Dell fladskærme på Macs
Fra : Mogens V.

Dato : 17-06-06 10:07

Jeg har hørt der kan være problemer med Dell fladskærme på Mac, specielt
med DVI. Har selv en 17" Dell analog-only på min G4; virker fint.

Efter denn weekend kommer jeg til at have enten Geforce3 eller ATI
Radeon 7000 i min G4, men køber måske senere enten en MacMini eler en
MacIntelMini, og ret snart en Dell 1680x1050 skærm, og vil s'fø'li' godt
undgå potentielle problemer. Nogen der kan be/afkræfte?

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-06-06 10:20

Mogens V. wrote:
> [...]
> MacIntelMini, og ret snart en Dell 1680x1050 skærm, og vil s'fø'li' godt
> undgå potentielle problemer. Nogen der kan be/afkræfte?

Jeg har en 24" delle og den virker fint med min old gamle forældede
powerbook g4 1,33 ghz.

JonB

Fra : Mogens V.

Dato : 17-06-06 13:19

Jon Bendtsen wrote:

> Jeg har en 24" delle og den virker fint med min old gamle forældede
> powerbook g4 1,33 ghz.

Lyder godt. Du bruger så DVI, gætter jeg på...
Din G4 er altså ikke så forældet som min, det er en 400Mhz; får dog i
denne WE en dual 450 sat i - når jeg altså får opdateret firmware...
Vidste ikke du også kørte Mac, troede det mest var Linux.

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-06-06 15:13

Mogens V. wrote:

> [...]
> denne WE en dual 450 sat i - når jeg altså får opdateret firmware...
> Vidste ikke du også kørte Mac, troede det mest var Linux.

Jeg bruger DVI.
Jeg bruger også stadig meget linux, men jeg ville have en bærbar som
kunne bruge wifi og kunne sleep uden at jeg skulle slås med den. Og så
er mac jo pæne. Min næste bliver nok også en mac, selvom at jeg savner
en docking station.

JonB

Fra : Henrik Enslev

Dato : 17-06-06 19:14

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

Min næste bliver nok også en mac, selvom at jeg savner
> en docking station.

Hej
Jeg har set en docking til en iBook, så de findes.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-06-06 09:45

Henrik Enslev wrote:
> Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:
>
> Min næste bliver nok også en mac, selvom at jeg savner
>
> Hej
> Jeg har set en docking til en iBook, så de findes.

Det er ikke en rigtig docking station. Det er en addon ting
som sættes på siden. En rigtig docking station sidder nedenunder
og kan endda indeholde PCI og formodentlig også harddiske.

Desuden virker den samme på flere modeller.

JonB

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-06 13:48

Mogens V. skrev:

> Nogen der kan be/afkræfte?

Jeg oplever engang imellem, at min Dell 2405WFP går i sort, men den
tænder omgående igen. Det sker dog også under Windows, så jeg ser det
ikke som et decideret Mac-problem. Faktisk så har jeg hverken skærm
eller computere mistænkt, men snarere den DVI-switchbox, som skærmen
og computerne er koblet på.

På jobbet har vi en Dell 3007WFP koblet direkte på en G5 (2.0 Dual
Core PPC), og den blinker aldrig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-06-06 15:13

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> ikke som et decideret Mac-problem. Faktisk så har jeg hverken skærm
> eller computere mistænkt, men snarere den DVI-switchbox, som skærmen

Det har jeg aldrig oplevet med min

JonB

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-06 19:52

Jon Bendtsen skrev:

> Det har jeg aldrig oplevet med min

Jeg tror som sagt også, at det har noget med den switch-boks at gøre.

I øvrigt så har jeg lige opdaget, at Dell er kommet med en 2407WFP.
Den har samme fod som 3007WFP, men er så "kun" en 24" som 2405.
Gad vide, om 2407 har HDCP-support. Det har 3007WFP nemlig, men
2405WFP har ikke, hvilket ægrer mig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 18-06-06 22:05

> [...]
> Den har samme fod som 3007WFP, men er så "kun" en 24" som 2405.
> Gad vide, om 2407 har HDCP-support. Det har 3007WFP nemlig, men

HDCP? Har lige læst en lille smule om det, og er det ikke en smule
overkill, ligefrem at "kryptere" (eller hvad den nu gør) sit
billedsignal? Hvem skulle dog stjæle det?
--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-06-06 07:41

Mikkel Westh [2740] <mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> HDCP? Har lige læst en lille smule om det, og er det ikke en smule
> overkill, ligefrem at "kryptere" (eller hvad den nu gør) sit
> billedsignal? Hvem skulle dog stjæle det?

Det kunne f.eks. være du selv ville stjæle signalet for at optage en HD
film.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-06 14:45

Mikkel Westh [2740] skrev:

> HDCP? Har lige læst en lille smule om det, og er det ikke en smule
> overkill, ligefrem at "kryptere" (eller hvad den nu gør) sit
> billedsignal? Hvem skulle dog stjæle det?

De fleste digitale enheder så som parabolreceivere, DVD-afspillere osv.
med en DVI-udgang, har HDCP-beskyttelse og har skærmen ikke det, kan
du ikke se signalet, medmindre du forsøger at knække HDCP-beskyttelsen.

Prøv evt. at læse denne tråd:
<http://groups.google.com/group/dk.teknik.tv+video/msg/cc3646daac4a307>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 19-06-06 21:07

> [...]
> med en DVI-udgang, har HDCP-beskyttelse og har skærmen ikke det, kan
> du ikke se signalet, medmindre du forsøger at knække HDCP-beskyttelsen.

Ah, på den måde. Forstod det sådan, at du ville have HDCP-understøttelse
i din skærm, så folk ikke kunne aflæse billedet :) Så er der vist tale
om paranoia :d

Vidste slet ikke, det fandtes. Troede bare, der var ren DVI, ingen
paranoio fra producentens side. Men det vel lidt ligesom Macro-filter på
DVD-film.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-06 22:10

Mikkel Westh [2740] skrev:

> Forstod det sådan, at du ville have HDCP-understøttelse i din
> skærm, så folk ikke kunne aflæse billedet :) Så er der vist tale
> om paranoia :d

Godt nok er jeg lidt små-paranoid, men ikke så meget :D

> Men det vel lidt ligesom Macro-filter på DVD-film.

Det er noget i den retning ja. Producent-paranoia, som stort
set udelukkende gør livet mere besværligt for dem, som forsøger
at være ærlige.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-06 18:07

On 2006-06-17 11:07:24 +0200, "Mogens V."
<mogensv@NOSPAMvip.cybercity.dk> said:

> [...]
> MacIntelMini, og ret snart en Dell 1680x1050 skærm, og vil s'fø'li'
> godt undgå potentielle problemer. Nogen der kan be/afkræfte?

Hej Mogens,

Har selv arbejdet med grafisk arbejde på en 20" Dell™ UltraSharp™
2007WFP i 3-4 mdr og farverne er virkelig gode. Den kan iøvrigt drejes
i portrætformat hvilket jeg har haft stor nytte af ved bla. plakat
arbejde - se iøvrigt <http://www.afgang2006.dk> Det eneste jeg
savner er at den automatisk roterer ens desktop når skærmen drejes. Jeg
har ikke oplevet nogle problemer med den. Kører iøvrigt over DVI.

Se iøvrigt en Mac-specifik anmeldese af Dell's 24" TFT på
<http://www.barefeats.com/lcd.html>. Alt i alt kan jeg kun anbefale den
- i hvert fald 20" udgaven (og nej jeg er Mac-mand og arbejder IKKE for
Dell )
--
Mange venlige hilsner

Anders Baden Nielsen
// typofonic.com

Fra : Mogens V.

Dato : 18-06-06 13:15

Jeg ytrede:
> [...]
> MacIntelMini, og ret snart en Dell 1680x1050 skærm, og vil s'fø'li' godt
> undgå potentielle problemer. Nogen der kan be/afkræfte?

Godt at høre om erfaringer med forskellige Dell modeller/størrelser.
Ca. det samme jeg har set på c.s.m.s, så jeg vil shoppe med god ro...

--
Kind regards,
Mogens V.

From Apple's definition of blog:
"A weblog: blogs run by twenty-something Americans
with at least an unhealthy interest in computers."

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-06-06 18:44

Mogens V. <mogensv@nospamvip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> MacIntelMini, og ret snart en Dell 1680x1050 skærm, og vil s'fø'li' godt
> undgå potentielle problemer. Nogen der kan be/afkræfte?

Endnu en positiv tilbagemelding:

Jeg har bruger en Dell 2405FPW på en MDD G4 dual 867 med et ATI Radeon
9600 over DVI. Ingen problemer overhovedet, og jeg kan godt anbefale
skærmen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen