MC-ulykke ved Værløse på 16'eren?
Fra : Morten Christensen

Dato : 19-06-01 21:58

Hej NG.
En af mine kammi'er ringede lige og fortalte, at der var sket en forfærdelig
mc-ulykke på motorvej 16 ved Værløse kl 22:15.
Det skulle efter hvad han kunne se, være en sort GSX 750R, samt 8-9 biler
:_/

Håber ikke der er sket noget :-/

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Niels S.

Dato : 20-06-01 07:34

Morten Christensen skrev

> Håber ikke der er sket noget :-/

Desværre jo. Berlingske skriver:

<CITAT>
En 31-årig motorcyklist mistede tirsdag aften livet, da han med høj fart
kørte ind i en bil på Hillerødmotorvejen ved Store Hareskov.
Ulykken skete, da to biler netop var kommet op på motorvejen fra en
tilkørsel og den ene var trukket ud for at overhale den anden.
Motorcyklisten - der ifølge vidner kørte med meget høj fart - nåede ikke at
bremse ned og kørte op i den overhalende bil. Den 31-årige mand blev slynget
af motorcyklen, ramte rækværket og faldt så omkring otte meter ned på en
vej, der går under motorvejen.

Motorcyklisten fik blandt andet revet det ene ben helt af ved ulykken og
blev dræbt på stedet, oplyser Gladsaxe Politi.

Flere personer måtte bagefter have psykologhjælp af Falck

</CITAT>

Med tanke på de efterladte
--
Niels S.
VFR800FI

Fra : origo@earthling.net

Dato : 20-06-01 07:46

"Niels S." <HondaVFR@krudt.dk> wrote in message

> Med tanke på de efterladte
Ja.

Men også en ny advarsel til oss andre. Det er ikke kun de små veie som kan
være farlige

JS

Fra : Anders

Dato : 20-06-01 10:00

> Men også en ny advarsel til oss andre. Det er ikke kun de små veie som kan
> være farlige
>
> JS

Korrekt! Jeg blev overhalet på motorvejen forlende dag - jeg kørte i en
madkasse - af en fyr på en Fireblade og jeg vil skyde farten til at have
været 200+ . Det var lige før jeg trak ud lige foran ham for da jeg
overvejde at gøre detr var han kun en lille prik i bakspejlet. Men da jeg
selv kører MC så ved jeg jo hvor stærkt man kan køre og jeg tøvede derfor
lige.. jeg nåede kun at trække bilen et par cm. til siden før jeg træk mig
ind på min bane igen. Men det var nok il at han forsøgte at bremse ned,
hvilket han slet, slet ikke kunne nå..... så han passerede med dykkende
forhjul !

Havde jeg ikke slev været MV billist så tror jeg han havde været død
idag..... og enndu værre, måske var JEG kommet til skade forbi HAN var et
fjols! Man kører ikke 200+ på en relativt trafikeret motorvej!

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-06-01 10:41

> Men også en ny advarsel til oss andre. Det er ikke kun de små veie som kan
> være farlige
> JS

Ja specielt når man læser "samt 8-9 biler". Den overhalende (der blev påkørt
af mc'en) og den overhalede er kun 2. De resterende var det bare dem der sov
i timen og ikke opdagede at der var sket et uheld ... Klokken 22 kan der da
ikke være meget trafik tilbage på den strækning (Kører det oftest kun selv i
dagtimerne)

For den døde kan skylden for ulykken jo være ligegyldig, men vi andre må
holde den i baghovedet - og at det mest er os det går udover når det går
galt.

/A

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-06-01 12:47

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sov
> i timen og ikke opdagede at der var sket et uheld

Kørte de alle sammen galt? Og var det fordi de sov? Det var ikke sådan at de
øvrige implicerede var dem som bagefter skulle have krisehjælp? En mc der
kører godt over 200 lægger sig ikke bare stille ned når den tilter, dele af
den kan komme langt omkring, blev de øvrige impliceret fordi de blev ramt af
mc dele?

Rittig
(Med tanker til de efterladte. Og til alle andre: Pas nu på derude, jeg tror
faktisk at farten KAN dræbe)

Fra : John Thomsen

Dato : 05-07-01 20:45

On Wed, 20 Jun 2001 13:47:15 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>(Med tanker til de efterladte. Og til alle andre: Pas nu på derude, jeg tror
>faktisk at farten KAN dræbe)

Farten som sådan kan ikke dræbe....
Men idioten - for det må han bestemt kaldes her - kører jo totalt
uansvarligt, og derfor er hans bortgang næppe det store tab...

Uanset om han kører +200 eller blot 40, så kører han for stærkt når
han ikke er i stand til at forudse hvad der sker - eller kan ske -
foran ham, og i hvert fald reagere på det....

Ulykken skete åbenbart på det sted - lige ud for AB - hvor
Hareskovvejen på en bro går hen over dels vejen Skovbrynet, dels
S-togslinien. De to biler er så kommet ned fra Ring 4, og det er der
jævnthen mange der gør. Mens motorvejen i øvrigt netop er "færdig" med
et stort blødt sving langs Værebroparken.

Tilkørslen og svinget er forresten modsat rettede, hvilket også
forsinker (!) det øjeblik hvor bilisterne får "noget" i bakspejlene...

Så de to bilister har derfor ikke en gang haft en chance for at "se
motorcyklisten som en prik i det fjerne", og derved har han også bragt
*deres* manøvremuligheder i fare - med det fatale resultat.

Man kan selvfølgelig begræde de efterladte, men det ligner nu et
oplagt selvmord....

Venligst
John - som bor i umiddelbar nærhed af det skete...

Fra : origo@earthling.net

Dato : 05-07-01 21:10

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Men idioten - for det må han bestemt kaldes her - kører jo totalt
> uansvarligt, og derfor er hans bortgang næppe det store tab...
Det var da litt av en kommentar. Neppe et stort tap for hvem? Han familie og
venner er neppe enig. Formentlig kjørte han uansvarlig, men vi vet ikke med
100% sikkerhet hva som skjedde.

> så kører han for stærkt når
> han ikke er i stand til at forudse hvad der sker - eller kan ske -
> foran ham, og i hvert fald reagere på det....
Jada, men der har vi alle - i større eller mindre grad - vært på et eller
annet tidspunkt. Nå skal vi ikke til å bli så forb***** skinnhellige igjen.

JS

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 05-07-01 22:47

Helt enig!
Nu har jeg tilfældigvis en arbejdskollega, der var gode venner med den
afdøde og for hende er "hans bortgang" et stort tab. Jeg vill ønske at folk
kunne holde op med at fyre sådan dumsmarte bemærkninger rundt på denne
nyhedsgruppe.

Jeg siger ikke, at grunden til ulykken ikke ligger hos den afdøde, men
derfor kan man alligevel godt have respekt for vedkommendes minde OG i det
mindste have respekt for de efterladtes sorg.

Hvis der er nogle der burde stå sammen og som bør være klar over, at
frygtelige ting kan ske meget hurtigt derude i trafikken, så er det vist
medlemmerne af denne nyhedsgruppe. Vi er et udsat folkefærd og kan alle
risikere ikke være her i næste uge - og det behøver ikke være p.g.a. vores
egne fejltagelser.

Henrik Nedergaard (AKA Toshido)
http://www.nedergaard.com
Suzuki SV 650 SX - Yellow (AKA Frk. Solvej)
AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
AROS# 07, DMCN# 121, MCTC# 134504, DMC# 05779

IGroup for dk.fritid.motorcykel - http://www.dfm.igroups.dk

Fra : Trille

Dato : 06-07-01 21:54

Jeg er helt enig i overstående mail..

Man kan ikke forudsige ulykker og det er ikke den afdødes skyld.

Tænk at du kan kalde ham selvmorder, tosse osv uden at ane en brik. Det er
ikke rart at for de efterladte at miste og få sådan en mail fra dig.

Trille"Toshido - AROS MotorCykel Klub" <henriknedergaard@hotmail.com> wrote
in message news:9i2n72$h3k$1@sunsite.dk...

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 06-07-01 01:02

> Farten som sådan kan ikke dræbe....
> Men idioten - for det må han bestemt kaldes her - kører jo totalt
> uansvarligt, og derfor er hans bortgang næppe det store tab...

Hvorfra ved du han kørte totalt uansvarligt? Hvar du der selv da det skete?
Der er mange ting der har indflydelse på ansvarligheden.

> Uanset om han kører +200 eller blot 40, så kører han for stærkt når
> han ikke er i stand til at forudse hvad der sker - eller kan ske -
> foran ham, og i hvert fald reagere på det....

Forudse? Skal man kunne forudse at en idiot trækker ud til overhaling med 45
km/t på en motorvej? Så vender vi lige alle ansvar i alle ulykker om her i
Danmark. Det er i virkeligheden også min skyld at jeg bragede ind i siden af
en bil sidste år, på motorcykel - jeg kunne jo bare have forudset at idioten
ville se mig direkte i øjnene i 4 sekunder, hvorefter han ville køre ud
foran mig nårjeg er 5 meter fra ham. Klart.

> Så de to bilister har derfor ikke en gang haft en chance for at "se
> motorcyklisten som en prik i det fjerne", og derved har han også bragt
> *deres* manøvremuligheder i fare - med det fatale resultat.

Nej, bilisten der overhaler på et sted uden sigtbarhed er idiot - han er til
fare og ulempe for motorcyklisten. Man kaster da heller ikke sin bil ud i en
overhaling med 30 km/t på en landevej, på vej opad en uoverskuelig bakketop.
Er det så den modkørendes skyld hvis der sker et uheld?

> Man kan selvfølgelig begræde de efterladte, men det ligner nu et
> oplagt selvmord....

Nej, det ligner uoverlagt mord fra bilistens side, idet han handler uden at
orientere sig. Der er ikke påkørselsret i Danmark...

Mvh
Steen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 06-07-01 00:19

"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> wrote in message
> Hvorfra ved du han kørte totalt uansvarligt? Hvar du der selv da det
skete?

snip....

> Nej, bilisten der overhaler på et sted uden sigtbarhed er idiot - han er
til
> fare og ulempe for motorcyklisten.

Iogmed at vi heller ikke vet presis hva bilen foretok seg, skal man vel også
være en smule varsom med å legge skylden over på bilen. Eller?

JS

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 06-07-01 01:51

> Iogmed at vi heller ikke vet presis hva bilen foretok seg, skal man vel
også
> være en smule varsom med å legge skylden over på bilen. Eller?

Joda, jeg prøvede blot at komme med en alternativ forklaring. Vidner så
bilen trække ud i overhaling med måske 45 km/t - det er da ikke så
forsvarligt uden udsyn bagud?

Mvh
Steen

Fra : Jan Petersen

Dato : 20-06-01 16:34

> Men også en ny advarsel til oss andre. Det er ikke kun de små veie som kan
> være farlige

Er det ulykken hvor overskriften i Ber.Tid. löd paa motorcyklist körte
op bag i bil?

Var det ikke närmere den bagerste bil der trak ud i MC'en? Det kunne
godt lyde som en der var holdt op med at kigge sig over skulderen!

Mvh Jan Petersen

Fra : Pein

Dato : 20-06-01 17:41

Jan Petersen skrev ...

>Var det ikke närmere den bagerste bil der trak ud i MC'en?

Det er muligt at bilisten har skylden, men på den anden side, skal man
(forhåbentlig) lede længe efter en mere uforsigtig motorcyklist, at dømme
efter billederne og beskrivelsen.
--
Mvh. Niels Pein

Fra : Armand

Dato : 21-06-01 00:11

Pein <niels@pein.dk> skrev i en
> Jan Petersen skrev ...
> Det er muligt at bilisten har skylden, men på den anden side, skal man
> (forhåbentlig) lede længe efter en mere uforsigtig motorcyklist, at
> dømme efter billederne og beskrivelsen.

- - - Og selvom at han skulle "have ret", så nytter det ham ikke noget
lige nu :-|

Og det er deri at baggrunden til eftertanke ligger: Det drejer sig om at
kunne køre igen i morgen og ikke om hvem der "har ret" idag

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-06-01 18:08

"Jan Petersen" <jp_sdrj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Var det ikke närmere den bagerste bil der trak ud i MC'en? Det kunne
> godt lyde som en der var holdt op med at kigge sig over skulderen!

Du har højst sandsynlig ret, nogen glemte nok at orientere sig ordentligt
bagud, men Poloen ser ud til at være ramt (hårdt) klokkerent bagfra, så
enten sov motorcyklisten, eller også havde han for meget fart på til at
kunne nå at få hastigheden bragt langt nok ned inden sammenstødet. Med de
skader på Poloen må der ved sammenstødet have været en væsentlig
hastighedsforskel.
Nu ved jeg godt man ikke skal overfortolke pressebilleder, men den der sko
som ligger på asfalten... Man kører vel ikke motorcykel med den hastighed
iført bal-sko, gør man? For så er man da sikker på at gå i stykker.

Rittig

Fra : Jesper FA

Dato : 20-06-01 22:07

Claus Rittig wrote:

> Nu ved jeg godt man ikke skal overfortolke pressebilleder, men den der sko
> som ligger på asfalten... Man kører vel ikke motorcykel med den hastighed
> iført bal-sko, gør man? For så er man da sikker på at gå i stykker.

Den tænkte jeg også lidt over. Der er jo ikke blevet sagt noget om om han
kørte i tynde sommerbukser og jakke eller fuld læderdress med rygbeskytter
og det hele.. om det så ville have nogen betydning i dette tilfælde er så
selvfølgeligt noget andet. ~200 km/t og 10m fald ned på asfalt kan aldrig
være rart.

--
Jesper
CBR600F4

Fra : Søren L Hansen

Dato : 20-06-01 22:08

"Jan Petersen" <jp_sdrj@hotmail.com> skrev i en > Var det ikke närmere den
bagerste bil der trak ud i MC'en? Det kunne
> godt lyde som en der var holdt op med at kigge sig over skulderen!
Det er der mange der aldrig er begyndt på. Selv når man kører i bil,
specielt i weekenden, hvor der er mange "amatører" ude, sker det tit at
nogen trækker ud, eller ligger i ydersporet uden at holde sig orientert
bagud. Man kan kende det ved det lille ryk det giver i bilen når de begynder
at trække ind til højre. Igen uden at orientere sig. Det er farligt at
færdes i trafikken.

Søren. Også beklagende over ulykken. Og alle ulykker.

Fra : Armand

Dato : 21-06-01 20:14

Søren L Hansen <lindholt@person.dk> skrev i en
> "Jan Petersen" <jp_sdrj@hotmail.com> skrev i en

> Det er der mange der aldrig er begyndt på. Selv når man kører i bil,
> specielt i weekenden,

Ang. lokaliteten (som jydsk jyde i Jylland!):
Hillerød-motorvejen? Skulle det ikke til overflod være ved én af de
korte tilkørselsveje, hvor der af samme grund er vigepligt for den
"ankommende" trafik???

--
Armand.

Fra : boe

Dato : 21-06-01 21:14

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Ang. lokaliteten (som jydsk jyde i Jylland!):
> Hillerød-motorvejen? Skulle det ikke til overflod være ved én af de
> korte tilkørselsveje, hvor der af samme grund er vigepligt for den
> "ankommende" trafik???

Nix - det er eet sted hvor der er en lang accelerationsbane, som ender i en
afkørsel - altså man skal foretage ét vognbaneskift for at komme ind på
motorvejens 1. vognbane og endnu et vognbaneskift for at komme ud i
motorvejens 2. vognbane. Jeg vil påstå, at selvom mc'en har kørt 200+, så
har bilen fører ikke set sig en skid for, når man tager de store skader på
bilen i betragtning. Selv med hastighed på 200+ når man altså at bremse
meget op blot ved at slippe gashåndtaget. Og i følge avisen, havde han fart
nok på til at hans ben blev revet af, så jeg tror ikke på, at han har nået
at bremse noget som helst. Desuden kørte jeg forbi stedet her til aften, og
der var ingen synlige bremsespor efter en mc - uden at jeg dog skal være
skråsikker, jeg standsede jo ikke for at kigge efter

Bo, VF1000F

Fra : Christian Stidsen

Dato : 21-06-01 21:44

<SNIP>
Selv med hastighed på 200+ når man altså at bremse
> meget op blot ved at slippe gashåndtaget.
<SNIP>

Der blev på et tidspunkt optaget en film fra tanken af en Honda BlackBird -
til brug i et bilmagasin på DR1.
På køreturen ned ad Autobahnen bremser MC'isten på et tidspunkt ned fra ca.
260 til 100 for ikke køre op bag i en bil.
Personligt vil jeg sige, at hastigheden falder temmelig hurtigt - men jeg
skal ikke gøre mig klog på det.
- det er dog en meget god illustration af, hvor hurtigt farten kan tages af!

Filmklippet er til DL på nettet - kan dog ikke lige huske adressen!

M.v.h.

Christian

--
FZS600

Fra : Søren L Hansen

Dato : 21-06-01 22:55

"Christian Stidsen" <christian@stidsen.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal ikke gøre mig klog på det.
> - det er dog en meget god illustration af, hvor hurtigt farten kan tages

Tjae, men det ændrer jo ikke ved at måske har bilisten set sig for, men ikke
forudset/regnet med at der kom en maskine med +200 eller hvad der nu skal
til for at lave den slags ravage. Og det er det der er op til MCisten eller
andre der vil køre stærkt at regne med. Måske har han set sig bagud for at
kigge efter politi, vi ved det ikke... Det er desværre vand på møllen om at
(for høj) fart dræber...

Fra : boe

Dato : 21-06-01 23:13

Søren L Hansen <lindholt@person.dk> wrote in message

> Tjae, men det ændrer jo ikke ved at måske har bilisten set sig for, men
ikke
> forudset/regnet med at der kom en maskine med +200 eller hvad der nu skal
> til for at lave den slags ravage.

Rigtigt, og dermed har bilisten ikke overholdt færdselslovens bestemmelser
om at udvise agtpågivenhed. Jeg håber så bare ikke, at den bilist nogensinde
tager til Tyskland, hvor den slags hastigheder er hverdagskost. Uanset hvor
hurtigt andre kører eller hvor tåbeligt de opfører sig i trafikken, så
fritager det ikke andre for ansvar.

Og det er det der er op til MCisten eller
> andre der vil køre stærkt at regne med.

Ja, det kan vi jo se her...selvom det ikke burde være sådan. Hvis man ikke
på et helt snorlige stykke motorvej er i stand til at bedømme om en mc kører
250 eller 80 km/t, så bør man holde sig til at gå på sine ben.

Måske har han set sig bagud for at
> kigge efter politi, vi ved det ikke...

Hvis han har set sig tilbage, så har han ikke kørt over 200, vil jeg mene.
Jeg synes ikke det er særligt nemt at foretage den slags manøvrer med dén
hastighed.

Det er desværre vand på møllen om at
> (for høj) fart dræber...

Ja, desværre.

Jeg vil lige pointere, at jeg ikke synes det er særligt smart at køre så
hurtigt som tilfældet tilsyneladende er her, men jeg ville pare lige tage
afstand fra de, som mener at skylden 100% bør tillægges den, der kører for
hurtigt. Det er muligvis helt ude i hampen, men jeg forestiller mig at denne
ulykke er sket ved, at to biler er kørt ud fra accelerationsbanen samtidig
og med lav fart. Den bageste er så fortsat direkte ud i 2. vognbane for at
forsøge en overhaling - uden at se sig for. Det ser jeg jo hver eneste dag
på vej ad Holbækmotorvejen når jeg kører på arbejde.

Bo, VF1000F

Fra : Tom Karlsson - Remov~

Dato : 22-06-01 09:15

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-06-01 12:58

>Rent teoretisk måske, men praksis er det jo umuligt at kompensere for
>ekstreme situationer som denne. Det er jo netop motorcykelisten der skaber
>den farlige situation ved at lave en hastighedsoverskridelse på noget
>der ligner +100%.
> /T CBR600F4

Jeg synes det er "farligt" at være så kategorisk.

Hvi vi nu antager at bilerne kommer ind på motorvejen med måske kun 70
km/t. Den bagerste er utålmodig og overhaler og bliver ramt af
motorcyklisten der måske "kun" kører 140 km/t (Meget almindelig march fart i
andet spor for både biler og motorcykler på den tid af dagen). Vidner har da
ret i at motorcyklist kom "helt vildt hurtigt" i forhold til deres egen
fart. Men hvis vidnet ikke er en chauffør med øjnene på speedometere kan de
kun relatere det til deres egen fart .Desuden er det jo en kendsgerning at
motorcykler er svære at fartbestemme.

Det jeg vel hen til er at vi ikke kender hændelsesforløbet. Det vi ved er
at en bilist foretager et vognbaneskift og bliver ramt af motorcyklisten.

Med udgangspunkt i skaderne ved vi også at fartforskllen mellem de to
køretøjer var betydelig i sammenstødsøjeblikket. Men motorcyklisten kan han
jo også have panikket da bilen kom ud foran ham og stort set ikke have nået
at bremse. Så skal der ikke særlig stor hastighedsforskel til inden for at
give store buler. (Bare kig på en personbil der er bakket ind i en lygtepæl
med 20km/t )

Det kan selvfølgelig godt være motorcyklisten der har kørt 200+ iført
gummisko og konditøj men det kan ligeså vel have været som min hypotese.

Men konklusionen er nok at begge parter har en hvis skyld for at ulykken
skete. Motorcyklisten har formodenligt kørt alt for stærkt efter forholdene
(uden at jeg tør gætte op en hastighed) og bilisten har ikke orienteret sig.
Og det der så må lande i baghovet er at det er motorcyklisten der gik mest
udover.

/A

Fra : Niels S.

Dato : 22-06-01 13:08

Anders Majland skrev

> Og det der så må lande i baghovet er at det er motorcyklisten der gik mest
> udover.

Han mærker det dog ikke mere, hvorimod både bilisten (uagtet
skyldsspørgsmålet) og de efterladte har problemer i lang tid bagefter, nogle
for al tid.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Thomas

Dato : 22-06-01 13:19

> [...]
>
> Han mærker det dog ikke mere, hvorimod både bilisten (uagtet
> skyldsspørgsmålet) og de efterladte har problemer i lang tid bagefter,

Hrmf! Så de skal være kede af at de ikke var så "heldige" at de også omkom
ved ulykken???

Fra : Niels S.

Dato : 22-06-01 13:26

Thomas skrev

> Hrmf! Så de skal være kede af at de ikke var så "heldige" at de også omkom
> ved ulykken???

Det var godt en fordrejning der ville noget. Hvor skrev jeg at det var
heldigt for ham at han omkom?
Selv hrmf.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Thomas

Dato : 22-06-01 13:45

> Thomas skrev

> Det var godt en fordrejning der ville noget. Hvor skrev jeg at det var
> heldigt for ham at han omkom?
> Selv hrmf.

Endnu mere "hrmf" og lidt "kremt"
Det skrev du ikke, men du skrev "Han mærker det dog ikke mere, hvorimod både
bilisten .. lider".

Fra : Niels S.

Dato : 22-06-01 16:42

Thomas skrev

> Det skrev du ikke, men du skrev "Han mærker det dog ikke mere, hvorimod
både
> bilisten .. lider".

Nemlig! Ikke et ord om at han var heldig, for det er da det sidste det er
når man skal herfra i utide :-I Men derimod en kommentar til Anders Majlands
udemærkede indlæg om hvordan vi maler fanden på væggen uden at have kendskab
til de reelle fakta. Der har været hypoteser fremme om mc-isten som en 200+
raket, og der har været andre hvor bilisten er kørt skråt ud fra
tilkørselsbanen og direkte over i 2. vognbane uden hoved-drejning. Anders
gør regnskab til sidst og dertil knytter jeg så kommentaren om at vi ikke må
glemme dem der står tilbage med problemerne. Der er en tendens til ofte kun
at fokusere på den afdøde.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Morten Christensen

Dato : 25-06-01 23:45

"Tom Karlsson - Remove NOSPAM" <tk@babylon5.dkNOSPAM> wrote in message
On Fri, 22 Jun 2001, boe wrote:
Det er motorcykelisten der skaber situationen. Derfor må han også bære
ansvaret og de konsekvenser der følger heraf.

Det er tragisk og sørgeligt, at der omkom en motorcykelist i tirsdags, men
i denne situation mener jeg overvejende ansvaret ligger hos den omkomne
(han kører afgjort hurtigere end han kan nå at standse).
Dermed ikke sagt, at der stadig er en hær af sindsyge bilister der synes
de kan tillade at trille ud fra en ubetinget vigepligt med 30km/t, skifte
vognbane uden at orientere sig, lave et venstre sving ind foran en
modkørende osv.

I torsdags, 2 dage efter ulykken ar jeg til endelig vurdering med min mc,
efter at have importeret den hjem, og fået på plader.
Ved denne vurdering, var der en eller anden fra bilinspektionen med.
Og denne herre er jo en af dem, som gennemgår smadrede køretøjer, hvor der
har været dødsfald til følge heraf.
Han havde selv været med derude, og være med til de tekniske opmålinger
efter ulykken.
Vi kom netop til at snakke om det, fordi han kunne se på min kåbe, om at den
havde været nede at ligge på et tidspunkt.

Han fortalte, at der var kommet 2 biler op fra denne tilkørsel.
Forrest kørte en Uno, og dernæst en Polo.
uno'en kører meget langsomt, og da bilerne kommer op til selve motorvejen,
trækker Polo'en med ca. 45 km/t ud i 2.baneposition for at foretage en
overhaling.
Da føreren af polo'en er kommet ud, og i fuld gang med overhalingen, opdager
han den bagfra kommende mc, bremser og trækker ind i siden på Uno'en for at
gøre plads til mc'en.
Desværre er det for sent, for i samme sekund brager mc'en ind i røven på
Polo'en, hvis bagende bliver skubbet 81 cm ind, mcisten bliver slynget op
over bilerne, lander på vejbanen og kurer hen mod autoværnet.
Ved autoværnet står de velkendte 4-kantprofiler som "ben" til selve
autoværnet.
Mødet mellem mcist og autoværn gør, at mcisten mister sit ben. Det bliver
revet over fra hofteskålen og ned til skridtet. Mcisiten falder herefter 8
meter ned på kørebanen neden under, og dør (lægelig vurdering) af blodtabet
få sekunder efter.

De øvrige tekniske undersøgelser viser så, at forinden sammenstødet med
Polo'en er der målt 83m bremsespor fra baghjulet af mc'en. Der forelå på det
tidspunkt ikke fuldt bevis for, om forhjulet havde afgivet tydelige
bremsespor, derofr har de (teknikerne) endnu heller ikke kunnet fastslå den
korrekte hastighed, men synsmanden., som fortalte dette, mente umiddelbart
at den havde været over 170 km/t. Efterfølgende har mc'en (hvorledes vides
ikke) kuret eller fløjet og landet ca 300m væk fra det punkt, hvor
sammenstødet skete.

Hvorvodt, om mcisten var i læder eller goretex eller festtøj, skal jeg lade
være usagt, men der blev sagt, at hans køredragt var revet ligeså fint over,
ligesom resten af benet var, ved sammenstødet med profiljernet på
autoværnet.
Så hvor skoen på billedet stammer fra, skal jeg lade være usagt, men tror
næmere, at den er fra en af bilerne.

Og med disse ord, vil jeg afslutte med at høfligt kondolere til både afdøde
og efterladte.

Tænk jer godt om, før i vrider øret, eller bare kører pænt, og andre knap så
pænt.

--
Ærbødigst,
Morten, GSX600F

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-06-01 19:14

"Morten Christensen" <mochr@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har været dødsfald til følge heraf.
> Han havde selv været med derude, og være med til de tekniske opmålinger

Takker for informationen.
Det er altid rart at få nogle nøgterne facts på bordet som man kan forholde
sig til, så ammestuehistorier og løse gætterier ikke bliver det der kommer
til at dann grundlag for ens færden i trafikken.

Jeg føler med motorcyklisten og hans efterladte!
Imidlertid mener jeg at kunne uddrage to ting af ulykken. Uanset hvor
hurtigt man kører, er man meget skrøbelig som motorcyklist, og man skal gøre
alt hvad man kan for at undgå kollisioner. Især hvis man kører over 170,
måske skulle man endda give sig til at overveje hvor mange steder det er
"det værd" at køre så stærkt ude i trafikken. Den anden ting jeg vil udlede
er, at hvis en bilist kan finde på at trække ud til overhaling på en
motorvej med 45 km/t, så er denne bilist et dumt svin. Nu er bilisten så
også et dumt svin med et liv på samvittigheden. Jeg håber da ikke han får
sit kørekort igen foreløbig.

Rittig

Fra : Christian Stidsen

Dato : 26-06-01 22:47

<SNIP>
> [...]
> også et dumt svin med et liv på samvittigheden. Jeg håber da ikke han får

Hvis nogen skal klasificeres som 'et dumt svin' mon så ikke det skulle være
den billist der kører ind på motorvejen med 45 km/t ?
- ville du blot blive liggende bagved og afvente situationen ?

Christian

--
FZS600

Fra : Adam Christensen

Dato : 27-06-01 10:10

"Christian Stidsen" <christian@stidsen.net> wrote in message

> Hvis nogen skal klasificeres som 'et dumt svin' mon så ikke det skulle
være
> den billist der kører ind på motorvejen med 45 km/t ?

Alle tre er omtrent lige hjernedøde:
Bilisten der kører ind på motorvejen med 45 km/t
Bilisten der forsøger at overhale med lidt over 45 km/t uden at orientere
sig.
Motorcyklisten der kører så stærkt forbi en tilkørselsrampe at vedkommende
ikke kan nå at forudse og reagere på de farer der måtte opstå...

--
Adam
SV650S

Fra : Armand

Dato : 28-06-01 23:41

Adam Christensen <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> Motorcyklisten der kører så stærkt forbi en tilkørselsrampe at
> vedkommende ikke kan nå at forudse og reagere på de farer der måtte

Og her er vi så kommet frem til farerne i vor hverdag:
Det er sjældent at det er den ene og kontante fejl begået af en anden
trafikant, og som man oftest har som arketype for "uheldstruer", der
vitterligt fører til et uheld; men derimod ofte en begivenhedsrække der
pludselig forandrer hele trafikbilledet for én!

For mit vedkommende havde jeg engang den ubehagelige oplevelse at blive
"klemt" af en modkommende række biler, der kørte udenom en parkeret
kommunal lastbil: Forreste bil kunne sikkert godt undskylde sig; men de
yderligere par stykker "fulgte med" uagtet at de derved bevidst fratog
mig sporet og derfor "klemte" mig! Bagest kom en fragtlastbil med ruf
over laddet, og at han til min overraskelse også fulgte trop udviklede
situationen eftersom at jeg derved ikke levnedes mere en en meters
bredde af den yderste kørebane (hvorefter der befandt sig en smal
mellemrabat ind til cykelstien - På denne rabat befandt der sig bl.a. et
busstoppeskilt!).
Een meter er endda også "nok", og jeg klarede mig igennem "tunnelen" med
et fast blik på asfalten foran mig eftersom at jeg var under heftig
nedbremsning. Hvad jeg ikke havde taget højde for, var den postbil der i
skridtgang havde kørt bagest i den modkørende kø, og skulle ind ad en
indkørsel på hans venstre/min højre hånd: Han påbegyndte svingningen
imod indkørslen i den overbevisning at der ikke kunne komme noget
modkørende eftersom at fragtbilen jo næsten kørte helt ovre i modsatte
kantsten, og da han først øjnede mig var det for sent at bremse, endsige
at give gas (=> 2.gear!) - Ohj en lyd, og av min ryg

--
Armand.

Fra : Ole Baun

Dato : 27-06-01 10:29

> [...]
> den billist der kører ind på motorvejen med 45 km/t ?
> - ville du blot blive liggende bagved og afvente situationen ?

Jeg ved ikke hvem af dem der "det dummeste svin", for det ville sq da heller
ikke være rart at køre bag efter en som på motorvejen kører 45 km/t, (hvis
resten af trafikken kører væsentligt hurtigere). Men det er da ualmindeligt
uintelligent at trække ud i overhalingsbanen med mindre man er sikker på at
man kan nå komme forbi uden at man blive torpederet bagfra.

Ole Baun
CB 500, ´96, 84 kkm

Fra : Armand

Dato : 28-06-01 23:44

Ole Baun <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> [...]
på at
> man kan nå komme forbi uden at man blive torpederet bagfra.

Jeg finder at det værste ved situationen er at pågældende jo beviser at
han foretog manøvren uden at se sig (ordentligt) tilbage, derved at han
først gør det sidenhen og undervejs i overhalingen (trækker ind fordi at
han ser mc'en!)
=

--
Armand.

Fra : Søren L Hansen

Dato : 22-06-01 10:57

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in article
<9gtrb9$bct$1@sunsite.dk>...
> [...]
hvor
> hurtigt andre kører eller hvor tåbeligt de opfører sig i trafikken, så

Der er en vejledende max hastighed på 130 i D. Hvis man kører stærkere end
130 kan man få skylden hvis det er den højere hastighed der udløser
ulykken. Det har været praktiseret, jeg mener at huske en ulykke med en
Porsche der kørte stærkt.
Dvs. i det aktuelle tilfælde vil MCisten givetvis få en stor del af
skylden, selvom det er bilisten der trak ud. Måske kørte bilisten de
tilladte 110, og var som sådan i "god tro" men desværre uopmærksom og for
dårligt orienteret.

S.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 22-06-01 11:13

> [...]
> skylden, selvom det er bilisten der trak ud. Måske kørte bilisten de
> tilladte 110, og var som sådan i "god tro" men desværre uopmærksom og for
Jeps. I Tyskland er det etter hva jeg hører, rett sjeldent at en person får
hele skylden for et uhell. Er det den minste tvil om hvorvidt det
"uskyldige" kjøretøy burde ha kunne unngått sammenstøtet. blir det som
oftest en eller annen form for skyld deling.

I motsetning til i DK, hvor forsikringsselskapene benytter en rekke
pre-definerte skisser til å vurdere skyldsspørsmålet, og hvor
omstendighetene rundt det inntrufne nedprioriteres, så er tyskerne meget
forkusert på hele hendelsesforløpet. Det er f.eks ingen selvfølge at et
kjøretøy som foretar en U-sving rett foran en, eller dreier til venstre idet
man foretar en overhaling, bærer den fulle skyld.

Sjekk forøvrig nedenstående link:
http://www.ra-kassing.de/verkehr/schadre/unfregul/quote/betrgefa.htm

JS

Fra : Armand

Dato : 22-06-01 13:10

> "Christian Stidsen" <christian@stidsen.net> skrev i en meddelelse

Umiddelbart, når man kigger på speedometeret, ja!

Men med 290 tilbagelægger man rundt 80 meter hvert sekund, og hvis du
istedet focuserer på vejsiden i samme klip, vil du opdage at han kører
og kører selvom at der bremses kraftigt ned. Faktisk kan(?) selve
distancen også aflæses på triptælleren hvorved distancen bliver skåret
ud i pap

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 22-06-01 01:24

> [...]
> skal ikke gøre mig klog på det.
> - det er dog en meget god illustration af, hvor hurtigt farten kan tages

Hvor mange meter, tok det? Såvidt jeg husker var det en hel del.

JS

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 22-06-01 07:30

> På køreturen ned ad Autobahnen bremser MC'isten på et tidspunkt ned fra
ca.
> 260 til 100 for ikke køre op bag i en bil.

Det er vist fra 295 til 115?

> Personligt vil jeg sige, at hastigheden falder temmelig hurtigt - men jeg
> skal ikke gøre mig klog på det.

Klippet er generelt kørt med lidt for høj hastighed. Accelerationen er også
ret optimistisk.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 22-06-01 13:11

Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en

> Klippet er generelt kørt med lidt for høj hastighed. Accelerationen er
> også ret optimistisk.

Enkelt:
Kig på triptælleren og brug et stopur!
Meter i sekundet er let at omregne til kilometer i timen!!

--
Armand.

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 22-06-01 18:20

> Enkelt:
> Kig på triptælleren og brug et stopur!
> Meter i sekundet er let at omregne til kilometer i timen!!

Ikke når sekunderne i klippet ikke svarer til dem i virkeligheden.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 22-06-01 18:30

> Ikke når sekunderne i klippet ikke svarer til dem i virkeligheden.

Øh?
Skrev jeg ikke "brug et stopur"??
Netop for at sammenholde den faktiske distance (triptælleren kan ikke
være ændret på klippet!) med den faktiske tid! Herved får man et tal for
km/t, som man kan sammenholde med det i klippet opgivne og derved anskue
hvor meget der er "speedet op".
Alternativ: sammenlign klippets stopur med dit eget og omregn procentiel
afvigelse heraf!

--
Armand.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-06-01 12:07

<SNIP>
> Klippet er generelt kørt med lidt for høj hastighed. Accelerationen er
også
> ret optimistisk.
<SNIP>

Jeg har nærkigget klippet lidt sammen med en lommeregner og et ur!
- desuden et kig på Blackbirdens triptæller.

Som det sikkert er bekendt, kommer den sorte fugl op og flyve 300 km/h.
Denne fart holdes +- over ca. 25 sekunder.
Fra triptælleren ses det, at på disse 25 sekunder køres en strækning på 2,1
km.
Så lidt hovedregning:
2,1 km på 25 sekunder giver 0,084 km/sec = 5,04 km/min = 302,4 km/h.

Hvis klippet er kørt med lidt for høj hastighed må der være en ret anseelig
fejlvisning på speedometeret, hvilket selvfølgelig er en mulighed.
- Hvis dette er tilfældet er det da alligevel udemærket, at de har passet
det af, så billedet svarer til den på speedometeret viste hastighed!

Samtidig er der jo heller ikke spor af forkert hastighed i lydsporet.

De forskellige ting taget i betragtning tror jeg ikke jeg kan tilslutte mig
formodningen om, at klippet er kørt for hurtigt
- med mindre selvfølgelig hastigheden er blevet ændret undervejs!

M.v.h.

Christian

--
FZS600

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 23-06-01 08:42

> Som det sikkert er bekendt, kommer den sorte fugl op og flyve 300 km/h.
> Denne fart holdes +- over ca. 25 sekunder.

Hvor får du de 25 sekunder fra?

> Fra triptælleren ses det, at på disse 25 sekunder køres en strækning på
2,1
> km.

På mit klip springes der fra 195,7 til 197,2 km på triptælleren. Der køres
ikke over 300 km/t i mere end 1 eller 2 sekunder.

> Så lidt hovedregning:
> 2,1 km på 25 sekunder giver 0,084 km/sec = 5,04 km/min = 302,4 km/h.

Hvilket en standard Blackbird aldrig kommer op på.

> Hvis klippet er kørt med lidt for høj hastighed må der være en ret
anseelig
> fejlvisning på speedometeret, hvilket selvfølgelig er en mulighed.

Yes, en fejlvisning på 10% er ikke unormalt ved den hastighed (bare spørg en
Gixxer ejer). Dette ville svare til en mere realistisk tophastighed på måske
272 km/t (hvilket faktisk skulle være dens omtrentlige tophastighed - 170
mph).

> Samtidig er der jo heller ikke spor af forkert hastighed i lydsporet.

Hvis noget er ændret lader det ikke til at være meget i hvert fald.

> De forskellige ting taget i betragtning tror jeg ikke jeg kan tilslutte
mig
> formodningen om, at klippet er kørt for hurtigt

Hvis vi måler fra 120 til 180, så tager det 4,5 sekunder og 200m næsten
eksakt. Der er et gearskifte på hver side af den åbenlyse gennemsnitsfart af
160 km/t, så vi kan regne med at han kørte 200m med 160 km/t på 4,5
sekunder. Dette passer, så klippet kører måske med normal hastighed
alligevel?

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 23-06-01 10:14

> [...]
> 160 km/t, så vi kan regne med at han kørte 200m med 160 km/t på 4,5
> sekunder. Dette passer, så klippet kører måske med normal hastighed

Eftersom at accelerationen falder med stigende hastighed, er
gennemsnittet for en acceleration imellem 120 og 180 nok noget under de
nævnte 160!

--
Armand.

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 23-06-01 12:55

> Eftersom at accelerationen falder med stigende hastighed, er
> gennemsnittet for en acceleration imellem 120 og 180 nok noget under de
> nævnte 160!

Jeg valgte med vilje en relativ lav hastighed, da Blackbirden accelererer
noget lineært imellem 120 og 180.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 23-06-01 23:31

> Jeg valgte med vilje en relativ lav hastighed, da Blackbirden
> accelererer noget lineært imellem 120 og 180.

Kedelig model så'en en solsort :-/

Tænk kun at accelerere fra 120, som at at man kørte 180

--
Armand.
(der engang så en accelerationskurve for en Hayabusa, og lige vil se at

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 24-06-01 20:10

> Tænk kun at accelerere fra 120, som at at man kørte 180

Tjaa, du har nok ret i at der vil være en mærkbar forskel. Under alle
omstændigheder er tidsforskellen (hvis den eksisterer), imellem klippet og
den virkelige verden, så lille, at det vil være svært at påvise den med de
metoder her brugt.

Mvh
Steen

Fra : Christian Stidsen

Dato : 23-06-01 13:13

"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor får du de 25 sekunder fra?

Mit eget ur...

> 2,1
>
> På mit klip springes der fra 195,7 til 197,2 km på triptælleren. Der køres
> ikke over 300 km/t i mere end 1 eller 2 sekunder.

Så er det ikke det samme klip vi har.
Det klip jeg har viser kontinuerligt turen fra 195,2 til 197,3 på
triptælleren, hvor farten er lige omkring 300 km/h

M.v.h.

Christian

--
FZS600

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 24-06-01 10:17

"Christian Stidsen" <
skrev (snippet):
> Så er det ikke det samme klip vi har.
> Det klip jeg har viser kontinuerligt turen fra 195,2 til 197,3 på
> triptælleren, hvor farten er lige omkring 300 km/h
***************
Hmmm - jeg har også kun klippet der viser ~300 km/t i ca. 1-2 sekunder,
hvorefter farten tages af, og nålen "drøner" baglæns.
Fylder dit klip også de ca. 30-32 mb ? Hvor har du evt. hentet det ?

Jfr. også en tidligere debat, da klippet kom frem for vel 1-2 år siden- og
en del siden, må dette filmklip efterhånden være det mest gennemanalyserede
overhovedet
Nu tror jeg, at jeg vil vente med at se det igen, til det atter bliver
vinter og mørkt i vejret ;-(

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Christian Stidsen

Dato : 24-06-01 20:34

> [...]
>
> Jfr. også en tidligere debat, da klippet kom frem for vel 1-2 år siden- og
> en del siden, må dette filmklip efterhånden være det mest

Mit klip fylder 'kun' 13,5 MB
- hvor det så er jeg har hentet det kan jeg jo ikke huske!
- skal nok lige forsøge at finde ud af det!

Christian

Fra : Christian Stidsen

Dato : 24-06-01 21:00

> Mit klip fylder 'kun' 13,5 MB
> - hvor det så er jeg har hentet det kan jeg jo ikke huske!
> - skal nok lige forsøge at finde ud af det!

Og frem kom det!
http://www.langkilde.com/~niels/html/mc.html
- der er vejledning på siten ang. DL via FTP!

Mvh

Christian

--
FZS600

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 24-06-01 21:47

"Christian Stidsen"
skrev

> Og frem kom det!
> http://www.langkilde.com/~niels/html/mc.html
> - der er vejledning på siten ang. DL via FTP!
*************
Som jeg ser det, så har du ret. Nålen står længere tid over 300 km/t end den
gør i "min" version, hvor man faktisk kan se, at der er lavet et klip i
filmen lige hvor nålen er over 300 km/t.
Den version du ser på, varer 1.39 min. og er åbenbart et interview ell.
lign. med Chris H., hvor den version af filmen jeg har varer 3.27 min. og
fylder ca. 35 mb. (Husker tydeligt at det tog fra kl. ca. 00.00 til 04.00
om natten at hente den via et laaaangsomt modem - for heldigvis længe siden)

--

/Jens S., Esbjerg (nu med fast opkobling til Internettet)
GSX 600 F & GN 125

Fra : Christian Stidsen

Dato : 25-06-01 23:08

> /Jens S., Esbjerg (nu med fast opkobling til Internettet)
> GSX 600 F & GN 125

GN125 - er det den der holder i en port i Strandbygade ?

Christian

--
FZS600

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 26-06-01 21:39

"Christian Stidsen

> GN125 - er det den der holder i en port i Strandbygade ?
>
> Christian
>
> --
> FZS600
**************
Nope.
Holder godt buret inde i Østerbyen.
Bliver dog luftet ved små-ture i den indre by engang imellem.
Var det dig der var ved Bilka i går, hvor jeg var på min røde 600 ?

Evt. videre-dialog kan føres via jesv@esenet.dk da det ellers kan blive
lidt OT.

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-06-01 17:54

> Hvis klippet er kørt med lidt for høj hastighed må der være en ret
anseelig
> fejlvisning på speedometeret, hvilket selvfølgelig er en mulighed.
I Blackbirds tilfelle, var feilvisningen ifølge diverse tests 8-10% ved
topphastighet. Min gamle ZZR1100 gjorde 315 på uret, ifølge min Sigma
sykkelcomputer var hastigheten omkring 277km/t.

JS

Fra : Thomas

Dato : 30-06-01 19:59

> I Blackbirds tilfelle, var feilvisningen ifølge diverse tests 8-10% ved
> topphastighet. Min gamle ZZR1100 gjorde 315 på uret, ifølge min Sigma
> sykkelcomputer var hastigheten omkring 277km/t.

Er fejlvisning på speedometer nogenlunde ens for alle motorcykler af samme
type og årgang?

I så fald.. er her nogen der ved hvad fejlvisningen er for en suzuki gsf600s
fra 1999?
Jeg oplevede lige omkring 10% på min gs500e, hvilket jeg syntes man har sagt
forskellige steder at er nogenlunde standard for motorcykler.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-06-01 20:53

"Thomas" <feeling@home.now> wrote in message
> Er fejlvisning på speedometer nogenlunde ens for alle motorcykler af samme
> type og årgang?
Nei, ikke engang på samme modell. Skifte av dekktype kan også påvirke
feilvisningen.

> Jeg oplevede lige omkring 10% på min gs500e, hvilket jeg syntes man har
sagt
> forskellige steder at er nogenlunde standard for motorcykler.
Avhengig av hastighet, er 4-10% meget normalt.

JS

Fra : Armand

Dato : 21-06-01 23:22

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en

> Nix - det er eet sted hvor der er en lang accelerationsbane, som ender
i en
> afkørsel -

OK then!

> [...]
aften,
> og der var ingen synlige bremsespor efter en mc -

Udlånt mc til urutineret (måske kørekortsløs) fører i jeans og alm. sko?
:-/

Måske endda ligefrem stjålet á ulykken i sidste uge med en 600'er

--
Armand.

Fra : boe

Dato : 22-06-01 07:30

> Udlånt mc til urutineret (måske kørekortsløs) fører i jeans og alm. sko?
> :-/
>
> Måske endda ligefrem stjålet á ulykken i sidste uge med en 600'er

Det kan jo være. Det er klart, at hvis bilisten har været i gang med at
foretage en overhaling, som er udført efter færdselslovens bestemmelser, og
motorcyklisten er kommet kørende med 200 km/t uden at bremse eller
overhovedet se bilen, så er det noget andet... men jeg tror som sagt ikke
det er foregået sådan. Ulykken er så vidt jeg kunne bedømme, sket
umiddelbart ud for accelerationsbanen. Det betyder i hvert fald, at bilisten
ikke kan have nået at komme op i hastighed inden overhalingen (lille bil,
kort tid). Så jeg holder fast i min teori om, at føreren ikke har set sig
for inden vognbaneskiftet. Statistisk set er det også det mest sandsynlige
(efter min egen lille subjektive lommestatestik).

Bo, VF1000F

Fra : origo@earthling.net

Dato : 22-06-01 09:42

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
> [...]
> for inden vognbaneskiftet. Statistisk set er det også det mest sandsynlige
> (efter min egen lille subjektive lommestatestik).

Det er godt nok en rett teoretisk diskusjon det der. Vi vet ikke presis hva
som er skjedd, skadene på bilen er ikke voldsomt store (vekten på MC og
fører tatt i betraktning), og resten er som du selv skriver, teorier, og
intet annet. Det man kan konstatere, er at høy hastighet på en motorvei med
trafikk kan være særdeles farlig, det har nok de fleste av oss vært ute for
på et eller annet tidspunkt.

Hvorvidt føreren av bilen burde ha vurdert farten på MC'en bedre, hvorvidt
bilen har trukket ut i siste sekund osv. osv. er egentlig rett uinteressant
etter min mening. Man kan ikke forvente at alle kan ta høyde for at et
kjøretøy mulighvis holder en hastighet på 2½ gang den tillatte. Det ville
være deilig hvis alle gjorde, men sådan er det nå engang ikke. Det får vi
som motorsyklister huske, og forholde oss til.

JS

Fra : boe

Dato : 22-06-01 09:53

<origo@earthling.net> wrote in message news:9gv0ct$3ll$1@sunsite.dk...

> Man kan ikke forvente at alle kan ta høyde for at et
> kjøretøy mulighvis holder en hastighet på 2½ gang den tillatte.

Nej, det kan man ikke, men det burde man kunne. Færdselsloven fritager ikke
for ansvar p.g.a. modpartens hastighed.

> Det ville
> være deilig hvis alle gjorde, men sådan er det nå engang ikke. Det får vi
> som motorsyklister huske, og forholde oss til.

Det er jeg da enig med dig i. Min pointe er, at denne type manøvre ikke kun
sker over for hurtigtkørende. Jeg er temmelig tit (meget tit, alt for tit)
udsat for biler, der skifter vognbane uden at se sig for netop i situationen
hvor der kommer 2 biler kørende ad accelerationsbanen og den bageste trækker
ud til overhaling samtidig med indkørsel på motorvejen. Også når jeg selv
kører i bil. Selvom jeg kun kører 110 km/t må jeg meget tit bremse hårdt for
at undgå påkørsel. Er det virkeligt et fænomen, som kun jeg er udsat for?
Åbenbart

Bo, VF1000F

Fra : origo@earthling.net

Dato : 22-06-01 10:27

> Nej, det kan man ikke, men det burde man kunne. Færdselsloven fritager
ikke
> for ansvar p.g.a. modpartens hastighed.
Det er vi enige om, men igjen, det er forskjell på lovens bokstav, og
virkelighetens verden. Det blir vi bare nødt til å forholde oss til.

JS

Fra : Adam Christensen

Dato : 25-06-01 10:18

<origo@earthling.net> wrote in message news:9gv302$5rq$1@sunsite.dk...

> det er forskjell på lovens bokstav, og
> virkelighetens verden. Det blir vi bare nødt til å forholde oss til.

Kloge ord!

--
Adam
SV650S

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-06-01 13:00

> Selvom jeg kun kører 110 km/t må jeg meget tit bremse hårdt for
> at undgå påkørsel. Er det virkeligt et fænomen, som kun jeg er udsat for?
> Åbenbart
> Bo, VF1000F

Nej bestemt ikke ...

/A

Fra : Mads Lund

Dato : 26-06-01 08:11

> snip... Det man kan konstatere, er at høy hastighet på en motorvei med
> trafikk kan være særdeles farlig, det har nok de fleste av oss vært ute
for
> på et eller annet tidspunkt.

Hvis vi sætter tingene lidt i perspektiv, vil jeg mene at motorvejskørsel er
noget af det sikreste man kan foretage sig på mc. Også selv om man kører
faktor x *110. I ferietrafikken i både dk og tyskland er det ikke unormalt
at vi kører 200+, og med den korrekte indstilling af "fremsynet" (måske det
vigtigste ved højfartskørsel) oplever man faktisk ekstremt få farlige
situationer. Og sætter man det i forhold til kørsel på små snoede landeveje
er 200+ på motorvejen sikkerhed faktor 100. Og det faktum at kollision med
et fast objekt med >80 kmt har en dødsrate på tæt på 100%, gør vel at
risikoen for at dø af et evt. uheld ikke stiger nævneværdigt ved højere
hastighed.

> [...]
> være deilig hvis alle gjorde, men sådan er det nå engang ikke. Det får vi
> som motorsyklister huske, og forholde oss til.

Ganske korrekt. Jeg bruger den tommelfingerregel, at jeg ifht. eks. to biler
som i denen tragiske ulykke, vurdere et no return point, dvs. den relative
afstand til bilerne hvor man kan nå at bremse, og er der tegn på at der vil
gå kaos i trafikken før man når dette punkt, så er det men at kaste ankeret
(og gerne så hurtigt som muligt). Kommer man forbi dette "no brake" punkt,
og bilerne begynder på uovervejede manøvrer, så er det ud på venstre stripe
og rullen stram. Det lyder måske "bøllet" og selvmorderisk, men min
vurdering er at det giver den mindste fare, og min oplevelse er at den tid
biler trodsalt bruger på et vognbaneskift giver fin tid til at smutte
omkring. Samtidigt er det sjældent at bilerne ved vognbaseskift kaster øsen
helt ud til kanten af vejen, hvilket kan efterlade plads til en mc.

Uden at jeg vil drage konklusioner i den omtalte ulykke, tyder 80m bagbremse
spor (og muligvis ingen forbremse) samt der faktum at mc er kørt ind bag i
bilen (midtpå ?) på et måske urutineret adfærd fra mc'isten (måske både
generelt men især urutineret mht. høj fart). Så er vi ikke ude i noget med
at der her er en række samspillende risikofaktorer (som er et meget bedre
begreb end at tale om skyld) hvor hastighed og rutine fra mcisten spiller
ind, samtidig med manglende orientering og bedømmelsesevne hos bilisten ?

Mads Lund
Ninja9RT, som skal på en stille og rolig ferie til Irland iår (de fængsler
sku' speed freaks)

Mads

Fra : Christian Nedergaard

Dato : 22-06-01 09:45

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
news:3b32e5dd$0$5262> Det kan jo være. Det er klart, at hvis bilisten har
> [...]
> for inden vognbaneskiftet. Statistisk set er det også det mest sandsynlige
> (efter min egen lille subjektive lommestatestik).

Det var osse min umiddelbare tanke at føreren af bilen nok var braset ud
foran MC'en, desværre kan motorcyklisten ikke bruge det til en skid!!

Fra : Steffler

Dato : 20-06-01 08:18

"Niels S." <HondaVFR@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> Morten Christensen skrev

> Desværre jo. Berlingske skriver:

Damn....

/Steffler
3/4 Litre Porsche Eater

Fra : Morten Juel

Dato : 20-06-01 09:42

suk ;o(

Fra : Pein

Dato : 20-06-01 17:19

Niels S. skrev ...

> [...]
>tilkørsel og den ene var trukket ud for at overhale den anden.
>Motorcyklisten - der ifølge vidner kørte med meget høj fart - nåede ikke

Kender godt stedet. Kører der næsten hver dag.
Det er et dumt sted, og mange sætter farten ned når man kommer dertil.

Men uanset om man kender stedet eller ej, så blæser man ikke for fuld
skrue (hvis det ellers er rigtigt) forbi en motorvejstilkørsel hvor der
lige er kommet 2 biler til.
Det er en oplagt situation for utålmodige overhalinger.

--
Pein

Fra : Steen Persson

Dato : 22-06-01 11:14

Jeg kører også på det pågældenden sted hver eneste dag. Det er et lidt
underligt sted og i det hele taget er oversigts forholdene ikke go'e på
stedet. Flere kilometer inden stedet, snor motorvejen sig lidt og der er
lidt bakket, så det er absolut ikke et sted som opfordrer til at man kører
for stærkt.
Hvis man på det pågældende stykke motorvej kører meget for stærkt, så mener
jeg det er groft uforsvarligt og tankeløst.
Jeg ved ikke mere om forholdene ved ulykken end i andre gør, men min mening
fra at kende stedet, er at motorcyklisten selv har skylden ved at køre så
meget for stærkt. Hvis man skal "retfærdiggøre" at bilisten burde ha'
forudset at der kom en MC med over 200km/t bagfra, så burde motorcyklisten
også ha' været bedre til at "læse" trafikken og forudse at en bilist ville
trække ud til overhaling.

--
Steen Persson
BSA A10 Golden Flash '55

Fra : Michael K.S.

Dato : 22-06-01 11:30

On Fri, 22 Jun 2001 12:14:22 +0200, "Steen Persson"
<stp@REMOVEfoss.dk> wrote:

>forudset at der kom en MC med over 200km/t bagfra, så burde motorcyklisten
>også ha' været bedre til at "læse" trafikken og forudse at en bilist ville
>trække ud til overhaling.

En ting der undrer mig meget er at alle snakker om 200 eller 200+,hvor
stammer dette fra ? Såvidt jeg kan se står der kun det aldeles vage
udtryk "meget højt fart" i Ritzau's pressemeddelelse.
Som analogi kan nævnes et eks. fra sidste år hvor en ung mand fra
Odense blev dræbt og vidner snakkede også om hastigheder på 160 eller
mere,politiets tek. undersøgelser viste så efterflg. at det snarere
var under 100 !!
Jeg har ingen anelse om hvad der er tilfældet i dette tilfælde,men
undrer mig såre over de spekulative antagelser om hastigheden.

Ser man på skaden på bilen har impacthastigheden i hvert fald ikke
været voldsom stor.

Skyldspørgsmålet er måske ligegyldigt for den omkomne,men ikke for os
andre hvis man skal drage en lære af en tragisk ulykke.Altså ikke
absolut skyld,måske snarere et hændelsesforløb....

-M

Fra : John Thomsen

Dato : 05-07-01 20:46

On Fri, 22 Jun 2001 12:29:37 +0200, Michael K.S. <MichaelKS@image.dk>
wrote:

>En ting der undrer mig meget er at alle snakker om 200 eller 200+,hvor
>stammer dette fra ? Såvidt jeg kan se står der kun det aldeles vage
>udtryk "meget højt fart" i Ritzau's pressemeddelelse.

Selve påkørslen er tilsyneladende sket i motorvejens traditionelle "2.
spor", og da fyren er slynget ud over broen og ned på den
underliggende vej, må han have haft et betragteligt "tilløb", for
langs med motorvejen hen over broen er der et "lokalt spor" (ret bredt
forresten) som dels rummer tilkørslen fra Ring 4, dels afkørslen ad
den gamle Frederiksborgvej op forbi Bøndernes Hegn.

Altså en salto over tre vejbaner.....!!!!
(og sandsynligt på skrå...)

Venligst
John

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 06-07-01 01:18

> Altså en salto over tre vejbaner.....!!!!
> (og sandsynligt på skrå...)

Havde han simpelthen fløjet det stykke og landet nedenfor broen? Nej, det
havde han ikke - tag nu lige og fundér dine argumenter i fakta.

Manden var gledet henad vejen, havde revet sit ene ben af på autoværnet, og
var dernæst faldet ned på vejen under. Lad os nu sige at det var tre baner á
2,4 meters bredde han var fløjet ud over (det kunne jo være kun to, hvis han
var røget den anden vej ud over). Lad os så sige at han kørte 110 km/t,
bilen trækker pludselig ud foran ham (der er ikke fundet bremsespor), og han
får en exitvinkel på +10 grader fra bilen (ikke usandsynligt). Så skal hans
sideværts vinkel kun være på 12,8 grader fra ligeud for at han kunne have
fløjet direkte ud over rækværket (forudsat ingen højdeforskel imellem
rækværktop og hans siddeposition på cyklen). Det er faktisk muligt, men nu
landede han altså oven i købet på vejen inden.

Mvh
Steen

Fra : Christian Stidsen

Dato : 06-07-01 00:28

<SNIP>
(der er ikke fundet bremsespor)
<SNIP>

I et tidligere indlæg i denne snak er det nævnt, at der blev fundet ca. 80
meter bremsespor på stedet.
Så vidt jeg husker stammede oplysningerne fra en af Bilinspektionens
teknikkere der havde været på stedet efter ulykken.
Jeg har ikke længere det pågældende indlæg liggende i min NewsReader, så jeg
kan ikke linke til det!

M.v.h.

Christian

--
FZS600

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 06-07-01 01:53

> [...]
> teknikkere der havde været på stedet efter ulykken.
> Jeg har ikke længere det pågældende indlæg liggende i min NewsReader, så

Really? Det kan jeg ikke huske (og har heller ikke indlægget endnu). Hér
sidder jeg så skinhelligt og siger man skal bakke sine argumenter op med
fakta.....suk! Det kunne jo også have været fra bagbremsen alene, hvilket
ikke havde haft særlig stor indvirkning på farten.

Mvh
Steen

Fra : Niels S.

Dato : 06-07-01 09:02

Steen S. Schmidt skrev

80
> jeg
>
> Really? Det kan jeg ikke huske (og har heller ikke indlægget endnu).

Indlægget blev skrevet af strengens starter, Morten Christensen, d. 26/6, og
lyder:

<PASTE>
On Fri, 22 Jun 2001, boe wrote:
[...]

</PASTE>

Leveret "as is" uden udtryk for nogen holdning!

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-07-01 08:27

Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> wrote in article
<P4717.5989$DJ5.476689@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> fakta.....suk! Det kunne jo også have været fra bagbremsen alene, hvilket
> ikke havde haft særlig stor indvirkning på farten.

Kan du ikke redde den ved at sige at det jo naturligvis var bilen du mente
ikke havde bremset? Der blev kun fundet bremsespor fra MCen.
Men så vidt jeg husker kørte bilen da kun en 45 km/t, og med den hastighed
er det sgu svært at sorte streger der er mere end 15 cm lange

--
Mikkel