Kan nogen hjælpe mig med dette ord: Juleti~
Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-08-06 16:35

med fare for at blive total til grin og fuldstændigt have misforstået noget
vil jeg nu høre jer herinde...

nogengange i amerikanske film siger de sjove ord:

eksempel: smogaasbord (ANER ikke hvon det staves, men vistnok noget med et
overdådigt bord med mad.. fra svensk?)

desuden siger de nogen gange Juletid (YulTide) - har det noget med dansk at
gøre og er det juletid?

jeps så må der hånes... gerne med en forklaring i røven for jeg er sindssygt
nysgerrig
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : René Lønstrup

Dato : 07-08-06 16:53

http://en.wikipedia.org/wiki/Smorgasboard

http://en.wikipedia.org/wiki/Yule

> jeps så må der hånes...

Argh, har ikke tid! Det må vente til en anden gang ;)

--
Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-08-06 17:42

> http://en.wikipedia.org/wiki/Yule

jeg var da ret tæt på

> Argh, har ikke tid! Det må vente til en anden gang ;)

tak

Fra : Holst

Dato : 07-08-06 16:53

sniper_Nolight wrote:

> eksempel: smogaasbord (ANER ikke hvon det staves, men vistnok noget med et
> overdådigt bord med mad.. fra svensk?)

Smorgasbord skulle ganske rigtig stamme fra svensk og har nok mest den
samme betydning, som vi selv vil give frokostbuffet.

> desuden siger de nogen gange Juletid (YulTide) - har det noget med dansk at
> gøre og er det juletid?

Nej, yuletide har vist keltisk oprindelse, så vidt jeg ved.

Men prøv at høre nærmere i news:dk.kultur.sprog, hvor dit spørgsmål vist
hører mest hjemme. FUT er sat dertil.

FUT: dk.kultur.sprog

Fra : PerX ...

Dato : 09-08-06 00:18

In article <44d75d9a$0$3489$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
sniper_nolightFJERN@hotmail.com says...
> [...]
> overdådigt bord med mad.. fra svensk?)
>
> desuden siger de nogen gange Juletid (YulTide) - har det noget med dansk at

Jeg tror helt klart det er fordi Vikingerne var rundt og spark røv i det
meste af verden i gamle dage :)

Men det er sjov at se med skotterne (og engelske accenter) de har ord
der minder om danske låne ord, fx skotterne siger "bairn" om børn og
"kyrke" om kirke.