Kopiering af en CD-ROM
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-06-06 23:57

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 07-06-06 00:02

On 2006-06-07 00:56:46 +0200, Jesper Mehlsen <j@FJERNDETTEmehlsen.com> said:

Hej
Er helt ny macbruger og jeg kan ikke helt finde ud af at kopiere en
CD-rom. På min windows PC brugte jeg et program kaldet NERO. Her kunne
jeg vælge at kopiere en hel CD, uden hensyntagen til hvad der lå på
CD'en. Den læste simpelthen hele CD'en ind på harddisken i een mundfuld
og bagefter indsatte man en tom CD-rom hvorpå kopien blev dannet.

Kan det ikke lade sig gøre med en mac? Jeg har prøvet det indbyggede
diskværktøj og det kunne jeg ikke få til at lave en kopi. Dernæst enkle
freeware programmer fra macupdate.com.

Jeg vil have lavet en kopi af min CD-ROM hvor jeg har MS Office på. Den
var ret dyr, og jeg vil gerne have en sikkerhedsbackup af den. Men
hvordan og med hvilket program?

Med venlig hilsen
Jesper Mehlsen

Fra : Lars Rindsig

Dato : 07-06-06 01:45

Jesper Mehlsen wrote:

> Kan det ikke lade sig gøre med en mac? Jeg har prøvet det indbyggede
> diskværktøj og det kunne jeg ikke få til at lave en kopi.

Joda. Prøv Applications > Disk Utility; indsæt original-CD'en, vælg
CD-drevet i menuen til venstre, og klik New Image. Det kan derefter
brændes med Burn-kommandoen.

Hvis du køber Roxio Toast eller et andet kommercielt brænder-program kan
det formodentlig gøres i ét hug ligesom i Nero.

Lars

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 07-06-06 18:28

Lars Rindsig skrev:

> [...]
>
> Hvis du køber Roxio Toast eller et andet kommercielt brænder-program kan
> det formodentlig gøres i ét hug ligesom i Nero.

Det virkede ikke ...
Så nu har jeg været nødt til at kopiere en "MAC"-CD på min Windåse PC.
Underligt, men men det virkede.

/Jesper

Fra : Terje Rydland

Dato : 07-06-06 19:25

Jesper Mehlsen <jespermehlsen@gmail.dk> wrote:

> Det virkede ikke ...
> Så nu har jeg været nødt til at kopiere en "MAC"-CD på min Windåse PC.
> Underligt, men men det virkede.

Det skal det.
Sett inn CD-en. Den monteres på skrivebordet.
Åpne Diskverktøy.
Disken vises i venstre kolonne. Marker det volumet du vil kopiere (ikke
disken, men volumet på disken).
Klikk på "Ny diskfil" (eller velg "Arkiv -> Ny -> Diskfil fra volum" i
menyen).
I dialogboksen som dukker opp kan du gi volumet et navn samt velge type.
Du skal vel velge DVD/CD-master (tror jeg).

Voila.

Alternativt kan du prøve fra Finder:

"Arkiv -> Ny brennemappe"
Dra så CDen du vil kopiere over i denne mappen.
Åpne brennemappen og klikk på "Brenn"

Terje

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 07-06-06 23:28

> [...]
> I dialogboksen som dukker opp kan du gi volumet et navn samt velge type.
> Du skal vel velge DVD/CD-master (tror jeg).

TAK - det lykkedes at bruge min MacBook vha denne fremgangsmåde. Et
øjeblik troede jeg at grunden til jeg ikke kunne brænde, var pga en
kopisikring på CD'en. Men det var det så ikke. Når man nu har betalt
for sin CD så er det rart med backup, såfremt der skulle komme ridser i
den eller andet der gør den ulæsbar.

Hilsen Jesper Mehlsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-06 23:00

Jesper Mehlsen wrote:

> Det virkede ikke ...

Nej, 'Finder' kan ikke lave en fuldstændig kopi af en CD.

> Så nu har jeg været nødt til at kopiere en "MAC"-CD på min Windåse PC.
> Underligt, men men det virkede.

Det er fordi, Nero har en ægte 'CD Copy' funktion, som blot laver en
'spejling' af den CD (eller DVD), der sættes i.

Jeg synes, du bør overveje at investere i en Roxio Toast 7.x til OS X.
Den kan mange andre ting, som 'Finders' 'Diskburn' heller ikke kan.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-06 19:55

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det er fordi, Nero har en ægte 'CD Copy' funktion, som blot laver en
> 'spejling' af den CD (eller DVD), der sættes i.

Det kan apples diskutil altså også. Det skal blot betjenes rigtigt.