Trådløst (usb) internet på Tiger
Fra : Kenneth Straarup

Dato : 12-06-06 18:08

Hej,

Jeg har fået købt mig en Belkin USB-adaptor der burde virke, jævnfør tråden
her:
http://groups.google.com/group/dk.marked.privat.edb.mac/browse_thread/thread/df6d65cb9e164675/4e7667ad91b21cbc?q=kenneth+straarup&rnum=1#4e7667ad91b21cbc

Jeg har hentet og installeret RaLink-driveren som anbefalet, men nu bliver
jeg forvirret, da jeg aldrig har prøvet trådløst internet på en mac.

Hvis vi nu antog det virkede, hvordan indstiller jeg så det trådløse net?
Der er intet under network i system preferences, og under utilities lader
det til der kun er programmer til at pille ved apple base stations.

Råd udbedes :)

("smid det ud og køb et airport"-kommentarer behøves dog ikke).

Med venlig hilsen,

-Kenneth Straarup.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-06 18:44

Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> writes:

> Hej,
>
> Jeg har fået købt mig en Belkin USB-adaptor der burde virke, jævnfør tråden
> [...]

Aner det ikke, men jeg er selv gået i gang med at finde et USB netkort
som virker under OS 9.

I den tråd der, står der:

Hvis man vil være sikker på at få et Belkin kort med et Broadcom
chipset (som kan bruges med Apples Airport driver) siges det, at man
skal købe kortet i de ældre grå/brune æsker.

Er der nogen der ved om man kan købe sådan en stadigvæk? Jeg fandt
også en Belkin USB stick (11b) som bev solgt herhjemme i 2004 men som
åbenbart er udgået. Nogen der ved hvor man kan finde dette henne?

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 12-06-06 19:34

Hej igen,

Det er netop lykkedes mig at få hul igennem med wpa-psk og hele molevitten,
så det er herligt. Det siger sig selv at det ikke er gennemtestet endnu,
men indtil videre er det helt smertefrit (efter jeg fandt den rigtige
driver).

Hvis du er interesseret (selvom jeg tvivler på det dur til os9) er netkortet
dette:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/6304041/wo/Wc3bD1Tlhf0Q3SvcmCK1lNV2REf/2.PSLID?mco=16A6E40F&nplm=TB729

og den rigtige driver er denne:
http://www.ralinktech.com/drivers/Mac/RT71WUSB-D1.1.2.0%20UI-1.2.8.0_2006_04_07.dmg

Jeg giver lyd fra mig hvis den pludselig bliver mærkelig.

Med venlig hilsen,

-Kenneth Straarup.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-06-06 15:12

<snip>

> [...]
> chipset (som kan bruges med Apples Airport driver) siges det, at man
> skal købe kortet i de ældre grå/brune æsker.

Det skulle være Airport Extreme. Jeg tror nok det er fra een af mine
posts. Jeg mener ikke du kan bruge Airport Extreme kortene med Mac OS 9.

Jeg så en reklame fra Broadcom i et udenlandsk computerblad og de bruger
et rundt logo med rød-brun baggrund med et (lidt større end cirklen)
hvidt "54g". Har æsken det, er der tale om et af Belkins (og måske osse
andre mærkers) kort med broadcom chipset.

Hvis du vil finde et ældre kort der virker under Mac OS 9 skulle du ta'
og Googlle med søgestrengen:

"Mac OS Wireless Adapter Compatibility List"

Husk at bruge anførselstegnene.

> Er der nogen der ved om man kan købe sådan en stadigvæk? Jeg fandt
> også en Belkin USB stick (11b) som bev solgt herhjemme i 2004 men som
> åbenbart er udgået. Nogen der ved hvor man kan finde dette henne?

Det er nok en Belkin F5D6050? Den befinder sig på ovennævnte liste og
har angiveligt en Belkin driver til OS 9.

Ellers kan man bruge (og betale for) en driver fra IOxperts eller
Macsense. De skulle findes til både OS 9 0g OS X.

Der er også en Open Source driver, men om den findes til OS 9 ved jeg
ikke. Prøv at Google med:

"How To Use a PCMCIA Prism Wireless Card With Mac OS X (For Free)"

Husk anførselstegene.

Der er få USB stick der også virker under OS 9, iflg listen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-06 22:35

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Det er nok en Belkin F5D6050? Den befinder sig på ovennævnte liste og
> har angiveligt en Belkin driver til OS 9.

Jeg skrev til Belkin selv og de svarede at man stadig kan købe den, og
henviste så til nogen amerkanske firmaer - jeg tror ikke jeg fik
tydeligt nok igennem at jeg sitter i Danmark.

Nå, pyt, næste skridt må være at kontakte de danske importører og
høre.

PCMCIA lød spændende, men det er jo en iMac af ældre model, så det er
USB or nothing.

Tak for hjælpen.