Lyddæmpning
Fra : PP

Dato : 12-08-06 03:34

Hej

Jeg har en hjemmebio i min stue.
Der er stort set intet i stuen der kan dæmpe lyden.
Der er en sofa med chaiselon, et spisebord samt fire stole.

Jeg har 5.1 med en stor 24 kg sub.
Jeg tvivler meget på at jeg kan gøre noget ved sub andet end at skrue ned
eller slukke for den.

Gulvhøjttalerne står på hver deres hylde på væggen.

Jeg her en overbo og en nabo, som kan høre når jeg ser film. Naboen er den
der virker mest generet af det.

Hvad kan man gøre?

Underlag på højttalerne?
Hænge et tæppe op 5-10 cm fra væggen til til naboen?
Andet?

Kom med et par gode forslag

PP

Fra : PP

Dato : 12-08-06 03:35

"PP" <pp@pp.pp> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har en hjemmebio i min stue.

Ups - Forkert gruppe. Hopper over i teknik.

PP

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-08-06 09:00

PP wrote:
> [...]
>
> Hvad kan man gøre?
>
> Underlag på højttalerne?
> Hænge et tæppe op 5-10 cm fra væggen til til naboen?

Drop sub-wooferen. Den slags burde være forbudt i private hjem, da de kan
høres op til en kilometer væk.

Per V.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-08-06 10:33

> Drop sub-wooferen. Den slags burde være forbudt i private hjem, da de kan
> høres op til en kilometer væk.

skulle en sub nu forbydes?
med tanke på alle de støjkilder der er alle steder i ens hverdag, er det
vist kun i særtilfælde folk hidser sig op over en sub...
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-08-06 13:25

sniper_Nolight wrote:

> skulle en sub nu forbydes?
> med tanke på alle de støjkilder der er alle steder i ens hverdag, er
> det vist kun i særtilfælde folk hidser sig op over en sub...

Dybe, drønende basdunk er noget af den værste - og længst rækkende -
lydforurening, der findes. Desuden er den i modsætning til fx. høstmaskiner
og transportmidler ganske overflødig.

Per V.

Fra : Parker Pyne

Dato : 20-08-06 01:50

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> Dybe, drønende basdunk er noget af den værste - og længst rækkende -
> lydforurening, der findes. Desuden er den i modsætning til fx.
> høstmaskiner og transportmidler ganske overflødig.

Hørt! Som en, der har lidt under basdrøn i lange tider, kan jeg kun være
enig i Per V.'s udsagn. Det første parti, der foreslår forbud mod basdunk,
får min stemme.

Fra : Per Hansen

Dato : 12-08-06 13:20

Per Vadmand wrote this

> Drop sub-wooferen. Den slags burde være forbudt i private hjem, da de
> kan høres op til en kilometer væk.
>
> Per V.

Sub-woofer er heller ikke nødvendigt hvis man bare køber den rigtige type
højtalere. Fejlen for mange er at de køber closed box højtalere istedet
for bass reflex højtalere, som leder trykket ud af højtaleren igennem en
åbning enten foran eller bag på højtaleren, det giver bla en dybere bass.
Jeg har altid holdt mig til bass reflex systemet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bass_reflex

--
Per Hansen.

Fra : Per

Dato : 12-08-06 22:52

> [...]
> åbning enten foran eller bag på højtaleren, det giver bla en dybere bass.
> Jeg har altid holdt mig til bass reflex systemet.

Det kan jo næppe erstate sub'en da den jo skal spille den ekstra subwoofer
lydkanal.

Fra : Per Hansen

Dato : 13-08-06 11:06

Per wrote this

> Det kan jo næppe erstate sub'en da den jo skal spille den ekstra
> subwoofer lydkanal.

Kan man godt hvis man har en lidt mere avanceret DD/DTS reciever med
de rigtige højtalere sat til.
Marantz f.eks har den funtion indbygget at den bass der leveres på
den kanal kan fordeles ud på de andre kanaler, det så kombineret med
de rigtige højtalere der er bygget til at klare et højt lydtryk, altså
bass reflex højtalere, så er der ingen forskel at høre hjemme i dagligstuen
om der er tilkoplet en sub eller ej.
Har selv prøvet at lege lidt med en kammerats sub, sat ind i mit
Marantz/Cerwin Vega system, ingen forskel, bassen var den samme og det
kunne ikke høres at der manglede en kanal, altså subben.
I biografen jo, der vil man bestemt kunne høre forskel, men det er også
en anden systemopbygning sat ind i et rum af noget større dimentioner
end ens dagligstue.

--
Per Hansen.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-08-06 10:38

> Kom med et par gode forslag

min står på nogle gummifødder det elimenerer rystelser en del - desuden har
jeg tæppe på.
Stil den i hjørnet og få god brug af væggene, så skal der ikke skrues så
højt op

derudover - vis hensyn, skru ned om aftenen og se actionfilmene først på
aftenen og se drama filmene sent, så tror jeg naboerne siger 10-4 til det,
medmindre de HAR set sig sure på dig... så er det lige meget hvad du gør

Fra : No Humor Man

Dato : 12-08-06 16:05

PP wrote:
> Hej
>
> Jeg har en hjemmebio i min stue.

Æggebakker er suveræne til lyddæmpning, men ser lidt kiksede ud på
væggene! .)

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers

Fra : PP

Dato : 12-08-06 16:17

"No Humor Man" <no.humor.man@webspeed.dk> wrote in message

> Æggebakker er suveræne til lyddæmpning

Ikke hvis man spørger eksperterne.
Og så er de i øvrigt ekstremt brandfarlige.

PP

Fra : No Humor Man

Dato : 12-08-06 19:16

PP wrote:
> "No Humor Man" <no.humor.man@webspeed.dk> wrote in message

> Ikke hvis man spørger eksperterne.
> Og så er de i øvrigt ekstremt brandfarlige.

Da kun hvis man sætter ild til dem! .)

Okay... så sig lige til hvad der er bedre som lydisolering, da jeg er
interesseret!

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-08-06 13:26

No Humor Man wrote:

> Okay... så sig lige til hvad der er bedre som lydisolering, da jeg er
> interesseret!

Høretelefoner - så kan du skrue lige så højt op, du vil, og det er kun dine
egne ører, du ødelægger.

Per V.

Fra : Parker Pyne

Dato : 20-08-06 01:53

> Høretelefoner - så kan du skrue lige så højt op, du vil, og det er kun
> dine egne ører, du ødelægger.

Ja, ok - så skal jeg betale førtidpensionering over skatten til adskillige i
mange år, fordi uansvarlige unge er blevet høreskadede. Men alt er
selvfølgelig bedre end de forfærdelige basbrag gennem beton og jord, som man
udsættes for som almindelig borger.

Fra : Per Hansen

Dato : 12-08-06 19:18

No Humor Man wrote this

> Æggebakker er suveræne til lyddæmpning, men ser lidt kiksede ud på
> væggene! .)

Passer desværre ikke, det er noget værre stads til at dæmpe lyden med.
Den fiser lige igennem. Æggebakker er faktisk kun en skrøne.
Du skal igennem et større operativt indgreb for at lave en effektiv
lyddæmpning, eks den der er beskrevet her:
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=.jsp?d=1104&a=4217
Metoden bruges i alle nybyggerier og renoveringer af gamle bygninger.
Dernæst indvesteres der i spikes til alle højtalere, for at lyden
ikke forplanter sig den vej. Et tip er også at få lagt tykke tæpper
på, der har Ege lavet nogle der er rigtig gode og hvis man er heldig
så har tæppehandlerne meget store rester liggende til billige penge
fra dem. Fandt sidste år næsten 20m2 hos OK Gulve i Odense for 1000kr.

--
Per Hansen.