23. juni 2006 at 17:45
+0100 wrote:
>Bruger du Finder til at zippe med?

Ja, men den åbner jo bare Stuffit??

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-06-06 13:53

Hej Frank

Nej, StuffIt installeres ikke længere med OS X. Så det er Finder selv,
der har fået den mulighed for at zippe filerne, og det er det, der er
problemet.
mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-06-06 12:49

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) on fredag 23. juni 2006 at 14:05
+0100 wrote:
>Hvad komprimerer du med? Finder eller et program?
>Hvad er rettighederne på den originale fil?

Via Finders mulighed for at oprette et komprimeret arkiv -det har fungeret
før.
Der er ingen rettighedsbegrænsninger på den originale fil.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-06-06 12:50

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) on lørdag 24. juni 2006 at
9:41 +0100 wrote:
>Kan du ikke lave et lille eksempel som man kan kigge på?

Jo, selvfølgelig.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-06-06 17:29

> Jo, selvfølgelig.

eventuelt også lige nævne i forbifarten hvor man kan kigge på det henne?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-06-06 14:50

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> on lørdag 24. juni 2006 at 14:53
+0100 wrote:

>Nej, StuffIt installeres ikke længere med OS X. Så det er Finder selv,
>der har fået den mulighed for at zippe filerne, og det er det, der er
>problemet.

Ehhh, jeg har da stuffit liggende, og mener da bestemt at det er den der
bruges?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jon

Dato : 25-06-06 15:28

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Ehhh, jeg har da stuffit liggende, og mener da bestemt at det er den der
> bruges?

Den installeres ikke lengre som standard, men det er jo godt mulig du
har den liggende. Det er systemet selv som lager og ekspanderer .zip.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-06-06 17:04

Hej Frank

Frank Løkkegaard wrote:

> Ehhh, jeg har da stuffit liggende,

så må du selv have installeret den. Jeg har den ikke fra start på en
clean 10.3.9 på min Pismo...

> og mener da bestemt at det er den der bruges?

Mig bekendt er det Diskutility/Diskværktøj, der foretager zipning via
Finder. - Det er ihvertfald den, der er aktiv, når jeg forsøger med at
zippe via Finder...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-07-06 23:31

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Mig bekendt er det Diskutility/Diskværktøj, der foretager zipning via
> Finder. - Det er ihvertfald den, der er aktiv, når jeg forsøger med at
> zippe via Finder...

Diskværktøj kan ikke håndtere zip filer, det er
"/System/Library/CoreServices/BOMArchiveHelper.app" der håndterer zip.

hvilket lib og dets oprindelse den anvender har jeg ikke på stående
fod overblik over.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-06-06 17:32

> [...]

> Ehhh, jeg har da stuffit liggende, og mener da bestemt at det er den der

Du ryger åbenlyst ud på et vildspor, hvis du fortsætter i ERS's
supportråd. Dit problem er jo ikke om du bruger Finder eller StuffIt til
at zippe med. Det er ved unzip det opstår.

Hvorfor følger du ikke Thorbjørn tråd/råd med at lave et eksempel, som
vi andre kan se/afprøve, for at komme videre i dit problem.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-06-06 23:00

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) on søndag 25. juni 2006 at 18:31
+0100 wrote:

>Hvorfor følger du ikke Thorbjørn tråd/råd med at lave et eksempel, som
>vi andre kan se/afprøve, for at komme videre i dit problem.

Det gør jeg også - jeg har bare holdt weekend for første gang i rigtig
lang tid, og derfor ikke været ret meget i nærheden af mac'en.
Men i morgen går det løs igen - der er mange artikler der skal skrives og
afleveres inden sommerferien (og dermed et behageligt liv i Alsace)
begynder om to uger

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-06-06 13:52

Frank Løkkegaard on mandag 26. juni 2006 at 0:00 +0100 wrote:

jeg skal bare lige have fundet et sted at smide filen op - problemet er
ikke konstant. En af de filer der er bøvl med er på omkring 200 MB

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-06-06 15:06

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> writes:

> jeg skal bare lige have fundet et sted at smide filen op - problemet er
> ikke konstant. En af de filer der er bøvl med er på omkring 200 MB

Du kan eventuelt sende den direkte til mig - adressen er gyldig.

Bøvser jeres ftp-server, så brug gmail direkte.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-06 16:37

Hej Frank

- Også gerne til mig. brug denne adresse <erikrichard_NOSP@M_gmail.com>.
mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-06-06 21:31

Der er sendt en fil afsted - er sgu ret spændt på om du kan se hvad der er
galt.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-06-06 18:36

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> writes:

> Der er sendt en fil afsted - er sgu ret spændt på om du kan se hvad der er
> galt.

Den er ikke helt nem at få fat på - har prøvet et par gange, men når
det tager en time så er man sårbar :)

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 28-06-06 21:03

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) on onsdag 28. juni 2006 at
19:35 +0100 wrote:
>Den er ikke helt nem at få fat på - har prøvet et par gange, men når
>det tager en time så er man sårbar :)

ja, det var det jeg lige havde ved hånden - via min bærbare og
debil-telefon - og sådan er det de næste par uger, da jeg befinder mig i
Tjetejnien - her er nu meget roligt
Men progblemet er netop at der er nogle, der gerne vil have min fil, og
jeg kan ikke komme hjem til basisfilen…

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-06-06 21:46

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> writes:

> ja, det var det jeg lige havde ved hånden - via min bærbare og
> debil-telefon - og sådan er det de næste par uger, da jeg befinder mig i
> Tjetejnien - her er nu meget roligt

Du er nogen år for sent på den - det er i Afghanistan der er krig nu.

Nå, men imellemtiden er det lykkedes mig at hente kræet, og winzip og
unzip vil ganske rigtigt ikke kendes ved den - så et eller andet
mystisk er der da galt.

Men det viste sig at "jar" (som er et javaprogram til at håndere
zip-filer med) godt ville spise den, og pakke filerne ud.

Så er spørgsmålet om du vil have jeg genpakker det og sender det til
dem der skal have det, eller om de har adgang til en nmaskine med Java
SDK (det kunne fx være en Mac OS X maskine).

Specifikt er kommandoen i Terminal.app:

jar xvf Turist.zip

og den pakker så ud i nuværende folder.

(og iøvrigt er jeg glad for det ikke er mig der uploaer 200 Mb via
mobiltelefon, uha det må koste).

Håber det får skub i sagerne :)

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 28-06-06 23:14

22:45 +0100 wrote:
>Så er spørgsmålet om du vil have jeg genpakker det og sender det til
>dem der skal have det, eller om de har adgang til en nmaskine med Java
>SDK (det kunne fx være en Mac OS X maskine).
Arrr jeg er lidt langsom- jeg vil gerne have en genpakning. Nå, men
klokken er også mange, og min tolk Igår mener at vi stadig skal drikke
lidt vodka - her hedder den Bamskja - eller noget i den stil - der er
ihvert fald sådan det udtales

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 28-06-06 23:11

22:45 +0100 wrote:

>(og iøvrigt er jeg glad for det ikke er mig der uploaer 200 Mb via
>mobiltelefon, uha det må koste).

Det gør det givetvis også, men jeg skal heldigvis ikke selv betale

Bare send filen til presseservice@spymac.com, so er alt i orden - og 1000
tak, det har været en kæmpehjælp!

>Håber det får skub i sagerne :)

Det gør det!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-07-06 06:57

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> writes:

> Bare send filen til presseservice@spymac.com, so er alt i orden - og 1000
> tak, det har været en kæmpehjælp!

Så fik jeg gjort det færdig. Jeg er da glad for at jeg udtrykkeligt
bad om et lille eksempel - tænk hvis ud havde lavet et stort! Uha.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-07-06 08:44

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) on tirsdag 4. juli 2006 at
7:57 +0100 wrote:
>Så fik jeg gjort det færdig. Jeg er da glad for at jeg udtrykkeligt
>bad om et lille eksempel - tænk hvis ud havde lavet et stort! Uha.

Tusinde tak for hjælpen - det er sgu stort (aarhhg, ku' ikk' la' vær')

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-07-06 10:59

> Tusinde tak for hjælpen - det er sgu stort (aarhhg, ku' ikk' la' vær')

Uden at have kigget mere på det end som så, bemærkede jeg at din fil
var cirka 4 bytes mindre end min. Det kunne forklare problemet, hvis
der er klippet af indholdsfortegnelsen.

Prøv evnetuelt at lave din zip fil næste gang med "zip" i Terminal.app
- den er ikke så slem. Ex "zip -r fil.zip dir/*"

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-07-06 12:44

11:58 +0100 wrote:
>Prøv evnetuelt at lave din zip fil næste gang med "zip" i Terminal.app
>- den er ikke så slem. Ex "zip -r fil.zip dir/*"

det vil jeg gøre - det andet her er sgu alt for bøvlet.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-07-06 13:09

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> writes:

> det vil jeg gøre - det andet her er sgu alt for bøvlet.

Pjat med dig - hvorfor tror du du har en Mac? Det er da fordi du SKAL
klikke klikke :)

Noget helt andet er at hvis du tit skal sende filer hjem, at du måske
kunne have glæde af enten en ftp server eller en webdav dims (ligesom
..mac - måske endda bare .mac?)

Hvad siger lægen?

http://bigfoot.com/~thunderbear