Film/DVD i 6.1?
Fra : P Kaasing

Dato : 09-08-06 20:22

Hej

Findes der en liste et sted over film i 6.1 format, altså DTS ES og lign?

Den eneste jeg lige umiddelbart kender er Ringenes herre trilogien.

Hvis i kender andre 6.1 film så sig endelig til.

/Poul

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-08-06 20:46

"P Kaasing" <kaasingæøå@æøåhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den eneste jeg lige umiddelbart kender er Ringenes herre trilogien.
>
> Hvis i kender andre 6.1 film så sig endelig til.

Prøv at se denne liste:
http://www.dvdtherapy.com/dts_list.php

Men ellers kan jeg da nævne nogle stykker.
Gladiator R1 Signature Selection DTS-ES
Blade II
Blade Trinity
E.T Collectors Edit.
Freddy vs. Jason
Nærkontakt af Tredje Grad
Oldboy
SAW
Seven
Sin City
Unbreakable
Star Wars Trilogien (Kan ikke huske om de tre nye også har 6.1?)
Terminator 2
Top Gun i den nye S.E udgave.

Alle ovennævnte titler, kan findes med 6.1 lyd, bemærk dog at ikke alle
udgaver/regioner har det.

Fra : René Lønstrup

Dato : 09-08-06 23:07

Martin Johansson wrote:
> [...]

Det eneste ægte 6.1 format i forbindelse med standard DVD er DTS ES
(discrete). DTS ES (matrix) samt Dolby Digital EX er ikke ægte 6.1 spor, men
derimod 5.1 med et center-baghøjtaler-spor indlejret i surround-kanalerne.

Som jeg lige kan komme i tanke om fra min egen samling:

Austin Powers in Goldmember (R1) (Infinifilm version)
The Butterfly Effect (R1) (Infinifilm version)
Casshern (R0 Thailand)
Final Destination 2 (R1) (Infinifilm version)
Final Destination 3 (R2)
Rush Hour 2 (R2)
S1m0ne (R2)
SAW (R1)
Lord of the Rings Trilogy (Extended Edition)

Derudover er der en masse i hhv. 5.1 Dolby EX samt DTS-ES (matrix).

> Nærkontakt af Tredje Grad

Mig bekendt findes den ikke i 6.1 - i følge dvdcompare.net findes der dog en
version med spansk synkroniseret lydspor i DTS-ES 5.1 (formoder de mener
matrix). De andre versioner - inkl. min egen R2, er i 5.1 DTS.

> SAW

+ SAW II

> Star Wars Trilogien (Kan ikke huske om de tre nye også har 6.1?)

Ingen af dem har dog, mig bekendt, ægte 6.1 lyd. De har alle 5.1 Dolby EX.

> Terminator 2

Igen, jeg mener ikke den findes med ægte 6.1 lyd, kun hhv. 5.1 Dolby EX og
DTS-ES (matrix). - Men på den anden side findes der så mange versioner af
den film efterhånden, at jeg ikke skal kunne sige om en af dem har 6.1

--
Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet

Fra : Per

Dato : 10-08-06 12:32

> [...]
> DTS-ES (matrix). - Men på den anden side findes der så mange versioner af
> den film efterhånden, at jeg ikke skal kunne sige om en af dem har 6.1

Ultimate Edition har DD 5.1 EX og DTS 6.1 ES hvilket er de eneste 6.1
formatter der findes til DVD.

Fra : Per Hansen

Dato : 10-08-06 14:17

Per wrote this

> Ultimate Edition har DD 5.1 EX og DTS 6.1 ES hvilket er de eneste 6.1
> formatter der findes til DVD.

Nej, den har DTS 5.1 ES, har den selv stående

--
Per Hansen.

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-08-06 18:38

"René Lønstrup" <[fornavn]@[efternavn].net> skrev i en meddelelse

> [...]
> (discrete). DTS ES (matrix) samt Dolby Digital EX er ikke ægte 6.1 spor,
> men derimod 5.1 med et center-baghøjtaler-spor indlejret i

Det er sandt, men i så fald har vi ikke ret meget mere end en stor håndfuld
film at tage af.
Der er ikke udgivet mange film med DTS:ES 6.1 Discrete.
Men DD:EX og DTS:ES Matrix er dog noget tættere på "rigtig" 6.1 lyd, end
hvis man f.eks. smider en stereokilde ud i 6 højttalere.
(Tog lige et lidt umm... ekstremt eksempel, der sjældent kan lyde godt)
Det kan vi sandsynligvis godt blive enige om?

> [...]
> en version med spansk synkroniseret lydspor i DTS-ES 5.1 (formoder de
> mener matrix). De andre versioner - inkl. min egen R2, er i 5.1 DTS.

Ok jeg skal da ærligt indrømme at jeg var doven og snuppede oplysningerne
fra min DVDProfiler.
Var ikke lige i humør til at hive dem alle ned fra hylderne.

Min R2DK udgave af Nærkontakt af Tredje Grad siger DTS:ES bagpå coveret.
Men det er godt nok en DTS:ES 5.1 (havde den lige en tur i afspilleren), dem
ser man ikke for tit.

> [...]

> DTS-ES (matrix). - Men på den anden side findes der så mange versioner af
> den film efterhånden, at jeg ikke skal kunne sige om en af dem har 6.1

Her kommer det igen an på om man vil acceptere matrixed lyd som 6.1 lyd, det
er det jo i princippet selvom det også er "snyd".
Ægte 6.1 lyd fåes pt. kun med DTS:ES 6.1 Discrete.

Fra : René Lønstrup

Dato : 11-08-06 01:18

Martin Johansson wrote:
> [...]
> (Tog lige et lidt umm... ekstremt eksempel, der sjældent kan lyde
> godt) Det kan vi sandsynligvis godt blive enige om?

Klart nok. Det er da typisk også klart at foretrække frem for almindelig 5.1
surround. Men ikke desto mindre mener jeg at man snyder sig selv hvis man
tror disse formater er ægte 6.1 og fuldt på højde med 6.1 DTS-ES (discrete).

> Min R2DK udgave af Nærkontakt af Tredje Grad siger DTS:ES bagpå
> coveret. Men det er godt nok en DTS:ES 5.1 (havde den lige en tur i
> afspilleren), dem ser man ikke for tit.

Okay. Min udgave er godt nok købt i UK (loaded247.com for at være præcis),
men den har dog DK undertekster så jeg vil gå ud fra at den er identisk med
den danske. - Og der står intet om DTS-ES på mit cover, kun alm. DTS..
Men på den anden side ville det ikke være første gang der er forkert
information på coverne

> Her kommer det igen an på om man vil acceptere matrixed lyd som 6.1
> lyd, det er det jo i princippet selvom det også er "snyd".

Det er jo det.

Fra : Martin Johansson

Dato : 14-08-06 18:54

> Martin Johansson wrote:
[SNIP]

> [...]
> med den danske. - Og der står intet om DTS-ES på mit cover, kun alm. DTS..
> Men på den anden side ville det ikke være første gang der er forkert

Iflg. Wikipedia findes der faktisk DTS:ES 5.1.

Jeg citerer lige: "DTS-ES commonly works on a Matrix system, whereby
processors that are compatible with the ES codec look for and recognize
"flags" built into the audio coding and "un-fold" the rear-center sound from
data that would otherwise be sent to rear surround speakers. This is notated
as DTS-ES 5.1."

Og her er coveret:
http://www.laserdisken.dk/billeder/bagsidestor/10821042091333009.jpg

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-08-06 14:25

Per Hansen wrote:

> Nej, den har DTS 5.1 ES, har den selv stående

Nu er DTS 5.1 ES jo en selvmodsigelse, men det kan da være de mener
DTS ES Neo i modsætning til DTS ES Discreet. Jeg er ikke sikker
hvilket track der ligger på T2 UE, men jeg vil da gerne lige tjekke
det når jeg kommer hjem.

Der er også en anden super-udgave af T2, men den har så hut jeg
visker ikke 6.1 lyd.

Med venlig hilsen
Lars hoffmann

Fra : P Kaasing

Dato : 10-08-06 16:22

Jeg har T2 i både ultimate og extreme edition, ingen af dem har 6.1 lyd
Men hvis nogen af jer kender til en udgave i 6.1 af netop den film, vil det
være super fedt, helt klart en af mine favorit film mht effekter og lyd.

Og iøvrigt tak for alle jeres indslag.

/Poul

Fra : Per

Dato : 10-08-06 17:02

"P Kaasing" <kaasingæøå@æøåhotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Men hvis nogen af jer kender til en udgave i 6.1 af netop den film, vil
> det være super fedt, helt klart en af mine favorit film mht effekter og

Jeg har den selv stående og har haft den i for nyligt, men slog op på
http://www.thedigitalbits.com/reviews/t2ultimate.html da jeg ikke er hjemme.
Jeg ved ikke hvad du kalder "rigtig" 6.1 lyd, men DTS 6.1 ES må vel være
6.1?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-08-06 16:51

Lars Hoffmann wrote:

> DTS ES Neo

Hallo Lars - det hedder jo DTS ES Matrix

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-08-06 16:53

P Kaasing wrote:
> Jeg har T2 i både ultimate og extreme edition, ingen af dem har 6.1 lyd

Jeg har lige tjekket og min Ultimate Edition reg1 er med DTS ES 6.1
Matrix, så helt 6.1 er det jo ganske rigtigt ikke.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per Hansen

Dato : 11-08-06 12:20

Lars Hoffmann wrote this

> Jeg har lige tjekket og min Ultimate Edition reg1 er med DTS ES 6.1
> Matrix, så helt 6.1 er det jo ganske rigtigt ikke.
>
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Er den blevet genudgivet med ny audio, siden min siger noget andet ?
Min er også reg1 release.
--
Per Hansen.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-08-06 17:35

Per wrote:

> Jeg ved ikke hvad du kalder "rigtig" 6.1 lyd, men DTS 6.1 ES må vel være
> 6.1?

Der er to typer DTS ES - Matrix og Discreet. Discreet vil sige at der
rent faktisk er kodet 6.1 (7) individuelle kanaler. Ved Matrix (Og
ligeledes ved Dolby Digital EX) er der kun 5.1 (6) individualle
kanaler, men den sidste kanal kan udeledes ud fra de to bagerste, på
samme måde som Dolby Prologic kan udlede 3 eller 4 kanaler ud fra et
eksisterende stereo signal. Derfor kan man godt sige at DTS ES Discreet
er det eneste rigtige 6.1signal man kan finde på en DVD.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-08-06 12:37

Per Hansen wrote:

> Er den blevet genudgivet med ny audio, siden min siger noget andet ?

Hvis din siger DTS 5.1 ES så er det jo også nogenlunde det samme.
Teknisk set er den eneste forskel på DTS 5.1 og DTS 6.1 Matrix om der
er et flag på discen der fortæller at det er et 6.1 matriceret spor.
Mit Cover siger også DTS 5,1 ES, men min forstærker kan godt se at
det 6,1 flag er sat.

Min er af den allerførste udgivelse der kom.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann