programmer til mac
Fra : Ole H

Dato : 08-06-06 15:11

Hejsa

Jeg sidder her og bliver forhåbentlig snart den glade ejer af en macbook.
Da det er min første mac har jeg lidt mindre end ingen forstand på, hvilke
programmer jeg har brug for til den.
Hvad med antivirus, spamfilter, spywarefjerner og hvad der nu ellers er af
gode sager? Og er der noget af det, der fås som freeware?

Håber at i kan hjælpe mig!

--

Venlig Hilsen Rasmus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-06 16:25

Ole H <snailes772@2300hotmail.com> wrote:

> [...]
> Hvad med antivirus, spamfilter, spywarefjerner og hvad der nu ellers er af
> gode sager? Og er der noget af det, der fås som freeware?

I øjeblikket kan du faktisk leve uden de ovennævnte programmer.

Hvis du er paranoid kan du køre med:

<http://www.markallan.co.uk/clamXav/>

ganske gratis.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Bruno

Dato : 08-06-06 16:26

Ole H wrote:
> [...]
> Hvad med antivirus, spamfilter, spywarefjerner og hvad der nu ellers er af
> gode sager? Og er der noget af det, der fås som freeware?

Du ikke brug for den slags til en Mac.

Mvh

Bruno

Fra : Lars Rindsig

Dato : 08-06-06 16:51

Bruno wrote:

> Du ikke brug for den slags til en Mac.

Spam slipper vi nu ikke for - men hvis man bruger fx Mozilla Thunderbird
er der et rigtigt godt filter indbygget. Og selv om jeg ikke er nogen
stor fan af Mail, har det også et OK filter (som muligvis i nyere
versioner er et Bayes-filter ligesom Mozilla-programmerne).

Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-06 19:59

Ole H <snailes772@2300hotmail.com> wrote:
> Hejsa

> Jeg sidder her og bliver forh?bentlig snart den glade ejer af en macbook.
> Da det er min f?rste mac har jeg lidt mindre end ingen forstand p?, hvilke
> programmer jeg har brug for til den.
> Hvad med antivirus, spamfilter, spywarefjerner og hvad der nu ellers er af
> gode sager? Og er der noget af det, der f?s som freeware?

Som privat person har du ikke rigtigt brug for overstående.

Pt er virus et non issue, er du hysterisk findes der clamAV som er OSS.
Spamfilteret er indbygget i den af Apple installerede Mail.app
SpySW er et ikke eksisterende problem.

Ligeledes gælder det, at en firewall er inkluderet men den har du næppe
brug for.

sw finder du iøvrigt gennem denne glimrende database:
<http://versiontracker.com>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-06 00:18

Hej Ole H.

Ole H wrote:
> Jeg sidder her og bliver forhåbentlig snart den glade ejer af en macbook.
> Da det er min første mac har jeg lidt mindre end ingen forstand på, hvilke
> programmer jeg har brug for til den.

Det vil du ikke fortryde, - det tør jeg næsten garantere for.!

> Hvad med antivirus,

For selve Mac'en er det næsten unødvendig, men selv en Mac kan få virus
ind, som kan videresendes til Windows brugere, så for en sikkerheds
skyld bør man have et antivirusprogram.

Du har reelt 3 muligheder
-Norton Antivirus 10.1, kommerciel
http://www.symantec.com/home_homeoffice/products/overview.jsp?pcid=is&pvid=nav10mac
-ClamXAV 1.0.1 (1.0.3h), freeware
http://www.markallan.co.uk/clamXav/
Brug ver. 1.0.1, da der er en fejl i 1.0.3h, der gør, at man ikke kan
ændre indstillingerne.
-Intego VirusBarrier X4 10.4.3, kommerciel, men ikke dyr
http://www.intego.com/virusbarrier/

Hold dig væk fra Norton Internet Security 3.0, da den kan lave problemer
på OS X 10.4.x

> spamfilter,

-Intego Personal Antispam X4 10.4, kommerciel, men ikke dyr
http://www.intego.com/personalAntispam/
Den er rigtig god, og sammen med VirusBarrier udgør de to en solid
helhed. Intego plejer også at give 'pakke-rabatter', hvis man køber
flere produkter samtidig. Installeret alene uden VirusBarrier er den
ikke så god.
-Sp@mX 4.2.9, shareware
http://www.hendricom.com/spamcontrol.htm
Solidt og godt antispamprogram.

> spywarefjerner

Ikke nødvendig på OS X. Brug den indbyggede firewall, hvis du mener, det
vil være nødvendig.

> og hvad der nu ellers er af
> gode sager? Og er der noget af det, der fås som freeware?

Et par gode systemoptimeringsprogrammer
-iDefrag 1.2.2, shareware, 186,47kr. + moms
http://www.coriolis-systems.com/iDefrag.php
Den er virkelig god på OS X 10.4, men kan ikke lave fuld optimering
samtidig med at den defragmenterer, så man skal køre den ad to omgange.
-Cocktail 3.7.2, shareware
http://www.maintain.se/cocktail/index.html
Virkelig godt program til den daglige brug ved systemvedligeholdelse.
-MainMenu 1.5.4, freeware/donateware
http://www.santasw.com/products.html
Stort set det samme som Cocktail, men den køres fra menulinien.
-OnyX 1.7.0, freeware
http://www.titanium.free.fr/pgs/english.html
Vel nok det bedste freeware program til daglig vedligeholdelse - sammen
med Cocktail.

Brænderprogrammer
-Roxio Toast 7, kommerciel
Det bedste alround brænderprogram til Mac
-DiskBlace 6.1.6, 2 ver. - freeware + en udv. sharewareversion
http://www.discblaze.com/mac/index.shtml
Rimelig godt alround brænderprogram

Tekstbehandling
-Abiword 2.4.4, freeware
http://www.abiword.com/
Opr. udviklet til at konvertere WordPerfect filer med, men er nu ved at
være et fuldt udbygget TB program.
-NeoOffice 2.0, freeware
http://www.planamesa.com/neojava/en/index.php
Fuldt udbygget officeprogram svarende til MSOffice. Understøøter nu
bl.a. også .odf (Open Document Format). IntelMac version er på vej
-OpenOffice 2.0.1, freeware
http://porting.openoffice.org/mac/
Kræver X11 for at køre under OS X. Fuldt udbygget officepakke som
NeoOffice og MSOffice. 2.0.1 skulle kunne køre på IntelMacs.
-NisusWriter 2.6.1/2.7, kommerciel
http://www.nisus.com/Express/beta/
Fremragende Unicode tekstbehandling, specielt velegnet til folk, der
arbejder med at skrive med flere alfabeter. Understøtter nu fuldt ud
bl.a. arabisk, hebraisk, koreansk, japansk og kinesisk m.fl.
-MarinerWrite 3.7.1, kommerciel men rimelig billig
http://www.marinersoftware.com/sitepage.php?page=12
Særdeles god TB program med bl.a. dansk stavekontrol. Understøtter
Unicode UTF-8.
-Mellel 2.6.8, shareware
http://www.mellel.com/mellel20.html
Rimelig god TB, velegnet til brug for folk, der arbejder med både
dansk/engelsk + hebraisk/arabisk. Har dansk brugerflade + ordbøger.

Regneark
-MarinerCalc 5.5, kommerciel men billig
http://www.marinersoftware.com/sitepage.php?page=14
Særdeles god alternativ til fx. MS Excel. Er 100% kompatibel med Excel.
Mariner Software giver rabat ved køb af både MarinerWrite + MarinerCalc.

Grafikprogrammer
-GraphicConverter 5.9, shareware
http://www.lemkesoft.de/en/graphcon.htm
Det bedste konverteringsprogram til billeder på Mac! - Kan nu også lave
alm. redigering.
-Cenon 3.8, freeware
http://www.cenon.info/frame_gb.html
Fremragende grafik-/tegneprogram. Fuld vektoriseret. Kræver X11
-Gimp.app 2.2.11, freeware
http://gimp-app.sourceforge.net/
Fuldt udbygget billedmanifulering. Kræver X11.
-Inkscape 0.44-pre1, freeware
Vektorbaseret tegne og billedredigering. Kræver X11

Opstart+emulering
-Apple BootCamp 1.0.1b1, freeware
http://www.apple.com/macosx/bootcamp/
Bestem selv, om du vil starte i Windows XP/Vista eller OS X på IntelMacs
-Parallels Desktop 2.2.1842.7, beta/ahareware
http://www.parallels.com/en/products/workstation/mac/
Gør det muligt at starte og bruge fx. Windows 2000, XP og formentlig
også Vista i emuleret miljø på OS X.

- Og der er masser af små og store programpakker til næsten ethvert
formål som lyd og videoredigering, ripning, konvertering osv.. Kig og
søg på www.versiontracker.com -> 'Mac OS X'

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Ole H

Dato : 09-06-06 13:39

Hejsa!

Tak for det meget udtømmende svar!
Der er helt sikkert en masse af de ting jeg lige skal kigge nærmere på!
Ha' det godt!

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
Hej Ole H.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-06-06 10:59

> [...]

> Hvad med antivirus, spamfilter, spywarefjerner og hvad der nu ellers er af
> gode sager? Og er der noget af det, der fås som freeware?

Gå på "www.versiontracker.com" og find alt hvad hjertet begærer og mere
til...

Stig Leerbeck
--