WinXP på mac?
Fra : Johs32

Dato : 12-06-06 08:45

Har hørt at det nu er muligt at køre winXP på mac maskiner, gælder det kun
for udvalgte modeller er drejer det sig om noget 'virtuel OS' software som
de har udviklet der kan bruges på alle mac maskiner?

Vil winXP komme til at køre lige så godt på en mac maskine som på en normal
PC?

Mvh
Johs

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-06-06 09:03

"Johs32" <sdfs@dss.com> wrote in message
> [...]
> som de har udviklet der kan bruges på alle mac maskiner?
>
> Vil winXP komme til at køre lige så godt på en mac maskine som på en

Google det lidt og du vil finde www.apple.com/bootcamp der vil besvare dine
spørgsmål

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-06-06 08:53

"Johs32" <sdfs@dss.com> writes:

> Har hørt at det nu er muligt at køre winXP på mac maskiner, gælder det kun
> for udvalgte modeller er drejer det sig om noget 'virtuel OS' software som
> de har udviklet der kan bruges på alle mac maskiner?

Det gælder kun for Intel-baserede Mac'er. Du kan godt emulere på
PowerPC mac (http://www.lismoresystems.com), men det er for langsomt
til at man gider bruge det ret meget i praksis.

> Vil winXP komme til at køre lige så godt på en mac maskine som på en normal
> PC?

Med http://www.apple.com/macosx/bootcamp/ booter du Windows på en Mac
som du gør på enhver anden PC. Du kan også benytte
virtualiseringssoftware, såsom http://www.parallels.com, så du slipper
for at dual-boote.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-06-06 23:47

On 2006-06-12 09:53:10 +0200, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> said:

> Det gælder kun for Intel-baserede Mac'er.

For lige at uddybe det for Johs32, som jeg mistænker for ikke at kende
så meget til Apple og Macintosh-computere: Apple er i færd med at gå
over til at bruge Intel-processorer i stedet for de hidtidige
PowerPC-processorer fra Freescale og IBM. Ny Macintosh-modeller har
således Intel-processor. De fleste modeller er allerede konverteret til
Intel: Den lille Mac mini, den "almindelige" iMac "alt-i-en"-computer
og de bærbare. Det gælder både hjemmelinien MacBook og den
professionelle MacBook Pro. De eneste modeller, der endnu bruger de
gamle processorer, er de store, professionelle modeller, der hedder G5,
samt serverne, der hedder Xserve. Hvad deres afløsere kommer til at
hedde, kan man ikke vide. De skulle komme i år, men om det bliver til
sommer eller sidst på året, tør jeg ikke spå om.

Hvis man køber en ny Mac, kan man således let få en med
Intel-processor. Skal man derimod ud at købe brugt, skal man lige se
sig lidt for. Både Mac mini og iMac ser stort set ens ud. Man skal vel
også være lidt af en kender for at kunne skelne den nye bærbare MacBook
Pro fra den tidligere PowerBook G4.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon

Dato : 13-06-06 06:03

> Man skal vel
> også være lidt af en kender for at kunne skelne den nye bærbare MacBook
> Pro fra den tidligere PowerBook G4.

Jo, bortsett fra at det altså står på dem, Men man skal jo vite hva det
innebærer.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-06 20:57

Johs32 <sdfs@dss.com> wrote:
> Har h?rt at det nu er muligt at k?re winXP p? mac maskiner, g?lder det kun
> for udvalgte modeller er drejer det sig om noget 'virtuel OS' software som
> de har udviklet der kan bruges p? alle mac maskiner?

det kan kun bruges på Mac'er med intel CPU'er. Det er to muligheder:
boote winXP eller afvikle windowsXP i en virtuel machine (eks Paralell
Workstation). Sidstnævnte bliver først rigtigt interessant når Core 2
kommer på markedet, og når eks grafikkort producenterne begynder at
skrive drivere der understøtter virtualisering.

> Vil winXP komme til at k?re lige s? godt p? en mac maskine som p? en normal
> PC?

ja

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-06 01:21

> [...]
> kommer på markedet, og når eks grafikkort producenterne begynder at
> skrive drivere der understøtter virtualisering.

Hvad sker der når Core 2 kommer? Jeg har ikke lige fuldt med. Jeg
troede at Core Solo/Duo understøttede virtualisering fint nok?

--
Mvh.
René Frej Nielsen