Tonen "B"
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 23-08-06 07:38

Hej -

Jeg har noteret mig at unge musikudøvere benytter udtrykket "B" om tonen
"H".

Er det almindeligt anerkendt i dag?

- Jensby

Fra : Robert Piil

Dato : 23-08-06 07:53

On Wed, 23 Aug 2006 08:38:24 +0200, "Jan Bang Jensby"
<jbjFJERN@FJERNdatea.dk> wrote:

>Jeg har noteret mig at unge musikudøvere benytter udtrykket "B" om tonen
>"H".
>
>Er det almindeligt anerkendt i dag?

Det har altid været det almindelig på engelsk (i hvert fald i rytmisk
musik), så mon ikke det er kommet for at blive.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 23-08-06 09:56

"Robert Piil" skrev

> Det har altid været det almindelig på engelsk (i hvert fald i rytmisk
> musik), så mon ikke det er kommet for at blive.

Hvad kalder man tonen på musikkonservatorierne?

- Jensby

Fra : Robert Piil

Dato : 23-08-06 19:17

On Wed, 23 Aug 2006 10:56:28 +0200, "Jan Bang Jensby"
<jbjFJERN@FJERNdatea.dk> wrote:

>Hvad kalder man tonen på musikkonservatorierne?

Rytmisk eller klassisk

Uanset kaldes det det et H på dansk, men ligesom i sproget er
indfyldelsen fra engelsk ikke til at løbe fra, så et B ville altid
kunne tolkes (uanset hvilken toneart man spiller i).

Jeg ville altid selv bruge H og Bb, så jeg var sikker på ikke at blive
misforstået.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Ralph

Dato : 23-08-06 17:18

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNdatea.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har noteret mig at unge musikudøvere benytter udtrykket "B" om tonen
> "H".

Tjaa, der har "altid" (= så længe jeg kan huske) været tolkningsproblemer
med H og B (Bb), men i kontekst er man vel næppe i tvivl (altså hvis der
spilles i F-dur og du skal spille akkorden B, så menes der uden tvivl Bb)

--
Ralph
43 år ung

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 24-08-06 01:11

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> spilles i F-dur og du skal spille akkorden B, så menes der uden tvivl Bb)

Med mindre du mener en tritonussubstitueret bidominant til subdominanten....

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 24-08-06 07:12

"Ralph" skrev

> [...]
> spilles i F-dur og du skal spille akkorden B, så menes der uden tvivl Bb)

Nu er jeg da totalt forvirret.

Jeg troede at H = B og at Bb = Bb (altså H (eller B) minus en halv tone)

Jeg vil meget gerne belæres.

- Jensby

Fra : Robert Piil

Dato : 24-08-06 08:19

On Thu, 24 Aug 2006 08:11:55 +0200, "Jan Bang Jensby"
<jbjFJERN@FJERNdatea.dk> wrote:

>Jeg vil meget gerne belæres.

Dansk   H   Bb (og nogle gange bare B)
Engelsk B   B-flat

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 24-08-06 08:16

"Jan Bang Jensby" skrev

> Jeg har noteret mig at unge musikudøvere benytter udtrykket "B" om tonen
> "H".
>
> Er det almindeligt anerkendt i dag?

Her er så svaret fra professor Niels-Ole Bo Johansen, Det Jyske
Musikkonservatorium i Århus:

"Nej - det er en jazz tilsnigelse - danske musikere bruger normalt den tyske
udgave H og Bb. Englændere og amerikanere B natural og Bb = B-flat.
Mvh. N-OBJ"

- Jensby

Fra : Robert Piil

Dato : 24-08-06 08:24

On Thu, 24 Aug 2006 09:15:36 +0200, "Jan Bang Jensby"
<jbjFJERN@FJERNdatea.dk> wrote:

>"Nej - det er en jazz tilsnigelse - danske musikere bruger normalt den tyske
>udgave H og Bb. Englændere og amerikanere B natural og Bb = B-flat.

....og det svarer vel meget godt til hvad du har fået at vide her. Min
tilføjelse er blot at mange unge rytmiske musikere har meget af deres
viden fra nettet, og der er næsten alt noteret på engelsk.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 24-08-06 11:06

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNdatea.dk> wrote in message

> [...]
>
> "Nej - det er en jazz tilsnigelse - danske musikere bruger normalt den
> tyske udgave H og Bb. Englændere og amerikanere B natural og Bb = B-flat.

Hvilket svarer til, hvad du har fået at vide her. Det Ralph prøvede at
forklare var, at hvis der råbes enten B eller Bb vil man nok kunne regne ud
hvilke, inden for den tonale kontekst.

Fra : Ralph

Dato : 24-08-06 21:31

"Peter Wing Larsen" <peterwing@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket svarer til, hvad du har fået at vide her. Det Ralph prøvede at
> forklare var, at hvis der råbes enten B eller Bb vil man nok kunne regne
> ud hvilke, inden for den tonale kontekst.

Tjaa, Bb vil man ALDRIG være i tvivl om, ej heller H, "problemet" er KUN B,
og her kan man vel heller ikke komme i tvivl jvf. toneart.

Og det var ikke det jeg "prøvede" at forklare, det var det jeg FORKLAREDE.

--
Ralph

Fra : Robert Piil

Dato : 24-08-06 23:04

On Thu, 24 Aug 2006 22:31:03 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>Tjaa, Bb vil man ALDRIG være i tvivl om, ej heller H, "problemet" er KUN B,
>og her kan man vel heller ikke komme i tvivl jvf. toneart.

....og I svaret fik du så at vide at der findes musik med mere en
tre-fire eller fem akkorder.

Eller hvad med: "Den går i B-dur!"

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-06 02:33

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> ...og I svaret fik du så at vide at der findes musik med mere en
> tre-fire eller fem akkorder.
>
> Eller hvad med: "Den går i B-dur!"

Nej nu må I stoppe med det der hønse-kvidder

Den europæiske tone H svarer til B på amerikansk.

Den europæiske tone B svarer til Bb på amerikansk.

Kan vi ikke bare blive enige om det i stedet for det der hønsekvidder ?

I øvrigt er jeg vildt uenig med anvendelsen af den europæiske tone H (m.v.)
men sådan er der jo så meget OG please... nu ikke mere vrøvl... please.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk