Mac til videoredigering
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 21-06-06 22:08

Hejsa
Jeg skal ha` en Mac til undervisningsbrug - til videoredigering med iMovie.
Jeg har ca. 12 - 14.000 incl. moms til rådighed.

Jeg har tænkt på en iMac 2.0GHz Intel Core Duo - er det et fornuftigt valg?

Mvh. Bo

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-06-06 03:08

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> Jeg har tænkt på en iMac 2.0GHz Intel Core Duo - er det et fornuftigt valg?

Bestemt et godt valg. Men en MacBook kan jo også have sine fordele som
mobilt redigeringsudstyr, dog med det minus at harddisken er langsommere
og grafikkortet ikke er så kraftigt som i iMac'en.

--
Mvh Martin

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 22-06-06 16:11

> Bestemt et godt valg. Men en MacBook kan jo også have sine fordele som
> mobilt redigeringsudstyr, dog med det minus at harddisken er langsommere
> og grafikkortet ikke er så kraftigt som i iMac'en.

På skolen har vi en gammel Mac - gennemsigtig rød sag hvor som vi har brugt
engang imellem. Vi har også brugt PCere og de har da også været nogenlunde.
Nu vil jeg investere i noget hvor slutproduktet er en video-dvd/cd skive
med den redigerede video og hvor hele processen køre glidende og unden noget
tilbehørs-bøvl eller diverse nødløsninger Dem kan jeg ofte godt selv
leve med, men kolleger og elever har brug for noget udstyr som fungerer hele
vejen igennem.

Og med iMac`en er jeg på rette spor - håber jeg!!!
Der er ikke råd til ekstra programmer, men er det ikke rigtigt at de
nødvendige programmer til videoredigering og dvd-lagring er en del af
softwarepakken?

Mvh. Bo

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-06-06 19:34

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> [...]
> Der er ikke råd til ekstra programmer, men er det ikke rigtigt at de
> nødvendige programmer til videoredigering og dvd-lagring er en del af

De programmer du har brug for er en del af iLife pakken som følger med
en iMac.

Jeg synes at Apple efterhånden har en ret stabil programpakke i iLife 5
og iLife 6. Det kører uden de store problemer, men video udgør jo store
datamængder og især iDVD er fortsat tung at danse med. (Sikkert ikke i
forhold til datamængden, men i forhold til brugernes forventning, er
iDVD sløv til at reagere og ikke særligt intuitivt opbygget.) Det kan
give utilfredse brugere på trods af at programmet gør det den bør.

--
Mvh Martin

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 22-06-06 19:56

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> [...]
> Der er ikke råd til ekstra programmer, men er det ikke rigtigt at de
> nødvendige programmer til videoredigering og dvd-lagring er en del af

Det er de. Der medfølger iMovie HD og iDVD, som sagtens kan klare
opgaverne. De er desuden lige til at gå til, så skoleelever bør sagtens
kunne klare det uden synderlig hjælp.

--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 22-06-06 22:03

> Det er de. Der medfølger iMovie HD og iDVD, som sagtens kan klare
> opgaverne. De er desuden lige til at gå til, så skoleelever bør sagtens
> kunne klare det uden synderlig hjælp.

Lyder godt - iMovie HD, er det stort set det samme som det "gamle" iMovie?
Jeg går ud fra at jeg bør vælge 1Gb Ram (1X1 Gb el. 2x512 Gb) og ATI Radeon
med 256Mb SDRAM - ik!

Hilsen Bo

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-06-06 13:50

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> Lyder godt - iMovie HD, er det stort set det samme som det "gamle" iMovie?
> Jeg går ud fra at jeg bør vælge 1Gb Ram (1X1 Gb el. 2x512 Gb) og ATI Radeon
> med 256Mb SDRAM - ik!

Der er sket meget med iMovie siden ver. 1, men de sidste versioner
ligner meget hinanden. Men på trods af det ser det ud til at ver. 6
alligevel kan en del nye ting: bla. realtime effekter.

Ram er godt, meget ram er meget godt!

--
Mvh Martin

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 24-06-06 10:28

> Ram er godt, meget ram er meget godt!

Yeps - I know!!!

Tak for alle svarene - lige til sidst inden jeg investere - hvor bør jeg
købe?

Mvh. Bo