ALDI på ret kurs!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-06 18:10

Hejsa

Nu har ALDI som en af de første firmaer i Danmark efterlevet de nye
regler om at placere links til deres varer uden for billedet, så selv
blinde og svagtseende, der bruger talesysnteser sammen med deres
browsere, nu er istand til at få talesyntesen til at læse linktekster op!

Det har jo flere år været lov i USA, men desværre kniber det noget med
at efterleve det... I Danmark har der kun været en henstilling om at
gøre det, men hidtil er det meget, meget få, der har fulgt
henstillingen. - Så jeg synes faktisk, at ALDI skal have et stort plus i
'karakterbogen' for det!

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-06-06 18:21

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> blinde og svagtseende, der bruger talesysnteser sammen med deres
> browsere, nu er istand til at få talesyntesen til at læse linktekster

Kan du henvise til de regler. Med korrekt brug af alt-tekster og
korrekt software burde det være godt nok at lade billeder være links.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-06 18:54

Hej Peter

Peter Makholm wrote:

> Kan du henvise til de regler.

Det eneste, vi fik oplyst, er noget i retning af - "According to US
legal law, all links now must be readable for users of browser based
speech recognition software" - altså ingen henvisning til et bestemt
lovnummer.

Der er som sagt ingen regler på området i Danmark udover en henstilling
fra Dansk Blindesamfund og Statens Blindeinstitut.

> Med korrekt brug af alt-tekster og korrekt software burde det være
> godt nok at lade billeder være links.

Mener du de 'popup' tekster, der af og til dukker op på nogle sites, når
pilen er over et billede? - så nej, hverken Jaws for Windows, Apollo
Windows eller Apple Speech Recognition kan læse disse popup tekster. -
Teksten i linket _skal_ være ude af selve billedfeltet.

I øvrigt er Adobes hjemmeside et (næsten) skoleeksemple på et site, hvor
alt kan læses af en SR enhed. De var også de første til at følge de
amerikanske regler.

Nå ja, så skal det da lige med, at de to firmaer, der reelt var primus
motor over for Kongressen til at få loven gennemført - IBM og Microsoft
- ikke engang selv overholder reglerne...

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-06-06 16:16

> [...]
>
> Der er som sagt ingen regler på området i Danmark udover en henstilling
> fra Dansk Blindesamfund og Statens Blindeinstitut.

Det er nu nået videre. Se flg. hos IT- og Telestyrelsen:
<http://www.netsteder.dk/foelgegruppe/index.html>

Faktisk anmodes statslige institutioner om at overholde retningslinjerne
om tilgængelighed (i hvert fald under det ministerium, hvor min
arbejdsplads hører). Om det overholdes generelt er så en anden snak. I
anledning af at min arbejdsplads skal have et nyt CMS-system, er det
blevet sat som et krav til leverandøren at henstillingerne overholdes.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-06 16:30

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Det er nu nået videre. Se flg. hos IT- og Telestyrelsen:
> <http://www.netsteder.dk/foelgegruppe/index.html>

Regler og regler... Det re vist som man tager det...

"IT- og Telestyrelsen har her samlet en række anbefalinger og gode råd,
der gør dit netsted tilgængeligt for grupper med funktionsnedsættelser.
At siderne samtidigt typisk bliver lettere tilgængelige for brugere med
håndholdte computere (pda'er), webTV o.l., må man tage med i købet."

Som du kan se, så er det kun _anbefalinger_ - altså ikke _krav_ eller
_lovregler_...

> [...]
> anledning af at min arbejdsplads skal have et nyt CMS-system, er det
> blevet sat som et krav til leverandøren at henstillingerne overholdes.

Der er mange steder, hvor det ikke overholdes - fx. www.aarhus.dk - det
er en rædsel at bruge, hvis man ikke vil bruge Explorer....

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-06-06 22:26

> Der er mange steder, hvor det ikke overholdes - fx. www.aarhus.dk - det
> er en rædsel at bruge, hvis man ikke vil bruge Explorer....

Min kommentar var nu mest at vise, at nogle prøver at tage disse
henstillinger alvorligt. Leverandøren af det valgte CMS-system var selv
på forhånd opmærksom på det - hvilket må siges at være positivt.

Faktisk har man lavet nogle "rankings" af offentlige websites - se her
<http://bpn.plssurvey.dk/stat/statalfa.jsp>.

Men for at føje spot til skade, så kan IT- og Telestyrelsen ikke selv
overleve en tur gennem validator.w3.org på <http://bedstpaanettet.dk>,
som ellers er hovedsiden for vurdering af offentlige sites - ak ja...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-06 23:18

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Min kommentar var nu mest at vise, at nogle prøver at tage disse
> henstillinger alvorligt. Leverandøren af det valgte CMS-system var selv
> på forhånd opmærksom på det - hvilket må siges at være positivt.

Respekt for den leverandør!

Jeg forstod godt, hvad du ville sige. - Jeg nævnte bare aarhus.dk som et
rædselsfuldt eksempel på, at ikke alle så meget som forsøger at hjælpe
på det område...

> Faktisk har man lavet nogle "rankings" af offentlige websites - se her
> <http://bpn.plssurvey.dk/stat/statalfa.jsp>.

Den får lige et 'hak', så er der da lidt at henvise til, hvis nogen evt.
påstår det modsatte.

> Men for at føje spot til skade, så kan IT- og Telestyrelsen ikke selv
> overleve en tur gennem validator.w3.org på <http://bedstpaanettet.dk>,
> som ellers er hovedsiden for vurdering af offentlige sites - ak ja...

Hæhæ... tænkte det nok. - OK, Mozilla er ikke så kræsen, - den viser
da det meste rimelig godt...

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-06-06 19:14

> Mener du de 'popup' tekster, der af og til dukker op på nogle sites,
> når pilen er over et billede?

HTML 4.01 specifikationen nævner at title-attributten kan vises som
popup, men siger ikke noget lignende om alt-attributten. (Dette gælder
dermed også for xhtml1.0)

WAI 1.0 afsnit 6.1.1 siger også er det er godt nok at bruge
alt-attributten eller longdesc-attributten på et IMG-tag brugt som
link.

http://www.w3.org/TR/WCAG10-HTML-TECHS/#link-text

> - så nej, hverken Jaws for Windows, Apollo Windows eller Apple
> Speech Recognition kan læse disse popup tekster. - Teksten i linket
> _skal_ være ude af selve billedfeltet.

Så virker disse programmer forkert.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-06 19:34

Hej Peter

Peter Makholm wrote:

> [...]
>
> WAI 1.0 afsnit 6.1.1 siger også er det er godt nok at bruge
> alt-attributten eller longdesc-attributten på et IMG-tag brugt som

Hvad HTML programmering angår, kan du bilde mig alt ind. - Det er et
felt, jeg overhovedet ikke har beskæftiget mig med eller aner en pind
om. - Men det lyder da logisk - den måde, du stiller det op på...

> Så virker disse programmer forkert.

Det må de vel så gøre... - Jeg vil lade det gå videre til de rette inden
for DBS og SB.