Opsamlinger
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 23-08-06 13:36

Man kan mene hvad man vil om Now Music og Absolute Music, men de giver et
meget godt overblik over hvilke sange der var hits på et givent tidspunkt.
Jeg er ved at stykke mig en liste sammen over numrene på de nævnte albums,
men jeg er stødt på et problem: Hvilke opsamlingsplader var der egentlig i
Danmark før Absolute Music? Jeg ved Absolute startede i 1992, men jeg vil
gerne have opsamlingerne med fra tilbage til starten af 80'erne.

Jeg mindes serien "For fuld musik", men de stoppede vist i '82-'83.

Nogle, der kan hjælpe?

--
Mvh Claus
www.vocalart.dk, www.limfjordsteatret.dk

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 23-08-06 14:04

On Wed, 23 Aug 2006 14:35:43 +0200, "Claus Skaarup \(Arbejde\)"
<skaarup75fjern@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>gerne have opsamlingerne med fra tilbage til starten af 80'erne.
>
>Jeg mindes serien "For fuld musik", men de stoppede vist i '82-'83.

Der er lavet en serie bokse med 8 CD'er i hver
Greatest Hits Of The 60's
Greatest Hits Of The 70's
Greatest Hits Of The 80's
og
More Greatest Hits Of The 60's
More Greatest Hits Of The 70's
More Greatest Hits Of The 80's

De dækker meget godt, selv om der mangler nogle kunstnere.
De fås på tankstationer, i StereoStudiet, i Netto (for et stykke tid
siden) og sikkert mange andre steder.

Men så komplette som f.eks. "For Fuld Musik" ( har nr 5 og 7 på LP) er
de ikke.

Jeg ved du var mest interesseret i 80'erne, men det er mit bedste bud.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Holst

Dato : 23-08-06 14:26

Poul Erik Lindaa wrote:

> [...]
> More Greatest Hits Of The 70's
> More Greatest Hits Of The 80's
>
> De dækker meget godt, selv om der mangler nogle kunstnere.

Ja, det er nogle udmærkede opsamlingsalbum. Men i modsætning til
Absolute Music, der jo stort set dækker få måneder for hvert album, så
dækker disse opsamlingsalbum hele tiåret. Ikke noget i vejen med det,
men hvis Claus gerne vil vide, hvad der lige præcis var in i starten af
1986, så er det ikke disse album, der er vejen frem.

Fra : Max

Dato : 23-08-06 14:34

Hej

> men hvis Claus gerne vil vide, hvad der lige præcis var in i starten
> af 1986, så er det ikke disse album, der er vejen frem.

Nej, så må man ud og finde de gamle hitlister på nettet.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 23-08-06 14:49

Max wrote:

> Nej, så må man ud og finde de gamle hitlister på nettet.

Uden at være ekspert og uden at have studeret det nærmere, så er det
også mit indtryk, at disse (More) Greatest Hits Of The 60's, 70's og
80's er meget europæiske i indhold.

Jeg har begge de to 80'er sæt, og der mangler meget amerikansk musik.

Er der måske nogen, der kender til opsamlinger med amerikansk popmusik
fra 80'erne?

Fra : Max

Dato : 23-08-06 15:55

Hej Holst

> Jeg har begge de to 80'er sæt, og der mangler meget amerikansk musik.

Jeg har heller ikke det store begreb om opsamlinger, generelt kan
jeg ikk lide den slags.

> Er der måske nogen, der kender til opsamlinger med amerikansk popmusik
> fra 80'erne?

Jeg kunne forestille mig at hvis Det Bedste har udgivet nogle, så er det
sikkert meget inspireret af US markedet.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 23-08-06 16:09

Max wrote:

> Jeg har heller ikke det store begreb om opsamlinger, generelt kan
> jeg ikk lide den slags.

Heller ikke jeg. Men jeg må jo indrømme, at med 2 x 8 cd'ere ved køb af
(More) Greatest Hits of the 80's, så får man ganske mange af de sange,
man husker fra 80'erne.

Fra : Martin

Dato : 23-08-06 15:08

Hej
"Claus Skaarup (Arbejde)" wrote:
> [...]
> Danmark før Absolute Music? Jeg ved Absolute startede i 1992, men jeg vil
> gerne have opsamlingerne med fra tilbage til starten af 80'erne.

Jeg mindes da også at man kunne købe, via postordre, de der "Mr. Music
hits". Det var vist noget med en måned eller 2 de dækkede ad gangen.
Jeg mener at de har startet omkring 85-86-stykker, så det var da en
mulighed.

De kan nok købes brugt i større eller mindre samlinger.

Mvh
Martin

<http://newscheck.trutter.dk/20060823140741@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-06 16:13

> [...]
> mulighed.
>
> De kan nok købes brugt i større eller mindre samlinger.

aarrrrh, Mr. Music!! ... de gode gamle dage :D

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 23-08-06 16:42

> men jeg er stødt på et problem: Hvilke opsamlingsplader var der egentlig i
> Danmark før Absolute Music? Jeg ved Absolute startede i 1992, men jeg vil
> gerne have opsamlingerne med fra tilbage til starten af 80'erne.

Du kan bla. lede efter "Club Top 16", "Hits of.... 83+84", "Hit It 4" og Mr.
Music. Tallene er bare eksempler

/Morten

Fra : Per Hansen

Dato : 23-08-06 20:22

Morten K. Nielsen wrote this

> Du kan bla. lede efter "Club Top 16", "Hits of.... 83+84", "Hit It 4"
> og Mr. Music. Tallene er bare eksempler
>
> /Morten

Rocken Ruller, den startede i 1988. Der nåede vist kun at udkomme 5
dobbelt albums, ved ikke rigtig hvorfor de stoppede, for det var
ellers en rigtig god sammenblanding, de var lavet ud efter B.T's
hitslister dengang.
En anden jeg kan huske hed WOW, dem kan man stadig finde hos flere
brugt forretninger landet over.
Ser man lidt på tysk import, så var der f.eks Formel Eins, den udgives
stadig og har enda idag sin egen hjemmeside på:
http://www.formeleins-musik.de/

--
Per Hansen.

Fra : Kent Hansen

Dato : 23-08-06 22:33

"Per Hansen" <onoman99opo****etikon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Morten K. Nielsen wrote this

Se evt. her med de enkelte måneder i 1980'erne

http://www.springbock.de/fun/musik/charts/80er.html

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 24-08-06 09:11

> En anden jeg kan huske hed WOW, dem kan man stadig finde hos flere
> brugt forretninger landet over.

Mener du ikke NOW (that's what I call music) ?

/Morten

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-08-06 09:43

Morten K. Nielsen skrev:

>Mener du ikke NOW (that's what I call music) ?

Det er muligt at det er hvad Per mener, men der fandtes faktisk også en
"WOW (that's what we call music)" (har selv sådan en lp), men om der nåede
at komme mere end et enkelt album eller det var en "serie", ved jeg ikke.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Per Hansen

Dato : 24-08-06 12:14

Ivan V. Klattrup wrote this

> [...]
> en "WOW (that's what we call music)" (har selv sådan en lp), men om
> der nåede at komme mere end et enkelt album eller det var en "serie",

Det er WOW jeg tænker på, kender godt til NOW også.
Der forresten en anden jeg kommer i tanke om: Top Hits.
Det var noget at gode gamle Arcade stod bag, men de udkom kun
en gang om året, startede vist nok i 1984.
Det jeg nærmest kan huske mest om er mix releases, sådan noget
som Max Mix, Bolero Mix, Italo Boot Mix osv.
Mixes var det jeg gik lidt mere op i dengang i 80'erne end
desiderede compilations.

--
Per Hansen.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-08-06 10:42

"Claus Skaarup (Arbejde)" <skaarup75fjern@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne have opsamlingerne med fra tilbage til starten af 80'erne.
>
> Jeg mindes serien "For fuld musik", men de stoppede vist i '82-'83.

For fuld musik, fortsatte så vidt jeg ved, frem til 1990. Når jeg skriver
sådan, er det fordi, der efter hvad jeg ved, også er en Vol 24, som jeg
desværre ikke har. Men jeg har Vol 23, og den er udgivet i 1989. I øvrigt,
skulle de sidste, jeg mener fra Vol 20 - 24 ( enkelte har også nævnt en Vol
25 ) være udgivet på CD, og det skal nok passe, for jeg har selv fundet 20 &
21. Jeg håber da, at de finder på at genudgive hele serien

Absolute Music, fik jo desværre navneforandring, til For fuld musik... Det
var lidt ærgerligt, for jeg var samler af denne serie, indtil den skiftede
navn, for jeg gad ikke have 2 serier, som hedder det samme.

En anden serie, fik så navneforandring til Now, that's what i call music....
Igen et totalt flip, for det var der jo allerede en serie der hed, og stadig
hedder, så det lyder noget fjollet, og sige, at nu er Now 14 på gaden....
Når man sidder med nummer 93 ... Så det gode spørgsmål er, hvorfor
skiftede man noget unikt ud, med noget genbrug.

M.V.H....Benny..

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-08-06 11:33

Benny Mortensen skrev:

> hvorfor skiftede man noget unikt ud, med noget genbrug.

Musikbranchen er så fyldt med genbrug (kan også læses som at mange
udøvende "musikere" kopierer musikeres musik på livet løs også kaldet for
"fortolkninger"), så de tror at det er det bedste at genbruge alt.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Per Hansen

Dato : 24-08-06 12:18

Benny Mortensen wrote this

> Absolute Music, fik jo desværre navneforandring, til For fuld musik...
> Det var lidt ærgerligt, for jeg var samler af denne serie, indtil den
> skiftede navn, for jeg gad ikke have 2 serier, som hedder det samme.

Den Monrad & Rislund tog fis på med deres egen release, der efter blev
de bare kaldt Akasut Mundvand
--
Per Hansen.

Fra : Per Hansen

Dato : 24-08-06 12:20

Per Hansen wrote this

> Benny Mortensen wrote this

> Den Monrad & Rislund tog fis på med deres egen release, der efter blev
> de bare kaldt Akasut Mundvand

Den så forresten således ud:
http://m-r.dk/Udgivelser/Grafik/Covers/3am2.jpg

--
Per Hansen.

Fra : Morten

Dato : 28-08-06 19:06

> [...]
> gerne have opsamlingerne med fra tilbage til starten af 80'erne.
>
> Jeg mindes serien "For fuld musik", men de stoppede vist i '82-'83.

Davs Claus.

Jeg har nogle gamle LP'er stående fra 1980 der hedder "Powerpop" og
"Disco79" fra 1979 men tilbage i1974 udgav pladeselskabet K-tel en
opsamlingslp der hedder "Dynamite".
Det er vist nok det ældste jeg kunne finde i den støvede pladesamling.

mvh. Morten