Lagaan
Fra : Carsten Agger

Dato : 18-08-06 22:54

Lad det være sagt med det samme: LAGAAN er lidt for meget af en feel
good-film, lidt for ukontroversiel i sit valg af helte og skurke og
forudsigelig i sit forløb:

En fattig, undertrykt landsby presses i et år med tørke og truende
hungersnød af en arrogant, hensynsløs britisk officer ud i et væddemål
om, hvorvidt de skal betale tredobbelt skat eller slippe fri - hvem mon
vinder her, hvem er helte og hvem skurken - og hvem kan være uenig?

Når dét så er på plads, er der faktisk tale om en både underholdende og
seværdig film:

I den lille landsby Champaner et eller andet sted langt ude på landet i
Indien trues man af hungersnød, idet regnen svigter for andet år i træk.

Den dårlige høst presser også englænderne, der beslutter at løse deres
egne logistiske problemer ved at fordoble bøndernes lagaan, en jordskat,
de hvert år skal erlægge af deres høst.

En delegation fra landsbyen anført af den rebelske unge bonde Bhuvan
(spillet af Aamir Khan) opsøger englænderne for at bede om at undgå
denne ødelæggende ekstraskat, og når frem, netop som disse er travlt
optaget af et spil cricket.

Den arrogante lokale chef Captain Andrew Russell (Paul Blackthorne)
spørger hvorfor de mon kommer og forstyrrer midt i spillet, og Bhuvan
svarer uklogt, at han er ligeglad med deres fjollede spil, men er her i
et vigtigt ærinde.

Dette provokerer Russell til at komme med en udfordring: Hvis landsbyen
kan stille med et crickethold, der kan slå englænderne, vil de blive fri
for at betale skat i tre år.

Taber de, skal de til gengæld betale tredobbelt skat - også i tre år.

Og hvis de ikke vil gå ind på væddemålet, må de gå med uforrettet sag -
og betale den dobbelte lagaan.

Bhuvan accepterer, forsøger at stable et crickethold på benene blandt
sine alt andet end begejstrede landsbyfæller - og får hjælp hertil af
kaptajn Russells søster Elizabeth (Rachel Shelley), der er rasende over
den uretfærdighed, hendes bror er ved at begå mod landsbyen.

LAGAAN er så historien om landsbyen og dens noget umulige kamp for på
tre måneder at optræne et crickethold, der kan slå englænderne - fortalt
med mange småhistorier, intriger, morsomme optrin og frem for alt sange.

Og det er den veloplagthed og humor, hvormed alt dette oprulles, der
sammen med billedsidens farverigdom og skønhed, der gør Lagaan til en
seværdig film - til trods for den som sagt lidt for forudsigelige og
ukontroversielle rollefordeling.

LAGAAN blev i sin tid nomineret til en Oscar for bedste udenlandske film
og er én af de indiske film, der har nået størst udbredelse udenfor sit
hjemland - bl.a. er den blevet vist to gange i Danmarks Radio.

Og det er velfortjent, for det er en god film. Men det er uheldigt, at
den ikke har fået følgeskab af ret mange andre, for med sin tandløse
politiske korrekthed er den ikke repræsentativ for, hvad indisk film kan
i dag. Rent teknisk fejler den ikke noget, og skuespillerne med Aamir
Khan i spidsen leverer strålende præstationer - men andre film (vi
nævner i flæng Rang De Basanti, Swades og Mangal Pandey - The Rising)
har langt mere bid og mere følelsesmæssig dybde i de problematikker, de
behandler.

Men igen - når alt dette er sagt: LAGAAN er en underholdende veloplagt,
morsom og velspillet (omend lidt lang) film med et sympatisk, omend
ukontroversielt budskab.

Noget mesterværk er det ikke, men man går ikke galt i byen ved at se den.

LAGAAN, Indien 2001. Instrueret af Ashutosh Gowariker med manuskript af
Kumar Dave, Sanjay Dayma og Ashutosh Gowariker. Hindi med engelske
undertekster. Købes over nettet eller f.eks. i Basar Vest, Århus.

--
http://www.modspil.dk/film
- fordi tiden kræver et MODSPIL!

Fra : Jesper

Dato : 19-08-06 11:46

Carsten Agger <agger@NOSPAMdotcdot.DK> wrote:

> [...]
> Kumar Dave, Sanjay Dayma og Ashutosh Gowariker. Hindi med engelske
> undertekster. Købes over nettet eller f.eks. i Basar Vest, Århus.

Ja, det kan godt være den er politisk korrekt og ukontroversiel, men det
er en fantastisk film. Den bedste indiske film jeg har set. Virkelig
flot lavet, en Bollywood fillm hvor alting går op i en højere enhed. De
obligate dansescener er fantastiske, filmen er virkelig en nydelse at
se. Jeg synes ikke den er for lang, den kan bære sin spilletid på op
imod 4 timer. Hvor mange film kan man sige det om?
--
Jesper

For serious booty shaking:
http://www.youtube.com/watch?v=KUz6S2VFtbQ

Fra : Carsten Agger

Dato : 20-08-06 08:10

Jesper wrote:

> [...]
> se. Jeg synes ikke den er for lang, den kan bære sin spilletid på op
> imod 4 timer. Hvor mange film kan man sige det om?

Jeg er enig i, at det er en fantastisk film - men for mig var
"feel-good"-elementet eller forudsigeligheden dog lidt i vejen, da jeg
så den.

Men måske det er urimeligt at kritisere den for det, for man kan sige,
hele filmens præmis er, at den skal være en "feel-good"-film - og
hvordan kritisere en film for at være, hvad den prøver på at være?

Og selve historien er meget flot og veloplagt fortalt (men det skrev jeg
så også).

Sammenlignet med andre indiske film er manglen på "bid" eller
kontroversielle elementer dog påfaldende, og af dem, jeg nævnte, er
"Rang De Basanti" og "Swades" i mine øjne klart bedre end "Lagaan".

En anden periodefilm/historisk film, man med fordel kan sammenligne med,
er MANGAL PANDEY (2005 - også med Aamir Khan i hovedrollen), som er
langt mere "kantet" og hermed også interessant i persontegningen. (Når
jeg ikke nævner "Devdas, er det, fordi jeg synes, den er overvurderet -
den er meget flot, men den er også lidt for meget af et udstyrsstykke
uden sjæl).

Man kan vel sige, at jeg synes det er godt og velfortjent, at "Lagaan"
har fået det gennembrud i Vesten, den har, men at det er ærgerligt, at
andre af de seneste års bedste indiske film ikke også har - for mange af
dem (som f.eks. "Mangal Pandey - The Rising" eller "Rang De Basanti")
siger i mine øjne mere om, hvad indisk film egentlig kan i dag.

Men det er måske lidt tidligt at klage - "Rang De Basanti" er
tilsyneladende på vej til et gennembrud på linje med det, Lagaan fik, og
men ikke den skulle kunne trække et par stykker mere med sig?

--
http://www.modspil.dk/film

Fra : Sebastian Hoffmann

Dato : 22-08-06 20:09

Har selv set "Lagaan" og kan godt lide den, men du får nok næppe nogen til
at se den efter dine maaaange detaljer hehe...

Fra : Carsten Agger

Dato : 24-08-06 19:20

Sebastian Hoffmann wrote:
> Har selv set "Lagaan" og kan godt lide den, men du får nok næppe nogen til
> at se den efter dine maaaange detaljer hehe...

Jeg mener ikke, jeg skrev nogen spoilers udover hvad man kan læse
på bagsiden af DVD'en?

Anyway, lad mig gentage mig selv: På trods af et par forbehold
kan den varmt anbefales.

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 24-08-06 20:12

"Carsten Agger" <agger@NOSPAMdotcdot.DK> skrev i en meddelelse