Info: 2 GB Ram til MacBook kr. 1.498,-
Fra : Johnny Louis

Dato : 17-06-06 17:16

shg Computers
1024 MB DDR2-667, SODIMM 200 pins, CAS5 - SCM-SOD2667/1G Kr. 749,-.

Fungerer fint.

Johnny Louis

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-06-06 22:08

Johnny Louis <1010@FJERNDETTEprivat.dk> wrote:

> shg Computers
> 1024 MB DDR2-667, SODIMM 200 pins, CAS5 - SCM-SOD2667/1G Kr. 749,-.
>
> Fungerer fint.

CAS5 - det forklarer det hele. Pr megabyte er det en god værdi, men det
vil sløve din Mac (normen er CAS3, jo lavere des hurtigere).

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Johnny Louis

Dato : 17-06-06 23:19

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> CAS5 - det forklarer det hele. Pr megabyte er det en god værdi, men det
> vil sløve din Mac (normen er CAS3, jo lavere des hurtigere).

Ville du, alt andet lige, give kr. 3.900,- (prisen hos Apple Store) for
2 GB CAS3 Ram fremfor kr. 1.500,- for 2 GB CAS5 Ram.

Johnny Louis

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 18-06-06 01:18

Johnny Louis <1010@FJERNDETTEprivat.dk> wrote:

> Ville du, alt andet lige, give kr. 3.900,- (prisen hos Apple Store) for
> 2 GB CAS3 Ram fremfor kr. 1.500,- for 2 GB CAS5 Ram.

Umidelbart nej, men nu har jeg heller ikke reget på eller foretaget
benchmarks af hvor meget langsommere computeren bliver...

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 18-06-06 22:05

Johnny Louis <1010@FJERNDETTEprivat.dk> wrote:

> Ville du, alt andet lige, give kr. 3.900,- (prisen hos Apple Store) for
> 2 GB CAS3 Ram fremfor kr. 1.500,- for 2 GB CAS5 Ram.

Du kan skam få Kingston RAM, som Kingston anbefaler lige præcis til
Macbook'en for 1727, og det også for 2 GB.
Kan ikke lige se det umiddelbart, men de er så vidt jeg husker CAS3.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=181861
--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-06 22:40

On 2006-06-18 23:04:57 +0200, mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com (Mikkel Westh
[2740]) said:

> [...]
> Macbook'en for 1727, og det også for 2 GB.
> Kan ikke lige se det umiddelbart, men de er så vidt jeg husker CAS3.

Crucial RAM til MacBook er også CL5 (CAS Latency, som de kalder det).
Betyder det virkelig så meget?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 19-06-06 00:38

> Crucial RAM til MacBook er også CL5 (CAS Latency, som de kalder det).
> Betyder det virkelig så meget?

Svært at sige, når vi ikke har nogle benchmarks der tester ex. CAS3
contra CAS5.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 19-06-06 10:41

> Crucial RAM til MacBook er også CL5 (CAS Latency, som de kalder det).
> Betyder det virkelig så meget?

Ok, synes bare ikke umiddelbart at kunne finde deres RAM på EDBpriser
via søgning.
Men i praksis gør det vist absolut intet, og den forskel der måske er,
er så marginal, at det er ligegyldigt.
Har rodet med overclocking på nogle af mine Windows computere, og dér
kunne jeg ikke måle eller mærke forskel.

Helt FYI kunne jeg heller ikke i praksis mærke forskel på ydelsen, hvis
jeg satte mine RAM-moduler til Dual Channel. Men den havde dog dedikeret
grafikkort, så måske kan det mærkes på Macbooken.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-06 13:23

On 2006-06-19 11:40:58 +0200, mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com (Mikkel Westh
[2740]) said:

> Ok, synes bare ikke umiddelbart at kunne finde deres RAM på EDBpriser
> via søgning.

Jeg tror ikke de er med. EDBpriser omfatter langt fra alle butikker.
Desuden er det stort set kun danske butikker, og Crucial er vel
amerikansk. Jeg har også hørt en del kritik af, at butikker reklamerer
med falsk lave priser på EDBpriser. Når man vil købe, har de måske ikke
lige den vare, men en tilsvarende, der er lidt dyrere. Jeg har nu ikke
selv været ude for det, og jeg bruger ofte selv EDBpriser, da de finder
butikker, jeg ikke selv anede eksisterede.

> [...]
> Har rodet med overclocking på nogle af mine Windows computere, og dér
> kunne jeg ikke måle eller mærke forskel.

Sådan er det jo tit. En teoretisk forskel kan ofte slet ikke mærkes i praksis.

> Helt FYI kunne jeg heller ikke i praksis mærke forskel på ydelsen, hvis
> jeg satte mine RAM-moduler til Dual Channel. Men den havde dog dedikeret
> grafikkort, så måske kan det mærkes på Macbooken.

Det siger de jo. Apple sælger jo også gerne MacBook Pro med kun et
RAM-kort, men MacBook sælges kun med parrede RAM-kort af samme grund.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 22-06-06 09:00

> [...]
> selv været ude for det, og jeg bruger ofte selv EDBpriser, da de finder
> butikker, jeg ikke selv anede eksisterede.

Det har jeg været ude for nogle gange efterhånden. Det er enormt
frustrerende, hvis man skal bruge en vare inden for en tidsramme. Sidst
det skete var det Vildepriser.dk (går nu under navnet Computerne.dk (som
jeg bortset fra det har glimrende erfaringer med), som påstod, de havde
en vare på lager, men ikke havde det, hvorefter jeg måtte vente i lidt
over 10 dage, hvor de ikke svarede på opkald eller mails. Det endte
fandeme med, at de sendte den til mig, selvom jeg havde afbestilt den
over en uge inden. Desuden var prisen ca 40 kroner højere end EDBpriser.

Så på trods af gode erfaringer med Computerne.dk, skal jeg aldrig handle
med det foretagende igen. Sendte brænderen retur, da jeg havde bestilt
andetsteds (og ikke ville finde mig i den "service").

Er ellers meget opsat på at prøve nye butikker hver gang, specielt de
mindre butikker, så de også kan komme godt i gang.

> Sådan er det jo tit. En teoretisk forskel kan ofte slet ikke mærkes i praksis.

> Det siger de jo. Apple sælger jo også gerne MacBook Pro med kun et
> RAM-kort, men MacBook sælges kun med parrede RAM-kort af samme grund.

og derfor venter jeg også med at købe, til budgettet tillader 2*1 GB.
Mine erfaringer fortæller mig desuden, at man ikke skal være ukritisk
og/eller nærig når det kommer til RAM, ellers bliver det sgu hurtigt
ustabilt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-06 16:57

> Crucial RAM til MacBook er også CL5 (CAS Latency, som de kalder det).
> Betyder det virkelig så meget?

Lantency på DDR2 er højere end på DDR, DDR2 med CL5 er ganske
almindeligt for DDR2.

Derudover er vi ovre i flueknepepri afdelingen.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-06-06 11:30

Johnny Louis <1010@FJERNDETTEprivat.dk> wrote:

> Ville du, alt andet lige, give kr. 3.900,- (prisen hos Apple Store) for
> 2 GB CAS3 Ram fremfor kr. 1.500,- for 2 GB CAS5 Ram.

AppleStore flår dig når det gælder RAM! Køb dem et andet sted.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk